Ilokaasua ei enää saa synnytyksessä

khs
Vuoden alusta tuli kielto lääkäreiltä että ilokaasua ei saa enää käyttää synnytyksessä. Syy siihen on että kätilöt altistuvat myös ilokaasulle. sitähän tulee siitä naamarista koko ajan. tämän minulle kertoi lääkäri jälkitarkastuksessa.
 
khs
Alkuperäinen kirjoittaja khs:
Vuoden alusta tuli kielto lääkäreiltä että ilokaasua ei saa enää käyttää synnytyksessä. Syy siihen on että kätilöt altistuvat myös ilokaasulle. sitähän tulee siitä naamarista koko ajan. tämän minulle kertoi lääkäri jälkitarkastuksessa.
tään kertoi mulle kiteen lääkäri
 
Ammattilainen
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Mielenkiintoista. Meillä oli vasta Taysissa synnytysvalmennus ja kovasti tuota ilokaasua siellä suositeltiin meille synnytykseen käytettäväksi... :whistle:
Kyl sitä TAYSissa vielä saa :) Ja parempi saadakin , koska muuten mä olen vainaa kuukauden sisään. :kieh:
 
päijät-hämeessä kätilö sanoi viime viikon synnärille tutustumiskäynnillä että niin vielä saa tuota ilokaasua käyttää, mutta saas nädä kun siitä on ollut kaikenlaista puhetta..
ei jatkanut aiheesta ja mie ajattelin et onko se jotenkin vahingollista äidille tai lapselle, mutta syy siis tämmöinen.. no nähtäväksi jää kuinka nopiaan kielto leviää--
 
Ilokaasu on mieletöntä ympäristömyrkkyä, minkä takia sairaaloilla pitää olla kunnon puhdistuspumput yms (osa sairaaloista varmaan joutuu lopettamaan käytön väliaikaisesti rakentaessaan uudet puhdistusjärjestelmät..) Mutta miksi sitä ei saisi käyttää koska "työntekijät altistuvat sille", eikös sen pitäisi olla sekä äidille että lapselle vaaratonta ja silloin vaaratonta myös kätilöille...?
 
vauvamasu 3kk
mutta tuohan on ratkaistavissa sulkumekanismilla! voisihan niihin asentaa on/off nappulat! :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh:
 
jenkkivaimo
unikeko80: Se onkin vaaratonta kaikille pieninä annoksina mutta kätilöt altistuvat sille jatkuvasti.

Jorvin sairaalassa ilokaasua saa vielä (kiitos luojan, muuten olisi varmaan ollut pakko ottaa epiduraali), ja kysyinkin kätilöltä aiheesta. Hän sanoi, että kaasu on vaarallista lähinnä raskaana oleville (ja silloinkin toistuvina annoksina), ja että hän ei ole siitä saanut mitään oireita. Saas nähdä kielletäänkö ilokaasu laajemminkin... Toivon todella että ei.
 
Jotta ilokaasua saisi käyttää syynnytyssaleissa tuli sairaaloiden uusia maskit ja laitteet sellaisiksi, että niistä ei ilokaasua pääse vuotamaan. Ilokaasu on haitallista jos sille altistuu pitkiä aikoja (juurikin esim. synnärin kätilöt). Esimerkiksi Tays käytti aika paljon rahaa uusiessaan ilokaasun annostelulaitteet, kaikki sairaalat eivät ole näitä laitteita uusineet joten ilokaasun käyttö on lopetettu.
 
Jyväskylään tuli ilokaasun tilalle joku rentoutuspiikki, joka laitetaan muistaakseni reiteen. Siitä tuli vähän samanlainen olo ku aluksi ilokaasusta, rentoutti ja oli semmonen sekava olo. Sen vaikutusaika pitäs olla 4h (ja pah!) eikä uutta annostusta saa ennenkö 4h on kulunut edellisestä (ja pah vielä enemmän!).
 
Alkuperäinen kirjoittaja unensieppaaja:
Jyväskylään tuli ilokaasun tilalle joku rentoutuspiikki, joka laitetaan muistaakseni reiteen. Siitä tuli vähän samanlainen olo ku aluksi ilokaasusta, rentoutti ja oli semmonen sekava olo. Sen vaikutusaika pitäs olla 4h (ja pah!) eikä uutta annostusta saa ennenkö 4h on kulunut edellisestä (ja pah vielä enemmän!).
petidiini?ite oon aina oksentanut siitä joten ei kiitos..eikä tod.aja samaa asiaa kun ilokaasu.
 
Itse sain ainakin TAYSissa kolmisen viikkoa sitten naukkailla ilokaasua koko synnytyksen ajan, lukuunottamatta tietysti ponnistusvaihetta. Suosittelen kyllä, vaikka kivut ei vältsisti häviä, olo on ainakin kuin toisessa maailmassa ;).
 

Yhteistyössä