imetyksen lopettamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ensimmäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ensimmäinen

Vieras
hei!
onko hyviä neuvoja imetyksen lopettamiseen, tyttöni on 13 kk vanha. pari kertaa oon neuvolan ohjeilla yrittäny, mut aina lipsahtaa takas...vauva niin tuntuu sitä viel kaipaavan/ tarvitsevan-mielipiteitä/ohjeita?
mites muuten -jääkö rintani tälläisiksi- entinen "terhakkuus ja kimmous"hävinnyt- onko toivoa paluusta entisee???? toinen vielä erikokoinen-ku tullut siit ain enemmän maitoa-palautuvatko saman kokoiseksi? ei sillä että se mua kovasti vaivaisi-haluaisin vain tietää et vois sopeutua ajatukseen.
kiitos vastauksistanne!

Eihän sulla mikään kiire ole lopettaa, jos se ei itseäsi vaivaa ja väsytä. Kannattaa tutustua Imetystukilistaan, josta saat varmasti paljon hyviä vinkkejä.

Mä olen imettänyt kolme lasta ja kutakin 8 kk ja kyllä ne terhakkaat ja kimmoisat rinnat on menneen talven lumia (koska eivät olleet "alunperinkään" mitkään meloonit). Valitettavasti. Mutta olen rinnoistani ylpeä. Esikoisen imetyksen jälkeen rinnat kyllä oli vielä suht pyöreät... oikeat liivit ja jumppa auttaa.

Minä olen imettänyt esikoista 1v3kk ja kuopusta 1v4kk. Ovat vuodem iän jälkeen tuossa 3 - 4 kuukaudessa vieroittuneet melkeinpä itsekseen imetys kerrallaan, kun aterioilla mukista juotu maito on korvannut imetyksen.

Vieroitus voisi olla helpointa aloittaa päiväimetyksistä ja yksi kerta kerrallaan, ainakin meillä ilta- ja aamutisuttelut on olleet tytöille ne tärkeimmät ja jääneet viimeisinä pois. Kun jätät jonkun imetyskerran pois, niin keksi lapselle imetyksen sijaan jotain muuta aktiviteettia ja vältä paikkoja/tapoja, jotka teillä liittyvät selkeästi imetykseen. Jos/kun lapsi tulee syliin kiehnäämään ja hakemaan läheisyyttä, niin sylittele, halaile ja lukekaa vaikka jotain kirjaa. Saat lapsen huomion pois tisuttelusta, mutta saa kuitenkin kaipaamaansa läheisyyttä. Ole ennenkaikkea johdonmukainen ja pidä vieroituspäätöksestä kiinni.

Kiirettä teillä ei tosiaan vielä ole, mikäli olet itse vielä valmis jatkamaan imetystä. Mikäli haluat lopettaa imetyksen, niin hyvä olisi jos vieroitus onnistuisi ennen 1,5 vuoden ikää. Tuolloin lapsilla on usein "äitiriippuvuuskausi", jolloin vieroittaminen on todennäköisesti vaikeampaa.

Edellä onkin jo hyviä neuvoja. Lopetin esikoisen imetyksen noin 1v 2 kk:n iässä ja kuopus on pian 1v 2kk ja imetyksen vähentäminen on pikkuhiljaa jo aloitettu. Eli päiväimetyksistä vähennetty, sitten kun niistä päästään jätetään aamuyön tankkaus ja todennäköisesti viimeinen poisjätettävä imetys on iltaimetys. Meillä pitäisi ruveta pikkuhiljaa opettelemaan nukahtaminen muuten kuin rinnalle. Jaa, empä usko että rinnat palaa enää koskaan ennalleen. Mutta pääasianhan ne ovat tehneet eli antaneet maailman parhaat eväät kahdelle kullanmurulle =) Onneksi nykyään on kaikenlaisia hyviä liivejä, eikös?! ;)

Yhteistyössä