Imetyksen vastaisuudesta sis. valitusta!

  • Viestiketjun aloittaja onnistunut imettäjä
  • Ensimmäinen viesti
onnistunut imettäjä
Olen täysimettänyt ensin esikoiseni 6kk ikäiseksi ja osaimettänyt 1v 4kk ikäiseksi. Jo raskausaikana sain kuulla anopiltani ja mieheni siskolta kommentteja kuten: 'Älä sitten luule liikoja itsestäsi.' tai 'Helpommalla pääset kun annat korviketta.' tms. He eivät ole kumpikaan edes yrittäneet imettää aikoinaan ja kummallakin kolme lasta.

Sitten kun rupesin odottamaan kaksosia ja lopetin esikoisen imettämisen tähän pahoinvoinnin takia, niin kommentit tulivat takaisin. 'Ehkä yhden vielä imettää, mutta kahta ei millään.' 'Ehkä nyt isäkin saa osallistua enemmän.' Siis oikeesti, kyllä se isä saa osallistua enemmän yhden taaperon ja kaksosvauvojen kanssa, vaikka kaksosia imettäisinkin!! :attn:

Nyt kaksosemme ovat 1v 2kk ja lopetin imetyksen. Ja tällä kertaa täysin itsekkäistä syistä, en vain jaksanut enää.. :ashamed: Mutta täysimetin heitä 5kk ikäiseksi ja pullo ei kelvannut kummallekaan! Itseasiassa koin loppujen lopuksi kaksosten imetyksen helpoksi, vaikka välillä tietysti olin todella väsynyt! :/

Mutta nyt voin olla ylpeä, etten kuunnellut outoja sukulaisiani, varsinkin esikoista odottaessani!! :D

Alkuperäinen ihmetykseni aihe olikin: miksi jotkut eivät ymmärrä imetyksen päälle? :( En itse koe olevani korviketta vastaan, vaikka ylpeä olenkin siitä, että onnistuin itse imetyksessä.
Mutta täytyy sanoa, että tunnen salaa pientä iloa tästä kaikesta...! :LOL:
 
MinäÄiti
Toisten sanomiset toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Pääsee paljon helpommalla.
Mä olen kaikkia viittä imettäny just sen verrankun se on suosiolla onnistunu ja tuntunu hyvältä.
 
epäonnistunut imettäjä
Turhaa valitat, tunnethan itsekin pientä iloa tosta kaikesta. Nimimerkkisi ja tekstisi perusteella saa sellaisen kuvan, että uskot imettämisen olevan sinun saavutuksesi, jotakin, jossa olet onnistunut, johon olet itse vaikuttanut, vähän niin kuin urheilusuoritus.

 
MinäÄiti
Alkuperäinen kirjoittaja epäonnistunut imettäjä:
Turhaa valitat, tunnethan itsekin pientä iloa tosta kaikesta. Nimimerkkisi ja tekstisi perusteella saa sellaisen kuvan, että uskot imettämisen olevan sinun saavutuksesi, jotakin, jossa olet onnistunut, johon olet itse vaikuttanut, vähän niin kuin urheilusuoritus.
No sen verran tähän kommenttoin et kyllä siihen imetyksen onnistumiseen voi aika paljonki itse vaikuttaa :)
Itse en esikoisen kans onnistunu mut seuraavan kans paremmin kun sain asianmukaista neuvoa.
Mut se ei vaan aina onnistu ja senkin minä ymmärrän ja tiedän.
Mut miksi tästä pitää aina niin kauheesti vääntää?
Mä olen myös ylpee ja tyytyväinen että olen voinu neljää muuta imettää pitkään. Mut ei se silti minusta mitenkään parempaa tee kuin muistakaan.
 
hienoa
Onnea noin hienosti onnistuneista imetyksistä, erityisesti kaksosten imetyksen onnistumisesta! Aika erikoista kommenttia olet saanut sukulaisiltasi, musta imetys on luonnollista, mahtavaa ja haluan sitä niin pitkään tehdä kuin vain mahdollista. Esikkoa imetin 1v1kk ja sitten hän itse lopetti (ehkä siksi kun odotin jo seuraavaa, niin maidon maku kuulemma muuttuu suolaisemmaksi). Tätä toista täysimetin 5kk ja imetän edelleen kiinteiden ohessa niin pitkään kuin hän haluaa. Korvikkeita ei ole tarvittu.

Toki ymmärrän, että ihmisillä on monia syitä korvikkeen käytölle ja imetys ei aina onnistu, vaikka kuinka yrittäisi. Ei ole siis tarkoitus astella imettäjät vastaan korvikemutsit paremmuus järjestykseen. Jokainen on paras äiti lapselleen, imetti tai ei.
 
Ne, jotka ovat "epäonnistuneet" imettämisessä, eivät ehkä halua, että kukaan muukaan siinä onnistuu. Tai he pitävät imettämistä muutenkin vähäpätöisenä, koska eivät ole siinä itse onnistuneet.
 
Samaa ihmettelen, miksi jotkut niin kovasti kyseenalaistavat pitkän imetyksen. Itse täysimetin 5,5kk ja imetän edelleen, tyttö nyt 9kk. Pulloa ei meilläkään tyttö edes huolinut. Mutta jokainen tietysti tavallaan, itse halusin imettää ja onneksi kaikki on mennyt hienosti.
Mutta, ehdottomasti saat ollakin ylpeä itsestäsi, kaksosten onnistunut imetys (ja vielä noin pitkään) ei todellakaan ole mikään läpihuutojuttu! Älä välitä niistä sukulaisistasi, ihmeellistä napinaa ja jo etukäteen lannistamista.
 
vieras
Edellisellä sukupolvella tosiaan on vanhoja käsityksiä. siihen aikaan äideille kerrottiin, että äidinmaito muuttuu vesilitkuksi, kun vauva on 3kk. Korviketta myytiin kehitysmaihinkin suuria määriä, koska siihen aikaan korvike (silloinen äidinmaidon vastike) on olevinaan parempaa vauvalle kuin äidin oma maito. Meilläkin anoppi moitti minua, kun imetin vauvaa vielä yli 3kk, ja mykistyi kun kuuli että vuoden ikäiseksi asti pitäisi imettää, sitä ennen ei suositella kevytmaitoa. Mutta kyllä nuoremmillakin nämä mielipiteet vaihtelevat laidasta toiseen.
 
Mulle ainakin on aivan se ja sama, saako lapset ravintonsa tissistä vai pullosta, pääasia on, että ne kasvaa ja voi hyvin. Äitiys ei ole mikään suoritus, eikä imetys saavutus sen enempää kuin imettämättömyys epäonnistuminenkaan.

Ehkä sukulaisesi yrittivät sanoa, että siitä imettämisestä ei kannata ottaa paineita. Hyvä, jos onnistuu - jos ei, se ei sinun äitiytesi arvoa vähennä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Ne, jotka ovat "epäonnistuneet" imettämisessä, eivät ehkä halua, että kukaan muukaan siinä onnistuu. Tai he pitävät imettämistä muutenkin vähäpätöisenä, koska eivät ole siinä itse onnistuneet.
Mä en onnistunut mut ei mua silleen haittaa pätkääkään vaikka joku muu sen hallitsiskin. Tai oikeestaan, ei muiden maidoneritykset niin kiinnostakaan..
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja hienoa:
Onnea noin hienosti onnistuneista imetyksistä, erityisesti kaksosten imetyksen onnistumisesta! Aika erikoista kommenttia olet saanut sukulaisiltasi, musta imetys on luonnollista, mahtavaa ja haluan sitä niin pitkään tehdä kuin vain mahdollista. Esikkoa imetin 1v1kk ja sitten hän itse lopetti (ehkä siksi kun odotin jo seuraavaa, niin maidon maku kuulemma muuttuu suolaisemmaksi). Tätä toista täysimetin 5kk ja imetän edelleen kiinteiden ohessa niin pitkään kuin hän haluaa. Korvikkeita ei ole tarvittu.

Toki ymmärrän, että ihmisillä on monia syitä korvikkeen käytölle ja imetys ei aina onnistu, vaikka kuinka yrittäisi. Ei ole siis tarkoitus astella imettäjät vastaan korvikemutsit paremmuus järjestykseen. Jokainen on paras äiti lapselleen, imetti tai ei.
Oih, ihanaa, kiitos! Ihanaa on se, että joku ymmärsi mitä tarkoitin! :)

En muuten tiennyt tuosta suolaisuudesta, kiitos siitäkin!
 
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Ne, jotka ovat "epäonnistuneet" imettämisessä, eivät ehkä halua, että kukaan muukaan siinä onnistuu. Tai he pitävät imettämistä muutenkin vähäpätöisenä, koska eivät ole siinä itse onnistuneet.
Tai sitten he ovat ymmärtäneet sen, että äitiys rei ole suoritus, ei edes imetyksellä mitata "onnistumista" siinä.
 
tuplien äiti
Ei kai sillä mitään väliä ole imettääkö vaiko ei. Tarviitko sä nyt jotain mitalia tästä imetyssuorituksestasi kun kirjoitat tänne palstalle? Monikoiden kohdalla toiset tekevät ratkaisun syöttää ainakin osittain pullosta siksi että näin isäkin voi syöttää lapsia edes välillä, ja äiti levätä.

Tupla-arki on tupla-arkea imetti tai ei.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Mulle ainakin on aivan se ja sama, saako lapset ravintonsa tissistä vai pullosta, pääasia on, että ne kasvaa ja voi hyvin. Äitiys ei ole mikään suoritus, eikä imetys saavutus sen enempää kuin imettämättömyys epäonnistuminenkaan.

Ehkä sukulaisesi yrittivät sanoa, että siitä imettämisestä ei kannata ottaa paineita. Hyvä, jos onnistuu - jos ei, se ei sinun äitiytesi arvoa vähennä.
En ole ottanut siitä paineita, mutta halusin silti kovasti imettää. Se on eri asia, koska minulla ei ole mitään pulloruokittuja vauvoja tai heidän äitejään vastaan, päinvastoin! :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Mulle ainakin on aivan se ja sama, saako lapset ravintonsa tissistä vai pullosta, pääasia on, että ne kasvaa ja voi hyvin. Äitiys ei ole mikään suoritus, eikä imetys saavutus sen enempää kuin imettämättömyys epäonnistuminenkaan.

Ehkä sukulaisesi yrittivät sanoa, että siitä imettämisestä ei kannata ottaa paineita. Hyvä, jos onnistuu - jos ei, se ei sinun äitiytesi arvoa vähennä.
En ole ottanut siitä paineita, mutta halusin silti kovasti imettää. Se on eri asia, koska minulla ei ole mitään pulloruokittuja vauvoja tai heidän äitejään vastaan, päinvastoin! :D
Onneksi et ottanut, mutta moni ottaa paineita. Ja yrittää imettää hampaat irvessä. Tuttu lastenlääkäri sanoi, että on viime vuosina hoitanut yhä useammin kuivuneita vauvoja, kun äidit yrittävät imettää, vaikka maitoa ei tule tarpeeksi. Ehkä siksi nuo kommentit, olet vaan hormonihuuruissa kokenut ne negatiivisiksi?
 
epäonnistunut imettäjä
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Ne, jotka ovat "epäonnistuneet" imettämisessä, eivät ehkä halua, että kukaan muukaan siinä onnistuu. Tai he pitävät imettämistä muutenkin vähäpätöisenä, koska eivät ole siinä itse onnistuneet.
En todellakaan toivo, että joku ei voisi imettää tai pitäisin sitä vähäpätöisenä. Tämä siitä huolimatta, että uusimmassa englantilaisessa tutkimuksessa on todettu, ettei imettäminen suojaa taudeilta uskotulla tavalla. Imettävät äidit ovat vain useammin itse terveellisiä elämäntapoja noudattavia ja he omalla toiminnallaan (ei äidinmaidon välityksellä) siirtävät terveelliset elämäntavat lapsilleen.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja tuplien äiti:
Ei kai sillä mitään väliä ole imettääkö vaiko ei. Tarviitko sä nyt jotain mitalia tästä imetyssuorituksestasi kun kirjoitat tänne palstalle? Monikoiden kohdalla toiset tekevät ratkaisun syöttää ainakin osittain pullosta siksi että näin isäkin voi syöttää lapsia edes välillä, ja äiti levätä.

Tupla-arki on tupla-arkea imetti tai ei.
Ymmärrän hyvin monien ratkaisun pulloruokinnasta varsinkin kaksosten kohdalla! Imetys on välillä todella rankkaa! Enkä mä mitään mitalia kaipaa, mutta miksei tällä palstalla voi hehkuttaa onnistumistaan ja saada positiivista kommenttia siitä? Varsinkin kun oma mieheni on ainut jolle uskallan tästä puhua IRL. Oma äitini on kuollut, mutta isäni kertoman mukaan imetti minua ja siskoani. Olisin häneltä tietysti voinut kysyä jos se olisi ollut mahdollista...! :/
 
Vau! Kaksosten täysimetys on kyllä upea saavutus, onnea :flower:

Mun äiti oli esikoisen aikana hirveän huolissaan kun vain imetin enkä antanut korviketta, pelkästi että vauva jää nälkäiseksi ja eihän sieltä tissistä nyt niin paljon maitoa voi tulla. :D Ei onneksi koittanut mitenkään latistaa minua ja silmät suurina katseli kun vauva joi vatsansa täyteen ja senkin jälkeen tissistä valui maitoa. Anoppi kysyi joka lapsen kohdalla säännöllisin väliajoin että riittääkö maito. Mutta muuten sukulaiset ovat olleet enemmän kannustavampia kuin imetystä vastaan.
 

Yhteistyössä