Iltavelliä vauvalle 3.5 kk?

Otsikossa tuli se The Kysymys. Vauva on siis nyt 3.5 kk ja täysimetyksellä. Imetystahti on aina ollut tiuha 24/7. Yöunille kun saan, on jo 2 tunnin päästä nälkä ja läpi yön syö 1.5-2 tunnin välein, joskus saattaa ihan aamuyöstä nukkua 2.5 tuntia ilman syömistä. Olisko aika alkaa antamaan iltavelliä? Tiedostan, että vellin kalorimäärä ei ole sen suurempi kuin äidinmaidonkaan, mutta sulaisi kenties hitaammin ja pitäisi nälkää vähän kauemmin poissa?

Äiti rupee oleen vähän väsynyt, vaikkakin jo tottunut krooniseen väsymykseen. Meen yleensä itse nukkumaan n. 1.5 tunnin päästä siitä kun vauva nukahtanut ja just kun oon itse saanut unen päästä kiinni, vauva herää jo syömään (tässä välissä on yleensä jo herännyt ensimmäisen tunnin mittaisen unisyklin kohdalla, mutta nukahtaa tutin laitolla)... Mainittakoon vielä, että kärsin jonkinasteisesta synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, joka nyt on hiukan helpottanut kun sain miehen loman aikana nukkua aamusta univelkoja pois. Mutta nyt taas arki alkaa ja vähän jännittää oma jaksaminen... Sellanen 3-4 tunnin yhtenäinen uni yössä edes kerran olisi ihan luksusta...

Vauva on kylläkin siis kasvanut hyvin, oltiin tänään viimeks neuvolassa ja paino plussalla / n. 150 g viikossa tulee painoa.

Mitä mun kannattais tehdä? Iltapulloa (siis korvikkeen muodossa) ei varmastikaan ole järkevä aloittaa enää tässä vaiheessa... Siis vellikö kehiin vai yritänkö vielä jaksaa? Muutenkin puhuttiin vähän tänään neuvolassa, että vois tuossa 4 kk iässä alkaa soseita maisteleen.

Neuvoja, kiitos! :)

P.s. tiheän imun kaudesta ei ole kyse, se oli selkeesti 2.5 kk iässä, tämä imemistahti on ollut säännön mukainen vauvan koko elämän ajan... Päivisin nukkuu pisimmillään 3 tunnin unet liinassa.
 
Viimeksi muokattu:
"Anne"
Ei taida velli mitään ihmeitä tehdä. Samat ravintoarvot kuin maidossa.
Me annoimme velliä, mutta vain koska lapsi oksensi sänkyyn iltamaitoja. Ei tehdyt mitään muutosta yöunien pituuteen.
 
[QUOTE="Anne";29394002]Ei taida velli mitään ihmeitä tehdä. Samat ravintoarvot kuin maidossa.
Me annoimme velliä, mutta vain koska lapsi oksensi sänkyyn iltamaitoja. Ei tehdyt mitään muutosta yöunien pituuteen.[/QUOTE]

Kiitos tästä kokemuksesta.

Entä löytyiskö sellasta vauvaa, jolle iltavelli olis "tehnyt taikoja"? :whistle:

Mut lähinnä siis kysymyksen asetteluna oli se, että onko siitä jotain haittaa jos kokeilen velliä?
 
vieras*
Jos et halua antaa "iltapulloa", niin velli ei silloin ole mikään ratkaisu, se on melkein sama kuin antaisi korviketta. Jaksaisitko sinnitellä vielä pari viikkoa, että saatte aloittaa perunan? Jos nälkä pysyisi kauemmin poissa, kun saa vähän kiinteää rintamaidon lisäksi. Korvike kyllä sulaa yleensä hitaammin kuin äidinmaito, ja voi saada vauvan nukkumaan kauemmin (ellei siitä tule vatsakipuja...), jos tuntuu ettet millään jaksa eikä mies voi herätä antamaan joskus vaikka pumpattua maitoa, anna sitten sitä korviketta, jos nukkuisi sillä kauemmin. Korvike voi pilata imetyksen, joten kannattaa punnita hyötyjä. Heräilyt saattaa jatkua, vaikka saisi korviketta, ja imettämällä pääsisi helpommalla kuin mitä se pullorumba yöllä on. Yksi kerta tai joskus satunnaisesti ei kyllä vielä imetystä pilaa.
 
"kolmen äiti"
Tänään neuvolassa etkä kysynyt sieltä mitään?

Velli voi auttaa asiaa tai sitten ei, ite alottelin vastaavassa tilanteessa kiinteitä tarjoilla. Iltapäivän perunaporkkanamitänytolikaanmössöllä saatiin yön eka unipätkä jopa 4h pituiseksi. Vasta iltapuuro toi 6h unipätkän, tosi sekin meni jo seuraavalla viikolla persiilleen kun hampaita alkoi tulla. :D
 
pottua pöytään
itse aloin antaa perunaa tuonikäiselle kun poika oli selkeästi nälkäinen. Ja ihan turhaa tulla natisemaan että miksi miksi miksi niin aikaisin pälä pälä pälä, se oli minun päätökseni ja siinä tilanteessa aivan oikea.
 
Vieraas
Esikoisella kokeiltiin tuota, ei vaikutusta. Nyt toinen lapsi 3,5 kk ja viimeinen kk ollut samaa mitä ap:lla. En kyllä viitsi kokeilla tuota lisäruokien aloitusta kun ei esikoisellakaan toiminut, ehkä vaan pahensi kun tuli mahavaivaa. Kai tuo heräily kuuluu asiaan. Yritänkin ajatella tällä kertaa niin etten yritä viimeisillä voimilla keksiä mikä vialla vaan yritän sopeutua tilanteeseen. Esim. Mies herää aamulla vauvan kanssa ja itse jään nukkumaan tunniksi-kahdeksi. Yritän myös levätä päivällä. Jos vauva herää vähän ajan päästä kun olet itse mennyt nukkumaan niin kannattaa mennä itse joko samaan aikaan nukkumaan vauvan kanssa tai vähän myöhemmin jotta voit syöttää hänet heti kun meet nukkumaan. Velli saattaa lisätä ensimmäisen unipätkän pituutta mutta jos valvot itse sen ajan niin taitaa mennä hukkaan se.
 
"Veera"
Vellihän on 95% korviketta joten en antais sitä sen kummemmin kuin korvikettakaan vaan aloittelisinnpiakkoin niitä kiinteitä joita vois antaa yötä vasten sitten pitämään vtsaa täynnä jos vaan lapsi kohtuullisen määrän niitä söis. Korvike ja velli vähentää kuitenkin rintamaidon määrää paljon enenmmän kuin kiinteät joten vellin aloittaminen nyt voi olla lopun alkua imetykselle. Tai sitten ei. Kai sun täytyy harkita vähän oman jaksamisesi mukaan miten toimit. Ei se nyt mikään aivanahdoton asia oo antaa sitä velliäkään.
 
hoihoi
Äidit on kyllä niin ulapalalla.. jos maitoa menee reippaasti (puhun nyt rintamaidosta), se ei tarkoita että kiinteitä tulisi alkaa antamaan. Vauva pitää jatkuvalla rinnalla ololla maidontuotannon käynnissä, joten se on imetyksen jatkumisen kannalta ehdotonta.
Kun kiinteitä aloitetaan, menee vielä pitkä aika että ne määrät ovat niin suuria, että pidentävät yöunia.
 
Miksi velliä, miksei ihan vaan rehellisesti ns. kiinteitä?

Luulisi, että jos ruokamuutoksesta apua on, niin ennemmin sitten siten, että vauva saa ihan kunnolla kiintetä, eikä vaan velliä, joka nyt ei ole kiinteää oikeastaan nähnytkään :)
 
vieras*
Äidit on kyllä niin ulapalalla.. jos maitoa menee reippaasti (puhun nyt rintamaidosta), se ei tarkoita että kiinteitä tulisi alkaa antamaan. Vauva pitää jatkuvalla rinnalla ololla maidontuotannon käynnissä, joten se on imetyksen jatkumisen kannalta ehdotonta.
Kun kiinteitä aloitetaan, menee vielä pitkä aika että ne määrät ovat niin suuria, että pidentävät yöunia.
Eiköhän ap tiedä tuon, ongelman ydinhän tässä on äidin jaksaminen, jos vauva kuukausikaupalla on syönyt tiheästi... 1,5-2 tuntia kuulostaa tosi tiheältä imetysväliltä, jos se on jatkuvaa, eikä kausittaista, enkä ihmettele, jos äiti edes joskus haluaisi nukkua pitemmän pätkän. Maidontuotanto kyllä pysyy käynnissä, vaikka vauva ei kahden tunnin välein ympäri vuorokauden söisi.

Kiinteitä aloitetaan tietysti pienellä määrällä, mutta on yksilöllistä, miten nopeasti määrä kasvaa. Meillä molemmat olisivat syöneet vaikka purkillisen keralla, jos olisin antanut.

Oletko ap koittanut, saisitko imetettyä vielä tiheämmin illalla ja päivällä, jos se auttaisi edes vähän?
 
vierass
Mä alotin esikoiselle 3,5kk ikäisenä kiinteät kun maito ei enää pitänyt tarpeeksi nälkää ja helpotti kyllä. Alotettiin toki tosi pienillä määrillä ja eka luumusoseella kun oli vähän vatsavaivaakin, sen jälkeen bataatti. Perunaa en antais kun sulaa huonosti ja on vielä ihan järkyttävän pahaakin pelkästään.

Velli ja korvike on lähes sama asia, en näe mitään syytä vellejä vauvalle antaa. Mulla on kaks lasta eikä kumpikaan oo koskaan vellejä syönyt.
 

Yhteistyössä