Ilmeisesti olen tehnyt suurta vääryyttä, kun olen opiskellut ja ansainnut rahaa ja hyvän elintason ennen lasta.

  • Viestiketjun aloittaja huoh sentään
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="viivi";22246009]En ole kerhoissa käynyt, mutta muskarissa käydessä lapsen ja minun vaatetustani seurattiin, samoin vaunuja ja jopa kännykkääni kerran kommentoitiin. Minulle tuli tekstiviesti jonka luin murkarin päätyttyä (muskarin jälkeen ei ollut enää muita ryhmiä, joten usein jäimme vielä juttelemaan ja esim vaihtamaan vaippaa ja syöttämään ennen pois lähtöä), kun eräs äiti tuumi, että hän ei edes osaisi käyttää tuollaista puhelinta ja taitavat olla tosi kalliitakin. Kerran ulkovaatteita pukiessa eräs äiti näki tarpeelliseksi ilmoittaa, että hän ei ole nähnyt tarpeelliseksi panostaa noin vuodenikäisen talvihaalariin, kun se mahtuu niin vähän aikaa eikä sen ikäinen tarvitse mitään ominaisuuksia vielä. Olimme kahden. Samoin kerran kuljimme yhden äidin kanssa vähän matkaa samaa matkaa kotiin näki tarpeelliseksi kommentoida vaunujamme kuinka nuo oovat niin arvokkaita ja kuinka he olivat päätyneet kuomurattaisiin ja lämpöpussiin, kun on paljon edullisempaa ja pitkäikäisempää ja kuulemma tulen vielä huomaaman että meidän vaunut ovat olleet tuhlausta.

Hämmennyin niin, etten saanut sanottua mitään. Puhelin on älypuhelin, koska tarvitsen monia sen ominaisuuksia työssäni ja harrastuksessani. Lapsen talvihaalarin olimme saaneet kaverilta lainaan (hän oli ostanut sen omalleen, jolle haalari oli käynyt nopeasti pieneksi, eikä sitä oltu käytetty kuin vaunuissa). Vaunut olivat Brion Kombit, jotka anoppi vaatimalla vaati saada maksaa, vaikka olimme itse niihin säästäneet viimeiset matkakorvaukseni ennen äitiyslomaa ja todellakin niitä käytetään vielä melkein kolmevuotiaallakin, emmekä todellakaan kaipaa kuomurattaita. Ihmiset vain jostain syystä kokevat tarvetta kommentoida toisia ja tehdä omia johtopäätöksiään kerran viikossa tapahtuvan tapaamisen perusteella.[/QUOTE]

öö... ok tulen siis joutumaan tuohon samaan sontaan kun lapsi kasvaa, jos tuollasia ihmisiä on täälläkin..:O
Mitä ihmeen mammoja sä olet tavannu?! :D
Ei kai tuo ole yleistä eihän?!

Tiedän kyllä yhden joka on päivitellyt minua ja miestäni kun meillä on kuulemma liian hintavia tavaroita/vaatteita jne vauvalle ja itsellämme eikä hän ilmeisesti kestä sitä että olemme nuori perhe, mutta ei vähävaraisia.. tuossa lienee kuitenkin LIEVÄÄ kateutta, joten ehkä sinäkin kohtaat juuri sitä.

Nyt tiedän välttää mammakerhoja :D :D
 
"vieras"
Mun tilanne ei oo ihan täsmälleen sama, kun sun, mutta aika samantyylinen kuitenkin. Oon huomannut saman ilmiön, enkä erityisesti viihdykään mammakerhoissa. Sen sijaan vietän aikaa vanhojen tuttujeni kanssa, jotka ymmärtää mun tilanteeni selittelemättäkin.
tilanne täällä myös samantyylinen, mutta en mitenkään tuo ilmi vaan ihan muiden mukana päivittelen kotihoidontuen pienuutta yms. Käyn mammakerhoissa ja tykkään käydä, mutta en olekaan ainut jolla on ihan ok raha-asiat myös hoitovapaalla. Enkä kyllä kerro, kerran olen sanonut että meillä pesi palkallinen ikkunat kun kysyttiin että joko on pesty.
 
"vieras"
Siis mitä nyt voi muka odottaakaan kokoontumiselta, jonka nimi on mammakerho! Voi ällyplääh.

Vaikea uskoa, että kukaan korkeasti koulutettu olisis sellaiseen tilaisuuteen itseään tunkemassakaan, paitsi Porvoossa.
 
"jep"
Nämä provot epäonnistuvat, kun ihminen esittää olevansa järkyttynyt toisten häneen kohdistamasta arvostelusta, mutta itse kuitenkin tuomitsee omissa viesteissään muiden toisenlaiset tavat elää.

Sen takia en jaksa ihmisiin kauheasti pitää yhteyksiä. Teen mitä tykkään, koska se on minusta hyvä niin, mitä muut ajattelevat ei minua kiinnosta eikä minun tarvitse kiinnostua toisten tekemisistä.
tässä on ihan hyvä pointti. Olisi maailma paljon parempi paikka kaikille, jos useampi jättäisi toiset ihmiset ja heidän arvostelun ja suoranaisen ilkeilyn pois.
 
"jep"
[QUOTE="vieras";22246083]Siis mitä nyt voi muka odottaakaan kokoontumiselta, jonka nimi on mammakerho! Voi ällyplääh.

Vaikea uskoa, että kukaan korkeasti koulutettu olisis sellaiseen tilaisuuteen itseään tunkemassakaan, paitsi Porvoossa.[/QUOTE]

no joo, voi siellä lapsen takia käydä, mutta että oikein olettaa, että siellä keskustellaan fiksusti jostain muusta kuin paskan koostumuksesta tai väsymyksestä.
 
no huh
[QUOTE="viivi";22246009]En ole kerhoissa käynyt, mutta muskarissa käydessä lapsen ja minun vaatetustani seurattiin, samoin vaunuja ja jopa kännykkääni kerran kommentoitiin. Minulle tuli tekstiviesti jonka luin murkarin päätyttyä (muskarin jälkeen ei ollut enää muita ryhmiä, joten usein jäimme vielä juttelemaan ja esim vaihtamaan vaippaa ja syöttämään ennen pois lähtöä), kun eräs äiti tuumi, että hän ei edes osaisi käyttää tuollaista puhelinta ja taitavat olla tosi kalliitakin. Kerran ulkovaatteita pukiessa eräs äiti näki tarpeelliseksi ilmoittaa, että hän ei ole nähnyt tarpeelliseksi panostaa noin vuodenikäisen talvihaalariin, kun se mahtuu niin vähän aikaa eikä sen ikäinen tarvitse mitään ominaisuuksia vielä. Olimme kahden. Samoin kerran kuljimme yhden äidin kanssa vähän matkaa samaa matkaa kotiin näki tarpeelliseksi kommentoida vaunujamme kuinka nuo oovat niin arvokkaita ja kuinka he olivat päätyneet kuomurattaisiin ja lämpöpussiin, kun on paljon edullisempaa ja pitkäikäisempää ja kuulemma tulen vielä huomaaman että meidän vaunut ovat olleet tuhlausta.

Hämmennyin niin, etten saanut sanottua mitään. Puhelin on älypuhelin, koska tarvitsen monia sen ominaisuuksia työssäni ja harrastuksessani. Lapsen talvihaalarin olimme saaneet kaverilta lainaan (hän oli ostanut sen omalleen, jolle haalari oli käynyt nopeasti pieneksi, eikä sitä oltu käytetty kuin vaunuissa). Vaunut olivat Brion Kombit, jotka anoppi vaatimalla vaati saada maksaa, vaikka olimme itse niihin säästäneet viimeiset matkakorvaukseni ennen äitiyslomaa ja todellakin niitä käytetään vielä melkein kolmevuotiaallakin, emmekä todellakaan kaipaa kuomurattaita. Ihmiset vain jostain syystä kokevat tarvetta kommentoida toisia ja tehdä omia johtopäätöksiään kerran viikossa tapahtuvan tapaamisen perusteella.[/QUOTE]

jaa että tarvitset hhienoja kännyköitä ja matkustelet ja hämmennyt jos joku kommentoi oman mielipiteen, ehkä ihan viattomasti, että hänelle riittää jotkut toiset vaunut tai toisenlainen puku. Luulisi, että työelämässä oppisi vähän paremmin suvaitsemaan toisten puhetta eikä ottamaan itseensä ihan joka lausetta.

Ihmeellistä, aivan kuin kyttäisit, että joku kommentoi jotain
jotta saisit vettä myllyyn. Minä en ole koskaan kuullut mitään muuta kuin rikkaiden nuolemista. sen sijaan esim. kauniita halveksitaan avoimesti, ollaan töykeitä. samoin älykkäitä saa haukkua närteiksi ja vaikka miksi. Sen sijaan rahaa suomessa kyllä nuoleskellan, ja luullaan, että siitä tipahtaa itsellekin palanen, jos rikkaita nuolee. vaikka yleensä rikas on rikas, koska on niin ahne ja pihi.
 
"viivi"
öö... ok tulen siis joutumaan tuohon samaan sontaan kun lapsi kasvaa, jos tuollasia ihmisiä on täälläkin..:O
Mitä ihmeen mammoja sä olet tavannu?! :D
Ei kai tuo ole yleistä eihän?!

Tiedän kyllä yhden joka on päivitellyt minua ja miestäni kun meillä on kuulemma liian hintavia tavaroita/vaatteita jne vauvalle ja itsellämme eikä hän ilmeisesti kestä sitä että olemme nuori perhe, mutta ei vähävaraisia.. tuossa lienee kuitenkin LIEVÄÄ kateutta, joten ehkä sinäkin kohtaat juuri sitä.

Nyt tiedän välttää mammakerhoja :D :D
Valtaosa äideistä tuolla oli kyllä oikein mukavia, joten en yleistä, mutta joukkoon sattui pari vähän omituisempaa. Jälkikäteen on selvinnyt, että porukalla on hyvinkin laajalta skaalalta koulutuksia ja työpaikkoja, mutta minusta tuntuu, että kyse on enemmänkin perusluonteesta, kuin koulutuksesta. Tunnen diplomi-insinöörin, jolla on hyvä palkka, mutta joka ei antanut vaimon jäädä vanhempainvapaan jälkeen enää kotiin ihan piheyttään ja toisaalta tunnen perheen, jossa molemmat vanhemmat tekevät töitä vain satunnaisesti, mutta erittäin antelias ja vieraanvarainen perhe silti kyseessä.
 
"suru"
tuloerot voi olla niin isoja..ongelma on rakenteellinen! köyhän ajatellaan itse aiheuttaneen tilanteensa ja saa hävetä sitä. suomi menee huonoon suuntaan vanhasta skandinaavisesta tasa-arvoisesta hyvinvointivaltiosta. nauti olostasi mutta älä pidä itseäsi muita parempana.
 
"viivi"
jaa että tarvitset hhienoja kännyköitä ja matkustelet ja hämmennyt jos joku kommentoi oman mielipiteen, ehkä ihan viattomasti, että hänelle riittää jotkut toiset vaunut tai toisenlainen puku. Luulisi, että työelämässä oppisi vähän paremmin suvaitsemaan toisten puhetta eikä ottamaan itseensä ihan joka lausetta.

Ihmeellistä, aivan kuin kyttäisit, että joku kommentoi jotain
jotta saisit vettä myllyyn. Minä en ole koskaan kuullut mitään muuta kuin rikkaiden nuolemista. sen sijaan esim. kauniita halveksitaan avoimesti, ollaan töykeitä. samoin älykkäitä saa haukkua närteiksi ja vaikka miksi. Sen sijaan rahaa suomessa kyllä nuoleskellan, ja luullaan, että siitä tipahtaa itsellekin palanen, jos rikkaita nuolee. vaikka yleensä rikas on rikas, koska on niin ahne ja pihi.
Siis täh?? Joo, tarvitse navigattorillisen kännykän, koska olen maanmittausalalla ja harrastan geokätköilyä, mutta kun olen valtiolla, ei työantaja sitä kustanna. Matkustelua emme harrasta kuin mummolaan, enkä kyllä ole muuta väittänytkään. Ja todellakaan, en sanallakaan ole itse puhunut tavaroistamme mitään, vastannut kännykkään ja pukenut lapsen ja vienyt kotiin. En tiedä viattomasta, mutta minusta on kyllä outoa, jos jonkun pitää kommentoida halveksien meidän tavaroita vain siksi että hän tietää niissä olleen kalliimpi hintalappu kuin omissaan (ja ei en todellakaan tiedä enkä ole kiinnostunut minkähintaisia noiden äitien vaatteet ja vaunut ovat, äänensävyn ja tarinan perusteella pienempiä). Ja kuten sanoin, emme ole rikkaita, vaan joihinkin asioihin halutaan panostaa (harrastusvälineisiin varsinkin, vaunuihin, koska niitä käytetään erittäin paljon) ja silloin niihin säästetään rahaa.
 
"poikia3"
[QUOTE="vieras";22245860]Vaikea kuvitella että pelkän koulutuksen perusteella ketään mulkoillaan?

Eri asia on taas se miten esiinnyt, valittelet liian rahan kanssa pärjäämistä. Jos joku tuskailee siivouksen kanssa kerrot heti että teillä käy siivooja, koska inhoat siiavoamista jne...

Palkkaani en ole koskaan kertonut.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä ei saa kertoa, että meillä käy siivooja, jos inhoaa siivoamista? Harvemmin olen kuitenkaan kenenkään kuullut rahoillaan leveilevän. Palkasta minä olen keskustellut saman alan ihmisten kanssa, on oikeasti välillä tärkeääkin osata hinnoitella itsensä oikein. Se onnistuu parhaiten, kun siitä palkasta keskustellaan. Turhan iso tabu on palkka Suomessa.

Meillä päin tosin ei ap:n kaltaisia ongelmia ole, tällä alueella, kun asuu hyvin toimeentulevia ihmisiä, me asumme paritaloneliössämme 5-henkisenä perheenä ahtaasti, eikä varmaan tienata edes suurimpia summia.
 
"simppeli"
Hyvä koulutus ja liksa on mullakin, mutta enpä ole koskaan kokenut muiden niistä ahdistuneen. Ei ole kukaan ilkeillyt. Toki joskus puhutaan muiden mammojen kanssa mitä mikäkin maksaa jne. mutta eikös sellainen ole ihan normaalia, kuuluu ikään kuin tähän äitiyden toimenkuvaan olla kiinnostunut rattaiden ja vaatteiden hinnoista ja ominaisuuksista.
 
bdt
kateus vie kalatkin vedestä , niin sitä sanotaan.
Hienoa että teillä pyyhkii hyvin. Muistathan ottaa huomioon että kaikilla ei mene ja ole sen vuoksi hienovarainen mitä kerrot missäkin tilanteessa . Tyyliin jos joku on hukkumaisillaan niin älä ala kertoa omasta erinomaisesta uimataidostasi, se ei herätä sympatiaa.
 

Yhteistyössä