ikävästä vaivasta kysyn kokemuksia!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karhurouva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

karhurouva

Jäsen
27.02.2007
956
0
16
Kun ongelmana on pahenemassa määrin se, että mulla yöllä puutuu ja turpoaa sormet ja kädet, ranteeseen asti. Sitten en saa käsiä ees nyrkkiin, sormet ei edes taivu. Ja menee aamulla yli tunti ennenkuin tunto ja liike palautuu kunnolla. Aamulla en siis saa kunnolla tyttöä otettua syliin tai tehtyä mitään, maitotölkin aukaisu ei onnistu. minusta tää on aika outoa ja hieman huolestuttavaa! Tunto saattaa sormista hävitä myös kesken päivän, etenkin vasemman käden nimetön ja keskisormi ovat tosi huonona :/ Kuullostaako kenenkään mielestä tutulta?

Jalatkin on toooooosi turvoksissa aamusta asti, ihan muodottomaksi turpoaa jalkaterät. Nyt rv 37+6.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 13:43 vieras kirjoitti:
Oliskohan vaan turvotuksesta johtuvaa.. Nyt reilusti juomaan vettä ja syömään ananasta ja greippiä!

Mie juon vettä kuin kameli ja vältän kaikkea suolaista niin hyvin kuin nyt vaan kotiruualla voi. On vaan omituinen ongelma, esikoisesta ei ollut enkä ole hoitoalalla törmännyt samaan muuten kuin reumapotilailla (jota en ole ;)) :/

Turvotuksesta tuo varmaan johtuu pitkälti. Itsellä ollut myös käsien ja kasvojen tunnottomuutta ihan ennen raskauttakin siitä syystä, että niskat jumissa. Jokin painaa siis hermoa. Tällä logiikalla myös turvotus aiheuttaa (lääkärin mukaan) hermopuristuksia ja tällä tavoin myös tunnottomuutta ja tikkuilua.

Itsellä on helpottanut se, että ennen nukkumaanmenoa mies hieroo jalkaterät ja pohkeet (rasvan kanssa). Hartioita koitan venytellä ja jumpata päivittäin.

Minulla meinaan jo nyt samoja oireita :( Menossa 26+4 viikot.

P.S. Kannattaa välttää pitkiä istumisia, erityisesti esim. koneella tai neulosten äärellä... <br><br>

Jabba; Just luin tuolta kuinka raskausaikana tälläinen reuma juttu joillakin vain aktivoituu ja se on hormooneista johtuvaa. .ja poistuu aika pian sitten synnytyksen jälkeen kun nämä tietyt hormoonit palautuvat ennalleen.
Mulla on aivan sama juttu ku sulla, ja turvotus on myös osasyynä siihen. Mullakaan ei ananaksen ja veden avuista ole mitään suurta huomattavaa apua. Joinakin aamuina se on vaan vähempää kuin muina aamuina. Mulla ei mene myöskään sormet koukkuun aamulla ja ranteita särkee. Mulla pahimmat sormet on pikkurilli ja keskisormi.. jää niinku jumiin oudosti kun yrittää koukistaa. .sitten ajan kans ne alkaa toimiin.

Osana syynä voi olla rannekanavan tukkeuma joka myöskin yleensä johtuu turvotuksesta.. eli turvotus painaa sen tukkoon ja samalla vaikuttaa hermoihin siinä ranteessa ja sormissa. .

No tätä on siis vaan kestettävä..en osaa sanoa, auttaako mikään tavallinen panadoli sen kummemmin vaivaan kun en ole kokeillut..ajattelin vaan kärsiä.

Moonlight. laskettuun aikaan enää 19pv!

Itse kärsin vaivasta nimeltä rannekanavaoireyhtymä, toisin sanoen ranteiden sisällä kulkevat hermot puristuksissa ja aiheuttavat puutumista käsiin ja kipuilua, ei siis ihan tavallista puutumista vaan huomattavan pahaa sellaista.

Oireyhtymä on raskauden lopulla "yleinen" turvotuksen vuoksi, muulloin kaipaa hoitoa ja jopa leikkauksen.

Itselläni todettiin vuosi sitten ja leikkaukseen piti mennä, rannetuet oli kuitenkin ensimmäinen hoitokeino joka auttoi ja siksipä leikkaus ei ollut tarpeellinen. nyt odotan esikoista ja viikkoja vasta 7+6 mutta rannekanavat oireilee jo, joten saattaa tulla isompi vaiva raskauden myötä, jospa ne sitten nyt leikattais.
Leikkaus on pieni paikallispuudutuksessa tehtävä toimenpide, jossa hermot "vapautetaan" eli ne pääsee kulkemaan väljemmin.

Kantsii googlettaa rannekanavaoireyhtymä ja saa lisätietoa!

Hei!
Mulla oli esikosta juuri tollaista, todella epämielyttävää käsien ja sormien puutumista, kipuilua ja turvotusta. Kakkosesta ei sitten ollutkaan, joten raskaudet siis sikälikin erilaisia..

Mulla tää oireilu alkoi jo pari kuukautta ennen laskettua ja paheni niin, etten saanut öisin nukuttua. Käsiä ei saanut juurikaan muuhun asentoon, kuin roikkumaan sängyn reunalta, ja tämä olisi vaatinut mahallaan nukkumista :( Käsissä ja sormissa säteili koko ajan ja ne puutuivat todella pahasti. Siitä seurasi kova kipu. Lasketun ajan tienoilla sormet olivat niin nakit, ettei enää erottanu sitä rajaa sormien välillä :whistle: Ramppasin sitte neuvolassa/ kättärillä, mut ei ollu raskausmyrkytystä tms.. Synnytyksen jälkeen kesti vielä reilun kuukauden ennenkuin tunto palasi sormenpäihin.

Ainut positiivinen asia tässä oli, etten todellakaan voinut tiskata. Käsien liottaminen kuumassa tiskivedessä tuntui siltä, kuin iho olisi räjähtämäisillään.. Joten miespä sitte sai hoitaa tiskit ;)

Toivottavasti vaiva ei palaa nyt tän kolmannen kohdalla..

Yhteistyössä