Ilmottaisitteko? (nuori hatkoilla lastenkodista)

  • Viestiketjun aloittaja ddee
  • Ensimmäinen viesti
ddee
Eli tiedän, että eräs nuori on eripaikkakunnalla lastenkodissa, mutta on tällä hetkellä "hatkoilla" (ollut jo monta viikkoa) Tätä nuorta ei ole otettu vanhempien takia pois, eli ei ole siis alkoholisti/narkkari vanhempia. Vaan nuori on itse töpeksinyt paljon. Monta kertaa on tänäkin aikana käynyt vanhemmillaan ja tiedän suurinpiirtein missä tämä henkilö liikkuu.

Mitä te tekisitte? Antaisitteko vihjeen missä tämä henkilö on, jotta saataisiin kiinni ja palaisi takaisin lastenkotiin?
 
"vieras"
Antaisin ilmi. Mulla oli kans tytär omasta käytöksestä johtuen nuorisokodissa, karkasi sieltä ja oli isovanhemmilla piilossa. Voi sitä huolta kun tyttöä ei kuukauteen löydetty. No tässä kyseisessä tapauksessa vanhemmat ei ole huolissaan, mut kai siihen ollut syy miksi on laitokseen joutunut ja ovat varmaan siellä laitoksess huolissaan lapsesta. Soita poliisille tai sosiaalipäivystykseen jos teidän kunnassa sellainen on. Osaavat sit neuvoa eteenpäin.
 
"äityli"
[QUOTE="outoa";27388669]en tiedä, lähteekö ilman syytä lastenkodista. miksi nuori lähtee lastenkodista? onko jokin vialla siellä?[/QUOTE]

Niinpä! Jos paikka on kauhea esim. Saverola, en ilmiantaisi. Tyttäreni onnkesi pääsi pois, kun lähti sieltä ja pääsi parempaan paikkaan Löysin piilopaikkoja. Oli n. kuukauden hatkassa ja sitten meni oma-aloitteisesti uuteen paikkaan. Siis vein autolla.
 
"äityli"
Sitäpaitsi poliisit eivät etsimällä etsi. Kokemusta on, kun tyttö oli toisen kerran hatkassa ja tiesin että on HUONOSSA seurassa. Onneksi olin aktiivinen ja itse löysin tytön, tosin poliisit piti soittaa, en olisi omin voimin tyttöä pois saanut sieltä kämpästä. Rahaa ei ollut, joten selvinpäin oli ja hyvässä kunnossa.
 
[QUOTE="outoa";27388669]en tiedä, lähteekö ilman syytä lastenkodista. miksi nuori lähtee lastenkodista? onko jokin vialla siellä?[/QUOTE]

:D Voi kuule, lastenkotinuoret on hatkassa sieltä jatkuvasti. Ei lastenkoti ole koti, vaan laitos, jossa sulla ei asu välttämättä yhtään sinulle läheistä ihmistä.

Joku alalla töitä tekevä voisi valottaa asiaa tarkemmin?

Ja kysymykseen: tottakai ilmoittaisin!
 
"jep"
[QUOTE="outoa";27388669]en tiedä, lähteekö ilman syytä lastenkodista. miksi nuori lähtee lastenkodista? onko jokin vialla siellä?[/QUOTE]

Minä olin aikanaan sijoituksessa ja hatkailin jatkuvasti. Syy: halusin kavereiden kanssa ryyppäämään.
 
"vieras"
[QUOTE="outoa";27388669]en tiedä, lähteekö ilman syytä lastenkodista. miksi nuori lähtee lastenkodista? onko jokin vialla siellä?[/QUOTE]

Ei mun paikassa ollut muuta vikaa kun et siellä ei saanut käyttää huumeita. Siks oli pakko lähtee hatkaan. Ilmoita ihmeessä jos tiedät missä nuori on. Olis itseltäkin muutama hölmöys jäänyt tekemättä jos ois joku ilmottanut missä olen ja ois palautetu takas laitokseen.
 
gixofgjo
mitä sitä muiden asioihin puuttumaan, mitä se sun elämääsi hetkauttaa millään tavalla? monesti nuorilla on vain pahempi olla sijoituspaikoissa. t. entinen laitosnuori.
 
"vieras"
Kuinka kauan nuorella on täysi-ikäisyyteen jäljellä? Onko kyse viikoista, kuukausista vai vuosista? Ja onko jotenkin mahdollista, että kyseinen nuori olisi vaaraksi itselleen tai muille? Itse en lähtisi tilanteeseen puuttumaan.
 
--
Olen töissä nuorisokodissa. Poliisist tosiaan eivät yleensä etsi näitä nuoria, vaan heidät otetaan tavattaessa kiinni (olettaen siis että virka-apupyyntö on tehty). Jos siis tiedät tarkalleen missä nuori on, niin ilmoitus poliisille. Soita myös sijoituspaikkaan, jotta osaavat varautua.
 
jootaasnäitä
[QUOTE="outoa";27388669]en tiedä, lähteekö ilman syytä lastenkodista. miksi nuori lähtee lastenkodista? onko jokin vialla siellä?[/QUOTE]

Joo varmaan ihan kauhea paikka ja se lastenkoti on just pilannut lapsen elämän .
Auta armias. Kun nuori kapinoi ja on rajaton niin se lähtee kävelemään ihan mistä vaan vaikka "paratiisista".
 
"vieras"
Ei niiden lastenkotien ole tarkoitus mittään paratiiseja olla, lapsi on itse omalla käytöksellään aiheuttanut sen, että hänet on laitokseen laitettu, usein jopa vanhempien pyynnöstä.

Tottakai ilmoittaisin, parempi katkaista nuoren kierre nyt kuin aikuisena. Minusta on itsekästä olla ilmoittamatta, myös vanhempien taholta.
 
"jep"
En soittaisi ellen tietäisi että on huonommassa paikassa kuin lastenkoti. En ihmisiä laittaisi eläintarhaan. Anteeksi väärin sanottu, eläintarhatkin on inhimillisempiä.
 
Hankkikaa oma elämä.
Jos kyseinen nuori ei ole sinun sukulaisesi ja niinkuin kirjoituksestasi annat olettaa että vanhemmat tietävät missä nuori on, "Monta kertaa on tänäkin aikana käynyt vanhemmillaan" = eivätkä he itse ole lasta sijoituspaikkaan palauttaneet, niin mitä sinä siihen puuttumaan. Hankkikaa omia/lisää lapsia jos on tarve yrittää kasvattaa lapset muiden puolesta tai ylipäänsä puuttua muiden elämään. Kasvakaa te aikuiseksi joilla on tarve yrittää parantaa muiden elämiä. Turhat vihat hankitte niskaanne. Tai miettikää asioita omalle kohdallenne.
 

Yhteistyössä