imetyksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huoh"

Vieras
Tuntuu ettei maito heru, vaikka päällä seisoisi! Kaikkeni olen tehnyt, että en antaisi lisämaitoa jne mut nyt alkaa tulla jo epätoivo. Kuukauden jo jatkunut tämä ongelma, ei voi olla tiheän imukautta, eihän se kestä kuukautta? Maito siis heruu n. 30sek kun vauva imee ja sitten loppuu. Siis vauva imee imee ja imee mutta maidon heruminen loppuu. Toisesta rinnasta taas sen puoli minuuttia ja taas STOP, loppuu kuin seinään. Vauva kitisee kun ei tule ja sylkee rinnan pois. Tätä siis tapahtuu pitkin päivään ja yötä. Nukkuu vain lyhyitä unia kun taas tulee nälkä, koko ajan on rinnalla mutta mitään ei saa imettyä. Kun on n.1h ilman rintaa niin sen jälkeen taas heruu hetken hyvin ja taas vauva suttuu kun ei heru. Olen yrittänyt lypsää, ilman tulosta. Olen sortunut muutaman kerran lisämaitoon, jolloin vauva nukkunut 3-4h putkeen. Voiko jokin "vaihe" kestää näin kauan? Onko haitaksi antaa lisämaitoa? Vauva siis kohta 4kk ikäinen. Ja tiedoksi, että vauva saa olla rinnalla niin paljon kuin haluaa ja olen kaikkeni tehnyt, että alkaisi herumaan, syönyt, juonut, rentoutunut, ollut paljon vauvan lähellä jne.

Nieleskeleekö vauva? Voihan maitoa tulla, muttei niin paljon. Yleensä vauva ei kai raivoa täysin herumattomalle rinnalle, vaan nälkäisenä takertuu "henkensä hädässä". Miten paino on kehittynyt kuukauden aikana?

Nieleskeleekö vauva? Voihan maitoa tulla, muttei niin paljon. Yleensä vauva ei kai raivoa täysin herumattomalle rinnalle, vaan nälkäisenä takertuu "henkensä hädässä". Miten paino on kehittynyt kuukauden aikana?

Vauva siis nielee sen ajan kun heruu, sen jälkeen nielemistä ei kuulu. Vauva on punnittu viimeksi silloin, kun maitoa tuli vielä hyvin. Sillon siis paino noussut "normaalisti"

Minä kyllä luulisin, että maitoa heruu senkin puolen minuutin jälkeen, mutta ei vaan yhtä paljon ja se saa kiukun pintaan. Vaihda rintaa. Ja sitten kun siitäkin "loppuu" niin vaihda taas, ja uudelleen.

Kauanko imetät samasta rinnasta? Itse yleensä vaihdan rintaa heti kun vauva alkaa näyttämään merkkiä siitä ettei tarpeeksi tule (irrottaa rinnasta, sulkee, ehkä kiukkuaa). Oletko kokeillut vaikka juoda ykkösolutta jotta maidon tuotanto vilkastuisi? hieronut rintaa samalla kun imetät? myös lämmin rinnoilla voi edes auttaa herumiseen. :)

Ja muistat paljon juoda ja syödä tarpeeksi, jotta maitoa tulisi. Maitohan ei sinällänsä lopu rinnasta, että voithan vaihtaa rintaa kun vauva näyttää merkkiä ja vaihtaa sitten taas kun toisesta alkaa tuntua ettei enää tule tarpeeksi.

Juuri tuo jos lisämaitoa sortuu antamaan niin on aina yksi imetyskerta pois. :) mutta toki jos tuntuu siltä että lisämaito auttaa tilanteessa niin anna pois vaan. Jokainen tekee miten tahtoo.

[QUOTE="a.p";28287009]tätä rinnan vaihtamista olen yrittänytkin mutta vauva vaan sylkee pois, kun molemmat rinnat on kerran käyny suussa.[/QUOTE]

Muoks. Siis ei ainakaan nälkäiseltä sitten vaikuta, jos on varaa temppuilla.

Itse kuitenkin tunnet oman vauvasi parhaiten.

Viimeksi muokattu:
Mun vauva käytännössä oli melkein koko ajan tissillä ekat 3kk. Päivisin söi koko ajan ja öisin myös. Imetin, imetin, imetin vauvan tahtisesti. En oo koskaan herunu pumpulle tippaakaan, tissit ei juuri koskaan tunnu/tuntunu täysille, silti vauva on kasvanut erittäin hyvin. Oli vaan mahdoton tissillä roikkuja.

Tottakai vauva joka pullosta syö kerralla 100ml tai yli on tyytyväinen pidempään, kun vauva joka heruttelee äidin rinnalla pitkään ja tankkailee usein, sehän se välillä tuntuukin oudolle kun ei tiedä paljonko konkreettisesti vauva maitoa saa.

Jos vauvasi on esikoinen (eli sulla on periaatteessa aikaa imettää) ja sulla on halu imettää ni kannattaa vaan antaa vauvan imeä niin usein kun haluaa.

Mun vauvalla tuli siinä 3-4kk iässä vaihe jolloin vähensi tissillä oloa huomattavasti, sai kai enemmän maitoa nopeammin? Tähän päivään mennessä, vauva vähän alle vuoden, edelleen syö tissiä, tää aika on ollu ihanaa, kaikkine ongelmineen, rintaraivareista, huooleen maidon riittävyydestä. Kuitenkin kaikki menny hyvin, päättäväisyyttä se on vaatinut kyllä.

[QUOTE="huoh";28286885]Tuntuu ettei maito heru, vaikka päällä seisoisi! Kaikkeni olen tehnyt, että en antaisi lisämaitoa jne mut nyt alkaa tulla jo epätoivo. Kuukauden jo jatkunut tämä ongelma, ei voi olla tiheän imukautta, eihän se kestä kuukautta? Maito siis heruu n. 30sek kun vauva imee ja sitten loppuu. Siis vauva imee imee ja imee mutta maidon heruminen loppuu. Toisesta rinnasta taas sen puoli minuuttia ja taas STOP, loppuu kuin seinään. Vauva kitisee kun ei tule ja sylkee rinnan pois. Tätä siis tapahtuu pitkin päivään ja yötä. Nukkuu vain lyhyitä unia kun taas tulee nälkä, koko ajan on rinnalla mutta mitään ei saa imettyä. Kun on n.1h ilman rintaa niin sen jälkeen taas heruu hetken hyvin ja taas vauva suttuu kun ei heru. Olen yrittänyt lypsää, ilman tulosta. Olen sortunut muutaman kerran lisämaitoon, jolloin vauva nukkunut 3-4h putkeen. Voiko jokin "vaihe" kestää näin kauan? Onko haitaksi antaa lisämaitoa? Vauva siis kohta 4kk ikäinen. Ja tiedoksi, että vauva saa olla rinnalla niin paljon kuin haluaa ja olen kaikkeni tehnyt, että alkaisi herumaan, syönyt, juonut, rentoutunut, ollut paljon vauvan lähellä jne.[/QUOTE]

Huh, voisi olla suoraan mun näppikseltä tämä teksti esikoisen vauva-ajalta. Ihan samaa teki, jaksoi syödä tasan niin kauan kun herui nopeasti ja sitten meni hermot. Tilannetta hankaloitti se että vauva vielä kieltäytyi raivokkaasti pullosta. Juuri tuossa vähän vaille 4 kk iässä kellotin huvikseni että imettämiseen kului 13 tunita vuorokaudesta, onneksi oli esikoislapsi..!

Meillä ongelma oli yksinkertaisesti se että lapsi oli nälkäinen ja mun maitoni ei riittänyt vaikka olisin päälläni seissyt. Koska pullo ei vaan kelvannut, niin aloin antamaan soseita, ja johan helpotti. Ei tietenkään ihan heti koska aloitin tosi varovasti ja pienillä määrillä, mutta viikon-parin sisään kun uskalsin antaa soseita jo yli desin kerrallaan (sen verran siis kun jaksoi kerralla syödä) niin johan loppui nälkäitkut.

Niin ja siis mitä itse tekisin... antaisin joko lisämaitoa tai soseita. Jos annat lisämaitoa niin imetä ensin molemmat rinnat tyhjiksi ja sitten lisämaidot päälle, niin ei niin vaikuta imetykseenkän sitten. Yöllä kannattaa pyrkiä imettämään, sillä yöimetys lisää maidontuotantoa eniten.

Kyllä vauvalla on selkeästi nälkä, ottaa rinnan raivolla suuhun ja kerran imasee ja sylkee pois, taas ottaa rinnan suuhun imaisee raivokkaasti ja sylkee pois. Jos lopetan imetyksen vauva itkee raivokkaasti ja annan rinnan ja hiljenee kunnes hän tajuaa, että mitään ei tulekkaan. Itketän usein vauvaa ja tarjoan hetken päästä uudestaan. Lisämaitoa yleensä sillon antanut kun vauvalla menee "hermo" eli siis huutaa naama punaisena ja yrittää ottaa rintaa mutta sylkee sen pois. Joku noita "konsteja" ehdotti, niin KAIKKI olen koittanut, paitsi tuota olutta.

Antaisin soseita. Korvikkeen antaminenvähentäö väistämättä tintamaidon määrää. Jos siis koet että haluat jatkaa imettämistä niin alottele soseita. Ja menkää käymään mitoilla neuvolassa jotta saat käsityksen kasvusta.

[QUOTE="Lissu";28287135]Huh, voisi olla suoraan mun näppikseltä tämä teksti esikoisen vauva-ajalta. Ihan samaa teki, jaksoi syödä tasan niin kauan kun herui nopeasti ja sitten meni hermot. Tilannetta hankaloitti se että vauva vielä kieltäytyi raivokkaasti pullosta. Juuri tuossa vähän vaille 4 kk iässä kellotin huvikseni että imettämiseen kului 13 tunita vuorokaudesta, onneksi oli esikoislapsi..!

Meillä ongelma oli yksinkertaisesti se että lapsi oli nälkäinen ja mun maitoni ei riittänyt vaikka olisin päälläni seissyt. Koska pullo ei vaan kelvannut, niin aloin antamaan soseita, ja johan helpotti. Ei tietenkään ihan heti koska aloitin tosi varovasti ja pienillä määrillä, mutta viikon-parin sisään kun uskalsin antaa soseita jo yli desin kerrallaan (sen verran siis kun jaksoi kerralla syödä) niin johan loppui nälkäitkut.[/QUOTE]

Soseilla täytyy maaru, mutta ravitsemuksellisesti niiden ei pitäis korvata maitoa vielä piiiiiitkään aikaan. Anna ap. mieluummin lisämaitoa.

Tuo olut on muuten ihan hyvä vinkki jos et ole vielä kokeilut, itse hörpin alkoholitonta olutta. Kyllä se auttoi, mutta mun kohdalla ainakaan ei tarpeeksi.

Ja minä myös ennemmin alkaisin antaa kiinteitä ruokia kuin lisämaitoa. Iltavelliä moni on myös antanut, meillä vellit jäi pois kun pullo ei kelvannut.

voi meitä itse itsemme syyllistäviä äitejä... särki niin korvaa (metafoorisesti siis) tuo "sortunut" antamaan lisämaitoa... eikö sen pitäisi olla pääasia, että vauva on tyytyväinen, itsekin varmasti olisit tyytyväisempi siihen, että vauva on kolme tuntia unessa sensijaan, että heräilee jatkuvasti rinnalle..

itsekin tuskailen imetyksen kanssa, kun on jo yli kuukauden takunnut (tyttö reilu 6kk) aina välillä ei kelpaa rinta, ei sitten itkemälläkään, sitten kun viimein annan pulloa niin kaikki on hyvin.. silti joka kerta niin harmittaa, kun ei onnistu, itkunkin kanssa joskus pullosta sitten syötellyt... ja joka kerta, kun vauva on taas illalla tyytyväisenä nukkumassa päivän leikkien ym. jälkeen, niin yritän ajatella, että no niin, tänäänkin kuitenkin suurimmaksi osaksi neiti sai rintaa, ollut iloinen ja terhakka, miksi siis suututti, kun sen yhden kerran jouduin antaa korviketta?? se tunne sillä hetkellä, kun ei kelpaa, on niin lannistava... kai siinä on jotain alkukantaista, että äidille tulee pakottava tarve itse imettää, ettei kelpaa muuten??? en tiedä, (anteeks tää kaikille pullovauvojen äideille, en tarkoita syyllistää)

Jos vauva maltaisi olla rinnalla tarpeeksi kauan, todennäköisesti jonkin ajan kuluttua maito alkaisi uudelleen herua kunnolla. Mulla keskimmäinen lapsi oli tosi kärsimätön imemään ja hänen kanssaan vaihdoin kokoajan rintaa toiselle ja lapsi kiukkusi ja heiti rinnan heti suusta kun ei alkanut tulemaan maitoa kunnolla - lopulta kutenkin maito alkoi herumaan kun tarpeeksi monta kertaa oltiin vaihdettu puolelta toiselle.

Kauanko saat vauvan imemään rintaa yhdellä imetyskerralla? Vauvanhan pitäisi imeä enemmän, jotta maitoa alkaisi tulla enemmän, ja ehkä teillä ongelma on siinä, että vauva hermostuu eikä suostu "tilaamaan" maitoa tarpeisiinsa. Voisitko käyttää rintapumppua? Sillä ei välttämättä heru mitään, eikä tässä tapauksessa sun tarvitsisikaan sillä mitään saada, vaan pumppaamisen tarkoitus olisi stimuloida rintoja ja sitä kautta lisätä maidontuotantoa, pumppu tavallaan tekisi sen työn vauvan puolesta. Tuon lisäksihän voisit vielä antaa lisämaitoa joskus imetyksen jälkeen siihen asti että maidontulo taas lisääntyy, niin että saisit vauvan nukkumaan joskus vähän kauemmin, ja saisitte molemmat levätä.

Mulla esikoisen kanssa maidon heruminen oli pahoina rintaraivarikausina todella tiukassa ja lopulta tyrehtyi kokonaan, nyt imetän kuopusta ja kun muutamina päivinä hän on raivonnut rinnalla ja kieltäytynyt imemästä, olen sitten pumpannut maitoa jotta maidontuotanto pysyisi yllä vauvan lakkoilusta huolimatta. Ja alussa kun maito ei tahtonut nousta ja vauva oli tiheistä imetyksistä huolimatta nälissään, pumppasin usein imetysten välillä jotta saisin maidon nousemaan. Mitään sillä ei herunut, mutta ilmeisesti se silti auttoi kun maito alkoi nousemaan kunnolla kun olin joitakin päiviä pumpannut. Vauva ei ole koskaan viihtynyt kovin pitkiä aikoja rinnalla vaan hermostuu ja alkaa huutaa nälkäänsä jos ei saa rinnasta tarpeeksi, niin en luottanut että pelkkä imetys saisi maidon nousemaan.

Yhteistyössä