Ikää 3,5kk ja nousee melkein istumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mitä mä teen tolle lapselle, kun se punkee itseään väkisin istumaan, nytkin selinmakuulta veti vatsalihaksillaan itsensä jo 45 asteen kulmaan... Ja istua kun ei tietty viel sais, miten mä sen estän, kun veikkaan et paris viikos oppii itsensä istuvaan asentoon hilaamaan... Onks se sit niin, et kun itse pääsee on jo ok?

Joka oikeasti nous 3kk iässä istumaan, 4,5kk iässä konttas ja 8kk iässä käveli. Eihän sitä voi eikä tarvikaan estää, jos siihen kykenee, ni on vaan poikkeuksellisen aikaisn kehittyny.

Jos lattialta pääsee itsekseen istumaan, on ok. Vähän epäilen :whistle:
Voit estää pitämällä sylissä niin ettei painopiste ole selällä, tai sitterissä muutat asentoa parempaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiedän yhden tällaisen:
Joka oikeasti nous 3kk iässä istumaan, 4,5kk iässä konttas ja 8kk iässä käveli. Eihän sitä voi eikä tarvikaan estää, jos siihen kykenee, ni on vaan poikkeuksellisen aikaisn kehittyny.

Tiäkkö mä näin kerran pinkin elefantin lentävän.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Jos lattialta pääsee itsekseen istumaan, on ok. Vähän epäilen :whistle:
Voit estää pitämällä sylissä niin ettei painopiste ole selällä, tai sitterissä muutat asentoa parempaan.

Tää on ihan totta, usko pois. Mä olen ihan yhtä ihmeissäni kuin säkin. Esikoinen oppi istuu 8kk iässä ja ryömimään samoin. Nyt tää toinen yrittää jo edetä ja istua ja mä olen ihan ihmeissäni.

onko toi ylläoleva sun mielestä jotenkin epäuskottavaa? :o
kyllä sitä pienemmätkin on kävelly..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
siis nousee sylissä istumaan vai lattialla?

sekä että. Lattialla nousi jo pää vatsalihaksien vedon tuloksena, siis yläkroppa ja sitteris ja sylis on tosi rentona... punkee istumaan hiki ottalla.

Anteeks nyt mut tuo liittyy lähinnä siihen että se lapsi alkaa opetella kehoaan, tästä ensimmäinen seuraus on että kääntyy selältä mahalleen jne. Lapsen pitäis päästä oikeastaan konttaus asentoon ennen kuin voi pyllähtää istumaan omia aikojaan. Itsekin hoksaat ettei se tuossa iässä onnistu?

sekä että. Lattialla nousi jo pää vatsalihaksien vedon tuloksena, siis yläkroppa ja sitteris ja sylis on tosi rentona... punkee istumaan hiki ottalla.

no mut tosta pään nousemisesta on vielä melkoisen pitkä matka istumiseen.. mut kyllä sitten tietysti saa istua, jos itse pääsee istumaan :D

On mun lapsetkin kävelleet 9-10kk iässä, mutta siitä huolimatta että lapsi pyrkii pystyasentoon 3-4kk iässä, ei tarkoita sitä että pääsisi lattialla omin avuin istumaan.

Anteeks nyt mut tuo liittyy lähinnä siihen että se lapsi alkaa opetella kehoaan, tästä ensimmäinen seuraus on että kääntyy selältä mahalleen jne. Lapsen pitäis päästä oikeastaan konttaus asentoon ennen kuin voi pyllähtää istumaan omia aikojaan. Itsekin hoksaat ettei se tuossa iässä onnistu?

Osaa kyl kääntyä selältä mahalleen joo, mut tää onkin ihan outoa kun "vetelee" vattalihaksia sylissä ja lattialla ihan hulluna. En mäkään nyt usko et tota kautta ylös pääsee kovin nopeesti, mut sylissä on aika tekeminen kun on sellases jännityksessä koko ajan, siis kun yrittää istumaan vetää itseään. Ja sitteris sama homma.

Meillä kans pungerti istumaan tossa vaiheessa ja on nyt 5,5kk ja istuu jo lattialla pieniä aikoja ilman tukea. Mun mielestä saa pitää pieniä aikoja istuvassa asennossa jos hänellä itsellä on siihen valmius.

Meidän kaveri myös nousi 4kk iässä sylissä itse seisomaan ja kun tästä neuvolassa kysyin, niin lääkäri sanoi että tottakai on ok jos itse omilla jaloillaan nousee. Nyt nousee jo istuma-asennosta seisomaan leluja tavoitellessaan lelukorista ja ikää on se 5,5kk.

Kaipa nää on niin yksilöllisiä juttuja.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma:
Meillä kans pungerti istumaan tossa vaiheessa ja on nyt 5,5kk ja istuu jo lattialla pieniä aikoja ilman tukea. Mun mielestä saa pitää pieniä aikoja istuvassa asennossa jos hänellä itsellä on siihen valmius.

Meidän kaveri myös nousi 4kk iässä sylissä itse seisomaan ja kun tästä neuvolassa kysyin, niin lääkäri sanoi että tottakai on ok jos itse omilla jaloillaan nousee. Nyt nousee jo istuma-asennosta seisomaan leluja tavoitellessaan lelukorista ja ikää on se 5,5kk.

Kaipa nää on niin yksilöllisiä juttuja.. :)

Hyvä kuulla että muillakin, kun täällä yleensä leimataan heti joksin pölöksi. Vaan kun ihan hämmästynyt itsekin tästä, kuten jo mainitsin, esikoisen jutut oli ihan erimaata.

On mun lapsetkin kävelleet 9-10kk iässä, mutta siitä huolimatta että lapsi pyrkii pystyasentoon 3-4kk iässä, ei tarkoita sitä että pääsisi lattialla omin avuin istumaan.

Ja tervetuloa katsomaan! Mun mielestä liian pieni siihen touhuun... mut minkäs voi?
Ja typy veti itttesä selältä mahalleen jo alle 2kk. Liian vilkas oppimaan?

9-10kk on aika normi ikä kuitenkin oppia kävelemään. siltikin on olemassa vauvoja, jotka ovat kävelleet jo alle puolen vuoden ikäisinä. eiköhän silloin istumaankin ole opittu suht aikaisin :)

mä en tosiaan tarkoittanut, että toi liittyis ap:n lapseen mitenkään.

Kyllä meilläkin on kaikki yrittäny päästä istumaan nuorena. Kakkonen pääsikin sitterissä puolimakuulta 4,5kk iässä. Itsellä on selkävaivoja joten laitoin selkänojaa matalemmalle ettei pääse nousemaan istumaan. Sylissä jos pitää toisen polven alta (vaikea selittää) niin lapsi on pystyssä mutta ei istu oman selkänsä varassa.

Maasta ei istumaan ilman apua kyllä pääse kukaan vauva ilman että joku auttaa tai menee vatsalta kontalleen ja siitä pyllylleen istumaan ja silloin ikää on jo hieman enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja kata:

Ja tervetuloa katsomaan! Mun mielestä liian pieni siihen touhuun... mut minkäs voi?
Ja typy veti itttesä selältä mahalleen jo alle 2kk. Liian vilkas oppimaan?

Laita videoo tänne? Mä palan halusta nähdä sen 3-4kk ikäisen lapsen joka nousee lattialta omin avuin istumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja selkävaivainen:
Kyllä meilläkin on kaikki yrittäny päästä istumaan nuorena. Kakkonen pääsikin sitterissä puolimakuulta 4,5kk iässä. Itsellä on selkävaivoja joten laitoin selkänojaa matalemmalle ettei pääse nousemaan istumaan. Sylissä jos pitää toisen polven alta (vaikea selittää) niin lapsi on pystyssä mutta ei istu oman selkänsä varassa.

Maasta ei istumaan ilman apua kyllä pääse kukaan vauva ilman että joku auttaa tai menee vatsalta kontalleen ja siitä pyllylleen istumaan ja silloin ikää on jo hieman enemmän.

Joo ja mä kirjoitinkin et oppii hilaamaan itsensä istumaan, en mä nyt ajatellu et vetää ittensä vattalihaksilla ylös. Vaan kun pyllyn nostoakin treenaa mahallaan... On kyllä iso ikäisekseen, suorastaan pullea! :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma:
Mun mielestä saa pitää pieniä aikoja istuvassa asennossa jos hänellä itsellä on siihen valmius.

Meille neuvolassa (vauva tasan 5kk) sanottiin, että kun nyt vauva suoristaa (ja pitää selän suorana) itse selkänsä vedettäessä käsistä istuma-asentoon, niin vauvaa voi istuttaa aluksi lyhyitä toveja syöttötuolissa ja sylissä. Oon vaan ite turhan varovainen tuon istuttamisen kanssa, vaikka kai se jo on ihan normaalia tuossa 5kk iässä.

Kyllä mä tiedän millaisia tuon ikäiset on, osa puskee todellakin voimalla pystyyn päin. Etenkin sitterissä ja sylissä. En näitä yritäkään kieltää, mut älkää ihan tosi yrittäkö väittää et nousevat yksinään lattialta istumaan :D

Yhteistyössä