Voi hitsi :/ Se neuvolan pissatesti ei eroa kotitesteistä kyllä mitenkään. Itse sain sillä kuitenkin tuosta toisesta raskaudesta positiivisen kun olin pari viikkoa tuhlannut rahaa niihin negatiivisiin testeihin mutta olinkin aloittanut testaamisen aivan liian aikaisin. Voihan tuo verinen lima olla muutakin vuotoa eli ei kai toivoa ole vielä heitetty? Onko sulla ollut tuollaista aina ennen kuukautisia? Niin ja itsekin olen ollut siinä uskossa ettei testeistä voi oikein tietää onko kohdunulkoinen mutta aika ristiriitaista tietoa tuostakin on jos keskustelupalstoilta lukee. Ei heitetä toivoa vielä
Meillä on vain yksi syöttötuoli ja sitteri. Sitteri on muutenkin ollut käytössä ehkä puolisen vuotta, nyt nuorempikin (5,5kk) istuu jo syöttötuolissa syöttöhetken ja muuten oleilee lattialla tmv. Isompi taas istuu ihan normaalilla tuolilla jo, vähän koroketta tarvii pyllyn alle kylläkin mutta meillä on vaan kaksi istuintyynyä yhdessä tuolissa päällekäin yhden sijaan. Ja pienempi tosiaan vasta nyt aloitellut syöttötuolissa istumisen ja esikoinenhan on "jo" 1v8kk, mutta on kyllä jo vähintään puoli vuotta silloin tällöin istunut oikealla tuolilla, tilanteen mukaan.
Meillä oli tämän toisen syntyessä lainassa kehto jossa nukkui ekat kolme kuukautta. Joskus siinä ostettiin sitten isommalle lasten jatkosänky ja hän siirtyi pinniksestä siihen nukkumaan. Kehto palautettiin ja laitettiin pieni pinnikseen nukkumaan. Siirtymä meni kyllä todella kivuttomasti, esikoinen ei vieläkään tule itse pois sängystä kun se on sinne viety, vaikka muuten reippaasti kiipeilee
Ehkä sitten parivuotiaana tulee ne juoksut ja sänkyyn palautukset. Laivalla nukuttiin koko konkkaronkka samassa parisängyssä ja hyvin sekin meni vaikka esikoinen on aika vilkas nukkuja
Täytyy sanoa että kaikista kauhisteluista ja kauhutarinoista huolimatta meillä on ihan älyttömän hyvin mennyt toistaiseksi. Kuopus on rauhallinen tapaus ja pahimmilta vatsavaivoiltakin vältyttiin, isosiskokin on rauhoittunut tosi paljon kun päästiin päälle yhden vuoden. Ei ole niin kova häslääjä ja pystyn käydä puistoissa ja kerhoissakin näiden kanssa vaikka joutuisinkin pienempää imettämään (ei tarvi juosta esikoisen vanavedessä). Molemmat on nukkuneet valtaosan öistä läpi noin parikuisesta asti. Tietysti jos molemmat on flunssassa ja herää vuorotellen niin onhan se rankkaa mutta onneksi ei kestä montaa yötä
Isompi menee nukkumaan 19-20 ja pienempi n. 21 mennessä iltatissin jälkeen. Joskus saa ajoitettua päikkäritkin samaan aikaan, niin omaa aikaakin jää ihan mukavasti. Ja aamulla yleensä kahdeksan maissa herätään.
Näille on myös tullut tosi hyvä suhde keskenään jo heti alkuun. Alussa isompi ei tietty ymmärtänyt että vauvan "syliin" ei saa mennä ja silmiä tökkiä yms mutta nopeasti oppi. Nyt yrittää jaella herkkujaan pienemmällekin niin pitää katsoa ettei käy työntämässä mitään (koiran nappuloita) pienen suuhun
Isompi näyttää leluja ja kirjoja, silittelee, halii, pussailee ja pitää kädestä pienempää. Välillä muut ei sais pitääkään kädestä
Ja olen huomannut että saa lohtuakin siitä, välillä itkut loppuu kun pääsee siskon viereen ja käpälästä kiinni. Ei ollut mustasukkainen tissistäkään vaikka oli vaan se 10 viikkoa imetysten välissä, nopeasti unohti koko touhun
Vauvallakin ihan naama loistaa kun näkee siskonsa ja katselee tämän touhuilua. Kyllähän nuo ehtivät vielä tapella mutta sen aika on sitten
Isompi ei vaan malttais aina antaa vauvan nukkua päikkäreitään, käy välillä itkemässä oven takana ja jos pääsee lähemmäs niin käy herättämässä.
Tuli nyt aika pitkä sepustus mutta haluan vaan rohkaista kun aina kuulee näitä "en muista mitään ja kuljin sumussa ekan vuoden", itse taas olin väsyneempi esikoisen ekat kuukaudet kuin nyt. Hyvin yksilöllistä ja tuuristakin kiinni että miten käy
Ja ei kai me kolmatta tähän harkittaisi jos kokisimme tämän nyt rankaksi. On kuitenkin perheitä joissa lapset on isommalla välillä ja ovat tosi väsyneitä, tuskin se on ikäerosta kiinni.
Raskausaika oli tietysti raksas mutta ajattelin että esikoinen on kuitenkin vain kerran vauva joten sitten käytiin puistoissa ja muskareissa vaikka ois kuinka väsyttänyt ja kipuillut liitokset. Liitoskivutkin alkoi jo joskus rv 10 ja lopussa vähän supisteli mutta hyvin pysyttiin kasassa ilman ongelmia
Vähän tietysti jännitän että miten kroppa kestää kolmannen raskauden mutta esim kohdunkaulan tilanne ei kypsynyt mulla yhtään etuajassa toisessakaan niin en usko että olis mitään suurentunutta ennenaikaisuuden vaaraa automaattisesti.