Ilkeä kätilö

Onko kellään tietoa,kuinka hyvin kätilön vaihto synnytyksessä käytännössä toimii?Kohdalle osunut viime synnytyksessä todella töykeä tapaus ja nyt uutta vauvaa odottaessa,asia vaivaa mieltä.En halua kokea samaa kohtelua toista kertaa.
 
tuttifrutti girl
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2005 klo 22:09 virpi kirjoitti:
Onko kellään tietoa,kuinka hyvin kätilön vaihto synnytyksessä käytännössä toimii?Kohdalle osunut viime synnytyksessä todella töykeä tapaus ja nyt uutta vauvaa odottaessa,asia vaivaa mieltä.En halua kokea samaa kohtelua toista kertaa.
sinulla on oikeus vaihtaa kätilöä, sinua vartenhan ne siellä ovat ja siitä niille maksetaan palkkakin, odota palkkaa vastaavaa kohtelua myös!!!!
 
:wave:
esikoista synnyttäessä sattui sellainen kätilö, ettei yhtään synkannut. Olin rauhallinen synnyttämään mennessä ja tunsin kestäväni kivun ihan ok ja halusin aloitella ilokaasulla ja sit myöhemmin ehkä epiduraalia, minkä sanoinkin kätilölle. Ei vaan tainnut mennä perille.... Kätilö ei ilmeisesti kestänyt kovin hyvin nähdä toisen kipua, kun tuntui olevan niin kiireinen hoitamaan mut kivutomaksi, että unohti mut tyystin. Aquarakkuloita ehdotti ja ennen kuin tajusinkaan niin niitä jo selkääni laitteli, samoin kävi petidiinin kanssa. Ja itkuhan siitä tuli... Eli menin ihan hysteeriseksi. En hallinnut ollenkaan sitä mitä mulle TEHTIIN. Se oli rankka juttu, kun muutenkaan ei voi hallita synnytystä, niin haluaahan sita ainakin hallita sen mitä itselle tehdään! Olin ihan ok oman kipuni kanssa ja olisin halunnut keskustella näistä muista kivunlievitysmahdollisuuksista, mut kätilö ei ilmeisesti nähnyt sitä tarpeelliseksi vaan ohitanuti kysymykseni jotenkin pikaisesti vastaamalla ja ryhtymällä toimeen...

No, siinä vaiheessa kun olin ihan hysteerinen ja mieheni oli sanonut kätilölle ekan aqua-rakkulan jälkeen, että nyt riittää, ei enää noita! Ja kätilö poistunut huoneesta, niin mieheni kysyi multa, et pitäiskö yrittää vaihtaa kätilöä? Se tuntui pelastukselta, jo pelkkä ajatus. Olin siinä vaiheessa niin pihalla ja järkyttynyt tilanteesta ettei ajatus edes käynyt mielessäni! Mies sitten tyynesti käveli hoitajien luo ja kauniisti kysyi, että voiko vaihtaa kätilöä?

Kätilö tuli sitten meidän luo ja sanoi, että oli pahoillaan kun kävi näin, ettei tämä sujunut. Ja sanoi, että nyt on niin hiljaista, että vaihto kyllä onnistuu.

Sitten toinen kätilö tuli paikalle ja oli hieman varuillaan olevan näköinen. Piti meitä varmaan hankalina asiakkaina. ;) No, huomasi sitten varmaan ettei niin ollut ja loppu synnytys sujui oikein mukavasti. Ja hyvät muistot jäi, paitsi tuosta alusta. Minäkin rauhotuin kun pääsin taas tilanteen tasalle. :)

Että suosittelen ainakin yrittämään vaihtoa! En tiedä millä mielellä olisin ollut, jos sama kätilö olisi ollut loppuun saakka. Jälkeenpäin tuntuu ettei siitä olisi tullut mitään... Mutta kai se vauva olisi sieltä kuitenkin ennen pitkää syntynyt. ;)

Niin, koko vaihtoidea tuli mieleen siitä, että tutustumiskäynnillä oli mainittu, että voi vaihtaa jos tarve vaatii. Itse en sitä tosiaan heti muistanut, mutta onneksi mies oli hyvin kuunnellut. Voin sanoa, että siitä synnytyksestä en olisi ilman miestä selvinnyt, ainakaan hyvin. :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.04.2005 klo 17:47 haaveilija kirjoitti:
Palkkaa vastaava kohtelu??!!! Ei kätilöllä mikään hyvä palkka ole. Toivottavasti kätilöiden työskentele ei ole yhtä ala-arvoista kuin palkka!!
varmaan tarkoitettiin sitä, että kätilö on kuitenkin periaatteessa asiakaspalvelija, joten on tärkeää että asiakas on tyytyväinen ja turvallisin mielin.
 

Yhteistyössä