Imettävät äidit: Miten saatte lapsen JUOMAAN!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakaa!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja nih:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sano ettet oikeasti yritä juottaa lapsellesi limua? Ethän? Eikä kyllä mehuakaan tuon ikänen vielä tarvitse.
Mites juotavat jogurtit? Kidiuksellahan on joku pillillä varustettukin.

Jossa on sokeria ihan niinkuin mehussakin.
vähemmän sokeria/hedelmäsokeria!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Noi yölliset huudot ei kyllä vaikuta mun mielestä siitä johtuvilta et olet vähentänyt imetystä jos lapsi vaikuttaa kipeälle.. oletko ajatellut varmistaa ettei ole korvakipuinen tms?

11 kuukauden ikäinen on aika iso jo, että kyllä me tuolla osastolla vaan juotellaan kun on pakko ja kaikki ne on oppineet juomaan kuka tuttipullosta kuka mitenkin.

Uloste muuttuu kovemmaksi senkin vuoksi kun imetystä olet vähentänyt, vaikkakin saisi muita nesteitä sitä vastaavasti... sun on lisättävä ruokiin nestettä jos et nyt muuten saa juomaan. Kyllä se lapsi siitä alkaa oppia, ole huoleti. Onhan tämä hänellekin uusi ja iso asia.

Lähinnä ajattelin, että lapsen vatsa on kipeä ja hän siksi herää huutamaan, jos vatsaa vääntää. Imetyksen lopettamisesta on siis kaksi viikkoa aikaa ja näitä vatsavaivoja on ilmennyt selvästi vasta 2 päivää. Siksikin siis ajattelin, että se johtuu liian vähästä nesteen saannista, kun oireet ilmaantuu vasta vähän myöhemmin, eikä siis hetimmiten imetyksen lopettamisesta.

Nyt juuri olen tänään lisännyt kaikkiin ruokiin nestettä, joten syötän siis ruuan hyvin vellimäisinä. Se on ainakin tähän mennessä onnistunut, joten sitä menetelmää kai ainakin jatkan, kunnes saan lapsen oppimaan juomisen jollain konstilla...

Kuulostaa ihan hyvälle. Jatka vaan samaan malliin. :)
Mitä se lapsesi syö? Yritä muunnella ruokavaliotakin helpommin sulavaksi.
Yölliset huutamiset voi olla myös imetyksen lopetuksesta johtuvia itkuja.
Kaikki lapset oppivat juomaan, eikä lapsesi varmastikaan kuiva ole. Terveellä lapsella tulee janontunne kyllä ja sitten alkaa juomaan. Imettäessä on vaikea tietää miten paljon nesteitä on mennyt, toisin kuin mukista/pullosta antaessa. Tsemppiä!!!!

Nuo imetyksestä johtuvat yöitkut oli erilaisia ja ne meni ohi muutamassa yössä. Mutta nää kiljumishuudot on jotain ihan eriä ja niitä on ollut nyt vasta parina-kolmena yönä.

Lapsi syö aika monipuolisesti kaikkia, niin soseita, puuroa, kuin karkeampaakin ruokaa. Välillä samaa kuin me ja välillä kaupan ruokia. Iltaisin ja aamuisin menee puuroa isot satsit, se ainakin on mahan toimintaa edistävää. :) Toki voisi luumusosettakin ostaa, niin ainakin saisi tuon kovan vatsan nopeammin pois.

Niin kauan kun meidän 6kpl on imetetty ei ole lehmänmaito kelvannut missään muodossa. Imetyksen loputtua 1-2v. ovat alottaneet jogurtilla tmv. Ovat juoneet muuta 6kk alkaen lasista hörpäten. Sitten pillimehuista siirrytty nokkamukiin. Tuttia ja tuttipulloa kaikki inhonneet, tuloksena vaan kauheet kilarit vaikka pari viikkosesta kokeiltu.

Sano ettet oikeasti yritä juottaa lapsellesi limua? Ethän? Eikä kyllä mehuakaan tuon ikänen vielä tarvitse.
Mites juotavat jogurtit? Kidiuksellahan on joku pillillä varustettukin.

Kyllä mielellään sanoisin, etten juota lapselleni limsaa tai mehua, mutta hätätilanteessa on pakko. Kun ei ole saanut tilkkaakaan maitoa tai vettä menemään pariin viikkoon ja vihdoin saat mehutilkan juotettua, niin ihan sama onko siinä liikaa sokeria vai ei, pääasia että juo! En kyllä tosiaankaan mielelläni sitä juota ja säälittää kyllä pienen hampaat. Tosin oon kyllä rutkasti laimentanut limuja ja mehuja vedellä. Ainoastaan sen verran on sitä mehua, että sentään jotain makua tulee.

Edellisetn neuvojen lisäksi: anna reilusti hedelmäsoseita, nehän on melkein pelkkää nestettä. Samoin tuorekurkku on lähes silkkaa vettä. Laimennettu omenamehu on kans hyvä juttu. parempi kuin limpparit.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Edellisetn neuvojen lisäksi: anna reilusti hedelmäsoseita, nehän on melkein pelkkää nestettä. Samoin tuorekurkku on lähes silkkaa vettä. Laimennettu omenamehu on kans hyvä juttu. parempi kuin limpparit.

Miten tuorekurkkua saa annettua lapselle niin, ettei se tukehdu siihen? :) Tietty kuoret kantsii ottaa pois, mutta paloitteletko sisuksen vai annat vaan suorilta viipaleen? :)

Ihan pakko vielä kerran kiittää kaikkia vastanneita! Aivan niin huippuja ohjeita ja neuvoja tullu, että näillä eväin me kyllä pärjätään taas eteenpäin! :) Ja tästä lähin saa lapsi sotkea nesteilläkin, pääasia että oppii juomaan. :)
Kiitos, kiitos vielä kerran!! :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
meilläkään 9 kk vauva ei syö pullosta eikä tuttia. ei suostu juomaan korviketta mistään, mutta tykkää juoda vettä hörpyttämällä shottilasista. jos et ole jo kokeillut niin kokeile jotain lasin reunasta hörpytystä.

Lasin reunasta hörpytystä olen kokeillut ja sillä tavalla saan pari kulausta mehua menemään, en muuta. Vettä tai maitoa ei siis juo ollenkaan! Shottilasi, mikäs se on? :) Mä oon juottanut siis ihan pestyn pilttipurkin reunasta. Tosin siitäkin vain pieni osa menee lopulta suuhun, kun lapsi purskuttaa kaikki nesteet ulos. :(

shottilasi on sellainen pieni ohutreunainen drinkkilasi. ainakin meillä toiminut hyvin. nettibaari.puhti.com/kuvat/shottilasi.jpg

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
lapselle on tainnut tulla stressi tuosta juoman tuputtamisesta.
Älä tuput, lisää ruokaan nestettä niin saa edes vähän. Laita kivalla kuvalla varustettu muki viereen niin saattaa itsekseen kokeilla juoda.
Anna kylpyyb mukaan erilainen muki tai pullo tai pillimehu ja tee siitä leikkiä. Älä yritä tunkea suuhun.

Kun lapsi huomaa ettei ole pakko, alkaa kiinnostua.

Nuo kiljumisreyt voi olla myös ns kauhukophtauksia.

Kylvystä meidän lapsi tykkää erityisesti, joten otetaampa ens kerralla vaikka se pillimehu kylpyyn mukaan ja kun on hauskaa, niin voi leikin varjolla tosiaan juoda. :) Enkä tunge. :)

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
luithan mun neuvoni?

anna lapsen ihan oikeasti itsekseen opetella.
sille tulee hätäinen kieltäytymisreaktio heti kun sinne suuhun yritetään taas tunkea jotain mikä ei ole tuttua

Luin kyllä ja tuo on oikeesti hyvä neuvo! Ehkä oon liian fanaattinen puhtaudesta ja sotkemisesta, enkä tosiaan anna lapsen itse läträtä ja opetella. Aina oon sekaantumassa. :) Mutta muutan toimintaani... :D

Alkuperäinen kirjoittaja auttakaa!!:
(ps. seuraavaa lastamme en näin fanaattisesti imetä. Hänelle opetamme tuttipullon alusta pitäen, imetyksen rinnalla. Ja samoin hänelle opetamme tutin syömisen alusta asti. Sitä esikoisemme ei ole koskaan tehnyt.. :( )

Höpö höpö, ei kannata tuon takia alkaa opettaa tutin syömistä, sillä ei välttämättä ole mitään tekemistä tuttipullon kanssa. Tuttipullo on ihan hyvä idea - meidän vauva on juonut tuttipullosta vitamiinimaidot ja muutenkin tarvittaessa pienestä asti, eikä ole isompia ongelmia ollut sen kanssa - tissi ja pullo maistuvat ihan yhtä hyvin. Tutti sitä vastoin ei oikein ikinä tuntunut auttavan ihan ensimmäistä 1-2 kuukautta lukuun ottamatta - jos oli hätä, kaveri sylki sen pois ja jatkoi huutamista, ja jos ei ollut hätää, eipä sille tuttiakaan oltu työntämässä. Joskus 3-4 kuukauden ikäisenä koko laitos jäi pois kun ei oikein ollut tarvetta. Eikä mitenkään ole haitannut juomista.

Pullosta sen verran että kannattaa kiinnittää huomiota millaisen pullon ja suukappaleen ostaa - paras on sellainen josta saa maitoa suunnilleen samalla vaivalla kuin tissistä, ja jota pystyy säätelemään. Vauvan kasvaessa pulloa ja suukappaletta pitää sitten vaihtaa jotta tuo toimii yhä. Liian tiukasta pullosta vauva ei saa mitään eikä siksi halua juoda, ja taas jos se on liian helppoa, tissi ei enää kiinnosta kun pullosta saa helpommalla.

Yhteistyössä