Ilmoittaisitko pk:n lastenhoitajan toistuvasta myöhästelystä eteenpäin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Lapseni hoitoaika on virallisesti 6.15- 15.00, mutta viemme hänet yleensä 6.20-6.25 ja haemme 14.20-14.25.

Päiväkoti aukeaa 6.15, ja tuolloin siis myös alkaa yhden hoitajan työvuoro, sen joka on vuorossa vastaanottamassa ennen seitsemää saapuvia lapsia. Me olemme yleensä ensimmäisiä siellä.

Nyt yksi tietty hoitaja on 2 kk aikana ollut 3 kertaa myöhässä, kerran myöhästyi 15 min. työaikansa alusta, kerran 20 min. ja tänään 25 min., oli hyvin lähellä etten myöhästynyt töistä.

Mietin että pitäisikö sanoa tuolle hoitajalle että kannattaa vähän skarpata, seuraavalla kerralla ilmoitan eteenpäin, vai ilmoittaisikohan jo? Mitä sinä tekisit vastaavassa tilanteessa?

Melko stressaavaa odottaa lapsen kanssa oven takana ja miettiä ehtiiköhän töihin vai ei...

Kannattaa sanoa hoitajalle itselleen .
Mä olen myös päiväkodissa töissä ja 6.15 aamut tekee tiukkaa just ehdin bussilla tai junalla niin että olen 6.10 töissä ja saan ovet auki klo 6.15.
Pari kertaa viime talvena jäi bussi tulematta ja junat ei kulkeneet ollenkaan joten olin myöhässä :( pahoittelin kyllä ja selitin tilanteen . Kannattaa sanoa jos myöhästyy usein ja ensin aika ko. henkilölle ei ekaksi johtajalle.

Laittaisin palautetta johtajalle. En välttämättä laittaisi hoitajan nimellä, mutta kuitenkin infoisin sen että ongelmia on ollut toistuvasti. 15minuuttia on pitkä aika olla myöhässä varsinkin avaus-vuorosta, kaikille voi sattua vahinkoja, bussi myöhässä, nukkuu pommiin tms. mutta ei sitä voi toistuvasti ja vielä samalle hoitajalle tapahtua!

[QUOTE="mä";24893018]Kannattaa sanoa hoitajalle itselleen .
Mä olen myös päiväkodissa töissä ja 6.15 aamut tekee tiukkaa just ehdin bussilla tai junalla niin että olen 6.10 töissä ja saan ovet auki klo 6.15.
Pari kertaa viime talvena jäi bussi tulematta ja junat ei kulkeneet ollenkaan joten olin myöhässä :( pahoittelin kyllä ja selitin tilanteen . Kannattaa sanoa jos myöhästyy usein ja ensin aika ko. henkilölle ei ekaksi johtajalle.[/QUOTE]

Tollainen on ihan ymmärrettävää ja tällöin varmaan kerroit myöhästymisestäsi pomollesikin.

Mutta ihan varmasti asiakkaana kertoisin myöhästelyistä, jos hoitaja ei olisi päikyssä ennen kuin sinne saapuisimme. Eli en ehkä jaksaisi kertoa, jos hän tulisi 20 yli kuten mekin, mutta jos itse myöhästyisin töistä sen takia, ettei hoitaja ole tullut ajoissa ja varsinkin jos sama toistuu usein, niin tottakait kertoisisin.

Ilmottaisin, en ehkä nimeäisi hoitajaa vaan kertoisin että myöhästelyä on ilmennyt. Itsekin kuljen töihin bussilla ja aina on matkassa rahaa sen verran että pääsen taksilla jos sattuu että bussi ei tulekaan tai on kovasti myöhässä.

Ai ihan tosi? Hei mä olen kanssa lastenhoitaja ja myöhästyn joka kerta omasta bussistani ja näin ollen en ehdi hakemaan omaa lastani hoidosta kun eräs äiti tulee aina hakemaan lapsensa myöhässä, eikä tajua vaikka kuinka yritän selitttä.

Mutta mitäpä sitä aikatauluilla väliä......paitsi jos sattuu omaan nilkkaan.

Olisin jo toisesta kerrasta ilmoittanut. Meidän päiväkoti aukeaa 6.30 ja silloin sen on oltava auki. Itselläni käynyt pari kertaa niin, että ihminen tullut 10min myöhässä avaamaan oven ja en ole ehtinyt ajoissa töihin ( 7 alkaa vuoro ) Silloin kun lapset olivat vielä päiväkodissa. Kiva sitten myöhästyä yökköjen raportilta!

Ai ihan tosi? Hei mä olen kanssa lastenhoitaja ja myöhästyn joka kerta omasta bussistani ja näin ollen en ehdi hakemaan omaa lastani hoidosta kun eräs äiti tulee aina hakemaan lapsensa myöhässä, eikä tajua vaikka kuinka yritän selitttä.

Mutta mitäpä sitä aikatauluilla väliä......paitsi jos sattuu omaan nilkkaan.

Ei ole kiva niinkäänpäin ja tuskin olet siitäkään sanomatta. Meillä on ryhmiksessä kuulema 15min viimeisen lapsen hakuajasta työaikaa. Joten esim. joskus talvella kun kesti auton putsaamisessa ja liikenteessä oma aikansa, niin saatoin olla vähän myöhässä, mutta alle 15min kuitenkin. En tiedä miten päiväkodeissa tilanne on.

Ja meidän pk menee kiinni klo 17 jolloin se on siis kiinni mutta silti tullaan hakemaan lapsia myöhässä. Kiva selittää oman lapsen hoitajalle että sori.....

Aika aikaisin menee kiinni. Jos nyt kuvitellaan vanhemman lopettavan työt aina 16.30 ja matkaan menee 30min, niin luultavaa on, että joskus on myöhässä. Meillä ryhmis menee kiinni, kun viimeinen lapsi haetaan, joten jokainen voi ilmoittaa hoidosta haun sellaisella ajalla, että varmasti ehtii (ellei jotain yllättävää satu matkalla esim. kolari tiellä ja tie suljettu yms.)

Aika aikaisin menee kiinni. Jos nyt kuvitellaan vanhemman lopettavan työt aina 16.30 ja matkaan menee 30min, niin luultavaa on, että joskus on myöhässä. Meillä ryhmis menee kiinni, kun viimeinen lapsi haetaan, joten jokainen voi ilmoittaa hoidosta haun sellaisella ajalla, että varmasti ehtii (ellei jotain yllättävää satu matkalla esim. kolari tiellä ja tie suljettu yms.)

Klo. 17. on kyllä ihan normaali aika päiväkodin kiinnimenolle.

Meidän kunnassa kaikki päiväkodit menee tuohon aikaan kiinni, on mielestäni ihan normaali aika. Sitten on vuorohoitokoti ja 6-22 aikaan hoitoa tarjoava koti, joihin voi lapsen laittaa jos viideksi ei ehditä hakemaan. :) Tietenkin yksittäisissä tapauksissa voidaan joustaa mikäli lapsen hoitoaika olisi esimerkiksi 17:10 asti, mutta pääosin on mielestäni ihan normaalia, että pk menee kiinni klo 17, tai joka tapauksessa ennalta ilmoitettuna aikana eikä "silloin kun viimeinen lapsi haetaan". Se on työvuorojenkin suunnittelemisen kannalta hankalaa. Erikseen tietysti tilanteet, joissa jotain yllättävää tapahtuu, kuten mainitsemasi suljettu tie tai liikenneonnettomuus, jolloin vanhempi tietysti ilmoittaa muuuttuneesta tilanteestaan. :)

Niin, ap:n tilanteessa sanoisin seuraavaksi hoitajalle itselleen, että myöhästyminen aiheuttaa teille hankaluuksia ja että lapsen hoitoaika on 6:15 eteenpäin.

itse jouduin viime talvena menemään taksilla töihin, kun olin lastani sinne viemässä varahoitoon ja yöllä oli lunta tuivertanut (ja vielä silloin 5.30 oli varsinainen myräkkä) niin paljon ettemme olisi mitenkään selvinneet kävellen pulkan kanssa 3km matkaa ajoissa. Olin ajoissa siitäkin huolimatta, että ensimmäinen tilaamani taksi ei koskaan saapunut.

Mutta joo, kyllä toistuvat myöhästelyt pitää saada kuriin juurikin tuohon aikaan aamusta. Myönnän toki, että aika usein minkäkin olen myöhässä, mutta en koskaan ole ollut tuosta aamupäivystys vuorosta, ihme sinällään.

No jos vanhemman työ loppuu klo 16:30 niin sitten vanhempi on hyvä ja hakee hoitopaikkaa pk:sta mikä on auki esim. klo 17:30 asti.....

ja kyllä varmasti teidän ryhmikselläkin on ihan aukioloajat, sen sanelee jo työaikalakikin......

Alkuperäinen kirjoittaja Löpö Rectum;24894619:
No jos vanhemman työ loppuu klo 16:30 niin sitten vanhempi on hyvä ja hakee hoitopaikkaa pk:sta mikä on auki esim. klo 17:30 asti.....

ja kyllä varmasti teidän ryhmikselläkin on ihan aukioloajat, sen sanelee jo työaikalakikin......

Jaa sitä en tiedä, joskus sielä on varahoidossa lapsia, jotka haetaan vasta illalla myöhempääkin. Silloin joku hoitajista väsää heille vielä iltaruoankin.

Mulla kävi joskus aikanaan kans just niin että olin ilmoittanut tyttöni hoitoon 6.30, oma työvuoroni alkoi 7:ltä. Pihalla odoteltiin ja hoitaja tuli joskus paattiarallaa 15 vaille. Hoitaja nyreesti mulle ilmoitti että "Näistä aikaisista ajoista täytyy ilmoittaa etukäteen.
Mä ihan hoomoilasena siinä sit ihmettelin et häh? Siis en toki sanonut mitään.
Oltiin ilmoitettu todellakin asiasta ihan niin kuin muistakin hoitovuoroista, tässäkin tapauksessa heillä oli n.3 viikkoa aikasemmin ollut tieto tästä.

Kyselin sit toiselta hoitajalta myöhemmin että miten ihmeessä näistä aikasista hoitoajoista sit ilmoitetaan? Vielä erikseen???
No siis moka oli tän hoitajan ja mä näköjään olen edelleen näreissäni tapahtuneesta vielä kolmen vuoden jälkeen vaikka edinkin töihin :D

Minusta ei ole vielä paljoa jos 2kk sisään myöhästyy 3 kertaa n. 5-10min. En ilmoittaisi minnekkään. Jos tuo alkaa olla lähes joka viikkoista niin asia erikseen.

Kyllä on! Ei ne työajat ole viitearvoja, mistä kummasta nykyajan ihmiset ovat tämän saaneet päähänsä? Ajoissa tullaan, mieluusti 10min ennen vuoron alkua. Jos käy niin ettei oikeista yrityksistä huolimatta ehdi paikalle niin sitten pahotellaan ja kerrotaan syy.

Kyllä mä keskustelisin tän ko. hoitajan kans ihan ensin asiasta ja riippuen tuottaako tulosta ottaisin tai olisin ottamatta yhteyttä ylemmäs.

Vaikka sitä nimeä ei mainitsiskaan, niin kyllä se asia vaan henkilöityy kun se otetaan esille et kukas tulee myöshässä

Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;24896166:
Kyllä mä keskustelisin tän ko. hoitajan kans ihan ensin asiasta ja riippuen tuottaako tulosta ottaisin tai olisin ottamatta yhteyttä ylemmäs.

Vaikka sitä nimeä ei mainitsiskaan, niin kyllä se asia vaan henkilöityy kun se otetaan esille et kukas tulee myöshässä

Mitä sillä on väliä, tietääkö väki kuka on kyseessä ja kuka ei? Ei myöhästelijät ole mitään uhreja, joita tarvii sääliä.

Eiköhän sekin jo kerro jotain, jos hoitaja ei ole oma-aloitteisesti joka kerta pahoitellut myöhästymistään ja kertonut syytä. Näin toimivat he, joilla ei ole mitään syytä myöhästymiselle, korkeintaan "myöhästyin bussista" joka taas on ihan oma vika. Mikä ihmisiä nykyään vaivaa, kun tuntuu olevan ihan sallittua olla myöhässä paikasta kuin paikasta?

Yhteistyössä