ikäero

hei onkos kellään kokemusta lasten ikä eroista?kannattakos lapsille jättää iso vai pieni ikä ero? meitin vaavi kohta 4kk vanha ja haluisin kohta puolin jäädä odottaa toista niin tulisi vähä yli vuoden ikä ero olisko se hyvä? vai tuleeko esikosiesta liian mustasukkainen?
 
isosta ikäerosta ei oo kokemuksia, mut pienestä joo. tai siis isosta ei oo omia kokemuksia, mut kaveripiiriä seuraillessa mitä isompi on edellinen lapsi, sitä mustasukkasempi se on. noin niinku yleensä siis, riippuu tietysti lapsesta, ja siitäki, et jos se edellinen on 15, ni sit sitä mustasukkasuutta ei tietenkää samalla tavalla ilmene.
mut siis mein lapsilla on 11kk ikäeroa, ja esikko oli niin pieni kuopuksen syntyessä että se ei oo koskaan tajunnu olla mustis. nyt alkaa esiintyä tätä "sisarusrakkautta" molemmin puolisesti lelujen ryöstelyn ja omimisen merkeissä yms. mut kyllä ne sit leikkiikin yhdessä, ja yleensä ei siis tappele. esikko ei oikeestaa koskaan tajunnu edes itkee tai änkee syliin ku imetin vauvaa tms. piti vaa muistaa sit pitää sitäki sylissä ja leikkiä ku aika anto periksi. vaikka se esikko silloin tuntu niin isolta pienen vauvan vierellä, ni ihan vauvahan se 11 kuinen lapsikin on.
lähipiirissä on vastaavasti tehty lapset yleensä suunilleen 2 vuoden ikäerolla, pahimpaan uhmaan. aikuista se saattaa naurattaa ku esikko haudan vakavana ristiäisissä ilmottaa että toi ei oo meidän vauva, eikä se meille jää. mitään nipistelyä, repimistä yms. muuta fyysistä kateuden osottamista ei oo tullu vastaan ku yhdessä tapauksessa, mut monet uhmikset just silloin ku vauva huutaa, syö tai muuta ettei äiti ookkaa käytettävissä, rupee karjumaan että äiti syliin, äiti lukee, äiti tuu leikkimää, vauva pois yms.
eli kannatan siis oman kokemuksen pohjalta pientä ikäeroa. toisaalta taas jos esikko on huono nukkumaan tai muita ns. vaikeuksia, kannattaako siihen tehdä toista vauvaa? sit on tekemistä tuplaten, ja voi olla että öistä tulee yhtä tuskaa. meidän lapset on molemmat alle kuukauden ikäsestä nukkunu hyvin, ja tää toinen oli rehellisesti sanottuna ns. oman tyhmyyden tulosta. mut siis kumminki onnellinen sattuma. ei ois varmaan ollu uskallusta tehdä noin heti perään toista mut kuinkas kävi. nyt se kuopus on vuoden, ja suuniteltiin kokeilla isompaa ikäeroa, ja laittaa alulle seuraava ens talvena. =)
 
meillä esikoisen ja keskimmäisen kohdalla ikäeroa 2v4kk ja oli vain lievää mustasukkasuutta, keskimmäisen ja nuorimmaisen kohdalla ikäeroa 1v4kk ja aikas ruljanssia on kun toinen ei osaa vielä kunnolla puhua ja kiljuu hirveästi :eek: :eek: Vauva kun on kokoajan lähes rinnalla ja keskimmäinen on vallan ollu äitin tyttö tähän saakka, niin on välillä pää kyllä helisemässä. Toinen kun alkaa kiljumaan, niin vauvakin nostaa metelin :whistle: Onneks isoin siskoista on jo melkein 4v. niin on hänestä paljolti apua =)
 
Millamari
Mun lapsilla ikäeroa on 1v 4kk ja se on ollut ihan sopiva. Alkuun oli vähän pientä protestia esikoisella, mutta helpotti tosi nopeasti ja nyt leikkivät innoissaan yhdessä ja välillä tappelevat. Nyt ovat siis 3,5 ja 2 v. Munkin mielestä pienellä ikäerolla pääsee vähemmällä. Monet tutut ovat sanoneet, että esikoiset ovat tosi mustasukkaisia, jos ikäeroa on kolmesta vuodesta ylöspäin. Tajuavat jo paremmin.
 
Tiitukka
Meidän lapsilla ikäeroa 1 v ja 1 kk.
Ei ollut meilläkään minkäänlaista mustasukkaisuutta kun esikoinen oli niin pieni. Eihän se muista aikaa ennen toista.
Ensimmäinen vuosi... mitäköhän silloin tapahtu :LOL:
Se aika mentiin kuin sumussa. Mutta tänä päivänä olen kyllä iloinen että on pieni ikäero koska toisesta on paljon kaveria (ovat niin samalla aaltopituudella).
 
Mun tytöillä ikäeroa 1 v 7 kk. Tosi hyvä ikäero. Isompi oli kuitenkin jo sen verran iso, että käveli ja puhui, mutta kuitenkin niin pieni, ettei vielä osannut olla mustasukkainen. Ensimmäiset kritiikin merkit tuli kun 2-v uhma oli päällä ja samaan aikaan pikkusisko alkoi olla reilun puolivuotias ja siis enemmän hereillä ja alkoi liikkua. Tässä oli sellaiset pari kuukautta ikävämpää aikaa, mutta nyt jo helpottaa.

Vauvan hoidossa on päässyt todella helpolla kun äitin ei tarvi viihdyttää yhtään. Vauva katselee kun isosisko touhuaa ja nyt jo kun vauva on 10 kk ja isosisko 2,5 v, niin leikkivät jo alkeellisia leikkejä keskenään ja kikattaa käkättävät yhdessä. Isosisko touhuaa edellä ja puhua pajattaa ja pienempi menee perässä minkä ehtii ja kirkuu kun ei saa "suunvuoroa". Hauska noita on katsella ja tosiaan äitille jää vaikka aikaa notkua täällä netissä...
 
Taksu
Meillä ikäeroa 1,5 - 3 vuotta, eikä kukaan ole ollut mustasukkainen vauvalle. Onni sinänsä, kun joskus kuulee vaik mitä siitäkin asiasta.
Ainoo kommentti on, kun nuorin syntyi, niin vajaa 3-vuotias sanoi mulle : Laitappa he vauva nyt tuonne omaan hänkyyn ja ota minut kunnolla hykkyyn. :heart:
 
vieras äippä23
meillä ikäeroo oli ekan ja tokan välillä 2 vuotta ja tuntu tosi hyvältä,toinen osas olla jo ilman vaippaa ja oli jo vähän oma aloitteinen.mutta se on jokaisen oma päätös,vierestä oon kattonu kun on ollu piene ikäero että rankaa on kahden vaippaikäsenkanssa :/
 
mulla kokeusta 4v2kk ikäerosta ja musta on todella hyvä koska isompi tyttö on jo niin omatoiminen ja pitää erittäin hyvin seuraa pikkuiselle meillä siis 5v ja 1v tytöt tulevat hyvin toimeen mutta luulen et tytöistä ei myöhemmässä vaiheessa tule niin hyviä ystäviä kuin mitä tulisi jos olisi pienenmpi ikäero. :/
 
pikku-krisse
meillä kahdella vanhimmalla "iso" ikäero oli ainakin huono juttu, ei samoja leikkejä eikä kavereita. kaks nuorempaa synty "peräkkäin" ja he leikkivät myös keskenään jos ei muita kavereita :heart: minä itse voin sanoa et pienempi ikäero parempi vaik alussa rankkaa :heart:
 
meillä ikäeroa 1v5kk ja toistaiseksi kaikki menny hyvin, isoveli ei oo mustis..mitä nyt välillä pitää samaan aikaan syliin päästä ku on vauva sylissä. muutoin vaikuttaa onnelliselta ja käy halimassa ja sumppailemassa vauvaa. :heart:
 
mammuska23
meillä lapsilla ikäero 1.9v. alku meni hyvin, ei mustis juttuja eikä kiusantekoa. auttoi minua hoitaa vauvaa ja silitteli.
nyt vasta kk sisällä kun kakkonen lähtenyt liikkumaan enemmän ja tekee tuhoa esikon leikeille niin saa kyllä "vauva" maistaa uhmaikäisen isoveljen kättä. läpsii välillä ja vie kaikki lelut kädestä, tönästään ohi mennen jne..

luulin että kun alusta päästiin niin hienosti ettei tuu mitään, nyt saan olla liikennepoliisina kotona.
no. lisää on odotettavissa :D

muuten ollut kelpo ikäero, esikko käveli, söi aika hyvin itse ja nukkuin täysiä öitä. nyt lähes kuiva..
 
vieraspöpö
meillä poikien ikäero 13 ja puol kk. nyt kun nuorempi on jo puoltoista vuotias, niin ovat pojat aina samassa paikassa ja ihan mahdottomia rehaamaan keskenään, mutta ajattelen että se on vaan hyvä kun ei täällä korvessa oo muitakaan leikkikavereita. Kolmas syntyyki niin että ikä eroks tulee yli kaks vuotta edelliseen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.08.2005 klo 10:24 mammuska23 kirjoitti:
meillä lapsilla ikäero 1.9v. alku meni hyvin, ei mustis juttuja eikä kiusantekoa. auttoi minua hoitaa vauvaa ja silitteli.
nyt vasta kk sisällä kun kakkonen lähtenyt liikkumaan enemmän ja tekee tuhoa esikon leikeille niin saa kyllä "vauva" maistaa uhmaikäisen isoveljen kättä. läpsii välillä ja vie kaikki lelut kädestä, tönästään ohi mennen jne..

luulin että kun alusta päästiin niin hienosti ettei tuu mitään, nyt saan olla liikennepoliisina kotona.
no. lisää on odotettavissa :D

muuten ollut kelpo ikäero, esikko käveli, söi aika hyvin itse ja nukkuin täysiä öitä. nyt lähes kuiva..
kuulostaa aika paljon tutulta. mein esikko ei vaan kävelly, eikä vielä silloin syöny itse, ainakaa kovin siististi. ja ikää oli siis toisen syntyessä 11kk.
mut noi leluista tappelut sun muut on meillä arkipäivää, ja toisaalta oon tähän tilanteeseen tyytyväisempi, ku olin silloin ku esikko oli ainoanan. huomaa hyvin muiden samanikästen lapsista, että ne on ainoita lapsia. vähänki jos meidän vähän rajumpiin otteisiin tottuneet mukulat tölväsee jollain traktorilla, ni äidin sylissä ulvotaan seuraavat puoltuntia. ihmetyttää, miksei tällasia lapsia viedä paikkoihin joissa on muitaki samanikäsiä että ne tottuis, eikä pelästyis pikku tönimisestä?
neiti on osannu melkein heti liikkeelle lähdettyä antaa veikalle takasin samalla mitalla. pitää siis puolensa, eikä leluja viedä kädestä. vaikka en oo väkivallan kannalla, ni kyllä mun mielestä on osittain hyvä että ku jompi kumpi lapsista kiskoo hiuksista toista, ni se toinen osaa antaa takasin ja niin se hiuksista repijäki tajuu että se sattuu oikeesti. puututtavahan siihen on, mut toisaalta mein lapsia ei pikku nahistelut enää hetkauta.
 
Kokemuksia ei ole omista lapsista vaan sisaruksistani! Veljeni on sitsemän vuotta minua vanhempi enkä "tunne" häntä kunnolla. Olemme siis yhteydessä ym.mutta ei tunnu yhtään veljeltä. Pikkuveljeni on minua 10kk 10pv nuorempi ja välit on maailman parhaat :flower: Tulemme todella loistavasti toimeen ja ajatuksemmekin on suurin piirtein samanlaiset =) Lapsena ollessamme tietenkin tappelimme koko ajan ja olimme muutenkin ilkeitä mutta eiköhän se ole normaalia kun koko ajan olimme toistemme seurassa :p
 
mammuska23
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.08.2005 klo 17:41 hoh hoijaa kirjoitti:
Ei ikinä pienellä ikäerolla, jos et omista "lehmän" hermoja... Todella rankka vauva aika tiedossa...kun on kaks vauvaa!
no, ei nyt ihan pidä paikkaansa. mä EN TODELLAKAAN ole pitkä pinnaisin ihminen/äiti, mutta silti hengissä ollaan kaikki. alku kaikilla "hankalaa" ennen kuin tottuu ja pääsee rytmiin jne.. joten rohkeasti vaan :hug:
 
mulla on lapsilla ikäeroa 1,10 v ja alku oli kyllä aika rankkaa ns. kahden vauvan kans, mut nyt siitä on vaan etua kun tällä hetkellä nuorempi on 1,4 v ja vanhempi reilut 3 v. leikkivät keskenään paljon ja on muutenkin niin toistensa kanssa mielellään...tietenki välillä tapellaan leluista tms. mustasukkasuutta ei kyllä ole ollut.
 

Yhteistyössä