Iltapalataistelu 6-vuotiaan kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äitee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23203690]Mistä ihmeestä sä osaat päätellä, että onko lapsella nälkä vai ei? Aika ylimielistä...[/QUOTE]

Kirjoitin ettei KÄRSI nälästä.
Jos on syönyt klo18 ruuan niin ei varmasti ole mitään riistoa ettei anna 19.30 ruokaa.
Minullehan on ihan sama jos joku tekee toisin, meillä vaan olisi melkoinen vilske ja hulabaloo jos täällä kaikki tekis illalla asioita kuten itseään huvittaa. Mutta meillä onkin 3-14v lapset kaikki jo nukkumassa...

Ethän se sen 6-vuotiaan kanssa oli tarvinnut "taistella", jos et ois mokannut ja antanut periksi sen pienemmän ruoka-aikojen kanssa!!! Pieni ei syönyt ruokaansa, niin palkitsit hänen tunnin päästä välipalalla, jotta menee kiltisti saunaan... :-O

[QUOTE="tjaa";23203774]musta valtataisteluun tarvitaan kuitenkin jossain mielessä kaksi. Eli on eroa siinä, antaako lapselle periksi siksi, että pelkää konfliktia, vai siksi että lapsi oli oikeassa. Ja lapsenkin on joskus saatava kokea olevansa oikeassa ja tuntea, että hänen oikeassa olonsa on arvokas asia.
Jos säännöt on jäykät, niin elämästä tulee joko hermostunutta tai ahdasta. Aletaan pelätä tilanteita, joissa säännöt joutuu koetukselle. Kuitenkin niiden tarkoitus oli luoda lisää vapautta antamalla suuntaa kaaokseen, eikä estää vapautta.[/QUOTE]

Nämäpä niitä vaikeita asioita just onkin. Haluaisin osata antaa periksi silloin, kun lapsi on oikeassa. Tänään tulkitsin niin, että on sama, onko iltaruuasta tunti vai puolitoista eli että se puoli tuntia ei ole järkyttävää nälkää saanut aikaan jos puoli tuntia aiemmin maha oli täynnä.
Siksi kyselenkin aina välillä mielipiteitä, koska tämä vanhemmuus on vaikeaa ja koen olevani joskus liian tiukka. Tänään suurimman osan mielestä olin ja harmittaa näin jälkeen päin.
Tällä kertaa valtataistelun puolesta kielii se, että sen jälkeen kun tyttö huomasi, ettei saa iltapala-asiassa periksi, hän halusi vaihtaa nukkumapaikkaa (hänellä on oma sänky, mutta joskus hän haluaa nukkua talossamme olevassa muussa sängyssä ja olen sen hänelle suonut). Sen hän sai nytkin tehdä ja sen jälkeen hän alkoi nukkumaan. Jonkun asian itse päättäminen oli siis tärkeää mielenrauhan saamiseksi, tulkitsin minä. Enkä siinäkään asiassa tiedä, oliko tulkinta oikea vai väärä.

[QUOTE="vieras";23203861]Ethän se sen 6-vuotiaan kanssa oli tarvinnut "taistella", jos et ois mokannut ja antanut periksi sen pienemmän ruoka-aikojen kanssa!!! Pieni ei syönyt ruokaansa, niin palkitsit hänen tunnin päästä välipalalla, jotta menee kiltisti saunaan... :-O[/QUOTE]

??? Pieni iltapala eli hedelmä oli joka tapauksessa suunniteltu syötäväksi ennen saunaa, jotta päästään ajoissa nukkumaan. Pienemmälle se vain maistui hyvin, koska ei syönyt ruokaa hirveästi.

Yhteistyössä