Ilmiannoin yhden äidin kelalle.

• Viestiketjun aloittaja veronmaksaja
  • Ensimmäinen viesti
veronmaksaja
Kusettanut kelaa mukamas olemalla töissä ennen äitiyslomaansa, sai todella hyvät äippärahat. Hankki toisen lapsenkin heti perään koska ei ole koskaan tienannut näin hyvin!! Ei pidä huolta lapsistansa kunnolla, ei kuulemma jaksa tehdä mitään, mutta raha kelpaa. Kusetus tapahtui siis hnen sukulaisensa avulla. Oli mukamas töissä sukulaisella ja tämä"työnantaja" lähetti kelalle papern, että olis tienannu tonneja kuussa vaikka todellisuudessa istui persiillään kotona.

Ekasta äippälomasta en ilmiantanu, mutta nyt tuo sotki lapset tähän liikaa. Todella vastuutonta tehdä toinen lapsi heti perään (alle vuoden ikäero) pelkän rahan takia kun ei ensimmäistäkään jaksa hoitaa kunnolla.

Mitä mieltä palsta tästä?

viers
Sitä mieltä, että en usko. Kuka työnantaja muka kertoo maksaneensa palkkaa, vaikka ei ole oikeasti maksanut. Hänhän joutuisi maksamaan tiäs mitä maksuja tästä muka työntekijästä mikä hänellä on ollut. Lisäksi tuollainenhan tulisi ilmi jo ihan verotuksessa. Eihän tämä nainen oli veroja maksanut jos ei ole oikeasti palkkaa saanut.

tiina
Alkuperäinen kirjoittaja veronmaksaja:
Kusettanut kelaa mukamas olemalla töissä ennen äitiyslomaansa, sai todella hyvät äippärahat. Hankki toisen lapsenkin heti perään koska ei ole koskaan tienannut näin hyvin!! Ei pidä huolta lapsistansa kunnolla, ei kuulemma jaksa tehdä mitään, mutta raha kelpaa. Kusetus tapahtui siis hnen sukulaisensa avulla. Oli mukamas töissä sukulaisella ja tämä"työnantaja" lähetti kelalle papern, että olis tienannu tonneja kuussa vaikka todellisuudessa istui persiillään kotona.

Ekasta äippälomasta en ilmiantanu, mutta nyt tuo sotki lapset tähän liikaa. Todella vastuutonta tehdä toinen lapsi heti perään (alle vuoden ikäero) pelkän rahan takia kun ei ensimmäistäkään jaksa hoitaa kunnolla.

Sitä mieltä että kusipää olet.

----
Alkuperäinen kirjoittaja veronmaksaja:

no en usko koska kela tarkistaa kyllä tiedot verottajalta vai onko tää ennen äippälomaansa maksellu hirveitä summia muka veroja olemattomasta palkasta??

hanski
No jos oot ihan varma asiasta, mut jotenki tuntuu, että hankala todistaa tuollaista asiaa!!! Paheksun ite tuollaisia ihmisiä jotka väärin käyttää sosiaalipalveluja, mut en jaksais sekaantua asiaan. Eihän ne mun rahat ole ja kai siihen sossu ois puuttunu jos pennut ihan heitteillä olis.

ap
Ei kela multakaan kysyny mitään muuta ku sen lomakkeen minkä työnantaja täyttää. Miksi he sen tarvitsisivat jos automaattisesti tarkistavat verottajalta tulot? Kyse on nyt siis siitä metodista, että äp-raha perustuu viimeisen 6 kuukauden työtuloihin, eivät toissavuoden verotietoihin.

Näin tämä "kaveri" on sanonut tehneensä. Sukulainen täytti kelalle sen lomakkeen missä kysellään tuloja. Sukulainen on yrittäjä, joten pystyi tarpeeksi luotettavanoloisesti toimimaan työnantajana.

Ei teidän tarvitse uskoa, mutta näin se vaa on. Mua SAPETTAA tuollanen. Itse tein ylitöitä hiki hatussa saadakseni äippärahaa nostettua, toinen makasi kotona ja saa nyt melkein kaksinkertaista äp-rahaa minuun verrattuna.

Kelasta kiittivät ja kysyivät haluanko pysyä nimettömänä. Sanoivat tarkistavansa asian. Eivät he automaattisesti siis tarkista jokaiselta onko verotkin maksettu. Tuskin heillä sellaseen resursseja.

vieras
Juu ei todellakaan ole mahdollista kusettaa kelaa. Verotustiedoista nämä jutut kuitenkin lasketaan ja tarkistetaan.

Minä kun jäin keskimmäisestä hoitovapaalle ja toimitin kelaan kaikki liput ja laput mitä pitikin niin soittivat perään, että "saako miehesi vielä tälläistä summaa vuodessa kuin 23,40 jonka on saanut edellisen verotuksen mukaan". Minä en edes tiennyt mikä se summa oli, mutta osottautui puhelinosakkeesta tulleeksi suuren suureksi tuotoksi. Tuo summahan ei kauheita tee kuukautta päälle, mutta senkin tarkistivat että jos mies saa sen niin laskevat sitten sen pari euroa kuukaudessa hänelle lisää tuloa etten vaan vahingossa saa liikaa hoitolisää. :D :D :D

Chick
Kyllä tollaista tapahtuu. Ihan lähipiirissäkin yhdet siskokset teki silleen, että kun toinen tuli raskaaksi, niin meni muka siskonsa firmaan töihin, maksoi verot (vaikkei oikeasti palkkaa saanutkaan) ja nosti sitten reilusti suuremmat äippäpäivärahat.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juu ei todellakaan ole mahdollista kusettaa kelaa. Verotustiedoista nämä jutut kuitenkin lasketaan ja tarkistetaan.

Minä kun jäin keskimmäisestä hoitovapaalle ja toimitin kelaan kaikki liput ja laput mitä pitikin niin soittivat perään, että "saako miehesi vielä tälläistä summaa vuodessa kuin 23,40 jonka on saanut edellisen verotuksen mukaan". Minä en edes tiennyt mikä se summa oli, mutta osottautui puhelinosakkeesta tulleeksi suuren suureksi tuotoksi. Tuo summahan ei kauheita tee kuukautta päälle, mutta senkin tarkistivat että jos mies saa sen niin laskevat sitten sen pari euroa kuukaudessa hänelle lisää tuloa etten vaan vahingossa saa liikaa hoitolisää. :D :D :D
EI LASKETA... Voi helvetti. Jos äp-raha lasketaan edellisten 6 kuukauden työtuloista niin ei verottajalta pyydetä mitään vaa työnantajalta!!!!!!!!!!!

gg
Kyllä tuo valitettavasti on mahdollista.
Kela tekee päätöksen työnantajan ilmoituksen perusteella, ei tarkista veropuolelta.
Verotushan valmistuu vasta kahden vuoden kuluttua...
Hyvä kun ilmiannoit, nyt vasta asia tutkitaan.

daa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

on mahdollista kusettaa ennen kuin ko. vuoden verotus on tarkistettu eli ap:n kaltainen tilanne on hyvinkin mahdollinen. KELA tietenkin tarkistaa tiedot sitten kun verotus on vahvistettu ja tämä tyyppi olisi jäänyt kiinni joka tapauksessa tuosta rikkeestään ja joutuu tietenkin maksamaan ylimääräiset takaisin.

Yhteistyössä