Imetys ja työ

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja töihinpalaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

töihinpalaaja

Vieras
Hei!
Miten sujuu imetys töissäkäynnin ohessa? Tarkoituksena on palata työhön vauvan ollessa 9 kk. Lasta hoidetaan edelleen kotona ja arvelen että lähden aamulla niin aikaisin että lapsi ei ehdi herätä ennen sitä. Käytännössä olen siis lapsen kanssa iltaisin klo 16.30-22.
Onko kellään kokemuksia imetyksen ja työn yhdistämisestä?
t.työäiti

Minulla onnistui hyvin imetykset aamuyöllä, iltapäivällä klo 16, (ilta klo 19) ja nukkumaanmeno klo 22. Lähdin töihin kun vauva nukkui tai herätin hänet imetykseen juuri ennen kuin lähdin töihin ja laitoin takaisin nukkumaan. Töistä tulin noin klo 16 (joskus klo 17). Pumppasin ensimmäisen kuukauden ruokatauolla. Lapsi oli silloin n. 6kk, ehkä sinun ei tarvitse pumpata lainkaan, koska vauva isompi ja syö jo muuta ruokaa sen verran ja voi kohta aloittaa hapanmaitotuotteet. Kaikki pumppaamani maito annettiin ruuan mukaan sekoitettuna, ei suostunut koskaan juomaan tuttipullosta tai nokkamukista. Jatkan edelleen imetystä nukkumaan mennessä ja lapsi nyt noin 1,5 v ja yritämme lähiaikoina lopettaa tuon viimeisenkin imetystuokion.

Itellä on sama tilanne ja aika hyvin on mennyt. Imetän iltasin heti töistä tullessa ja sitten päivällisens ja iltapuuron jälkeen ja nukkumaan mennessä. Ja sit vielä aamuyöstä, en raaski noita yösyöttöjä jättää vielä pois. Aamulla imetän, jos vauva on hereillä ennen lähtöä.

Pumppu oli töissä aluksi mukana, mutten oo käyttänyt. Parina päivänä on täytynyt iltapäivästä vähän lypsää, omaa oloa helpottaakseni.

Viikonloppusin sit imetän normaalisti eli aina ruuan jälkeen.

itse menin töihin kun lapsi oli 5kk (isä jäi vanhempainvapaalle, lasta ei siis "hylätty"). Tein niin että aamulla imetin ennen töihinlähtöä, kävin ruokatunnilla imettämässä (matkoineen tähän meni vähän yli tunti) ja sitten töiden jälkeen, ja normaalisti illalla. Töissä ollessani oli 2-3 syöttökertaa jotka isä hoiti siten että lapsi söi pumpattua äidinmaitoa pullosta. Lapsi siis oli ihan täysimetyksellä alkuun ja imetin 10kk ikään asti, eli ensimmäisen kerran sai sitten korviketta vasta sen jälkeen.

Homma toimi hyvin, ainoa miinus oli se että koska ruokatunti oli noin pitkä, jouduin tekemään tunteja sisään joko pidemmän päivän muodossa tai joskus viikonloppuisin. Vauvaa oli toki ikävä, mutta isä halusi kovasti pitää vanhempainvapaata ja vauvahan ei ole yksin minun - joten suostuin järjestelyyn. Järjestelyn suurin plussapuoli on se että mies muuttui todella omatoimiseksi ja tuon puolen vuoden jakson jälkeen ei koskaan ole tarvinnut komentaa miestä kotitöihin, kun oppi tuona aikana siivoamaan keittiöt, pesemään pyykit ja välillä siivosi huushollinkin valmiiksi kun tulin perjantaina kotiin töistä.

Itse pyrin myos menemaan toihin aikasin ja imetan ennen lahtoa. Toissa pumppaan kerran (vakuumipumppu) ja iltapaivalla, illalla ja yolla (ei enaa aina) syodaan rintaa. Paivalla lapselle annetaan maitoa pullosta (1-3 kertaa paivan aikana). Hyvin on toiminut.

Yhteistyössä