Ilmoitetaanko vanhemman kuolemasta aina lapsille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pitäisikö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pitäisikö?

Vieras
En ole siis ollut isäni kanssa missään tekemisissä lähemmäs 20 vuoteen. En nyt jaksa alkaa sepustaa tarkemmin miksi näin on käynyt. Mutta isäni oli hyvin väkivaltainen sekä minua että veljeäni ja äitiäni kohtaan. Vanhempani erosivat minun ollessa 13 vuotias ja uhkailu jatkui pitkään eron jälkeenkin. Minua ei siis ole tippaakaan kiinnostanut nähdä isääni ja melkein hänet olin jo "unohtanut" kunnes reilu vuosi lapsuuden aikainen perhetuttu soitti minulle ja kertoi isäni sairastavan pitkälle levinnyttä syöpää johon ei lääkäreiden mukaan enää ole tehtävissä mitään "parantavaa" hoitoa. Sain isäni puhelinnumeron mutta en jotenkin halunnut ottaa yhteyttä vaikka mietin asiaa monelta kannalta, nuo tapahtumat mitä lapsuudessa oli olivat niin kauheita, että näin taas pitkään painajaisunia. Nyt aloin taas asiaa pohtia pari päivää sitten ja mietin pitäisikö minun kuitenkin tavata isäni kaikesta huolimatta. Toisaalta ei ole mitään varmuutta onko hän enää elossa. Onko näin, että lapsille ilmoitetaan aina vanhempansa kuolemasta (jos siis lapset on tiedossa)? Minulla ei ole mitään käsitystä onko hän mahdollisesti mennyt uudelleen naimisiin tai onko hän saanut uusia lapsia. Asumme siis eri kaupungeissa ja en ole kuin kerran nähnyt isäni sattumalta kaupungilla. Tällöin hän ei tunnistanut minua vaikka istuimme kahvilassa melkein viereisissä pöydissä. Tosin lähdin aika nopeasti pois kun havaitsin hänet.

Tätä olen itsekin pohtinut, mutta kutsutaankohan tuohon perunkirjoitukseen muuta kuin perijät? Jos esim. isäni on tehnyt testamentin jossa mainitaan vaikkapa vain jokin hänen ystävä tai vaikkapa uusi vaimo. Jos hänellä on uusi perhe niin eikös tuo perunkirjoitus koske "uuden" perheen jäseniä eikä meitä "vanhoja" lapsia?

[QUOTE="aloittaja";24116131]Tätä olen itsekin pohtinut, mutta kutsutaankohan tuohon perunkirjoitukseen muuta kuin perijät? Jos esim. isäni on tehnyt testamentin jossa mainitaan vaikkapa vain jokin hänen ystävä tai vaikkapa uusi vaimo. Jos hänellä on uusi perhe niin eikös tuo perunkirjoitus koske "uuden" perheen jäseniä eikä meitä "vanhoja" lapsia?[/QUOTE]

Kyllä sinä rintaperillisenä säilyt vaikka isälläsi olisi kuinka monta perhettä.

Perunkirjoitus koskee ihan kaikkia rintaperillisiä, myös niitä, joista mahdollisesti uusi perhe ei tiedä mitään. Eli kyllä saat ilmoituksen isäsi kuolemasta ihan varmasti. Poliisilta se ei välttämättä tule, mutta viimeistään perunkirjoitukseen sinutkin kutsutaan.

[QUOTE="aloittaja";24116131]Tätä olen itsekin pohtinut, mutta kutsutaankohan tuohon perunkirjoitukseen muuta kuin perijät? Jos esim. isäni on tehnyt testamentin jossa mainitaan vaikkapa vain jokin hänen ystävä tai vaikkapa uusi vaimo. Jos hänellä on uusi perhe niin eikös tuo perunkirjoitus koske "uuden" perheen jäseniä eikä meitä "vanhoja" lapsia?[/QUOTE]

Sinä olet aina rintaperillinen ja lakiosuutta sinulta ei mikään testamentti vie eli kutsu tulee perunkirjoitukseen.

ilmoitetaan. itse olen adoptiolapsi ja molempien biologisten vanhempien kuolemasta on tullut tieto ja kutsu perunkirjoitukseen.

saat tiedon myös hakemalla virkatodistuksen kirkkoherranvirastosta

Ei aina tule automaattisesti ilmoitusta kuolemasta :(
Itselläni kuoli isä ja hän oli naimisissa venäläisen naisen kanssa,
kun poliisit kysyi kenelle ilmoitetaan niin tämä nainen olikin antanut OMAN tyttärensä numeron jonne poliisit ilmoitti kuolemasta.
Onneksi sitten tuo isän vaimo jotenkin tajusi soittaa yhdelle meistä sisaruksille
mutta oli niin sekaisin puhelimessa että ei siitä saatu tolkkua onko kuollut vai saanut jonkun kohtauksen.
Lopulta saimme tiedon kun soitimme itse suoraan aluahälyytykseen ja sieltä vahvistettiin isän kuolemasta tieto.
Poliisit vaan kokoajan oli hokeneet että tyttärelle on ilmoitettu,
niin siis venäläisen vaimon omalle tyttärelle ei meille isän jälkeläisille.
Toki palautetta annoimme mutta mitä se hyödyttää ??
Toki sitten on pakko viimeistään jostakin tulla joku ilmoitus kun on perunkirjoitukset ja ne on järjestettävä 3kk vainajan poismenon jälkeen jollei hae jatkoaikaa pesänselvitykseen.