Ikäasiaa: ärsyttääkö ketään muuta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja annette79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

annette79

Vieras
Oli ihan pakko ruveta menkkapäissään tässä avautumaan, kun mua ärsyttää niin hirveästi numeron tekeminen niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin ihmisen ikä! Siis tiedän kyllä, että perinteisesti naisen ikää ei saa kysyä tai se ei kuulu hyviin tapoihin. Mutta mihin tämä homma oikein perustuu? Miksi toisen iästä ei saisi olla kiinnostunut? Ei se ole mielestäni mikään täysin epäoleellinen sivuseikkakaan vaan minusta ainakin on ihan kiinnostavaa tietää, mihin aikaan henkilö on käynyt koulua, elänyt nuoruuttansa, opiskellut jne.

Esimerkiksi puistoissa tapaan toistuvasti joitakin äitejä, joiden kanssa olemme olleet tekemisissä jo kuukausia. Sitten jos näiltä tietyiltä iän piilottelijoilta erehtyy kysymään syntymävuotta, he selvästi vaivaantuvat. Jotkut alkavat hihittää ja käskevät arvaamaan. Jotkut sanovat, että eivät kyllä viitsisi kertoa niin noloa lukua. Jotkut taas kieltäytyvät suorilta kertomasta ikäänsä. Myös työpaikoilla on nämä ihme hihittelijät, jotka eivät paljasta ikäänsä tai sitten kehottavat arvaamaan. (Ja kun tarkoituksella arvaa alakanttiin, niin sitten hykerrellään mielissään, että kiitos hirveesti, oonko mä vaan 42-vuotiaan näköinen, kun oikeesti oon 44.)

Nyt mietinkin, että minkä vuoksi ihminen häpeilee niinkin jokapäiväistä numeroa kuin ikä? Miksi se on niin helkkarin vaikeaa kertoa jollekin puistotutulle, että minä tyttö olen 38 vuotta? Mikä ihanne naisella on näyttää nuoremmalta kuin on? Mitä ihailtavaa siinä on, että jotakin mummoa luullaan lapsensa äidiksi tai suunnilleen isosiskoksi. Miksi jotkut naiset eivät halua, että heidän lapsenlapsensa kutsuvat heitä mummoksi tai miksi mummoksi tulo on jollekin niin hankalaa? Olisi sitten saamari miettinyt itse, milloin lapsensa tekee!!! Jos lisääntyy vasta nelikymppisenä, niin ei pitäisi olla pelkoa siitä, että tulee mummoksi liian nuorena.

Tämä nyt ei ole mikään riidan haastaminen, vaikka se voi siltä näyttää. Mutta kuka teistä oikeasti suostuu piilottelemaan ikäänsä? Kuka käyttää energiaansa häpeilemällä ikäänsä samaan tapaan kuin piilottelemaan riipputissejänsä? Siis avatkaa mulle nyt vähän tätä ilmiötä, jonka olemassaolon olen aina tiennyt. Miksi me naiset suostutaan tähän?

Terveisin Äippä kohta 33 v

Jospa tämä liittyy hihittelijän pelkoon siitä, että ikääntyessään hän ei ole enää niin viehättävä kuin nuorempana?

Minä olen kertonut ikäni reilusti aina niin miehille kuin naisillekin ilman mitään sen kummempia hihittelyjä. Ja olen sinua kahdeksan vuotta vanhempi :)

Mä en oo ikinä kyllä tajunnu miksi sitä omaa ikäänsä ei voisi kertoa.

No en ole minäkään tajunnut! Kaikkein paras tapaus on yksi jätkä meidän työpaikalla, joka piilotteli ikäänsä kuin valtionsalaisuutta. Olimme todella, todella hyvät työkaverit. Mutta siltikään tyyppi ei ikikuunakullanvalkeana paljastanut ikäänsä yhtään kenellekään. Huvittavaa sinänsä, että satuin kerran näkemään tuon maagisen luvun, kun reksi avasi ko miehen tietokannan etsiessään hänen puhelinnumeroansa mulle ja hänen sos.turvatunnus lävähti ruudulle vahingossa. En kyllä raaskinut mennä kertomaan äijälle, että nyt mä ikävä kyllä tiedän sun ikäsi.

Liittyisikö kuitenkin sellaiseen yksityisyyden kaipuuseen. Kuten se, ettei halua kertoa palkkaansa tai jotain muuta henk.koht. seikkaa itsestään, minkä kokee turhaksi ja kovin yksityiseksi - siinä yhteydessä.

[QUOTE="mies";27116513]Liittyisikö kuitenkin sellaiseen yksityisyyden kaipuuseen. Kuten se, ettei halua kertoa palkkaansa tai jotain muuta henk.koht. seikkaa itsestään, minkä kokee turhaksi ja kovin yksityiseksi - siinä yhteydessä.[/QUOTE]

No mutta mitä väliä sillä on? Miksi nähdä vaivaa ikänsä piilottelemiseen? Eikö se olisi helpompaa paljastaa kerralla kuin hihittää, vaivaantua, punastella, kierrellä, kaarrella ja ties mitä...

Miehetkin tosiaan piilottelevat ikäänsä. Olen tuntenut erään kollegani jo yli kymmenen vuotta, ja sain tietää hänen ikänsä vasta tänä vuonna... Itse hän sen minulle kertoi erään keskustelun yhteydessä. Ja pidän toki tämän asian omana tietonani.

Itse paljastan aina reilusti ikäni (22v) mutta nuori äiti kun olen niin kyllä saatan hieman "vaivaantua" tilanteessa koska en halua, että minut tuomitaan huonoksi äidiksi tmv. ikäni perusteella. Luonnollisesti kun vanhemmat ihmiset pitävät (selvästi) nuorempiaan vielä "teineinä" tmv. Monilta muilta puolin kuitenkin olen "samalla viivalla" muiden (kolmikymppisten ymv) äitien kanssa (vastuullinen ja hyvä äiti, naimisissa ja perheellä säännölliset tulot jne.) , eli ainoastaan tuo numero erottaa minut monesti taaperokerhojen ja leikkipuistojen äippälaumasta... :/

Mulle on satunnaisissa tilanteissa käynyt niin, että mua on luultu reilusti yli kymmenenkin vuotta nuoremmaksi kuin mitä olen. Ja oikaistuani loukkaannuttu että yritän kusettaa....joten, nykyään kun niin käy ja on kyse ohimenevästä sosiaalisesta tilanteesta, välttelen aihetta jos toinen on ihan oharissa. Puistotuttavuus on sitten jo eri asia, mutta siellä ei kukaan syytä valehtelusta :D. Toki jos on ehdottaa joku ei-nolaava ratkaisu niin antaapa tulla, vaikkapa rintanappi jossa lukee että "Ennenkuin puhut minulle, huomioi että ikäni alkaa nelosella!"

En kuulu ikäpiilotteloijoihin tai hihittelijöihin johtuen ehkä siitä, että näytän ikäistäni nuoremmalta - ainakin toistaiseksi.

Jotkut nyt ei kerro ylipäänsä mitään itsestään esim. työpaikalla. Se heille suotakoon. Mulla on usean vuoden ajan ollut läheinen kollega, joka on kiva ja yhteistyö sujuu, mutta kotiasioistaan ei kerro mitään. Satun tietämään, että meillä on samanikäisiä lapsia, mutta sanallakaan hän ei ole asiasta hiiskaissut. Olen antanut tilaisuuksia avautua aiheesta, mutta ei ilmeisesti halua. Olkoon sitten. Hänen ikäänsäkään en muuten tiedä... :D

Jos haluat tietää milloin ne on opiskelleet tms niin kysy: milloin valmistuit sairaanhoitjaksi? Milloin kirjoitit ylioppilaaksi? Miten kauan ehdit olla työelämässä ennen lapsia? Jostain syystä tuommoisiin kysymyksiin n paljon helpompi vastata kuin siihen iän kysymiseen.. Vaikka sen iän voikin noista suunnilleen päätellä.

Mä menen useinkin ns. ikä edellä. Eli kerron melko alkajaisiksi ikäni.

(Jos en kerro mua usein luullaan nuoremmaksi kuin olen, ja se ärsyttää mua. Olen 49-vuotias, ja haluan että muut tietävät sen. Koska syntymävuoteni ja elämänkokemukseni tekevät minusta sen kuka olen nyt.)

Ei minua oo ikä tai syntymävuosi kyselyt haitanneet, tosin näytän ikäistäni nuoremmalta...tosin en omasta mielestäni. Tai ehkä ne on mun puheet jotka pistää epäilemään ikää. Mummi vainaaltakin oli aikoinaan lääkäri kattonu papereita ja mummia vuorotellen ja epäillyt et syntymävuoden kohdalla on virhe.

Yhteistyössä