Imetyksen lopettaminen maitoallergisella vauvalla

Olen 9 kk ikäisen allergisen kullanmurun äiti. Vauva on allerginen maidolle, kananmunalle ja kotimaisille viljoille kauraa lukuun ottamatta. Myös soijaa ja tomaattia epäilen vaikka niitä ei ole testeissä todettukaan. Olen imettänyt koko ajan ja ollut tiukalla imetysdieetillä. Sillä oireet on saatu kuriin ja vauva voi hyvin. Sopivia kiinteitäkin on löytynyt ihan mukava valikoima vaikka kiinteät maistuvatkin pikkuiselle välillä aika nihkeästi - nyt on tosin parempi kausi menossa. :)

Mutta minua mietityttää imetyksen lopettaminen joka alkaa olla ajankohtaista 3 kk:n kuluttua. Vauva on saanut apteekin korviketta (Almiron) vain muutaman maistiaisen verran eikä se ole oikein kelvannut. Sylki sen vain pois, enimmillään olen saanut 0,5 desiä menemään. Mietin, että kun alan pikku hiljaa lopetella imetystä, onko tässä muita vaihtoehtoja kuin korvikkeen tyrkyttäminen. Vai kävisikö esim. riisimaito/kauramaito/vesi + kalkkilisä? Olisi kiva kuulla näkemyksiä ja kokemuksia äideiltä, jotka ovat imettäneet maitoallergisia lapsiaan vuoden ikäiseksi. Miten olette tämän siirtymävaiheen hoitaneet?
 
Tässä meidän elämästä sepustusta :) Meillä ei käyneet almironkaan, eikä kaura- eikä riisimaito. Ravintoterapeutti suositteli mehuja, (mutta hammaslääkäri ei niitä suosittele) + kalsium+ muu vitamiinijauhelisä lääkärin määräämänä meillä on. Itse päätin imettää 1,5v. asti koska monia sopivia mehujakaan ei löytynyt pienelle allergiselle. Tsemppiä suunnitteluihin..! Ravintoterapeutti voi laskea saako ruuasta ja nesteistä riittävästi ravinto- ja suoja-aineita ja energiaa. Meillä lapsi syö niin innokkaasti, että ruuastakin saa riittävästi, ja imetän vain hyvin vähän ihan ihan vain iloksi eikä varmaankaan ravinnon vuoksi. Ja ravintolisien lisäksi annan maitohappobakteereja, koska tuoreita hedelmiä tms. normaalin ja terveyttä ylläpitävän bakteerinkannan sisältäviä ruokia ei ole kovin monia ruokavaliossa allergioiden takia. Mutta varmaankin lapselle maistuvia ravintopitoisia nesteitä kannattaisi etsiä. Riisimaito ja kauramaito eivät ole happamuudeltaan parhaita, eivätkä liene tehty mistään täysjyvästä. Mahdollisimman luonnolliset vaihtoehdot olisivat hyviä. Esim. itse surssattu mustikkakeitto/vadelmakeitto, mahdollisimman vähän kuumennettuna voisi olla yksi vaihtoehto?
 
Moi, meillä eletään juurikin tuota siirtymävaihetta. Pojalla samankaltaiset rajoitukset, eli maito, soija,kotimaiset viljat, muna ja muutama muu eivät sovi. Olen imettänyt tiukalla dieetillä. Poika reilun vuoden ikäinen nyt. Vastikkeita ei olla kokeiltu missään vaiheessa. Oma lääkärimme antoi meidän tilanteessamme suosituksen lopetella imetys vähitellen ja antaa vesi+kalkki+vitkiv valmiste. Mutta kävimme myös ravitsemusterapeutilla. Eli vähän tapauskohtaisesti näitä kuulemma katsotaan, meillä on kuitenkin lihoja käytössä, ja viljoja, joten proteiininpuutosta ei pääsisi tulemaan vaikka maitovalimistetta ei olisikaan... Katsotaan miten etenee. Nyt on imetuskerrat 3x/vrk ja vettä menee jo nokkamukista hienosti. Meillä lääkäri epäili että poika ei oppisi enää vastiketta ottamaan. Riisimaitoa meillä ei suositeltu, koska puhtaimmat riisimaidot ei sisällä kalkkia, joten olisi sama kun antaa vettä ja kalkkia :)

Mutta imetys kulkee meillä tässä rinnalla vielä pari kuukautta, vähitellen hiipuen :) Toivotaan että onnistuu hyvin!
 
Hienoa kuulla että muitakin vaihtoehtoja kuin korvike löytyy. :) Tämä antaa kyllä toivoa ettei tarvitse Almironin kanssa alkaa sählätä kun se ei pikkuiselle maistu. Vesi meillä kyllä menee hyvin nokkamukista ja jos sen kanssa antaa kalkki- ja vitamiinilisät, niin sehän voisi olla meillekin ratkaisu. :) Tosin meillä menee lihaa aika heikosti... Possu ja lammas kyllä käyvät mutta kun ne eivät maistu vaikka yritän kätkeä ne mikroskooppisen pieninä hiukkasina makeiden suosikkisoseiden bataatin ja maissin joukkoon. No, täytyy varmaan varata aika ravitsemusterapeutille että saamme arvion tilanteesta.

Hyvä tietää että myös mehuja oli suositeltu. Olen kuvitellut että ne ovat täysin kiellettyjen listalla hampaiden takia mutta jos niitäkin voi antaa, se voisi auttaa asiaa. Meidän vauva kun on niin makean perään (niin kuin kaikki vauvat varmaan ;) ) että hedelmä- ja marjasoseet menevät kaikkein varmimmin. Sama juttu voisi olla mehujen kanssa.

Mutta vähitellen olen minäkin ajatellut lopetella. Imetyksen ja imetysdieetin jatkaminen ei sinällään ole vaikeaa tai rankkaa ja otan tilanteen harjoituksen kannalta: osaanpahan nyt laittaa eri ruuista sopivat versiot lapsellekin. Mutta olen vaan kuullut tutuilta äideiltä että jos imetyksen lopettaminen venyy kovin paljon yli vuoden, voi vieroittaminen olla vaikeaa, kun lapselle tulee omaa tahtoa yhä enemmän. Ja meidän nassikalla on sitä omaa tahtoa jo nyt yllin kyllin... Joten vuoden rajapyykki tuntuu otolliselta lopetusajankohdalta.
 
No on varmaan vähän suhtellista, mikä on rankkaa/vaikeaa: vierottaminen rinnasta 2 v. tai epämiellyttävän korvikkeen juottaminen 1 v.:lle. Mutta jokainen tekee nämä päätökset itse ja ainoaa oikeaa ei varmasti ole.. äidin jaksaminenkin on tuiki tärkeää.
 
No, kuten viesteistäni käy ilmi, tarkoitukseni on lopettaa imetys vuoden kieppeillä ja löytää vaihtoehto korvikkeen tyrkyttämiselle, joten Luppiksen mainitsemat vaihtoehdot eivät ole tässä harkinnassa. Mutta tottahan se on että kaikki on suhteellista ja jokainen tekee valintansa omasta tilanteestaan käsin. :)
 
Pikaisesti lisäys vielä edelliseen viestiini, että meillä ravitsemusterapeutti oli erimieltä, eli suositteli erityisvastiketta -mutta hän suostui laskemaan määriä myös siihen vaihtoehtoon että otamme vesi+kalkki käyttöön. :) Ja lääkärin kanssa tämän päätöksen sitten teimme että erityisvalmistetta emme ota, sillä hän tuntee meidän koko historian... Itse koin vaikeaksi aloittaa erityisvalmisteen nyt. Riisimaitoa kun kokeilimme, niin senkin poika tunki suusta kaaressa ulos -ja myöhemmin sain kuulla että siinä oli ohra,kaura,maito&soija jäämiä. Eli tiedähäntä sitten alkoiko se kutittaa suussa tms...

Lihoista -meillä lammas&kalkkuna -possua en saa juurikaan menemään vaikka kuinka laittaisin pieneksi :) Mutta lääkäri lohdutteli että meneehän meillä kuitenkin se 1rkl/pv yleensä +öljyjä, että pitäisi tulla kaikki tarvittava!

Tsemppiä :wave: Ai niin, ja kalkkivalmisteen valinnasta -meillä aiheutti päänvaivaa se, että "puhtaita" eli ilman makeutusaineita ja mahdollisimman vähillä ylimääräisillä aineilla ei kovinkaan montaa löytynyt. Katsotaan kun huomenna aloitetaan että miten alkaa sopimaan! Ja miten sen saa annettua :)
 
Ei ollut mitään vaihtoehtoa tarkoitus tyrkyttää, halusin vain tuoda esiin pointin että terveellä lapsella nää jutut menee erilailla. Imettämisen lopettaminen on varmasti monen kohdalla perusteltua 1v. Mutta allergisella "imetyksen lopettaminen on helpompaa 1 v. kuin 2 v." ei ole oikein mikään peruste tai kovin painava argumentti. Itse lopetin imetyksen 4,5 kk jälkeen, jolloin tilanne oli monella tapaa helpompi..
 

Yhteistyössä