Imetys aiheuttaa ongelmia vauvalle, mitä järkeä tässä on??? 1,5kk vauva kyseessä...

• Viestiketjun aloittaja miijju
  • Ensimmäinen viesti
miijju
minulla on voimakkaasti suihkuavat rinnat joihin olen kokeillut imetystuen neuvoja. ongelma ei ole kuitenkaan poistunut, vaikka olen yrittänyt. maitoa ei suihku vain imetyksen alussa vaan suihkuamista tapahtuu pitemmän aikaa. Vauvalla on ollut koko tämän ajan päivittäin aika pahojakin ilmavaivoja johtuen todennäköisesti suihkutisseistäni (en juo edes kahvia ja olen vältellyt muitakin ilmavaivoja aiheuttavia ruokia kuten suklaata). Nyt parin viikon ajan ongelmana on ollut pahat rintaraivarit. Niitä tulee nyt joka imetyskerralla ja juttu menee niin, että vauva imee pari minsaa, saa raivarin, alkaa uudestaan imeä ja saa raivarin.. tätä jatkuu tunteja joka päivä. Lopulta vauva on niin uupunut että nukahtaa vähän pitemmäksi aikaa.

anoppini sanoi ennen kuin vauva syntyi, että imetys on sitten ihanaa puuhaa, niin mukava rentouttava hetki molemmille. Huhhuh sanon minä. Rintani on jo todella kipeät jatkuvasta imemisestä, hermot tiukalla tuosta raivoamisesta ja olo on aika neuvoton kun en saa suihkuamista loppumaan. Tämäkö nyt on sitä "parasta ravintoa"?

poing
Entä, jos pumppaisit maitoasi pulloon ja antaisit siitä? Vauva saisi rintamaitoa ilman suihkuefektiä. Entä tietääkö joku, toppaako vaikka rintakumi tuota suihkuamista?

Esikoinen onneksi oppi tulemaan toimeen suihkutissieni kanssa, kohta nähdään, miten uuden vauvan kanssa käy. Pumppu löytyy, joten siirryn itse varmaan sitten pullottelemaan, jos suihku on vauvasta liikaa.

"vieras"
En osaa neuvoa paljoa suihkuviin rintoihin - muuta kuin kai että ennen imetystä vähän jos lypsäisi etumaitoa pois niin ehkä sitten helpottaisi pahin paine.

Sen tosin sanon mitä omakin äitini minulle kun olin täysin mielenterveyteni menettää imetyksen ja sen yrityksen kanssa: "sun täytyy katkaista tuo pahan kierre". Kun sain tuon "moraalisen oikeutuksen" lopettaa imetyksen alkoi meillä asua onnellinen vauva ja äiti. Tärkeintä on ruokkia lapsensa, ei se että antaa imeä itsestään elinvoiman.

aaappppp
AP vielä jatkaa, että esikoisen kanssa oli myös suihkutissit, mutta siitä ei koitunut tällaisia ongelmia. Tämä toinen on varmaan herkkämahaisempi ja muutenkin erilainen temperamentiltaan. Koska nyt on pahoja ongelmia :( . Esikoiselle ei tullut ilmavaivoja, eikä hän saanut raivareita, vaan oli tyytyväisenä tissillä.

"mä"
jaktan vielä sen verran, että kokeilin rintakumiakin, mutta se oli tosi hankalaa, kun lapsi sai noita riavareita ja kumi oli aivan täynnä maitoa ja irtos aina, kun lapsi tempoi siinä. Eli paita kastui aina imettäessä litimäräksi.

aaappppp
Rintakumeja en ole kokeillut, voisiko ne toimia? Mutta muuta mm. suihkutissihoitoa, eli imetetään samasta rinnasta useitakin tunteja olen kokeillut. Ei ole ollut mainittavaa vaikutusta. Pumppasin myös ennen imetystä, mutta kun sitä maitoa tosiaan suihkuaa myös imetyksen aikana, niin ei sekään toiminut.

Ymmärrän, että tilanne tuntuu äärimmäisen turhauttavalta, mutta korvike ei todellakaan vastaa äidinmaitoa ja tässä tilanteessa vauvan kannalta imetyksen edut ovat vielä korvikkeen haittoja suurempia.

-Olet varmaan jo kokeillut imettää niin, että makaat selälläsi ja lapsi makaa rintakehän päällä?
-Muutoin imettäessä kun alkaa suihkuamaan, niin keskeytätte hetkeksi ja annat maitojen suihkua esim harsoon...?
-Imetät yhdestä rinnasta 6-12h aikana tapahtuvista syötöistä ja vasta sitten annat toisesta?
-Rintakumi, jos se hillitsisi suihkuamista?
-Imetysohjaaja kotikäynnille?

"mä"
kokeilisin varmaan rintakumeja, ei pääse niissä suihkuamaan niin pahasti. Ja vaikka kuinka sanotaan, että rintakumin pitäisi olla väliaikainen ratkaisu, se toimi hienosti meillä 3kk ajan. Sen jälkeen vauva söi vielä myös ilman kumia.

"mami"
Mulla on kans suihkutissit ja 3 lapsesta yksi sai siitä oireita eli juuri ilmavaivoja ja myös tissiraivareita kun se hermostui siihen kun maitoa tuli liian kovaa. Mä tein niin, että kun vauva oli imenyt ja herumisrefleksi meni päälle ja maito alkoi suihkuta, nii otin vauvan tissiltä pois ja annoin maidon suihkuta harsoon kunnes suihkuaminen tyrehtyi ja sen jälk jatkoin imettämistä. Oot varmaanki tehny niin, että imetät yhdestä rinnasta pidempää kerrallaan, sehän auttaa suihkutisseihin?? TOinen mikä mulla auttoi oli se että imetin makuultani aina kun oli mahdollista, jostain syystä makuuasennossa maito ei mulla suihkunnut yhtä kovaa kuin istualtaan, en tiedä miksi.

"nyyti"
[QUOTE="nyyti";23418096]rintakummit käyttöön.Tai sitten tosiaan pumppaat maitoa ennenkuin imetät.Vauva kuitenkin vielä niin pieni ja oma maito parasta ravintoa.[/QUOTE]

siis rintakumit

..
tuon ikäisellä on ihan aika todennäköisesti ilmavaivoja ihan riipumatta siitä mitä sinä syöt tai et syö. tai suihkuaako rinnat tai ei. sellaista se vauvan elämä vaan on.
ne raivarit voi kestää kaks viikkoa ja sitte saat imettä vuoden täysin ilman raivareita. tai sitte ne raivarit kestää pitempään.
jos annat lapsen imeä sen iakaa että heruu, annat sitten suihkuta vaikka rättiin, ja koitat josko sitten suostuisi jatkamaan imemistä. lähtekää välillä sieltä kotoa johonkin, vieaassa paikassa suostuu yleensä syömään paremmin jne, mut olet ne imetystuen neuvot varmaan käyntykin jo läpi..
esikoisella oli tuommosta noin kuukauden ajan, mutta onneks lähinnä vaan iltaisin. silloin piti kävellä vauva tissillä ja laulaa yhtäaikaa niin suostui syömään, sittenkun pääsi alkuun niin jo pääsi istumaankin.

..
[QUOTE="mami";23418093]Mulla on kans suihkutissit ja 3 lapsesta yksi sai siitä oireita eli juuri ilmavaivoja ja myös tissiraivareita kun se hermostui siihen kun maitoa tuli liian kovaa. Mä tein niin, että kun vauva oli imenyt ja herumisrefleksi meni päälle ja maito alkoi suihkuta, nii otin vauvan tissiltä pois ja annoin maidon suihkuta harsoon kunnes suihkuaminen tyrehtyi ja sen jälk jatkoin imettämistä. Oot varmaanki tehny niin, että imetät yhdestä rinnasta pidempää kerrallaan, sehän auttaa suihkutisseihin?? TOinen mikä mulla auttoi oli se että imetin makuultani aina kun oli mahdollista, jostain syystä makuuasennossa maito ei mulla suihkunnut yhtä kovaa kuin istualtaan, en tiedä miksi.[/QUOTE]

niin tosiaan painovoima lisää suihkuamista, koita semmostakin asentoa että olet selällään melkeen makuullaan ja vauva mahan päällä ja imetät siinä niin ei suihkua niin pahast.

TaneliKaneli harmaana
Meillä tuli rintakumista ainakin ilmavaivoja enemmän. Mullakin suihkutissi, ei varmaan yhtäpaha. Jonkun neuvon lukeneena annoin enimmät tulla alussa harsoon (lapsen raivotessa tissiä odottaessa), se helpotti. Sekä hoksasin että kuopusta piti tosiaan röyhtäyttää, ihan pakko oli saada röyhy tulemaan, toisin kuin esikoisen kans jonka pystyi suoraan rinnalta pistää vaikka nukkumaan ilman mitään vaivoja. Esikoisen kans ei ollut imetysvaikeuksia joten ne yllätti. Päätin kuitenkin tsempata ja lopulta onnistui. Ensimmäisinä viikkoina jouduin pumppaamaan ja juottamaan pullosta - laitoksella oli saanut paljon extraa (suurin osa omaa) pullosta kun oli eri osastolla ja imemisen kans ongelmia - tuntui tyhmältä mutta kannatti... Tsemppiä! Lopeta jos et enää jaksa yrittää...

Yhteistyössä