Ilmaisu "näyttävä nainen", kohteliaisuus, moite vai joku muu?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Se käsitetään usein verhotuksi ilmaisuksi siitä, että toinen on isokokoinen. On tarve jonkunlainen kohteliaisuus sanoa ulkonäöstä ja päädytään tähän näyttävään.

"vieras"
Näyttävä on sukua ilmauksille "erikoinen" tai "eksoottinen", kun ei voida rehellisesti sanoa, että toinen on kaunis. Eksoottinen nimenomaan silloin, kun toinen omassa ympäristössään ole eksoottinen. Käytetään lypsettäessä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26721392]Näyttävä on sukua ilmauksille "erikoinen" tai "eksoottinen", kun ei voida rehellisesti sanoa, että toinen on kaunis. Eksoottinen nimenomaan silloin, kun toinen omassa ympäristössään ole eksoottinen. Käytetään lypsettäessä.[/QUOTE]

Jäi pois sana ei, eli: käytetään sanaa eksoottinen, kun ei ole omassa ympäristössään eksoottisen näköinen.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja eri mieltä;26721400:
Minä ainakin puhun näyttävästä naisesta kokoon katsomatta, jos on tyylikäs.
No, minä olenkin kamalan kyyninen :) Tuota näyttävää käytetään naistenlehdissä paljon. On vaikka jostain kissanristiäisistä kuvia, joissa ihmiset poseeraa lasit käsissään ja ovat niin julkkiksia. Pienet ja hoikat kuvataan kauniiksi ja häikäiseviksi, isokokoiset näyttäviksi, kun on pakko jotain sanoa.

Mun mielestäni näyttävä nainen on tyylikäs ja elegantti. Sellainen, joka on vimpanpäälle tiptop ja joka huomataan joka paikassa, koska hän on niin näyttävän näköinen.

Eli siis pudas kohteliaisuus.

oskd
Näyttävä nainen tai mies erottuu erilaisella ulkonäöllään ja pukeutumisellaan muista. Esim. häissä joku massasta erottuvat normaalia tyylikkäämmin ja värikkäämmin sonnustautunut on näyttävä. Myös pienikokoinen. Toisaalta on tuossa sanassa myös omaan korvaan kalske sellaisesta lohduttelusta; nainen jota ei voi sanoa kauniiksi hyvällä tahdollakaan on sitten kehuissa näyttävä.

[QUOTE="vieras";26721416]No, minä olenkin kamalan kyyninen :) Tuota näyttävää käytetään naistenlehdissä paljon. On vaikka jostain kissanristiäisistä kuvia, joissa ihmiset poseeraa lasit käsissään ja ovat niin julkkiksia. Pienet ja hoikat kuvataan kauniiksi ja häikäiseviksi, isokokoiset näyttäviksi, kun on pakko jotain sanoa.[/QUOTE]

kai isokokoinenkin voi olla silti kaunis vaikka onkin näyttävä myös:D

Mielikuvani sanasta näyttävä on tyyliltään/ulkonäöltään huomiotaherättävä, itsevarma ja isokoinen nainen. Voi olla vähän "ylimääräistä" tai sitten ihan normaalipainoinen, mutta kurvikas. Liitän sanan myös vähän vanhempaan naiseen.

Pitäisin outona, jos joku pitäisi minua näyttävänä vaikka olenkin pläski ja pukeudun huomiotaherättävästi, koska olen niin lyhyt. Tällainen tappi hukkuu muiden sekaan... :D

Pidän positiivisena kommenttina, mutta on ilmeisesti kokenut naisten lehdissä inflaation, mikäli korreloi lihavuuden kanssa. Keksisivät muuta positiivista sanottavaa ihmisistä kuin ulkonäkö.

Yhteistyössä