Imettävän äidin ruokavalio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "odottava"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"odottava"

Vieras
Kuulin, ettei kannata syödä maitotuotteita, jos imettää. Se kuulemma tuottaa ilmavaivoja vauvalle, enemmän huutoa ja unettomia öitä. Haluaisin, että vauvanhoito olisi helpompaa ja että vauvalla olisi hyvä mieli. Mutta mitä ihmettä minä sitten oikein syön? Suurin osa mitä syön, on maitotuotteita. Ihan kuin ei olisi stressiä jo muutenkin, niin pitää tehdä jokin ruokavaliosuunnitelma. Tässä kohdassa tahtoisinkin tietää, että onko tuo väite ihan oikeasti totta? Mitä te muut olette syöneet imetysaikana?

Ei pidä paikkaansa tuo maitojuttu. :D Sitten tietysti jos vauvalla on paljon mahavaivoja niin lähdetään selvittämään auttaisiko äidin ruokavalion muutos, mutta oletuksena voit syödä ihan normaaliin malliin.

Esikoisen kohdalla söin ihan normaalisti, kuopuksen kohdalla jouduin luopumaan suklaasta kun oli sille vauvana allerginen.

Ihan kaikkea olen syönyt. Vauvan on tarkotus tottua erilaisiin ruoka-aineisiin rintamaidon kautta pieninä määrinä ettei saisi niistä myöhemmin oireita. Sitte jos joku aine on seövästi aiheuttanu oireita niin oöen jättäny sen pois. Esim
Esikoista osottaessa en syönyt hernekeittoa ennen kuin vauva oli 8kk, silloin söi herneitä jo itsekin(soseena) kuopuksen kohdalla ei ollu mitään rajoitteita.

Ihan höpö juttu :D normaali, terveellinen, monipuolinen ruokavalio ja riittävästi juomista niin sillä hoituu. Ei pidä raakata ruokavaliota miksikään imetysdietiksi jos vauvalla ei ole todettuja allergoita. Jotkut vauvat kitisee vatsavaivaa, joillakin on koliikki, joilaki ei mitään ihmeempää, mutta aika usein niitä masun kipristelyjä on joille ei ole mitään syytä sitten sitä keksitään, et hei se on äidin juoma maito or whatever :D

Keneltä olet kuullut tuollaista?

Onhan noita hösääjiä, jotka turhaan imetysaikana välttelee ties mitä tärkeää kuten maitoa viljaa ym. Imettävällä nuo edellä mainitut juuri ovat tärkeitä. Jos imettävä äiti ei joisi maitotuotetta, pitäisi syödä kalkkia purkista + d-vitamiinit. Vauvallani oli vatsavaivoja ja verta ulosteessa useamman kerran, vauvamme joutui tutkimuksiin ja lastenlääkärin mielestä on tärkeää, että esim. allergioiden tai yliherkkyyksien pelossa ei jätetä maitoja tai viljoja pois.

Itse jouduin sittemmin allergiatutkimusten vuoksi kuitenkin lääkärin määräyksen mukaan jättämään maidon ja viljan pois, ja oli todella kova ruokavaliosuunnittelu että sai riittävästi energiaa ja terveellistä ruokaa, jotta imetys voisi jatkua.

Imettävä äiti voi syödä hyvin, normaalisti ja terveellisesti.

[QUOTE="Lissu";28754141]Ei pidä paikkaansa tuo maitojuttu. :D [/QUOTE]

Kyllä todellakin pitää pitkälti paikkansa tuo maitojuttu. Jos vauvalla on kovasti maha kipeä, niin ehdottomasti kannattaa kokeilla maidotonta ruokavaliota. Auttaa monilla. (Se mitä lääkärit ja muut pöntöt nyt kaavailee imetysdieeteistä on niin suosta ettei tosikaan ja ovat 100% väärässä. Surullista kaikille vauvoille, joiden äidit uskoo suosituksia. )

[QUOTE="hmm";28754169]Keneltä olet kuullut tuollaista?

Onhan noita hösääjiä, jotka turhaan imetysaikana välttelee ties mitä tärkeää kuten maitoa viljaa ym. Imettävällä nuo edellä mainitut juuri ovat tärkeitä. Jos imettävä äiti ei joisi maitotuotetta, pitäisi syödä kalkkia purkista + d-vitamiinit. Vauvallani oli vatsavaivoja ja verta ulosteessa useamman kerran, vauvamme joutui tutkimuksiin ja lastenlääkärin mielestä on tärkeää, että esim. allergioiden tai yliherkkyyksien pelossa ei jätetä maitoja tai viljoja pois.

Itse jouduin sittemmin allergiatutkimusten vuoksi kuitenkin lääkärin määräyksen mukaan jättämään maidon ja viljan pois, ja oli todella kova ruokavaliosuunnittelu että sai riittävästi energiaa ja terveellistä ruokaa, jotta imetys voisi jatkua.

Imettävä äiti voi syödä hyvin, normaalisti ja terveellisesti.[/QUOTE]

Keneltä itse olet kuullut tuollaista? Kaikkea ei kannata uskoa mitä lääkärit sanoo. Maito ja viljat ei todellakaan ole mitään tärkeitä ruokia, eikä niistä saa mitään mitä ei muualta saisi. Ota asiosta vähän enemmän itse selvää, äläkä muille syötä tuollaista soopaa.

[QUOTE="hmm";28754169]
Imettävä äiti voi syödä hyvin, normaalisti ja terveellisesti.[/QUOTE]

Näin. Mutta siihen, että syö hyvin ja terveellisesti ei kuulu rasvaton maito ja viljat. Sahaat omilla puheillasi itseäsi jalkaan.

Ehkä se pitää paikkansa MUTTA sitä maidotonta ruokavaliota EI TARVITSE NOUDATTAA mikäli vauva ei itke mahaansa. Eli syöt normaalia ruokaa ja juot maitoa (sun elimistö tarvitsee myös maitotuotteita),sitten jos alkaa ongelmia tulla niin voi alkaa miettimään tuota omaa maitotuotteiden syöntiä. Ainoa mistä meillä vauvat ei ole pitäneet on tulisesti maustettu ruoka...seuraavana yönä on syöttäminen ollut tappelua,mutta ikinä kellekkään ei ole tullut niistäkään mitään. Eli elät normaalia elämää ja muistat syödä ja juoda riittävästi :) Älä nyt jo ala ressaamaan maidottomista ruoista...kohtahan sitä pitää alkaa miettimään jo soijamaitoa tms vauvalle jos tuolle linjalle lähdetään että kaikkeen varaudutaan jo etukäteen.

Älä lähtökohtaisesti jätä mitään pois vaan vasta sitten jos normaaleja vatsavaivoja suurempaa lapselle ilmaantuu. Mun kuopus sai vaivoja jos join vissyä tai appelsiinimehua, joten ne jätin pois. Hiilihappojuomat on ollu kavereiden lapsillekin paha. Kahviakaan ei ehkä suurina annoksina kannata juoda. Mutta maidotonta diettiä en turhaan pitäisi.

Mistäs tirpalla noin vahvat näkemykset? Oletko kenties ravitsemusterapeutti? Miten itse korvaat ruokavaliossasi maidon /vähätteletkö imettävän äidin tarvetta saada kalsiumia?

Lääkäri perusteli minulle kantaansa, että on haitallista, jos imettävä äiti jää vähin perustein maitodieetille.. Imetyksen ansiosta maidon ainesosat menevät sellaisessa muodossa vauvalle, että siedättää vauvaa (jos esim. tulevaisuudessa allergiaa todetaan). Eli ilman vahvaa allergiaepäilystä ei ole syytä jättää maitoa tai viljaa pois. Mitkään Antti Heikkilän ravinto-opit eivät tässä suhteessa tue imettävän äidin ravitsemusta.

Enkä ole itse ikinä kuullut, että maito aiheuttaisi vatsakipuja imetyksen kautta vauvalle?

mä oon jättänyt myös maitotuotteet aina imetyksen alkuun pois. terveitä lapsia. kukin tekee niinku parhaaksi katsoo. mut jos vauvalla maha vaivoja niin kannattaa ehdottomasti kokeilla tuotakin.

[QUOTE="hmmm";28754233]Enkä ole itse ikinä kuullut, että maito aiheuttaisi vatsakipuja imetyksen kautta vauvalle?[/QUOTE]

Etkö? Mä oon kyllä kuullut paljonkin juttua vauvojen maitoallergiasta. Silti olen samaa mieltä, ettei maitotuotteita kannata jättää ruokavaliosta pois mitenkään "varmuuden vuoksi", vaan ainoastaan jos siihen on oikeasti syytä.

Ihme neuvo on kyllä ap:lle annettu... Mä oon vetänyt maitotuotteita imetysaikana kaksin käsin, vauvalle ei ole tullut niistä mitään vaivaa mutta oma maidontuotanto on ollut hyvin turvattu. :)

[QUOTE="tirppa";28754187]Näin. Mutta siihen, että syö hyvin ja terveellisesti ei kuulu rasvaton maito ja viljat. Sahaat omilla puheillasi itseäsi jalkaan.[/QUOTE]

Kertoisitko siis tirppa, mikä on terveellistä ja hyvää ruokaa jos jättää maidon ja viljan pois?

Haluan toki tietää, saavatko perheemme maitoallergikko ja vilja-allergikko terveellistä ja monipuolista ruokaa...

[QUOTE="vieras";28754253]Etkö? Mä oon kyllä kuullut paljonkin juttua vauvojen maitoallergiasta. Silti olen samaa mieltä, ettei maitotuotteita kannata jättää ruokavaliosta pois mitenkään "varmuuden vuoksi", vaan ainoastaan jos siihen on oikeasti syytä.
[/QUOTE]

Olen toki kuullut että aiheuttaa vatsakipuja, jos allergiaa, tietenkin. Mutta en ole kuullut että vatsakipuja aiheuttaisi, jos ei ole kyse allergiasta. Meidän perheessä maitoproteiiniallergia liiakin tuttu. Tosin ei oireillut suolisto-oireilla. Täytyy myös muistaa, että maitoallergia ei ole yleistä. Olen edelleenkin sitä mieltä, että turha välttää ruoka-aineita varmuuden vuoksi.

1. lapsi maailman masuvaivaisin. Kirkui vaivoja 24/7. Ei löydetty vikaa, kokeilin olla maidottomalla: Ei mitään apua.
2. Lapsi. Mikään ei tunnu aiheuttavan masuvaivoja. Ihan sama syönkö maitotuotteita, herneitä kaksin käsin ja tuoretta ruisleipää.

Asiantuntijasuositushan on, että älä jätä mitään ilman ammattilaisen suosituksia pois. Monipuolinen ruokavalio rocks!

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti 3:lle;28754192:
Ehkä se pitää paikkansa MUTTA sitä maidotonta ruokavaliota EI TARVITSE NOUDATTAA mikäli vauva ei itke mahaansa. Eli syöt normaalia ruokaa ja juot maitoa (sun elimistö tarvitsee myös maitotuotteita),sitten jos alkaa ongelmia tulla niin voi alkaa miettimään tuota omaa maitotuotteiden syöntiä. Ainoa mistä meillä vauvat ei ole pitäneet on tulisesti maustettu ruoka...seuraavana yönä on syöttäminen ollut tappelua,mutta ikinä kellekkään ei ole tullut niistäkään mitään. Eli elät normaalia elämää ja muistat syödä ja juoda riittävästi :) Älä nyt jo ala ressaamaan maidottomista ruoista...kohtahan sitä pitää alkaa miettimään jo soijamaitoa tms vauvalle jos tuolle linjalle lähdetään että kaikkeen varaudutaan jo etukäteen.

Ei kenenkään elimistö tarvitse jalostettuja maitotuotteita! Ilmankin pärjää jos saa RIITTÄVÄSTI D-vitamiinia. Aikuiset vähintään 100µg(raskaus ja imetysaikana enemmäm) lapset 10µg vastasyntyneet ja kun painoa tulee lisää, niin enemmän. 1v ylöspäin 50µg.

[QUOTE="hmm";28754255]Kertoisitko siis tirppa, mikä on terveellistä ja hyvää ruokaa jos jättää maidon ja viljan pois?

Haluan toki tietää, saavatko perheemme maitoallergikko ja vilja-allergikko terveellistä ja monipuolista ruokaa...[/QUOTE]

Saavatko allergiset lapsesi oikeita rasvoja? Eli avocado, mantelit, pähkinät, auringonkukansiemenet jne. Niistä voi tehdä myös jauhetta ja sekoittaa vaikka soijajugurtin sekaan

ruokavalio? Olen syönyt kuin ennenkin.

Se vauva kun tottuu jo mahassa niihin eväisiin mitä syön, niin ihan turha lopettaa jonkin syömistä siinä vaiheessa kun maidontuotanto alkaa. Olen syönyt kaikenlaisia ruokia kaikenlaisin maustein ja juonut maitoa ja kahvia ja kaljaa. Mitään en ole huomannut vaikutusta imetykseen.

[QUOTE="terveys";28754989]Saavatko allergiset lapsesi oikeita rasvoja? Eli avocado, mantelit, pähkinät, auringonkukansiemenet jne. Niistä voi tehdä myös jauhetta ja sekoittaa vaikka soijajugurtin sekaan[/QUOTE]
Onkos nimimerkki "terveys" seurannut keväällä käytyä keskustelua soijasta, tai lähinnä sen haittavaikutuksista...?

Yhteistyössä