Imetyksen lopettaminen

  • Viestiketjun aloittaja Väsynyt
  • Ensimmäinen viesti
Väsynyt
Miten saan maidon tyrehtymään?

Olen:

- Väsynyt
- väsynyt
- Väsynyt

vauvani ei ole ollenkaan imenyt rintaa, kun ei pysty siihen (jääköön nyt sairaus sanomatta)Olen vain pumpannut ja alan olla tosi väsynyt ja tuntuu että kohta en jaksa edes 2vuotiaalle tytölleni antaa hellyyttä :ashamed:
 
Jos vauvasi ei pysty imemään, oletko pumpannut? Pumppaa vain pakollinen määrä pois, että olosi helpottuu/ ei pääse rintatulehdus tulemaan. Kyllä maidontulon pitäisi alkaa hiipumaan, jos menekki mahdollisimman pientä. Voimia :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.04.2006 klo 10:44 äippä kirjoitti:
Jos vauvasi ei pysty imemään, oletko pumpannut? Pumppaa vain pakollinen määrä pois, että olosi helpottuu/ ei pääse rintatulehdus tulemaan. Kyllä maidontulon pitäisi alkaa hiipumaan, jos menekki mahdollisimman pientä. Voimia :hug:
Anteeksi, tekstissäsi lukikin, että olet vain pumpannut. Koita pumpata mahdollisimman vähän..muuta en nyt tähän hätään keksi....
 
voit tiedäkkö mulla oli sama ongelma pari päivää sitten.sain viikko sitten tiistaina pojan ja aloin imettään..ensin maito nousi hitaasti mutta varmasti rinoithin ja sit ku se oli noussut niin voi voi sitä tunnetta rinnoissa..ihan kivikovat,painavat,arat yms..mulla meni totaalisesti hermot.vauva ei saanu kunnolla imettyä ku oli niin täynnä maitoo mun rinnat.yritin sairaalas lypsää jota sain tehä muutaman tunnin välein eikä silitkään olo helpottunut..mut sit nyt ku tulin kotia ja vähensin vaan lypsämiskertoja ja en lypsänyt aina ihan tyhjäks vaikka ne jäikin tosi kipeiks,mut sen verran vaa et sain ne "muhkurat" pois ja nyt maidontulo on himmannut ja rinnat on palautunu normaalikokoon..eikä oo tarvinu lypsää enää 3-4 päivään.. ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.04.2006 klo 16:34 poikavauva kirjoitti:
voit tiedäkkö mulla oli sama ongelma pari päivää sitten.sain viikko sitten tiistaina pojan ja aloin imettään..ensin maito nousi hitaasti mutta varmasti rinoithin ja sit ku se oli noussut niin voi voi sitä tunnetta rinnoissa..ihan kivikovat,painavat,arat yms..mulla meni totaalisesti hermot.vauva ei saanu kunnolla imettyä ku oli niin täynnä maitoo mun rinnat.yritin sairaalas lypsää jota sain tehä muutaman tunnin välein eikä silitkään olo helpottunut..mut sit nyt ku tulin kotia ja vähensin vaan lypsämiskertoja ja en lypsänyt aina ihan tyhjäks vaikka ne jäikin tosi kipeiks,mut sen verran vaa et sain ne "muhkurat" pois ja nyt maidontulo on himmannut ja rinnat on palautunu normaalikokoon..eikä oo tarvinu lypsää enää 3-4 päivään.. ;)
[/quot

Luin sun kertomuksen ja ajattelin kysellä, että lopetitko siis kokonaan oman maidon antamisen pojallesi ja annat vastikettako?
Minä sain viime lauantaina tytön ja sairaalassa imetin tunnin välein vauvaa,että maito lähtisi pian nousuun...samalla vauva sai tietysti lisämaitoa tuttipullosta. Kotiuduttuamme maito alkoi nousta ja nousi sitten niin,että rinnat olivat kuten sinullakin... eka yö meni tosi hyvin,mutta koska maitoa tuli niin paljon..jouduin myös pumppaamaan liikaa pois ja syötin ne tuttipullosta vauvallemme esim.kun olimme lääkärikäynnillä ( ei tarvinnut alkaa siellä imettämään). Tyttöpä huomasikin,että pullosta saa helpommin ja ei enään suostukkaan juomaan tissistä :( Nyt oon pumpannut käsipumpulla maitoa hänelle ja syötämme sitä pullosta,mutta aika kauheeta kun tuntuu,että kaikki aika menee pumpatessa. Tuntuu vaan,niin pahalta,että jos lopetan oman maidon antamisen ja annan vastiketta,kun kaikki toitottavat,että vastikevauvousta tulee allergisia ja kaikki pöpöt heti tartuu ym. Podetko sinä yhtään huonoa omaatuntoa asiasta? mitä vastiketta annat,oletko huomannut,että vastikkeen syönti olisi tehnyt vatsavaivoja vauvallesi?Itse pelkään,että vauva alkaa sairastella tai saa koliikki vaivoja kun saa vastikemaitoa. Mitä neuvolasta sanottiin kun et imetä? Mulla ainakin sellainen terv.hoitaja neuvolassa joka liputtaa suurella lipulla imetyksen eduista.
 
Täälä on myös yksi äippä jolla on just sama ongelma. Mulla oli rinnat tosi täysinäiset ja kovat heti vauvan synnyttyä. Ongelmana olikin se, että vauva ei saanut otetta rinnasta. Otin käyttöön rintakumin minkä avulla syöminen jotenkin onnistui... Aika takkuista se oli kuminkin kanssa välillä. Tein kanssa sen virheen aluksi kun maitoa tuli todella runsaasti niin pumppasin aina välillä ja annoin tuttipullosta. Poju alkoikin tottua myös pulloon ja vähitellen ei meinennut syödä rinnasta enää ollenkaan.
Nyt jos yritän syöttää rinnasta niin siitä ei tule mitään, vauva saa todella kauheat raivarit ja huutaa vain... ei siis todella yritäkään syödä.
En tiedä johtuuko tämä siitä, että vauva olisi tottunut tuttupulloon eikä halua syödä rinnasta...?! Vai mikä tässä oikein mättää!!
Olen nyt pumpannut joka kerta vauvalle pulloon maitoa n. 3viikkoa mikä alkaa tuntumaan todella rasittavalta. Vauva on muutes pian 3kk.
Kuulin että vauvoilla voi olla 2-3kk iässä rintaraivareita... en tiiä oisko tää sit tätä!!
 
meillä kanssa on rintaraivareita ja pojalla ikää vasta 3viikkoa. alussa jouduttiin antamaan lisämaitoa kun ei tullut maitoa, sitten maito nousi ja poika oli vain rintamaidolla, nyt sitten viikon verran on raivonnut, niin että aina vain enemmän täytyy antaa pulloa. Suren ihan kamalasti ja poden kovaa syyllisyyttä, vaikka olen kaikki keinot kokeillut. Inhottaa antaa korviketta, mutta pakko kun poika ei rintaa huoli ja on tämmöinen sylivauva, niin en millään voi yksin ollessa pumpata. nytkin poika nukkuu liinassa sylissä, joten en voi pumpata. tämähän meni ihan kysyjän kysymyksen ohi :ashamed:

en osaa tuohon maidon tulon loppumiseen vastata, itse taas pelkään, että se loppuu kokonaan. olen sitten toinen ääripää tässä asiassa. mutta en toki tuomitse, koska kyllä se vauva korvikkeillakin kasvaa. mummuni on kasvattanut äitini 50-luvulla kauraliemellä (maito loppui kun äitini oli 3vkoa) ja hyvin on äitini voinut, ei allergioita ym...

Lyyti ja poika 3viikkoa
 

Yhteistyössä