Imetyksen lopettaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lopettaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lopettaja"

Vieras
Poika on nyt 8kk ja oon ajatellut lopetella imetystä. Tällä hetkellä imetän joka aterialla, öisin poika ei syö. Ajattelin pikkuhiljaa vähentää imetyskertoja, mutta mietin että missä järjestyksessä. Ajattelin ekana jättää välipalaimetyksen pois, kun siihen aikaan ollaan useimmiten liikenteessä ja on saanut tähänkin asti silloin korviketta.

Ilmeisesti joko aamu- tai iltaimetys kannattaa jättää viimeiseksi, mutta kumpi niistä?

Kauan teillä on kestänyt, että maidontulo on loppunut? Mulla on maitoa tullut aina runsaasti, oon nyt n kuukauden ajan pärjännyt ilman liivinsuojia.

Mä jätin eka illan pois ja sit aamun ja sit päivän imetyksen. Meil onnistui helposti noin. Mulla tuli kans paljon maitoa aina. Kolme viikkoa lopettamisen jälkeen oli maidon tulo loppunut (tai no tulee sieltä vielä parin kk jälkeenkin puristamalla vähän maitoa...) Pari kertaa piti pumpata tissejä tyhjäksi, kun paisuivat niin täyteen maidosta ja oli kipeet.

Meillä jäi kanssa ensin ilta, sitten aamu. Päivällä imetin vielä jonkun aikaa, että rauhoittui päiväunille, kunnes poika itse pisti homman pelleilyksi ja lopulta juoksi tissiä karkuun. Ikää oli 1v2kk.

Kiitos kommenteista :) Olisko fiksua jättää näin: eka välipala, ilta, aamu, päivällinen ja vikana lounas?
Poika ei nukahda tissille eikä muutenkaan ole siitä riippuvainen, joten varmaan aika kivuttomasti sen osalta sujuu :)

Mä en koskaan vähentänyt imetyskertoja vaan lapsi vähensi ihan itse. Ei enää suostunut lopulta rinnalle kuin nukkumaan mennessä ja joskus herätessä. Eli aamulla herätessä imi ja sitten päiväunille mennessä ja yöunille mennessä. Harvoin päiväunilta herätessä kelpasi vaikka tarjosin. Lopulta itse päätti suoraan tästä kolmesta imetyskerrasta lopettaa. Yksi aamu otti viimeisen kerran herättyään ja sitten ei kelvannut enää ollenkaan. Ikää oli kyllä tuolloin 1v5kk. Mun ei olisi tarvinnut lypsää yhtään, mutta pumppasin muutamaan otteeseen kun tyttö ei saanut muuta maitoa ollenkaan (ei huolinut kuin vettä vain). Meillä meni siis oikein kivuttomasti molemmin puolin. Varmaan lapsesta kiinni, mikä imetys on hänelle "tärkein", jonka jättäisi viimeiseksi.

Saanko tunkea tähän ketjuun kysymään, onko lapsella jokin kausi kun lopetus olis helpointa? Mun poika täyttää nyt vuoden mutta on tosi kiinni vielä. Innoissaan kikattelee kun pääsee rinnalle jne. Muutamana päivänä on saanut jo tavallistakin maitoa, mutta kestää ilmeisesti ennen kuin tajuaa että se korvaa rinnan? Imetän häntä nyt aamulla, päivällä pari kertaa ja illalla, eli siis n. 3-4krt molemmat rinnat. Päiväunille on mennyt jo pidempään ilman maitoa, ei varmaan jaksa kun syö lounaan just ennen. Miten helpoiten vähentäisin? Hitaasti pitäs kai tehdä että maidontulo lopahtais kun en halua pumpata mutta en tulehduksiakaan.

Itse jätin ekana päiväimetykset, aamu- ja iltaimetykset sitten viimeiseksi siten, että lopulta oli enää iltaimetys pari viikkoa. Eikä nukahtanut rinnalle enää puolen vuoden iän jälkeen, kun pidettiin unikoulu.

[QUOTE="vieras";27948654]Saanko tunkea tähän ketjuun kysymään, onko lapsella jokin kausi kun lopetus olis helpointa? Mun poika täyttää nyt vuoden mutta on tosi kiinni vielä. Innoissaan kikattelee kun pääsee rinnalle jne. Muutamana päivänä on saanut jo tavallistakin maitoa, mutta kestää ilmeisesti ennen kuin tajuaa että se korvaa rinnan? Imetän häntä nyt aamulla, päivällä pari kertaa ja illalla, eli siis n. 3-4krt molemmat rinnat. Päiväunille on mennyt jo pidempään ilman maitoa, ei varmaan jaksa kun syö lounaan just ennen. Miten helpoiten vähentäisin? Hitaasti pitäs kai tehdä että maidontulo lopahtais kun en halua pumpata mutta en tulehduksiakaan.[/QUOTE]

Tottakai saat :)

Meillä poika taas ei oo koskaan ollut mikään "tissitakiainen" ja ei varmaan välittäisi vaikka lopettaisin imetyksen yhdellä kertaa kokonaan. Enemmän pelkäänkin sitä että maito pakkautuu, joten sen takia haluan lopettaa pikkuhiljaa.

Mun lapset on ollut aivan uskomattomia tissitakiaisia. Hauskinta niitä on ollut imettää yli vuoden vanhoina, kun ne on osannu ilmaista ilonsa rintamaidosta niin verbaalisesti kuin avoimena riemuitsemisenakin. Ei ole ollut kiire lopettaa.

Yhteistyössä