imetyksen lopetus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Liisi

Vieras
Miten olette lopettaneet/harventaneet yö/aamuimetystä?
Meillä tyttö 9kk ja imetän vielä illalla ennen nukkumaan menoa, yöllä, kun pieni herää (vaihtelevasti 1-2 kertaa, joskus ei ollenkaan) 2 ja 6-7 aikoihin, 8 aikoihin noustaan ja aamupäivä unille mentäessä 10-11 aikoihin imetän uudestaan.

Mites olette näitä imetyksiä harventaneet?
Entäs unikoulut?

mä lopetin ilta/yöimetykset samalla rytinällä. Päiväimetykset loppuivat ehkä n. 1kk aikaisemmin. Mä vaan päätin/kyllästyin touhuun. Mentiin nukkumaan muutoin ihan samalla tavalla kuin aikaisemminkin mutta imetystuoliin päin ei edes katsottu. Meni ihan hienosti. Yöimetysten suhteen ensimmäisenä yönä itki yhden kerran niin että tarvi nostaa syliin rauhottuun mutta en siinäkään mennyt istuaalleen koska meillä se oli imetysasento. Kauan vielä heräili kitisemään samoihin yöimetysaikoihin mutta nopeesti oppi nukahtamaan itsekseen. Pääasia ettet reagoi kitinään ja itkuun kovin nopeasti, vaan annat vauvan yrittää hakea unta itse. Jos meet lähelle, maidon ja oma tuoksusi vain vahvistaa maidon halua.

Minä aloitin hitaan vieroituksen vauvan ollessa 9kk jättäen aina yhden imetyksen viikossa pois enkä heti peräkkisiä imetyksiä. Yötissi jäi pois jo aiemmin, tassuttelulla 7kk iässä. Vauva ei ole koskaan juonut pullosta, mutta nokkamukista harjoiteltu 5kk iästä. Ekana taisin jättää pois imetyksen lounaalta ja annoin maitoa nokkamukista. Alkuun joi aika pieniä määriä nokkiksesta, mutta pikkuhiljaa määrät kasvoivat. Viimeiseksi jätin iltaimetyksen, josta luovuttiin 11½kk iässä. Tämä hidas vierotus sopi meille, kertaakaan ei vauva itkenyt tissin perään.

Molempien lasten imetys loppui kuin itsestään, kun ryhdyin antamaan maitoa pullosta. Eka lopetti yösyönnin 5,5 kk, toka lopetti yötissuttelun 6,5 kk, mutta jatkoi yösyöntiä pullosta 10-11kk:ksi. Tissi ei siis enää maistunut, kun pullosta sai helpommin maitoa. Molemmat lapset ovat olleet isokokoisia (6kk 1. 9kg/2. 10,2kg), joten imetys on pistänyt hartiat tosi koville. En koskaan haaveillutkaan imettäväni puolta vuotta kauempaa.

Yhteistyössä