IL: iso vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ihan OT:
Alkuperäinen kirjoittaja Perustele:
Jos sitä hampurilaista ei kokoakaan, vaan sanoo syövänsä "täyslihapihvin, salaattia, hieman kastiketta, lisukkeena rouhesämpylä ja maitoa" onko se terveellisempää taianomaisesti kun "epäterveellinen hampurilainen"?

Tämä keskusteluhan lähti tarjoushampurilaisista 5kpl/1e.. onko niissä täyslihapihviä, salaattia, rouhesämpylä jne?

Niin lähti, mutta nuo ravintoarvot joihin kommentoin oli otettu Finelistä "hampurilainen, rouhesämpylä, naudanlihapihvi 100g".

Alkuperäinen kirjoittaja ihan OT:
Jos sitä hampurilaista ei kokoakaan, vaan sanoo syövänsä "täyslihapihvin, salaattia, hieman kastiketta, lisukkeena rouhesämpylä ja maitoa" onko se terveellisempää taianomaisesti kun "epäterveellinen hampurilainen"?

Tämä keskusteluhan lähti tarjoushampurilaisista 5kpl/1e.. onko niissä täyslihapihviä, salaattia, rouhesämpylä jne?

Noissa ravinto-arvoissa hampurilaisessa on tomaattia, salaattia, sipulia, suolakurkkua, rouhesämpylä, naudanlihapihvi.

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Sanoinkin että peruna + jotain muuta.
Esim täyslihapihvi sekä salaattia ja itsetehty kastike (perunoiden päälle, ei salaatti kastike).
Lisäkkeenä rasvaton maito, ruisleipä, kasvisrasvalevitettä.

Tämä ateria on varmasti terveellisempi, monipuolisempi ja täyttävämpi kuin hampurilainen kevyellä kastikkeella.

Perustele?

Täyslihapihvi molemmissa, ei eroa.

salaattia molemmissa, ei eroa

Lisäkkeenä maito molempiin, missä välissä puhuttiin että hampurilaisen kanssa ei juoda mitään?

"itsetehty kastike + levite" on mistä päätellen terveellisempi kun kevyt kastike?

Peruna on rouhesämpylää terveelisempi MIKSI?

Tämä on mun mielipide. Mutta jos ajattelee että yksi hampurilainen tai täsyi ateria perunoineen niin kummallakohan jaksaisi pidempään?
Peruna ateriassa on salaattia enemmän, puolet lautasesta (lautasmallin mukaisesti) siis enemmän kuin hampurilaisessa.
Sämpylä, on se miten rouheinen tahansa on yleensä tehty vehnäjauhoista.
Toki vehnäjauhoja on myös ruisleivässä. Toki hampurilaisen voisi myös tehdä ruisleivä sisään..

Minä valitsen mielummin perunaruoan kuin hampurilaisen. Ja näin opetetaan kyllä lapsillekin hampurilainen = roskaruokaa.
Erityisesti nämä mitä saa mäkkäreistä, heseistä sun muista.

Esim täyslihapihvi sekä salaattia ja itsetehty kastike (perunoiden päälle, ei salaatti kastike).

Tämä ateria on varmasti terveellisempi, monipuolisempi ja täyttävämpi kuin hampurilainen kevyellä kastikkeella.

Perustele?

Lisäkkeenä maito molempiin, missä välissä puhuttiin että hampurilaisen kanssa ei juoda mitään?

"itsetehty kastike + levite" on mistä päätellen terveellisempi kun kevyt kastike?

Tämä on mun mielipide. Mutta jos ajattelee että yksi hampurilainen tai täsyi ateria perunoineen niin kummallakohan jaksaisi pidempään?
Peruna ateriassa on salaattia enemmän, puolet lautasesta (lautasmallin mukaisesti) siis enemmän kuin hampurilaisessa.
Toki vehnäjauhoja on myös ruisleivässä. Toki hampurilaisen voisi myös tehdä ruisleivä sisään..

Minä valitsen mielummin perunaruoan kuin hampurilaisen. Ja näin opetetaan kyllä lapsillekin hampurilainen = roskaruokaa.

Heh, ensimmäinen versio oli "no peruna enemmin kun se hampurilainen!!!!!"

Ja sit tulee tää "no sit siinä perunassa ois niinku ateria, siinä ois täyslihaa ja salaattia, sitten se ois niinkun lautasmallin mukanen peruna ja siinä ois sellanen kotona tehty kastike"

No mut hei! Siinä mun hampurilaisessa ois täyslihapihvi, kilo salaattia (salaattihampurilainen) ,ruissämpylä, ja sit lisukkeena ois lasi maitoa, monivitamiinipilleri, kalanmaksaöljytabletti, lasi vettä, ja MUN hampurilaisessa pestäis kädet ennen syöntiä! Nih! Ja se sun peruna ois itunen!!!

Joo, kyllä mäkin näillä säännöillä saan ruuista terveeliisiä. :D

Ai. Meillä opetetaan lapsille että ruuan nimi ei ratkaise terveellisyyttä, ja "peruna-ateria" voi olla ravintokoostumukseltaan todella huono, jos ei tarkkaile sen sisältöä.

Tuohon "yleiseen" mielipiteeseen verrattuna olen varmaan friikki, kun minusta tuo vauva on hurjan suloinen. Toki poskissa on pulleutta, mutta kyllä minä tuon voisin kainalooni kupsauttaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Joo:

Perustele?

Heh, ensimmäinen versio oli "no peruna enemmin kun se hampurilainen!!!!!"

Ja sit tulee tää "no sit siinä perunassa ois niinku ateria, siinä ois täyslihaa ja salaattia, sitten se ois niinkun lautasmallin mukanen peruna ja siinä ois sellanen kotona tehty kastike"

No mut hei! Siinä mun hampurilaisessa ois täyslihapihvi, kilo salaattia (salaattihampurilainen) ,ruissämpylä, ja sit lisukkeena ois lasi maitoa, monivitamiinipilleri, kalanmaksaöljytabletti, lasi vettä, ja MUN hampurilaisessa pestäis kädet ennen syöntiä! Nih! Ja se sun peruna ois itunen!!!

Joo, kyllä mäkin näillä säännöillä saan ruuista terveeliisiä. :D

Kevyessä valmiskastikkeessa on lisäaineita. Rouhesämpylän vehnä on karppauksen kannalta perunaa vaikeampi (ruisleipää ei tosin saa sitäkään mättää hirveitä). Hampurilaisen VÄLIIN ei saa pysymään hirveästi salaattia. Ja oliko siinä alkuperäisohjeessa mukana vielä se turha cheddar - rasvaton maito ajaa asiansa maitotuotteiden osalta. Toki lapset syö hampurilaisen mieluummin kun keitettyä perunaa, mutta aikuinen nainen tietää, että vehnän käyttö on turhaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pörrösukka:
Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Herranjestas mitkä posket :o
Mulla on ens viikolla kokokontrolli, kun veikkailevat isoa vauvaa..esikoinen oli 4250g ja 54cm...ja mua lähinnä pelottaa jos on kauhean iso vauveli tulossa :|

Tiedän tunteen. Mulle povattiin koko ajan isoa vauvaa... Käynnistettiinki sen takia kun koko hipoi 5 kiloa.

Syntyi sitten poika joka painoi vähän reilu 3.5kg :whistle: .

Mulla taas veikattiin erittäin isoa vauvaa ja tutkittiin suuren mahan vuoksi paljon äitipolilla. Arvioitiin, että yli nelikiloinen sopii tulemaankin. Kuitenkin vauvan ollessa 3,8 kg, oli nippa nappa että saatiin äidistä ulos.

No eihän ne aina pidä paikkaansa..onneks :D tosin esikoista veikattiin reilu 4 kg painoseks ja niinhän se oli...toisaalta kaverille sanottiin, että pieni lapsi tulossa, oli yli 4kg ja toiselle sanottiin että suuri poika tulee ja oli 3100g tyttö :whistle: :D