Ikkunat piparkakkutaloon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko jollain kokemusta miten saada piparkakkutalon ikkunaan "lasi" ? Tähän asti on vaan jätetty reikä siihen ikkunan kohdalle. Nyt vaan selannu nettiä ja tosi hienojakin juttuja löytyy. Saa jotenkin paljon valmiimman näköisen kun ikkunoissa "lasit" paikoillaan.
Muistelen et aakkoskarkeista tai liivatteesta vois tehdä mut miten ja mitä kannattaa ottaa tehdessä huomioon?

Liivatteella saa tosi kivat ikkunat. Pikeerillä mä olen ne "liimannut" eli sillä samalla, millä niitä koristeleekin.. Muumi ja tavis piparitaloihin olen laittanut, nyt ekaa kertaa tein piparijunan ja siihenkin laitoin liivateikkunat

Leikkasin liivatelehdestä sopivan palan ja liimasin sen muna-sokerikuorrutteella kiinni. Kirkkaan värisestä Mynthonista sain kiva lasit viime vuonna, mutta se vaatii paljon karkkia ja aiempaa kokeilua ikkunanteosta. Mynthoneita vaan uuniin ikkunaruudun kohdalle piparin paistovaiheessa. Ne sulaa siihen.

Taitaa tuo liivate olla paras vaihtoehto ainakin näin ensimmäisellä kerralla. Pitää noita mynthoneita testailla ensin et miten toimii ennenkuin koko taloa suunnittelee niillä.

[QUOTE="a p";22651328]Taitaa tuo liivate olla paras vaihtoehto ainakin näin ensimmäisellä kerralla. Pitää noita mynthoneita testailla ensin et miten toimii ennenkuin koko taloa suunnittelee niillä.[/QUOTE]

Kannattaa kokeilla joo. Sanoo se, jonka testimökin ikkunat jäi reikäiseksi. Se oli kummitustalo kuulemma :D

[QUOTE="vieras";22651334]Kannattaa kokeilla joo. Sanoo se, jonka testimökin ikkunat jäi reikäiseksi. Se oli kummitustalo kuulemma :D[/QUOTE]

Taitais kummitustalo olla ton meidän poikasakin mieleen paremmin kuin perinteinen krumeluuri piparkakkutalo. Mulla ollu periaatteena et kuorrutusta ei voi olla liikaa..

Mä olen sellaisesta punaisesta tikkarista tehnyt, olen murskannut ja täyttänyt sillä murskalla sen ikkuna-aukon ihan täyteen uuniin laitettaessa. Sitten vähän ravistanut uunista pois ottaessani, että ilmakuplat hajoaisivat. On tullut hieno. :)

Miten olette vetänyt sähköt sinne taloon ja onko ne maadoitettuja kaapeleita vai ihan vaan vapaasti heiluvia?

Ostin ihan marketista sellasen pienen pienen jouluvalosarjan. Siinä on kahden patterin kotelo johdon päässä. Valosarja lienee tarkotettu koristekäyttöön vaikkapa pieneen purkkiin. Olisin halunnut kirkkaan/keltaisen valon, mutta piti tyytyä punaiseen. Jätin ton patterikotelon sellofaanin ulkopuolelle talon taakse, joten patterit voi tarvittaessa vaihtaa.

Yllättävän kiva tuli. Ihana koriste.

[QUOTE="vieras";22652063]Ostin ihan marketista sellasen pienen pienen jouluvalosarjan. Siinä on kahden patterin kotelo johdon päässä. Valosarja lienee tarkotettu koristekäyttöön vaikkapa pieneen purkkiin. Olisin halunnut kirkkaan/keltaisen valon, mutta piti tyytyä punaiseen. Jätin ton patterikotelon sellofaanin ulkopuolelle talon taakse, joten patterit voi tarvittaessa vaihtaa.

Yllättävän kiva tuli. Ihana koriste.[/QUOTE]

Niin ja testasin tuota, se ei kuumu. Se on täysin turvallinen. Johtosarja on vaan sielä mökin sisässä irrallaan.

Yhteistyössä