P
pitäisikö?
Vieras
En ole siis ollut isäni kanssa missään tekemisissä lähemmäs 20 vuoteen. En nyt jaksa alkaa sepustaa tarkemmin miksi näin on käynyt. Mutta isäni oli hyvin väkivaltainen sekä minua että veljeäni ja äitiäni kohtaan. Vanhempani erosivat minun ollessa 13 vuotias ja uhkailu jatkui pitkään eron jälkeenkin. Minua ei siis ole tippaakaan kiinnostanut nähdä isääni ja melkein hänet olin jo "unohtanut" kunnes reilu vuosi lapsuuden aikainen perhetuttu soitti minulle ja kertoi isäni sairastavan pitkälle levinnyttä syöpää johon ei lääkäreiden mukaan enää ole tehtävissä mitään "parantavaa" hoitoa. Sain isäni puhelinnumeron mutta en jotenkin halunnut ottaa yhteyttä vaikka mietin asiaa monelta kannalta, nuo tapahtumat mitä lapsuudessa oli olivat niin kauheita, että näin taas pitkään painajaisunia. Nyt aloin taas asiaa pohtia pari päivää sitten ja mietin pitäisikö minun kuitenkin tavata isäni kaikesta huolimatta. Toisaalta ei ole mitään varmuutta onko hän enää elossa. Onko näin, että lapsille ilmoitetaan aina vanhempansa kuolemasta (jos siis lapset on tiedossa)? Minulla ei ole mitään käsitystä onko hän mahdollisesti mennyt uudelleen naimisiin tai onko hän saanut uusia lapsia. Asumme siis eri kaupungeissa ja en ole kuin kerran nähnyt isäni sattumalta kaupungilla. Tällöin hän ei tunnistanut minua vaikka istuimme kahvilassa melkein viereisissä pöydissä. Tosin lähdin aika nopeasti pois kun havaitsin hänet.