Imetyksen lopetus -> paremmat yöunet

Hei!

Onko jollain kokemusta otsikon asiasta. Eli onko imetyksen lopettaminen parantanut vauvan yöunia?

Meillä neiti on kohta 1-v ja maitoallergikko, jota olen imettänyt. Hän on nyt viikon verran totutellut raejuustoon ja siitä sitten siirrytään muihin maitotuotteisiin jos kaikki ok. Siksi meillä siis pääasiallinen juominen on ollut vielä rintamaito. Mukista ottaa pieniä hörppyjä soijamaitoa silloin tällöin.

Mutta yöunet on tosi rikkonaiset ja herätyksiä on monta yössä. Yösyötöt olen lopettanut 7 kk:n iässä ja se meni ok. Unikoulua on pidetty, siirretty omaan huoneeseen yms. Nyt viimeisenä oljenkortena olisi enään imetyksen totaalinen lopettaminen, jos siitä olisi apua. Muutenkin kyllä haluaisin jo lopetella.

Tuttavapiirissäni on muutamia, joilla imetyksen lopetus on parantanut yöunia, mutta onko tämä yleistä vai ihan sattumaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
Meillä ei vaikuttanut. Lapsella jatkui rikkinäiset yöt parivuotiaaksi saakka (maitoallerginen).
Kävikö teille nuo tavalliset maitotuotteet vasta parivuotiaana vai olikohan sillä maitoallergialla mitään vaikutusta noihin uniin?

Meillä ei ainakaan nyt raejuuston aloittaminen ole vaikuttanut yöuniin. Tosin eipä ne paljon huonommaksi voi enään mennäkään :LOL:

En tiedä auttaako tämä yhtään, mutta meillä pojan (9kk) yöunet parani huomattavasti imetyksen loputtua. Ei kyllä ole allergioita taustalla, siinä mielessä eri tilanne.
Aiemmin söi useamman kerran yössä, eikä osannut nukahtaa ilman rintaa. About kolmen "tissittömän yön unikoulun" jälkeen yöunet parani selvästi! Osaa jo paremmin nukahtaa ilman suurempia hyssyttelyjä uudelleen jos hereille havahtuu. Lisäksi on jo useamman kerran nukkunut viiden tunnin pätkän yöllä, mikä ennen oli ihan utopistinen ajatus :D

Mutta vauvathan on niin yksilöllisiä, toisilla auttaa ja toisilla ei.
Tsemppiä!! :)

auttoi. Meillä alkoi nukkumaan täydet yöunet, kun lopetin yöimetyksen. Parina seur. öinä heräsi tavalliseen imetysaikaan ja itkeskeli vähän aikaa, mutta sitkeänä kun pysyin, ei enää muutaman yön jälkeen vaatinut rintaa vaan nukkui.

Yleensäkin yösyötön/palvelusten poisto parantaa unia. Oli ne pulloa,tissiä,tutin nostelua tms.
Meilläki herättii viel reilu kk sitten syömään (tai "syömään" ) 3 kertaa yössä.. sitä enne useemminkin mut vain närppi ruokaa. Sit alkoi tuttirumba, heräili 1h välein itkemään tuttiaan, joten tutti hävitettiin. Muutaman yön kaipasi samoihin aikoihin maitoaan tms. mut tassutin tms. tyylillä hyssytin uneen. Ja sitten nekin jäi pois. Eli niinku ELÄMÄNPERHONEN kirjotti. Nyt nukkuu 10-11h putkeen. Ja päiväruokailu siis pysy samana, eli se ei oo muutunu.

Ja kamu just puhui siitä ettei syöntimäärästäkää voi mitään välttis päätellä, ainoastaan siitä kauanko esim iltapuurosta tms on. Eli jos syö päivisin ne normi ateriat ja iltapalan ja on normikokoinen vauva nii pitäs pärjätä n.12 ilman maitoa. Eli kamunki vauva veti reippaasti 2dl maitoa yösyötöllä,joskus nii paljo ku vaa olis lisää antanu. Mut yks yö tassutti eikä antanu maitoa ja parissa yössä syöttö jäi.

Kiitos vastauksista! Meillä yöimetys on lopetettu jo 7 kk:n ikäisenä.

Tarkoitin tällä kysymykselläni imetyksen lopettamista kokonaan. Tosin nyt olen alkanut aamuyöstä välillä imettämään kun siinä sitten viekussa nukkuu välillä aamuyön paremmin.

Mä lopetin imettämisen pari viikkoa sitten ja 9kk vanhan tyttäreni yöunet parani huomattavasti. Tyttö herää nykyään enää kerran yöllä n. klo. 1.00 aikaan, annan hänelle tuttipullosta maitoa ja tyytyväisenä nukahtaa samantien uudestaan. Imettäessä sain olla parín tunnin välein imettämässä päivin ja öin.

Nyt kun vielä tämä kroppa tajuaisi lopettaa maidon tuotannon...edelleenkin maitoa roiskuu vaikka lopetinkin imetyksen pikkuhiljaa :/

Tuota samaa mietin itekin. Meillä 10 kk vanha poika, jota imetän enää öisin, mutta sitäkin tiheämmin. Joskus arviolta 3-4 kertaa riittää, joskus huomattavasti useammin haluaa tissiä. Tiedän, että kyse on jo tottumuksesta, on tottunut nukahtamaan ja nukkumaan tissi suussa.

Uskon, että yöunet paranee, jos lopetan imetyksen ja yritetään tassuttelua tms. rauhoitteluun nukahtamisen yhteydessä illalla ja yöllä. Mutta silti epäröin... :headwall:

Minä lopetin yösyötöt 6kk iässä. Sen jälkeen poika on nukkunut 12h putkeen. Et suosittelen Lotte vain rohkeasti kokeilemaan vieroitusta esim viikonloppua vasten. =) Kannattaa nähdä se viikon vaiva, niin yöt rauhoittuu huomattavasti. Tai meillä oppi viikossa... joillain kestää esim kuukausi, riippuu lapsesta.

Kiitos vastauksista :flower: Meillä on nyt viikko sitten lopetettu imetys ja yöunet ovat ehkä hieman parantuneet tai sitten on vain muuten ollut pari suhteellisen hyvää yötä. Ja meillä nukutaan nyt usein aamulla pidempäänkin.

Aika sen nyt näyttää, että paraniko vai ei, mutta hyvältä tuntuu tässä vaiheessa. Tosin mulla Ahkera Myyrä sama vaiva, että tissit ei oikein ole tajunnut lopettamista ja maitoa vaan tursuaa edelleen :/

Meillä auttoi. 9kk iässä poika alkoi nukkua yöunia kunnolla kun lopetin imetyksen kertalaakista täysin (olin uudelleen raskaana). Aiemmin heräili aina 2-3h välein, sittemmin vähän ennen lopetusta saattoi nukkua jopa 4h putkeen. Mutta nyt nukkuu 12h yöunia putkeen :heart: Imetyksen lopetus harmitti, mutta poika otti sen tosi hyvin eikä kaivannu päivälläkään tissiä ni se toi hieman helpotusta. Ei vain omat voimavarat enää riittäneet kahden muksun ruokkimiseen ja samalla yöheräämisiin 2h välein.

Kyllä meilläkin taisi parantaa. Nyt on ollut niin risaista kun ollaan oltu mun töiden takia paljon öitä mummilassa, äiti paljon pois, helteet yms. että rikkonaista vielä välillä on.
Mutta selkeästi meillä on vähemmän yöheräämisiä kuin ennen. Nyt on jopa yksi yö, jolloin neiti nukkui putkeen 9,5 h B)

Yhteistyössä