imetyksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sanna

Vieras
Tiedän että tulen saamaan lukuisia haukkuviestejä, mutta sanonpa nyt asiani suoraan.
Mua ketuttaa koko imettäminen! lapsi on 3kk ja päätin lopettaa imettämisen ja siirtyä kiinteisiin ja korbikkeeseen. ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta imettää,niin pahalta kun se kuulostaakin.
imetys on sujunut tähän asti todella hyvin,öisin lapsi herättää vain kerran ja päivisin syö ahkerasti ja maitoa tulee. en vaan missään vaiheessa ole kokenut imettämistä mitenkään nautinnollisena, mun mielestä se on suorastaan iljettävää,en tykkää edes oman mieheni edessä imettää. ja kaikkein kamalinta on se kun viikonloppuna lähtee jonnekin juhlimaan niin juuri kun meno alkaa olemaan parhaimmillaan niin huomaa että rinnat vuotavat maitoa niin että paitakin on läikillä.
varmasti olen huono äiti koska tiedän kuinka tärkeää äidinmaito on,mutta eiköhän tärkein imetysvaihe eli nämä 3ensimmäistä kuukautta ole kuitenkin jo ohi,eikä sillä enää ole niin suurta merkitystä. tyttö vielä söisi niin mahottomasti että kiinteisiin siirtyminen on melkeinkin pakollista nyt heti kolmen kuukauden iässä. korvikkeesta tuskin haittaa on,antavathan jotkut sitä vastasyntyneestä lähtien. ja meillä tyttö tykkää korvikkeesta yhtä paljon kuin luomumaidostakin.
tuomitkaa jos haluatte mutta uskon että on myös äitejä jotka ymmärtävät kantani!

Hei. Minäkin meinaan lopettaa imettämisen viimeistään kolmen kuukauden jälkeen. Nyt olen osittain imettänyt n. 7 viikkoa ja alkaa jo piisaamaan. Ensinnäkin maitoa ei tule varmaan ihan riittävästi, en tiiä ja toiseksi, minäkään en koe sitä mitenkään mukavana puuhana. Kunnollista imetysasentoakaan en ole mielestäni löytänyt...

Korvikkeella ne vauvat kasvaa ihan yhtä hyvin ellei paremminkin.

Omalta kohdaltani imetys tyssäsi kuin seinään 2kk jälkeen, kun yhden vk.lopun stressi tyhjensi suihkutissit. En tiennyt, että se voi olla niinkin kirjaimellisesti mahdollista. Mutta hyvin on pullomaidolla kasvettu.

Mutta luulisin, että vauva vaistoaa jos äiti imettää vastentahtoisesti tai suorastaan inhoaa imetystä. Tuskin sekään hyväksi on.

Itsestäni imetys oli aika neutraalia, olisin jatkanut imetystä jos maitoa olisi vielä tullut. Vauvan ruokaahan se maito on. En oikein myöskään osaa ajatella imetystä mitenkään vastenmielisenä asiana. Kun jotenkin se meni ihan luonnostaan, kun vauva syntyi. En myöskään kokenut mitään ""hurmiota"" imettäessä, kun jostain luin. Aika neutraalia tuo todella itselleni. Meillä onnistui myös imetys ilman ongelmia.

Mutta en todellakaan usko, että on hyväksi jos vastentahtoisesti imetää, kyllä vauva sen varmasti vaistoaa. Mutta tämä on taasen ihan oma mielipiteeni.

Ymmärrän kyllä sua... itse olen siirtymässä myös korvikkeeseen, en jaksa enää imettää. Olen alusta asti vain osittaisimettänyt, antanut siis korviketta vähintään kerran päivässä. Imetys ei ole sujunut ilman rintakumia ja kyllä raivostuttaa sen kanssa pelata... muuten kyllä maitoa riittäisi ihan hyvin. Sanokoon muut mitä hyvänsä niin minä aion nyt lopettaa pikkuhiljaa imetyksen. Vauva on nyt siis vähän yli 3 kk.

Mielestäni on tärkeintä että sekä äiti että vauva ovat tyytyväisiä ja voivat hyvin. Jos kerran vauvalle korvike kelpaa niin annetaan sitä jos äidin mieli sillä paranee;) Minäkään en ole koskaan imetyksestä erityisemmin nauttinut, tuskin olisin nauttinut vaikka ilman rintakumiakin olisin voinut imettää. Eiköhän tuo ensimmäiset 3 kk ole ne tärkeimmät että sitä äidinmaitoa saa, ja kaikkihan eivät voi imettää ollenkaan ja ihan terveitä lapsia kasvaa.

Tee sinä ihan niinkuin haluat äläkä välitä jos/kun joku sinut tämän asian takia haukkuu. Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee ja jokainen on se paras äiti lapselleen imetti tai ei:)

minä tupakoin ennen raskautta epäsäännöllisen säännöllisesti mutta lopetin heti kun sain kuulla olevani raskaana. tupakanpolttoa nyt tuskin enää aloitan vaikka imetyksen lopetankin.

Kuten aikaisemmin sanoin, en halua kenenkään provosoituvan. Olen vaan työssäni ( terveydenhoito ja pienet lapset työn kohteena) huomannut, että useat imetyksen aikaisin lopettaneet ovat tupakoitsijoita tai entisiä sellaisia. Ei tietankään kaikki ja myös ei- tupakoitsijat lopettavat, mutta iso osa tuntuu olevan. En kylläkään tuomitse siitä. On parempi olla imettämättä, kuin polttaa ja imettää. Tarkkaa tutkimustietoa ei siis ole esittää, vain 15 vuoden kokemus alalta.

Minä imetän ja poltan muutaman tupakan päivässä. Neuvolasta (tai äp-pakkauksesta) saadussa vihkosessa sanottiin että vasta jos äiti polttaa yli 20 savuketta päivässä, niin rintamaidon haitat alkaa olla suuremmat kuin imettämättä jättäminen. Joten... tupakointi ja imettäminen ei todellakaan sulje toisiaan pois.

Juu, mä ihan mielenkiinnolla luin tätä ketjua sillä olen ite kans miettiny tota imetyksen lopettamista... Ite en oo koskaan siitä tykänny, välillä jopa inhonu.. Joudun toisen rinnan kanssa käyttämään rintakumia eikä siitä rinnasta tule kuin puolet siitä maidosta kuin toisesta, eli vauvalle jää nälkä. Eikä maito muutenkaan kunnolla ilmeisesti riitä.. En tiä, välillä tuntuu että ""keksin"" syitä lopettaa imettämisen, välillä ajattelen niiden oleva ihan oikeita syitä. Joka tapauksessa en hommasta kovin perusta. Osittain olen korvikkeita antanutkin jo.. Neuvolassa en ole ajatuksistani mitään puhunu ja sanonut vaan, että joojoo rintamaidolla mennään.. Kauheet omantunnon tuskat asiaa pohtiessa.. Eikä paljoo helpota miehen asenne vieressä.. Ei oo kovin korvikemyönteinen.. Että näin.. En tiä, vähän on huonoäiti fiilis:(

Ihan turha syyllistyä joka asiasta. Aina löytyy niitä, joille on vain yksi oikea tapa olla äiti - se miten ovat itse valinneet tehdä.

Itse kyllä nautin imettämisestä. Siitä tulee tosi suvereeni olo, kun saa omaa lastaan ruokkia ja vauva tykkää tosi paljon rinnalla olosta. Käyttää mua huvituttinakin ja saa niin tehdä. Se saa siitä läheisyyttä ja turvaa. Olenkin ajatellut täysimettää puolisen vuotta ja senkin jälkeen jatkaa vielä joitakin kuukausia osittaista imettämistä. Mutta se on vain minun valintani. Toisinkin saa tehdä. Ihan terveitä ja hyviä mukuloita pullomaidollakin kasvaa. Nykyisten äitien sukupolvesta juuri ketään ei ole imetetty siten, kuin neuvolan ohjeet nyt kertovat.

Rakastellessa maidon vuoto häiritsee kyllä tunnelmaa sen verran, että miehen kanssa seksiä harrastaessamme pidän paitaa päällä.

Imetin 8kk ja ihan ok mielellä, mutta silti oloni helpottui, kun imetys päättyi. Hassua, koska aluksi pelkäsin etten pysty imettämään. Joten kaikki tunteet on ihan mahdollisia ja jokainen tekee niinkuin haluaa.

Joo, mun äitiltä ei maitoa tullut silloin aikanaan eikä korvikkeita ei ollut ja mä oon vauva-aikani siis saanut tuoremehua ja lehmänmaitoa ja ihan terve musta on tullut:-
) nyt oman lapsen kohdalla imetän niin pitkään kuin pystyn. kukin tavallaan.

Mulla 3kk tyttö ja en vaihtaisi imettämistä pulloon mistään hinnasta, toki ymmärrän jos imetys sattuu kovasti, muuten kuulostaa hassulta että ei vaan kiinnosta imettää. Jokainen tyylillään. En jaksaisi aloittaa pullo rumbaa kun on mahdollisuus imettää, tyttö saa aina oikean lämpöistä ja varmasti nopeammin ruokaa(esim.yöllä) kun että lähtisin unen pöppörössä lämmittämään maitoa, ei kiitos. En tuomitse ketään halusin vaan ilmaista oman mielipiteeni imettämisestä. Haluan imettää niin pitkään kuin mahdollista kun nuo lapsukaiset on niin vähän aikaa pieniä!

Muuten kuulostaa ihan ok:lta, mutta toi kyllä tökkää mun korviin pahasti, että kaikkein kamalinta on siellä baarissa. No joo, kukin tyylillään, mutta jos se on suurin syy lopettaa imetys, niin sitä en kyllä ymmärrä.

Mä olen imettänyt kohta 10 kk, nykysin tietty osittain mut kummiskin. Mä olen aina tykännyt siitä, vauva on varmasti saanut paljon läheisyyttä ja ihana tunne kun pystyy niin ruokkimaan lastaan. Jotenkin tuntuisi haikealta lopettaa imetys. Tiedän että se on edessä, mutta ei ehkä vielä...

Kukin tavallaan, kyllä me kaikki ollaan parhaita äitejä omille lapsillemme, imetämme tai emme!

Yhteistyössä