Imetys-ihmettelyä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Iitu1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Iitu1

Vieras
Kertokaapa vähän mielipiteitänne.Meillä poika 1v3vkoa jota käytettiin lääkärissä kovan kuumeen takia.Yksityisellä lastanlääkärillä sekä sairaalan lastenlekurilla(molemmat naisia).Kysyin heiltä samalla mitä mieltä ovat yli vuosikkaan imettämisestä.Molemmat sanoi ettei ole tarvetta/kannata enää imettää.Lapsi ei maidosta saa enää vasta-aineita eikä vitamiineja.Näin siis molemmat sanoivat.Kuitenkin tutkimukset puoltavat taapero-imetystä että se kannattaa.Miksi näin ristiriitaista tietoa?Luulisi lääkärien jotka koulutusaikana myös lukeneet imettämisestä suosittelevan sitten sitä jos se on kerran taaperolle hyväksi.Miksi sitten sanovat että vuosi on hyvä ikä lopettaa?Luulisi heidän lastentautien ohella tietävän imetyksen hyödyistä myös vanhemmalle lapselle kun sitä niin on tutkittu ja äitejä kehoitettu pitkään imetykseen(jos vaan onnistuu).Molemmat myös sanoivat maidon olevan jo "laihaa ja litkua".Eikö tutkimuksissa todettu että yli vuoden imettäneillä maidon rasvaprosentti taas lisääntyy?Joskus aikaisemmin olen asiaa kysynyt myös naistentautien lääkäriltä(mies),hän sanoi samaa kuin nuo naiset,lisäsi vielä että vuoden jälkeen imetys heikentää enemmän äidin omaa vastustuskykyä.Ihmettelen kyllä mikä on se oikea tieto,olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä,näin itsekin kun vielä taaperoa imetän...Toivottavasti tulee asiallisia kommentteja!Enkä nyt tarvitse sitä "faktaa" äidinmaidon laadusta vaan siitä miksi näin eri tietoa annetaan.

Tekstisi oli jotenkin hankalalukuista koska siinä ei ole minkäänlaista kappalejakoa joten en jaksanut sitä ihan ajatuksella kokonaan lukea.
Mutta sehän on ihan totta, että maito ei ole enää ravintoarvoltaan sellaista, että se parantaisi vastustuskykyä tai olisi muutenkaan yhtään sen terveellisempää kuin tavallinen maito.

Jos kuitenkin 3 eri lääkäriä on sinulle tuon asian kertonut niin ehkä kannattaisi "uskoa";)

Sitä en kyllä osaa sanoa, että JOS on kerran tehty tutkimuksia päinvastaisesta niin miksi lääkärit sitten suosittelevat toisin. Mutta kyllähän lehmänmaidossa on sitten d-vitamiinit sun muut joita äidinmaidossa ei ole.

Tuota että miksi sanovat nuin en osaa sanoa. Mulle gynegologi sanoi että "jatka vaan, kun toinen on vielä kuitenkin aika pieni", hormonaalisen ehkäisyn takia kun olisi ollut tarve vierottaa, mutta otinkin sitten minipillerit ettei ole pakon kanssa vierotettava. Niin ja tyttö ei ole pienikokoinen, vähän ehkä normaalia isompikin. Kohta siis vuoden ja 2 kk.

Niin ja se piti mainita että WHO:han suosittelee imettämisen jatkamista 2 vuotiaaksi. Tosin siitä en ole varma onko ohjeistus annettu kehitysmaita varten, mutta miksei meidänkin taaperot "tarvitsisi" maitoa myös kaksi vuotiaiksi.

Mun mielestä imetys on äidin ja lapsen välinen asia, siihen ei pitäisi olla kenelläkään mitään sanomista, jos siitä ei ole mitään haittaa.

Juu, siis kun nimenomaan on tutkimuksissa todettu, että vuosikkaita imettävän äidin maito on rasvapitoisempaa kuin sellaisen äidin, joka on imettänyt 4-6kk. Ja maito ei missään vaiheessa muuta laihaksi litkuksi, josta ei ole enää mittään hyötyä, se on ihan höpöhöpöä.
Tuon ristiriitaisuuden olen itsekin huomannut kaikissa lasta koskevissa asioissa. Asiantuntijatkin usein antavat vain omia mielipiteitään. Tutkimuksiakin voi tulkita niinkuin haluaa, jos sen linjan nämä "ammattilaiset" ottavat. Yritä siinä sitten luovia monien eri suositusten ja tietojen kanssa. Itse ainakin tässä imetysasiassa luotan vain itseeni ja lapseeni, sekä meidän tuntemuksiin. Ja toivottavasti jaksoitte lukea, vaikkei ollut kappalejakoa ;)

No mutta faktahan on, että ei siitä mitään haittakaan ole..

joten jos joku haluaa imettää 2 vuotiaaksi niin mitä sitä sen enempää pähkäilemään kun imettää vaan!

Ihmettelen vaan mihin ne vitamiinit yms. sieltä maidosta häviäisivät. Tottahan on se että ravintoaineet lapsi saa muusta ruosta, mutta kyllä minusta äidinmaito on parasta maitoa lapselle. Ja siihen kun lisätään kaikki läheisyys ja hellyys äidin ja lapsen välillä imettäessä, niin miksipä ei imetystä suositella taaperolle? En ymmärrä!

Itselläni 1,3vuotias lapsi, jota imetän edelleenkin. Onhan muakin "neuvottu" suuntaan jos toiseenkin. Mutta minä en näe pitkään imettämisessä mitään negatiivista, siksipä en pidä kiirettä lopettamisella.

Käsittääkseni maidon rakenne muuttuu vauvan tarpeen mukaan eli kun vauva on vastasyntynyt, on maito tuhtia ternimaitoa. Sitten kun vauvan kasvu alkaa tasaantua, muuttuu maito kevyemmäksi ja taas kun vauvalla kovempi kasvuvaihe tai alkaa liikkua enemmän, muuttaa vauva maidon taas tuhtimmaksi tavaraksi.
Vauva itsehän säätelee maitoa ja imetystä oman tarpeen mukaan, jos vaan siihen annetaan vauvalle mahdollisuus. Laihduttaminen, äidin sairastaminen yms. sitten vaikuttaa maidon koostumukseen, eikä silloin välttämättä vastaa vauvan tarvetta. Lisäksi runsas lisäruuan ja muun juoman antaminen sekoittaa imetystä.

Minun mielestä jokainen saa imettää lastansa vaikka miten vanhaksi haluaa. Mukavaa läheisyyttähän se antaa ja on ainakin tuoretta evästä aina mukana... Tosiasioita on kuitenkin, että kaksi vuotias osaa juoda jo muutenkin kuin rinnasta. Lisäksi kiinteän ruuan oppimiseen on tietyt herkkyyskaudet jolloin kannattaa antaa jo muutakin kuin pelkkiä nestemäisiä ruokia. Kiinteä ruoka tehostaa myös kielen hallintaa ja sitä kautta kehittää puhumaan oppimista.

Kannattaa miettiä myös sitä, minkä takia haluaa imettää lastaa yli vuosikkaaksi eli onko syynä pelkät terveydelliset periaatteet vai onko syynä mahdollisesti että imettämisen lopettaminen on itselle vaikeaa (kuten minulle :o)) tai että haluaako lapsi rintaa ihan vaan rajojen kokeilemisen takia...
Mitään kevyttä hommaa imettäminen ei ole, vaan vaatii aika paljon energiaa, aikaa ja voimavaroja äidiltä. Sekin ehkä puolustaa imettämisen lopettamista siinä vuoden iässä...

Mutta eihän tässä nyt ollutkaan kyse varsinaisesti imettämisestä, vaan ristiriitaisista neuvoista, tai jopa "vääristä" neuvoista. Ja vain pari on kommentoinut siihen asiaan, ja sitten taas keskustelu luisui pelkkään imetykseen...

Lääkärit antaa muuten mielestäni erilaisia vastauksia kuin esim. neuvolassa. En tiedä mistä sitten johtuu. Koulutus on ainakin ihan erilaista ja erinäkökulmasta kummallakin.

Mun mielestä imetys kannattaa lopettaa viimeistään siinä iässä, ettei toinen muista olleensa imetettynä. Ei häävi muisto mun mielestä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ff:
Lääkärit antaa muuten mielestäni erilaisia vastauksia kuin esim. neuvolassa. En tiedä mistä sitten johtuu. Koulutus on ainakin ihan erilaista ja erinäkökulmasta kummallakin.

Mun mielestä imetys kannattaa lopettaa viimeistään siinä iässä, ettei toinen muista olleensa imetettynä. Ei häävi muisto mun mielestä ;)

Mitä pahaa siinä muistossa sitten on?

Minun ensimmäinen muistikuvani on kun oli 2 vuotias. Se on mummoni saunasta. Ja en kyllä haluaisi minä ainakaan että ensimmäinen muistikuvani olisi se että imen äidin rintaa.

mun mummo kertoo imeneensä rintaa vielä melkein 4 vuotiaana. Mamma (mummon äiti) kun oli tiskaamassa, niin mummoni otti jakkaran siihen pöydän ja äitinsä väliin ja pisti pään paidan sisään... noihin aikoihin sitten mamma alkoi sanoa, että etkös jo lopettaisi tuota hommaa kun kohta alkaa kaverit nauraa sulle...

ja tämä tarina on siis tosi.

mutta kukin tavallaan. mulle jäi noista lääkärien kommenteista sellainen kuva, että vaikka eivät sanoneet siitä enää juuri hyötyjä olevan niin eivät väittäneet sen olevan haitallistakaan. jättivät ikäänkuin päätöksen äidille. varmasti ammattilaisten mielipiteet vaihtelevat tutkimustuloksista huolimatta. minä itse en voisi kuvitella imettäväni omaa taaperoani (1v3kk) enää, vaikka tutkimustulokset puoltaisivatkin taaperoimetystä. eiköhän ammattilaisetkin pitkälti nojaa omiin mielipiteisiinsä tutkimustulosten ohella.

Imetön taaperoa ja kokemukseni on seuraava:

1.Ei mitään haittaa minulle, eikä lapselle. Ainoastaan mukavaa läheisyyttä ja yhteyttä lapseen.
2.Olen hoikka ja saan syödä mitä vaan, niin en liho, leivälle voita, jäätelöä, nykyisin minulla on hirveä rasvan tarve- OLETAN, ETTÄ RASVAA MENEE SINNE MAITOON, KOSKA REISIINI TAI PEPPUUNI SE EI OLE KERTYNYT!!!!

Vauva tykkää kun saa olla tisulla ja aion jatkaa, kunnes luonto hoitaa vieroittumisen.

Minttu, oletko varautunut siihen, että luonta saattaa hoitaa vierottautumisen vasta lapsen ollessa esim. 6 vuotias?
Toivottavasti pidät kiinni tuosta lupauksestasi ja tulet meille sitten kertomaan miten hoidatte eka luokan ja imetyksen... heh.

Hehheh! Tääl on taas näitä jotka eivät ole syystä tai toisesta ole imettäneet kauaa ja sitten tulevat morkkaamaan meitä pitkään imettäneitä. Pönkittääkö se nyt sitten heidän itsetuntoa.

Mintun kanssa täysin samoilla linjoilla olen minä!

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Hehheh! Tääl on taas näitä jotka eivät ole syystä tai toisesta ole imettäneet kauaa ja sitten tulevat morkkaamaan meitä pitkään imettäneitä. Pönkittääkö se nyt sitten heidän itsetuntoa.

Mintun kanssa täysin samoilla linjoilla olen minä!

Minä kans!

Ja sitten ihmettelen SUURESTi näitä joiden mielestä tissin imemisessä lapsena on jotain outoa jopa perverssiä.
Sairasta sanon minä.

Aivan! Jos jokin on outoa niin se, että lapsen täytyy niin aikaisin itsenäistyä, nukkua heräämättä omassa huoneessaan, lopettaa tissittely, olla vanhempi kuin mitä onkaan. Se, jos mikä on outoa! Antakaa lapselle lapsuus!

Voi ei...Naise,naiset lopettakaas.En ymmärrä kuinka osa naisista ja vielä NAISISTA voi nähdä imeyksen perverssinä.Näin oli ihan oman läheisen ystävänikin mielipide.Hän ei ole imettänyt ja luulenkin että nämä kommentit ovat ei-imettäneiltä tai vain vähän imettäneiden heittoja.

Itsekin vasta kolmannella kerralla oivalsin imetyksen ja ehkä olin ennen tätä, vähän ihmeissäni ennen myös ns.taaperoimetyksestä.Nyt sanoisin että maailmani on avartunut ja suopeasti katson naisia jotka imettää pitkään.Musta se aivan ihanaa!!
Itsekin haluaisin vielä imettää,tyttö reilu 1 vee mutta mun oli terv syistä ja ihan vähenemisen vuoksi lopettettava.mun mentävä mammografiaan,joten imetys siksi loppui.

Samaa ravintoasvo löpinää sain jo 6 kk kohdalla,mutta jokainen tekee kuinka haluaa.Eihän se tissimaito ainoaksi ruuaksi riitä,mutte juodaanhan vettäkin!!Vaikka maito ois ihan laihaa ja ns.huonoa,onhan se paljon muutakin.Sitä turvaa,läheisyyttä-psyykkiselle kehitykselle tärkeitä juttuja.

Imettäkää ihmeessä jos se omalle terveydelle käy!! =)

Itse en kyllä näe imetystä mitenkään perverssinä enkä niin ole sanonut missään???!

Imetin lastani 1 v 2 kk asti ja mielestäni se oli riittävästi. Ilmoitin vaan että luonto saattaa hoitaa sen vierottautumisen oikeasti vasta tosi myöhään.

mäkin imetin 9 kk ikään asti ja vauva itse vieroitti itsensä. Imetin mielestäni ihan tarpeeksi pitkään.

Mulla on serkku jota on imetetty 4 vuotiaaksi asti ja jos se kerta kaikkien mielestä on niin luonnollista ja ihanaa niin miksi kyseinen asia on sitten niin suuri salaisuus. Harvempi kehuskelee imetyksellään tai imettää julkisesti muutaman vuoden ikäistä lastaan.

Noista tutkimustuloksista vain.. ovatko ne taaperoimetystä tukevat tutkimustulokset peräisin imetystukiryhmän sivuilta? Jos ovat, suhtautuisin niihin varauksella.

Noin muuten pitkässä imetysajassa minulle tulee haittana mieleen lähinnä se, että miten käy hampaille. Varsinainen imeminen tuskin hampaita vaurioittaa, kun sessiot ovat varmasti jo aika lyhyitä. Mutta siitä voi olla haittaa, jos ruoka-aikojen välissä ja/tai yöllä imettää ja siten lapsen suuhun tulee liikaa happohyökkäyksiä. Taisi olla kuusi happohyökkäystä se enimmäismäärä/vrk, minkä hampaat kestävät.

Vaan kukin tyylillään, makuasioitahan nämä ovat.

Yhteistyössä