Imetin kahvipöydässä, olinko törkeä?

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pyhä Yksinkertaisuus:
Ketjua lukematta - kahvipöydässä imettäminen on OK, jos imettäjä on varma, että kukaan vieraista ei vaivaannu moisesta operaatiosta ja mielellään vielä suojaa paljasta rintaa esim. harsolla.

Totta kai äidillä on oikeus nauttia seurasta vaikka imettää. Mutta. Etenkin, jos on joko kutsunut kotiinsa vieraita kylään tai ottanut itse vierailukutsun vastaan tai on julkisella paikalla, mielestäni on pelkästään kohteliasta huomioida muiden läsnäolijoiden tunteet. Se, että vetäytyy imettämään hiukan sivummalle, ei millään tavalla alista imettäjää.

Monilla vauvojen äideillä on ns. normaalikäytöksen rajat hiukan hämärtyneet. Kun itse elää maidon, tissien, puklien, pissan ja kakan täyttämässä maailmassa, ei aina tule huomioineeksi, että nämä asiat eivät ole kaikille yhtä arkipäiväisiä kuin itselle. Sitä saattaa itse puhua lapsen kakan koostumuksesta ruokapöydässä tai imettää vaikka kirkossa, eikä huomaa siinä mitään kummallista. Vauva-aikanakaan sitä vain ei elä muilta suljetussa maailmassa, vaan yleiset kohteliaisuussäännöt pitäisi muistaa silloinkin.

Imettäjä todennäköisesti paheksuisi itsekin sitä, jos vaihdevuodet ylittänyt rouva avaa paitansa ja vetää rintansa esiin kavipöydässä. Tätä taustaa vasten kannattaa muistaa, että vieraalle rinta saattaa merkitä rintaa, vaikka se olisi esillä imettämistarkoituksessa.
Juuri näin. En mä kahvipöydässä imettäisi, vaan siirtyisin vähän syrjemmälle. Se on kohteliasta, eikä se mua häiritsisi tippaakaan. Alkeelliset käytöstavat on hyvä muistaa, vaikka vauva-aikaa elääkin. Hyvään käytökseen kuuluu, että otetaan toiset ihmiset huomioon. Useimmat ei tykkää tuosta imettämisestä kun se tapahtuu noin lähellä. Sekä naisille että miehille tilanne on vähan kiusallinen, kun ei tiedä, mihin katsoisi. Pikkasen suhteellisuudentajua, kiitos.

Mä en tykkäisi, sori vaan. Hyville ystäville ehkä annetaa vähän armoa, mutta muuten mä ajattelen asiasta niin että muutama minuutti sivummalla imettämässä ei haittaa ketään kun imettämistä saa kuitenkin "harrastaa" useamman kuukauden ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Pyhä Yksinkertaisuus:
Alkuperäinen kirjoittaja talvikeiju pakkashangella:
et tehnyt. lapsen pitää saada ruokaa silloin kun se haluaa.
Mutta haluaako lapsi sen ruoakansa nimenomaan siinä kahvipöydässä? Vai saisiko hän vatsansa täyteen vaikka hiukan sivummalla sijaitsevalla sohvalla? Tämähän on ketjun ydin, ihan varmasti kukaan ei kiistä sitä, etteikö vauvan pidä saada ruokaa silloin, kun nälkä yllättää.
Ei todellakaan kiistä, kyllä lapsen pitää ruokaa saada kun nälkä tulee, mutta sen voi hoitaa kohteliaasti hiukan sivummalla! Minun lapsi ei ole nälkää nähny vaikka en kahvipöydässä imetä..

juniper
Alkuperäinen kirjoittaja iitu:
Siis tää ketju on raivostuttava :eek: Miten voi aikuiset naiset pitää vauvan syöttämistä epäkohteliaana tai törkeänä? Vaipanvaihdot hoidetaan jossakin muualla ku kahvipöydässä mutta kyllä nyt perhana lapsen pitää saada syödä ilman, että äiti eristetään yksikseen jonnekin makkarin perukoille!!! Ennen vanhaan ei kukaan mies olisi yhtään ihmetelly vaikka kaikki seurueen naiset olisivat "läväyttäneet tissinsä tiskiin" jos heillä on vauvoja tai taaperoita. Tuskinpa heitä nykyäänkään haittaisi mutta naiset itse ovat tekemässä tästä asiasta jonkun haloon ja käskeämässä kanssasisariaan makkarin perukoille!
En tiedä mihin ajanjaksoon viittaat sanomalla "ennen vanhaan", mutta meitä edeltäneet pari sukupolvea kylläkin nimenomaan imettivät makuuhuoneen perukoilla, ovet suljettuina, kaukana miessukupuolesta.

Jäi muutamia sivuja lukematta välistä, mutta kommentoin sen verran että jos paikalla on ihmisiä, joilla ei ole vauvoja niin kysyn häiritseekö jos imetän tässä. Vielä ei ole kukaan sanonut että häiritsee, mutta jos sanoisi, siirtyisin ihan kohteliaisuussyistä toisaalle.
Ja jos paikalla on vanhempia mieshenkilöitä (kuten vauvan papat), menen muualle imettämään sillä ne on todellakin vaivaantuneita jos imettää niiden läsnäollessa.

Alkuperäinen kirjoittaja imperial:
ikuisuuskysymys. Minust on törkeää imettää vieraiden läsnäollessa, jos asiaa ei kysy. Ja ravintolassa... Huh huh. Ei missään nimessä, vaikka luonnollinen asia onkin.
Ja sitten se vauva huutaa nälkäänsä siellä ravintolassa, ja saa taas palstalta lukea kuinka joku ilkeää tulla lasten (ja vieläpä vauvojen) kanssa ravintolaan.
HUOH!

Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
ikuisuuskysymys. Minust on törkeää imettää vieraiden läsnäollessa, jos asiaa ei kysy. Ja ravintolassa... Huh huh. Ei missään nimessä, vaikka luonnollinen asia onkin.
Ja sitten se vauva huutaa nälkäänsä siellä ravintolassa, ja saa taas palstalta lukea kuinka joku ilkeää tulla lasten (ja vieläpä vauvojen) kanssa ravintolaan.
HUOH!
Ei varmaan ole mahdotonta imettää himassa ennen lähtöö. Ja toisekseen. Mua ei asia häiritse, mut ravintolassa saattaa olla muitakin ihmisiä, jotka haluaa syödä ruokansa ilman, että tissejä pyörii lähistöllä. Ja ravintoloissa on usein paikka, missä voi imettää, JOS IHAN PAKKO ON

Alkuperäinen kirjoittaja juniper:
Alkuperäinen kirjoittaja iitu:
Siis tää ketju on raivostuttava :eek: Miten voi aikuiset naiset pitää vauvan syöttämistä epäkohteliaana tai törkeänä? Vaipanvaihdot hoidetaan jossakin muualla ku kahvipöydässä mutta kyllä nyt perhana lapsen pitää saada syödä ilman, että äiti eristetään yksikseen jonnekin makkarin perukoille!!! Ennen vanhaan ei kukaan mies olisi yhtään ihmetelly vaikka kaikki seurueen naiset olisivat "läväyttäneet tissinsä tiskiin" jos heillä on vauvoja tai taaperoita. Tuskinpa heitä nykyäänkään haittaisi mutta naiset itse ovat tekemässä tästä asiasta jonkun haloon ja käskeämässä kanssasisariaan makkarin perukoille!
En tiedä mihin ajanjaksoon viittaat sanomalla "ennen vanhaan", mutta meitä edeltäneet pari sukupolvea kylläkin nimenomaan imettivät makuuhuoneen perukoilla, ovet suljettuina, kaukana miessukupuolesta.

Jäi muutamia sivuja lukematta välistä, mutta kommentoin sen verran että jos paikalla on ihmisiä, joilla ei ole vauvoja niin kysyn häiritseekö jos imetän tässä. Vielä ei ole kukaan sanonut että häiritsee, mutta jos sanoisi, siirtyisin ihan kohteliaisuussyistä toisaalle.
Ja jos paikalla on vanhempia mieshenkilöitä (kuten vauvan papat), menen muualle imettämään sillä ne on todellakin vaivaantuneita jos imettää niiden läsnäollessa.
Tämä totta.

HUOH!
Ei varmaan ole mahdotonta imettää himassa ennen lähtöö. Ja toisekseen. Mua ei asia häiritse, mut ravintolassa saattaa olla muitakin ihmisiä, jotka haluaa syödä ruokansa ilman, että tissejä pyörii lähistöllä. Ja ravintoloissa on usein paikka, missä voi imettää, JOS IHAN PAKKO ON
Ei varmasti ole mahdotonta imettää ennen lähtöä, eiköhän jokainen tekee niin!
MUTTA jos on oltu vaikka kaupungilla ennen ruokailua, ei se vauva kovin montaa tuntia jaksa.
Minä henk.koht. en imetä niin, että tissit pyörii muiden lähistöllä. Imettää voi myös niin, että tissiä ei näy ollenkaan.
Useassa ravintolassa ei ole kuin vessa, jossa vois imettää. En itsekään tykkää syödä vessassa, en syötä myös vauvaanikaan siellä.

Huumekoira
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Ei mikään ihme, että suomessa sikiää itsemurhapommittajia sun muita, kun heidät on käsketty linnottautumaan kotiinsa

"Normaalit" ihmiset ajattelee, että pois silmistä, pois mielestä.
Ai sun mielestä nää imetyksestä ahdistuneet on itsemurhapommittajia? Sitä suuremmalla syyllä kannattaa mennä hoitoon, vaikka ihan pehmustettuun huoneeseen.

Huumekoira
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Mulla on ollut tapana imettää siellä missä on tullu sen tarve, mutta käytän apuna harsoa niin, että ei tartte tissejään muille esitellä.
Niinhän normaalit ihmiset usein tekee. Mutta silti vaan ahditsujilla on oikeus yrittää kieltää sekin.

Minä en sitten kuollaksenikaan ymmärrä mikä älynväläys on imettäjältä tällainen selvä provoviesti?

Onko itsetunto heikoilla? Pitääkö omaa imettämistään hehkuttaa palstalla? Onkohan homma silloin ihan terveellä pohjalla? :xmas:

Ja ei. En imettäisi vieraiden edessä, vieläpä vähiten kahvipöydässä.

km
Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Mä en tykkäisi, sori vaan. Hyville ystäville ehkä annetaa vähän armoa, mutta muuten mä ajattelen asiasta niin että muutama minuutti sivummalla imettämässä ei haittaa ketään kun imettämistä saa kuitenkin "harrastaa" useamman kuukauden ;)
RIippuu lapsesta. Jos mun vauvat olis alkanu vaatia tissiä kesken kahvittelun ja olisin lähteny toiseen huoneeseen imettämään niin olis kahvit jäähtyny ja pullat syötynä ja vieraatki mahdollisesti lähteneet siinä vaihees kun pääsisin takas. Esikoisen aikana imetin aina toisessa huoneessa yksinäni ja hänpä söi aina tunnin kun syömään alkoi. Siinä meni sivu suun monta ateriaa ja kahvia. TOisen kanssa tein kylmästi niin, että pistin vauvan tissille (vauva kuitenkin harson "alla" niin että tissiä ei näy) ja jatkoin omaa syömistäni ja juomistani. Ja niin aion tehdä kolmannenkin kanssa. JOs jotakuta häiritsee se, että vauva on tissillä niin se on niiden ihmisten ongelma, ei minun. Kuitenkin suojaan tissini niin, etten niitä näyttele, joten ei kenenkään pitäis vaivaantua eikä suivaantua.

km
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Mulla on ollut tapana imettää siellä missä on tullu sen tarve, mutta käytän apuna harsoa niin, että ei tartte tissejään muille esitellä.
Niinhän normaalit ihmiset usein tekee. Mutta silti vaan ahditsujilla on oikeus yrittää kieltää sekin.
No se ei oo imettäjän ongelma jos joku ahdistuu ajatuksesta että tuolla harson alla vauva on tississä kiinni... se on niiden ahdistujien ongelma. Mäkään en ymmärrä sitä että imetetään niin, että tissit loistaa kilometrin päähän, kun ne tissit voi fiksusti suojata niin, että eivät näy.

Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
RIippuu lapsesta. Jos mun vauvat olis alkanu vaatia tissiä kesken kahvittelun ja olisin lähteny toiseen huoneeseen imettämään niin olis kahvit jäähtyny ja pullat syötynä ja vieraatki mahdollisesti lähteneet siinä vaihees kun pääsisin takas. Esikoisen aikana imetin aina toisessa huoneessa yksinäni ja hänpä söi aina tunnin kun syömään alkoi. Siinä meni sivu suun monta ateriaa ja kahvia. TOisen kanssa tein kylmästi niin, että pistin vauvan tissille (vauva kuitenkin harson "alla" niin että tissiä ei näy) ja jatkoin omaa syömistäni ja juomistani. Ja niin aion tehdä kolmannenkin kanssa. JOs jotakuta häiritsee se, että vauva on tissillä niin se on niiden ihmisten ongelma, ei minun. Kuitenkin suojaan tissini niin, etten niitä näyttele, joten ei kenenkään pitäis vaivaantua eikä suivaantua.

Ennakointi on kova sana. Jos tiedät et vieraita tulee, voi vauvan syöttää hetkeä ennen. Jos se ei ole hereillä sillon niin varmaan vauva perheiden vieraat ymmärtää ihan itsekkin et emäntä käy vauvan syöttämässä.

Nakkaa se kahvi mikroon sit kun syöttö on tehty. Ei se elämä ole oikeasti NIIN VAIKEAA kun annatte aina mammat ymmärtää =D

huh
HUOH!
MUTTA jos on oltu vaikka kaupungilla ennen ruokailua, ei se vauva kovin montaa tuntia jaksa.
Minä henk.koht. en imetä niin, että tissit pyörii muiden lähistöllä. Imettää voi myös niin, että tissiä ei näy ollenkaan.
Useassa ravintolassa ei ole kuin vessa, jossa vois imettää. En itsekään tykkää syödä vessassa, en syötä myös vauvaanikaan siellä.
Riippuu ravontolasta. Jossain rossossa nyt vielä menee, mutta jossain hienommassa ei ole oikein sopivaa imettää. Ei se vaan ole. Te mammat ette voi ymmärtää sitä, miten ulkopuoliset näkevät ja kokevat sen tissin, vaikka se teille on vain lapsen ruokkimista varten oleva asia, jonka voi ottaa esille milloin vaan. Niin luonnollista kuin se onkin.

Ja turha kitistä kyttäämisestä, kukaan ei kyttää, mutta kyllä se vaan silti voi olla vaivaannuttavaa, yrittäkää nyt ymmärtää. Ette te voi olettaa, että kaikki maailman naiset ja miehet, lapsettomat ja lapselliset käsittelisivät asiaa samalla tavalla kuin te. Se ei tee heistä huonompia tai suvaitsemattomampia, vaikka eivät "pidä" tissin näkemisestä kesken ravintolaillan tai vieraassa seurueessa kahvipöydässä. Eikä se myöskään tee teistä parempia, että pidätte imetystä vain luonnollisena ja sekopäänä sellaista, joka sitä ei julkisilla paikoilla hyväksy.

Kyse on nyt vain kohteliaisuudesta, ei todellakaan mistään alistamisesta. Miten voi ajattelu sumentua noin pahasti lapsen myötä, että ei enää mitään tilannetajua? Pitääkö ihan tahallaan ja uhmakkaasti ottaa se tissi esiin joka paikassa, koska haluaa näyttää kaikille, että MINÄHÄN imetän VAUVAANI missä vain, minua ette alista. NIinkö? Koska minä olen äiti.

Itse en ikinä imettänyt julkisesti, ei ollut tarvetta esitellä itseäni ties missä, vauva sai ruokaa pullosta, se pullo on aika hyvä keksintö. Tutussa porukassa tiettyjen ystävien läsnäollessa saatoin imettää, mutta ei kyllä ikinä, hyvänen aika sentään, ole tullut mieleen imettää paremmassa ravintolassa tai keskellä kaupunkia, kirjastossa, vieraiden läsnäollessa kahvipöydässä:eek:

Vieras
Imetys jossa se tissi vedetään oikeen esille kunnolla ,on palstalegendaa. Kuten on sekin, että toosa tiukkenee vain synnytyksestä tai se, että uimahallissa kyykyssä pestään pilluja tai se että jonkun tytäs tuli raskaaksi pyyhkeestä.
Tosielämä on jotakin aivan muuta,tältä palstalta ja näistä keskusteluista sitä ei löydy.

No eipä siinä tehkää mitä lystää kun teillä on oikeus ja muilla vaan ongelma jos vaivaantuu. Ihanaa että nykyään esim.kunnioitetaan vanhoja ihmisiä, joille tuo voi olla tosi vaivaannuttava paikka, mutta äidillä on oikeus,se on näiden vanhojen ihmisten ongelma ei äidin.
Aletaan kaikki tekemään miten lystää kerta muiden tunteilla ei väliä, ei tässä maailmassa tarvi olla kohtelias ja korrekti :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja SeOlinMinä:
No eipä siinä tehkää mitä lystää kun teillä on oikeus ja muilla vaan ongelma jos vaivaantuu. Ihanaa että nykyään esim.kunnioitetaan vanhoja ihmisiä, joille tuo voi olla tosi vaivaannuttava paikka, mutta äidillä on oikeus,se on näiden vanhojen ihmisten ongelma ei äidin.
Aletaan kaikki tekemään miten lystää kerta muiden tunteilla ei väliä, ei tässä maailmassa tarvi olla kohtelias ja korrekti :xmas:
Näinhän se tänä päivänä menee valitettavasti.

Huumekoira
Alkuperäinen kirjoittaja SeOlinMinä:
Miksi sä luulet, että toi ois vanhojen ihmisten ongelma? Ennen ei ollut äideillä aikaa olla jossain takahuoneessa imettämässä, vaan piti olla pellolla töissä ja vauva roikku siinä mukana.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
HUOH!
Riippuu ravontolasta. Jossain rossossa nyt vielä menee, mutta jossain hienommassa ei ole oikein sopivaa imettää. Ei se vaan ole. Te mammat ette voi ymmärtää sitä, miten ulkopuoliset näkevät ja kokevat sen tissin, vaikka se teille on vain lapsen ruokkimista varten oleva asia, jonka voi ottaa esille milloin vaan. Niin luonnollista kuin se onkin.

Ja turha kitistä kyttäämisestä, kukaan ei kyttää, mutta kyllä se vaan silti voi olla vaivaannuttavaa, yrittäkää nyt ymmärtää. Ette te voi olettaa, että kaikki maailman naiset ja miehet, lapsettomat ja lapselliset käsittelisivät asiaa samalla tavalla kuin te. Se ei tee heistä huonompia tai suvaitsemattomampia, vaikka eivät "pidä" tissin näkemisestä kesken ravintolaillan tai vieraassa seurueessa kahvipöydässä. Eikä se myöskään tee teistä parempia, että pidätte imetystä vain luonnollisena ja sekopäänä sellaista, joka sitä ei julkisilla paikoilla hyväksy.

Kyse on nyt vain kohteliaisuudesta, ei todellakaan mistään alistamisesta. Miten voi ajattelu sumentua noin pahasti lapsen myötä, että ei enää mitään tilannetajua? Pitääkö ihan tahallaan ja uhmakkaasti ottaa se tissi esiin joka paikassa, koska haluaa näyttää kaikille, että MINÄHÄN imetän VAUVAANI missä vain, minua ette alista. NIinkö? Koska minä olen äiti.

Itse en ikinä imettänyt julkisesti, ei ollut tarvetta esitellä itseäni ties missä, vauva sai ruokaa pullosta, se pullo on aika hyvä keksintö. Tutussa porukassa tiettyjen ystävien läsnäollessa saatoin imettää, mutta ei kyllä ikinä, hyvänen aika sentään, ole tullut mieleen imettää paremmassa ravintolassa tai keskellä kaupunkia, kirjastossa, vieraiden läsnäollessa kahvipöydässä:eek:
Imettävä äiti tuskin ajattelee että en alistu jne vaan ajattelee ihan vain typerän yksinkertaisesti, että vauvalla on nälkä,nyt mie sen syötän. Ja sesiitä. Kyllä se on kyttäämistä jos oikeasti vaivaantuu asiasta joka tehdään huomaamatta puseron tai harson alla mitään näkymättä.

Et käyttäytynyt huonosti. Mikäs sen kätevämpää?

Itseäni ärsyttää suunnattomasti ne tyypit jotka hipsivät kesken seurustelun makkariin imettämään. Ensinnäkin siinä kestää tunti kun kun ensin pitää asetella tyynyt kunnolla tukemaan, sitten sitä vauvaa käsitellään niin ettei vaan menisi rikki, avustajia tarvitaan vähintään yksi, ja lopuksi nysvätään vielä vaipat että onkohan ne nyt ihan kunnolla. No okei, hieman kärjistetty esimerkki.

Ja toisekseen minua ärsyttää tässä tissikeskustelussa suunnattomasti se että kun äitejä ja vaimoja huolestuttaa se kun teinipojat, lapset ja miehet hämmentyvät/vaivaantuvat kun kun imetellään julkisesti....NIIN? Sitä vartenhan ne tissit ovat! Sehän tässä yhteiskunnassa mätää onkin että tissit on mediassa JA KASVATUKSELLA seksualisoitu. Jos jotakin äitiä ihan oikeasti huolettaa se että omat lapset hämmentyvät kun näkevät jonkun imettävän julkisesti, onkohan jokin mennyt kasvatuksessa vikaan? Sen pitäisi olla niin luonnollinen asia kaikille että siinä ei pitäisi olla mitään hämmentävää kenellekään.

Ja ennen kaikkea, mikä sinun maailmankatsomuksessasi on mennyt vikaan jos pidät julki-imettämistä jotenkin luonnottomana?

Yhteistyössä