Iltalehti: vinttikoira tappoi pienen koiran

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karkkari mäyris
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22458949]Sama tuli minulla heti mieleen. Ei ole välttämättä luonnevikainen koira vaan vietti otti kenties vallan... (Muutenkin kuulun ihmisiin joiden mielestä koiran luonnevika on yleensä siellä hihnan toisessa päässä.) Ikävää se on että näitä tapahtuu mutta eläimet on eläimiä niin hyvässä kuin pahassa. En halua hyökännyttä koiraa puolustella kun en taustaa sen paremmin tapahtuneelle tiedä. Mutta harvoin se vika näissä tarinoissa koiran puolella on. Ja jos on tiedossa että koira on vihainen niin silloin tietysti on oltava niin maan p**keleen huolellinen sen kiinnipitämisen kanssa.
T: rottweilerin omistaja[/QUOTE]

peesi.

Harmi vain että koirani ei hauku muuta kuin "työaikana". Ison koiran omistaja ei osannut vain arvata että yleisellä tiellä jossa kävelin, että päivällä kolmen aikaan me kuljetaan kolmen koiramme kanssa ohi. Jos mun metsästys koiramme pääsis irti, ei ne tappais ketään. Mutta niin ei käy. Koira laumamme ei ovesta lähde ilman lupaa. koulutusta vaille karkaavat koirat ovat.

Toivottavasti osaat kouluttaa koiria paremmin kuin kirjoittaa.
Ja tosiaan, pienet koirat ovat huomattavasti isompia koiria arvaamattomampia ja äksympiä. Tosiasia vain on se, kuten täällä jo kirjoitettiinkin, että pienten koirien puremisesta ja rähinästä ei koskaan tehdä lehtijuttuja. Olen silti aivan varma, että se on paljon yleisempää kuin isojen koirien pureminen.
Ja sinun mäyräkoirasiko ei muka räksytä kadulla? Uskokoon ken tahtoo. En minä ainakaan.

Ja tosiaan, pienet koirat ovat huomattavasti isompia koiria arvaamattomampia ja äksympiä. Tosiasia vain on se, kuten täällä jo kirjoitettiinkin, että pienten koirien puremisesta ja rähinästä ei koskaan tehdä lehtijuttuja. Olen silti aivan varma, että se on paljon yleisempää kuin isojen koirien pureminen

Pikkukoira ei saa ketään hengiltä, siksi ne ei pääse lehtiin. Mutta olen itsekin huomannut että pienet koirat käyttäytyvät yleisesti ottaen huonommin kuin isot. Tosin se vika on jälleen siinä ihmisessä. Isoa koiraa on pakko kouluttaa koska kouluttamattomat isot leuat tekee pahaa jälkeä ja koira vie ihmistä mennessään jos hihnakäytös ei ole kunnossa. Pikkukoiran puraisu ei niin satu ja muille koirille hihnassa rähjääminen ei haittaa koska pientä koiraa on helppo hallita siinä narun päässä. Pitää vaan parilla sormella kiinni. :D

Mulla ei siis ole mitään pieniä koiria vastaan, vaan niitä sellaisten omistajia jotka ei vaivaudu kouluttamaan lemmikkiään.

T: se rottweilerin omistaja taas

Toivottavasti osaat kouluttaa koiria paremmin kuin kirjoittaa.
Ja tosiaan, pienet koirat ovat huomattavasti isompia koiria arvaamattomampia ja äksympiä. Tosiasia vain on se, kuten täällä jo kirjoitettiinkin, että pienten koirien puremisesta ja rähinästä ei koskaan tehdä lehtijuttuja. Olen silti aivan varma, että se on paljon yleisempää kuin isojen koirien pureminen.
Ja sinun mäyräkoirasiko ei muka räksytä kadulla? Uskokoon ken tahtoo. En minä ainakaan.

meillä ei haukuta. Ei sisällä, ei ulkona. Vain työaikana. Koirani, kaikki kolme on sentään koulutettu. Eivät hauku ja ovat erittäin tottelevaisia. Koirasta saa haukkumattoman opettamalla. Sori.

[QUOTE="Karkkari";22459032]meillä ei haukuta. Ei sisällä, ei ulkona. Vain työaikana. Koirani, kaikki kolme on sentään koulutettu. Eivät hauku ja ovat erittäin tottelevaisia. Koirasta saa haukkumattoman opettamalla. Sori.[/QUOTE]

Väärin meni sinun arvaus, täältä löytyy iso koira, joka osaa haukkua käskystä ja haukkuu ainoastaan kun sitä siltä pyydetään. Tosin bokserit eivät muutenkaan juurikaan hauku.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsypilämi;22458516:
Mikään koira ei pääse vahingossa vapaaksi??? Salli mun nauraa!!! Jo on melko mustavalkoisuutta...

Pisti heti kanssa silmään tuo......

Vahinko on vahinko, tahallinen teko ihan eri.
Mistä sitä tietää mitä milloinkin tapahtuu, lapsi putoaa vahingossa portaissa, koira pääsee irti vahingossa, vahingossa pesee punaiset sukat valkoisen pyykin seassa tms.
Vahingossa meillä ponikin karkas, en todellakaan nauti sen kiinniottamisesta pitkin kaurahalmeita niin suunnattomasti että sen tahallani olisin karkuun päästänyt.
Vahingossa irtipäässeet koirat ja kissat niitä penikoitakin saa tietyn ajan kuluttua karkumatkastaan. :D

VAHINKO.

Melkoinen 'verikoira' tuo 'karkkari mäyriskin' on... luolakoira joka TAPPAA rottia tms. Ihan huvikseenkin:snotty: ja vahingossa irtipäässeitä lemmikkihamstereita kans.....

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";22459028]Pikkukoira ei saa ketään hengiltä, siksi ne ei pääse lehtiin. Mutta olen itsekin huomannut että pienet koirat käyttäytyvät yleisesti ottaen huonommin kuin isot. Tosin se vika on jälleen siinä ihmisessä. Isoa koiraa on pakko kouluttaa koska kouluttamattomat isot leuat tekee pahaa jälkeä ja koira vie ihmistä mennessään jos hihnakäytös ei ole kunnossa. Pikkukoiran puraisu ei niin satu ja muille koirille hihnassa rähjääminen ei haittaa koska pientä koiraa on helppo hallita siinä narun päässä. Pitää vaan parilla sormella kiinni. :D

Mulla ei siis ole mitään pieniä koiria vastaan, vaan niitä sellaisten omistajia jotka ei vaivaudu kouluttamaan lemmikkiään.

T: se rottweilerin omistaja taas[/QUOTE]

Näinpä. Harmi kun pikkukoirilla se koulutus jää jonnekin, ajatellaan vain "ei se meidän muffi puffi tee mitään"... Käytös ja koulutushan se vaikuttaa myös siihen miten molemmat koirat käyttäytyy kohtaamis tilanteissa. Valitettavasti se vika menee aina isomman koiran piikkiin, oli molempien tausta millainen tahansa...

Viimeksi muokattu:
Hmm, meidän koirakin ihan tahallaan karkasi, ei vahingossa. :D
Nulisti pannan pois päältään tai puri remmin poikki.

Peesaan tuota pienten koirien räksyttämistä ja räyhäämistä. Tuntuu olevan tosi yleistä. Ja yleensä vika on siellä hihnan toisessa päässä. Itselläni on pieni koira ja heti alusta asti ollaan opetettu tavoille, hihnassa ei kiskota, ketään vastaan ei hypitä, muut koirat ohitetaan haukkumatta jne... Koira on koira koosta riippumatta.

Eipä nää ilman koulutusta olisikaan mejä mestareita, nimittäin nää karkkarit. Koulutusta vaille usean koirat ovat. Ainiin. Ethän taida tietää edes mitä toi mejä tarkoittaa. METSÄSTYS JÄLJESTYS. Ovat voittaaneet kansainväliset kilpailut, ollaan käyttö valioita. Ilman koulutusta koira ei pysty tähän. Ainiin. Ja ovat muuten keskisuomessa taas yhdessä kokeessa kohta. Viimeksi saatiin ROP 1 nuorimmaiselle, vanhin voitti veteraani luokan, ja keskimmäinen mejä valio. Ja tiesitkö että koulutettu ja hyvä käytöksimen koira on unelma lemmikki. Täytyypä ruveta trimmailemaan keskimmäistä jotta on seuraavaan näyttelyyn kunnossa. Oikein antoisia koulutus hetkiä kaikille koiran omistajille.

Samaa mieltä kuin jo joku aiemmin kommentoinut. Vinttikoirilla on vaistoissa jo valmiiksi saaliin kiinni juoksu. Meillä on Whippet joka on esimerkiksi jalostettu jänisten saalistamiseen aikoinaan ja rodulle ominaisena piirteenä sen on myös meidän koiralla. Lähti edestä mikä vaan nopeasti juoksemaan on koira heti lähdössä perään. Ei ne vaistoilleen mitään voi. Meidän koira kuitenkin tottelee omalla pihallaan ja piha on aidattu,mutta uskomaton ponnistusvoima näillä koirilla on ja pääsevät aidan kuin aidan yli jos niin tahtovat. Pienemmätkin koirat osaa ns. kiivetä aidan yli joten aina ei ole kyseessä edes omistajan huolimattomuus irtipäässeen koiran suhteen.
Pahoillani olen todella syvästi tämän uutisen luettua kuolleen koiran omistajan puolesta.
Mutta ymmärrän myös täysin sen että on inhimillistä että KOIRA VOI PÄÄSTÄ VAHINGOSSA KARKUUN. Toisin kun täällä muutamat väittävät..:stick:

Koira on koira koosta riippumatta.

Juuri näin, yhdellä lauseella kiteytit asian. :) Moni koiranomistaja sen tiedostaa mutta on sitä nähty niitä tapauksia missä kääpiörotuinen koira on lelun asemassa ja saa käyttäytyä miten haluaa. Toki näitä pilalle kasvattamattomia löytyy isoistakin roduista mutta niistä saadaan sitten lukea iltiksestä...

T: rottweilerinsa kanssa pihalle suuntaava

[QUOTE="Karkkari";22459148]Eipä nää ilman koulutusta olisikaan mejä mestareita, nimittäin nää karkkarit. Koulutusta vaille usean koirat ovat. Ainiin. Ethän taida tietää edes mitä toi mejä tarkoittaa. METSÄSTYS JÄLJESTYS. Ovat voittaaneet kansainväliset kilpailut, ollaan käyttö valioita. Ilman koulutusta koira ei pysty tähän. Ainiin. Ja ovat muuten keskisuomessa taas yhdessä kokeessa kohta. Viimeksi saatiin ROP 1 nuorimmaiselle, vanhin voitti veteraani luokan, ja keskimmäinen mejä valio. Ja tiesitkö että koulutettu ja hyvä käytöksimen koira on unelma lemmikki. Täytyypä ruveta trimmailemaan keskimmäistä jotta on seuraavaan näyttelyyn kunnossa. Oikein antoisia koulutus hetkiä kaikille koiran omistajille.[/QUOTE]

Ainiin. Koulutapa vähän itseäsikin, jotta olisi vähän mukavampi lukea noita sun tekstejäsi.

[QUOTE="vieras";22459028]Pikkukoira ei saa ketään hengiltä, siksi ne ei pääse lehtiin. Mutta olen itsekin huomannut että pienet koirat käyttäytyvät yleisesti ottaen huonommin kuin isot. Tosin se vika on jälleen siinä ihmisessä. Isoa koiraa on pakko kouluttaa koska kouluttamattomat isot leuat tekee pahaa jälkeä ja koira vie ihmistä mennessään jos hihnakäytös ei ole kunnossa. Pikkukoiran puraisu ei niin satu ja muille koirille hihnassa rähjääminen ei haittaa koska pientä koiraa on helppo hallita siinä narun päässä. Pitää vaan parilla sormella kiinni. :D

T: se rottweilerin omistaja taas[/QUOTE]

Meillä on kaksi alle 3kg koiraa, ja ne eivät kyllä pureksi ketään tai räyhää kadulla. Tiedän kyllä mitä tarkoitatte noilla kouluttamattomilla pikkukoirilla, itsekin tunnen ks. tapauksia. Halusin vaan sanoa etteivät kaikki pienet koirat ole sellaisia. Meille on kyllä alusta asti ollut selvää että koirat koulutetaan, olivat ne sitten minkä kokoisia tahansa. Kumpikaan koiristamme ei ole koskaan purrut ketään, ei vaikka aihetta ehkä olisi ollutkin. Ne eivät myöskään räkytä ulkona vastaantulijoille, vaikka jotkut ihmiset sitä joskus kovasti yrittävätkin.

Pikkukoirilla on oikeasti kummallinen vaikutus osaan ihmisistä. Monesti (varsinkin kun koiramme ovat olleet pentuja) ihmiset kadulla käyttäytyvät todella huonosti minua ja koiriani kohtaan. Monet saattavat alkaa yllyttää koiraa haukkumaan räkyttämällä, murisemalla tai säikyttelemällä, ja kun lopulta koira alkaa haukkumaan, sanotaan kaverille "kato nyt, tollasia räkyttäjiä noi on" ja lähdetään nauraen pois. Toisen ääripään ihmiset taas tulevat ihastuksissaa suoraan kohti koiraa käsi/kädet ojossa lässyttäen, eikä minuta edes kysytä saako koiraa moikata. Näistä henkilöistä vielä puolet yrittää ottaa koiran väkisin syliin, ja kun koira taas lopulta säikähtää ja haukkuu tai juoksee karkuun, alkaa loukkaantunut hymähtely. Veikkaanpa että normaali/isokokoisten koirien omistajat eivät tällaista käytöstä saa osakseen.

Silti olen kärsivällisesti jaksanut ihmisiä, ja silti olen onnistunut molemmat koirat kouluttamaan ihan normaalikäytöksisiksi koiriksi. Ne kävelevät ulkona nätisti, eivät vedä, eivätkä hauku ohikulkijoille. Kotona ne saattavat vähän turhan röyhkeästi änkeä vieraiden syliin lelujen kanssa, mutta muuten kyllä käyttäytyvät oikein mallikkaasti. Koirat osaavat peruskäskyjen lisäksi myös muutamia "turhia" temppuja, näyttelykäyttäytymisen, sekä toinen koira etsii erilaisia tavaroita käskystä, ja toisen kanssa harrastamme agilityä.

Toisaalta tiedän pikkukoiria jotka räkyttävät ulkona kaikille ja kaikelle, saattavat näykkiä tuntemattomia ihan surutta, komentelevat omistajiaan mennen tullen. Meillä oli itseasiassa tällainen tapaus hetken hoidossakin, ja meinasin tulla hulluksi. Omistajilleen takas mentyään he eivät uskoneet sitä riiviötä enää omaksi koirakseen, pakkohan sitä oli vähän edes kouluttaa että tultiin toimeen. :D

Samaa mieltä kuin jo joku aiemmin kommentoinut. Vinttikoirilla on vaistoissa jo valmiiksi saaliin kiinni juoksu. Meillä on Whippet joka on esimerkiksi jalostettu jänisten saalistamiseen aikoinaan ja rodulle ominaisena piirteenä sen on myös meidän koiralla. Lähti edestä mikä vaan nopeasti juoksemaan on koira heti lähdössä perään. Ei ne vaistoilleen mitään voi. Meidän koira kuitenkin tottelee omalla pihallaan ja piha on aidattu,mutta uskomaton ponnistusvoima näillä koirilla on ja pääsevät aidan kuin aidan yli jos niin tahtovat. Pienemmätkin koirat osaa ns. kiivetä aidan yli joten aina ei ole kyseessä edes omistajan huolimattomuus irtipäässeen koiran suhteen.
Pahoillani olen todella syvästi tämän uutisen luettua kuolleen koiran omistajan puolesta.
Mutta ymmärrän myös täysin sen että on inhimillistä että KOIRA VOI PÄÄSTÄ VAHINGOSSA KARKUUN. Toisin kun täällä muutamat väittävät..:stick:

Itsehän haluaisin kovasti salukin, mutta niin kauan kun meidän pikkukoirissa henki pihisee, en sellaista saa. On vaan pakko sisäistää, että vinttikoiralla on vaistot ja vietit ajaa pieniä saaliseläimiä, jollaisille meidän piskit varmasti salukin mielestä näyttäisivät, joten en todellakaan aio lähteä riskeeraamaan. Vaikka vinttikoiran kouluttaisi kuinka hyvin, et voi koskaan tietää mikä nopeasti liikkuva pikkuinen karvapallo saa sen päässä naksahtamaan. Vaikka normaalitilassa saluki olisikin hyvää pataa meidän toitsujen kanssa, emme voisi koskaan esim. päästää niitä ulkona irti keskenään.

Suurten koirarotujen omistajilla on tai siis luulevat että he ovat maailman napa. He ottavat isoja koiria, koska haluavat tulla nähdyksi paremmin, heillä jonkin asteinen hyväksytyksi tulemisen tarve. He haukkuvat aina että pienet koirat ovat niitä räksyjä. Täytyy muistuttaa että isojen koirien omistajat eivät ole yhtään parempia kuin pikkukoirien omistajat. Me pienten koirien omistajat näköjään ollaan aina huonompia kuin te. Mutta onneksi meidän ei tarvitse teistä välittää. Täällä päin saa kauhulla katsella kun äidit työntävät vaunuja esim.sakemannin kanssa. Koirat vetävät eri suuntaan kuin minne pitää mennä. äidit naama punaisena repivät koiriaan sivulle. Koirat siinä sitten haukkuvat ja kiskovat vielä lujempaa. Lapsi vaunussa huutaa ym. En yleistä tätä, mutta tätä näen enemmin kuin sitä pienten koirien samaa käyttäytymistä. Koettakaa kasvattaa isot koiranne kuten pienetkin kasvatetaan. Ei pahalla mutta kyllä isojen koirien omistajat luulisi saavansa huomiota muillakin roduilla.

Koettakaa kasvattaa isot koiranne kuten pienetkin kasvatetaan.

Käytännössä siis jätetään kasvattamatta ja kouluttamatta kokonaan. Tehköön koira, mitä lystää. Tällainen on oma kokemukseni pienistä koirista ja heidän omistajistaan. Koirat haukkuvat/räksyttävät ja hyökkivät päin kaikkea, mikä liikkuu. Roikkuvat hampaillaan lahkeissa ja murisevat yms.

Ja ei, itselläni ei ole koiraa ollenkaan, ei isoa eikä pientä.

Noh.. sopii lukea karkurit palstaa paljonko niitä koiria oikeasti karkailee...vahinkoja sattu ja enpä usko että uroskoiralla on päässäkään sen suuremmin vikaa, vaikka se toisen uroskoiran kimppuunkin kävisi, koira on eläin...eikä iso koira ala punnitsemaan että omas tuo nyt pikkuinen, enpäs käykkään kiinni... Varsinki kun on karannut ja liikkeellä ilma johtajaansa. Ikävä tapahtuma tämä.

Mikä ihmeen ongelma teillä ihmisillä on?? Jonkun lemmikki on kuollut, mitä väliä MIKSI se vinttari on vapaaksi päässyt?
Harmillista vinttarin omistajalle, mutta kyllä sen vinttikoiran pitäisi viimeistään pikkukoiran kiinni saatuaan erottaa se koiraksi sen elekielen ja haukkumisen perusteella, eikä sekoittaa joksikin jänikseksi. Sen perusteella vaikuttaisi olevan kyseessä arvaamaton koira joka ei hetken huumassa erottaisi myöskään esim juoksevaa lastakaan jäniksestä. Parempi olisi laittaa piikille kyseinen koira. Ja korvaukset pikkukoiran omistajalle.

Itse lenkitän tästä lähtien koiraani AINA metallivahvisteiset kengät jalassa; jos joku koira juoksee vapaana suoraan meitä kohti niin saa monoa jos niin lähelle tulee. En voi tietää onko aikeissa purra vai ei, mutta jos koiraan sattuu niin se on omistajan vika.

Viimeksi puolitoista viikkoa sitten metsässä joku n.25kg koira syöksyi kallion ylemmältä tasanteelta meidän kimppuumme rähisten ja irvistäen, päästin oman koirani irti ja se juoksi metsään karkuun. Onneksi päällekäynyt koira ei halunnut mennä liian kauas omistajansa luolta joka huuteli kauempana että "tules tänne XXX", ja koira hetken tilannetta punnittuaan palasi omistajan luo, joka remmi kädessä huuteli minulle "sori vaan!".
Ilmiselvästi oli päättänyt päästää metsässä vihaisen koiransa vapaaksi kun 'eihän siellä varmaan keskellä viikkoa ketään tule puoliltapäivin vastaan...'

Harmi että mulla ei ollut maiharit jalassa. Onneksi päästiin tällä kertaa haavoitta, viimeksi kun koira kävi päälle, se iski hampaat oman koirani kurkkuun. Multa siis ei löydy tippaakaan sympatiaa päällekäyviä koiria kohtaan.

auerkin tappoi vahingossa. Niinkö? Jos meen naapuriin ja otan hengen pois, niin vahinko? Kouluampujat tähtää aseella, ihmisiä kuolee niin vahingossa nekin kuolee? Sotilaat ampuvat ihmisiä tuosta vain ja ihan vahingossa? On sulla ja kans mielipide. Tappajat ampuvat tarkoituksella.

En puhu murhaamisesta vaan tappamisesta, joka voi olla vahinko. Mainitsemasi asiat ovat murhia. Sensijaan ihminen voi tappaa vahingossa ajamalla autolla jonkun yli, ajamalla kolarin, kirurgi voi tappaa vahingossa potilaansa tai lentokapteeni voi tehdä virheen vahingossa, jonka seurauksena kuolee ihmisiä. Siinä nyt muutama esimerkki miten ihminen voi tappaa vahingossa.

Yhteistyössä