IL: iso vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tässä on Suomen jättivauva
4.9.2008 2:49
Juulia Ylipelkonen painoi syntyessään yli 5,6 kiloa.

YLPEÄ PERHE. Ylipelkosen perheeseen ei synny heiveröisiä tyttöjä. (TAISTO HIETAMÄKI)
Näin Kolumbiassa. Netti-TV:n videossa näytettiin viime viikolla lähes kuusikiloinen jättivauva.

AP

VASTASYNTYNYT Äiti Annika Ylipelkonen odotti Juulian painavan enintään neljä ja puoli kiloa. Lopputulos oli yllätys 5,6 kg. Jo alun alkaen alahärmäläinen Annika Ylipelkonen uskalsi odottaa neljännestä lapsestaan tuhtia.

Raskausajan puolivälissä pienokainen oli alkanut kerätä massaa oikein urakalla, ja edelliset kokemukset olivat osoittaneet, ettei Ylipelkosen perheeseen synny niitä kaikkein heiveröisimpiä tyttäriä.

Kolmesta lapsesta kaksi oli painanut syntyessään yli neljä kiloa. Toinen jäi vain 130 grammaa viidestä.

Mutta - siitäkin huolimatta - Juulia Ylipelkonen oli sananmukaisesti jättipotti. Sen tiesi jo kätilö ottaessaan tytön ensimmäisen kerran syliinsä.

- Itse veikkasin, että sieltä tulee sellainen neljä ja puoli kiloa, ei ainakaan yli viittä. Kätilö tuumasi, että tämä on kuule enemmän kuin yli viisikiloinen - tämä käy melkein kuutta kiloa, Annika Ylipelkonen muistelee hersyvän naurun saattelemana.

Mitäpä siinä muuta saattoi kuin parahtaa, että herranjestas. "Pikkuneidin" elopainoksi varmistui viisi kiloa ja 650 grammaa.

Annika Ylipelkonen otti yhteyttä Iltalehteen katsottuaan nettivideon Kolumbiassa syntyneestä jättivauvasta. Tällä painoa oli lähes kuusi kiloa. Omasta urakastaan ylpeänä hän haluaa korostaa, että kyllä se onnistuu Suomessakin.

Lue torstain Iltalehdestä miten Juulia on kasvanut.

Uh-huh, syntyiköhän alateitse? Poskissa on volyymia :D

Mietin, että meneekö vauvalla happiviikset juuri noiden poskien takia. Tuntuu, ettei henki voi kulkea, kun nassu on noin turvonnut vauvalla.
Eikä äitikään näytä ihan pienimmästä päästä olevan.

Alkuperäinen kirjoittaja katjale:
Huh huh. Me oltiin eilen Kättärillä ja ultra antoi painoksi 3661 g ja vkoja on 37+3.Nyt alkoi pelottamaan... :o

Älä nyt vielä huolestu, mulle sanottiin että kasvuvauhti viimeisinä viikkoina on noin 200g/vko eli jos vauvasi syntyy la:n tienoilla, on se suurin piirtein 4+kg eli vielä ihna normaalikokoinen.

Tulin surulliseksi katsoessani tuota kuvaa... :(

Tuo kuvastaa hyvin varsinkin alempien sosiaaliluokkien terveydentilaa monissa länsimaissa tällä hetkellä... Ihmiset vain lihovat ja lihovat. Eniten surettaa niiden lasten (kuten tuon kuvan Juulia) puolesta, joille ylipainoiset vanhemmat siirtävät "perintönä" huonot elintapansa ja sitä kautta myös liikakilonsa ja niistä johtuvat terveydelliset ongelmansa.

Jep ja sitäpaitsi huomenna yritetään kääntää neitokainen ja tod.näk leikataan vkolla 39.Mä olin kans vähän puuppelo kun esikoispoika syntyi 7.v sitten ja oli just 3600g ja 40+2 ni kai sitä odotti jotain samansuuntaista nytkin.Vaan eipä näistä vauvoista tiedä.Mutta kyllä oli artikkelin family sitä kokoluokkaa ettei voi olla epäilemättä diabetesta.

Ei sitten taas tarvitte yleistää, että kaikkien ylipainoisten äitien vauvat syntyvät isoina ja lapset syötetään lihaviksi. Itte ylipainoinen, likka syntyessään ihan normaalipainoinen (3760g ) ja nyt vajaa 5-vuotiaana hoikka tyttö. Ehkä asiaa auttaa hoikka isä! :laugh:

Mutta sokerivauva mullekin tuli mieleen tuosta lähes 6 kiloisesta vauvasta.

Tuttu sai lähes samankokoisen vauvan. Eikä ole lihava äiti, pitkä kylläkin. Sokeriarvoissakaan ei pitänyt olla mitään vikaa. Suvussa muitakin todella suuria vauvoja. Tuossa Iltiksen tapauksessa on kyllä äidin elintavat tainneet olla vähän eri luokkaa... Ylpeä äiti tosiaan, joo... Eikä ton kokoset enää VOI syntyä alakautta.

:/ Minunkaan mielestä noissa "ylisuurissa" vauvoissa ei ole mitään ylpeiltävää kun poikkeuksetta lähes kaikki ovat sokerivauvoja. Minulla on ylipainoa ja r.ajan diabetes ja olen sillä ylpeä että lapseni ovat olleet normaalipainoisia insuliinista huolimatta!

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
:/ Minunkaan mielestä noissa "ylisuurissa" vauvoissa ei ole mitään ylpeiltävää kun poikkeuksetta lähes kaikki ovat sokerivauvoja. Minulla on ylipainoa ja r.ajan diabetes ja olen sillä ylpeä että lapseni ovat olleet normaalipainoisia insuliinista huolimatta!

joo, tässä selvästi lapsi saa kärsiä seuraukset huonoista elämäntavoista.. :/ ei ole ylpeyden asia. surullista kyllä.