IIK synnyttämään!!!

Aika huvittavaa vissiin, koska odotan jo neljättä lastani..
Ensimäistä synnyttäessä sain kaikenmahdollisen lievityksen..
Toisen kohdalla vain ilokaasua ja se näin jälkeenpäin on ollut paras synnytykseni, ponnistus vain 5minuuttia!!
Kolmannen kohdalla tehtiin käynnistys, enkä älynnyt pyytää muuta kuin ilokaasua.. olinkin sitten niin kipeä etten edes tajunnut mitä ympärillä tapahtuu.. Pahinta oli kuitenkin ponnistus. Vauva painoi viisi kiloa ja jäi jumiin aivan sinisenä, kipu oli tietenkin hirvittävä ja pelkäsin että vauva on kuollut. Menin siis aivan paniikkiin.
Laskettuaika on nyt elokuun lopulla ja olen nyt jo aivan kauhuissani tulevasta, näen jopa unia asiasta.
miten ihmeessä selviän kunnialla..nolottaa jotenkin neuvolassa asiasta puhua kun ennen olen aina selviytynyt "reippaasti"
Kolmannen syntymän jälkeen pyytelin anteeksi kätilöltä kun tuli siinä huudettua..typerää vai mitä???
 
Olkaa vielä kilttejä ja kertokaa mitä kivunlievitystä voisin pyytää ponnistusvaiheen kipuun?
Epiduraalin sain ensimäisellä kerralla mutta se ei auttanut.Muutapa ei taida ollakkaan..en tosiaankaan haluaisi mitään keisarinleikkauksia ajatellakaan, koska olen toipunut aina synnytyksen jälkeen nopeasti.
 
rantapallo
Ei ole mitään hävettävää eikä nolo homma ollenkaan. Soita reippaasti neuvolaan tai ota asia esille seuraavalla normikäynnillä. Puhu suoraan, miltä sinusta tuntuu ja mitä käyt läpi. Uskoisin, että laittaa lähetteen pelkopolille (en tosin tiedä, minkä kokoisessa cityssä asut) ja siellä selvitätte yhdessä kätilön tai lääkärin kanssa sinun tilannetta ja tuntojasi.
Mutta aloitteen on tultava sinulta! Ajatustenlukijoita ei ole....
Lippu korkeelle vaan!! =)
 
tiuku123
Minä laitoin niihin esitietolomakkeisiin että haluan pudendaalipuudutuksen ponnistusvaiheessa. Minä en luultavasti muuta ehdi saamaan ja ponnistusvaihe minuakin pelottaa paljon.
Neuvolassa asiasta puhuin ja terveydenhoitaja sielä sanoi että uudelleensynnyttäjät usein pelkäävät ponnistusvaihetta.Ensisynnyttäjät avautumisvaihetta kun eivät vielä tiedä "loppuhuipennuksesta" mitään. Ja tuota pudendaalipuudutusta ei käytetä usein, koska yleensä synnyttäjä on saanut jo avautumisvaiheessa epiduraalin tai spinaalin ym. jotka auttavat ponnistusvaiheenkin kipuihin. Kannattaa siis merkitä esitietolomakkeeseen synnytystoiveiden kohdalle. Minua ainakin hieman rauhoittaa tieto mahdollisesta kivunlievityksestä..
 
Kiitos teille rakkaat ihmiset.. enköhän siitä selviydy..
huomenna onneksi neuvola täytyy nyt rohkeasti jutella. Täti vaan tuntui vähän vähättelevän kokemustani kun kävi meillä kotikäynnillä vauvan synnyttyä.. Jospa nyt ymmärtäsi paremmin kun asiaa vaivaa minua vieläkin.
Voiko spinaali puudutusta lisätä ettei vaikutus pääse loppumaan ennen ponnistusta..tietääkö kukaan??
 
piiukka
Spinaalipuudutus on hyvä ja se auttaa ettei synnytystä edistetä keinotekoisesti vaan saa olla loppuun asti omilla supistuksilla. Oksitoonilla aikaansaadut supistukset on 100 kertaa kipeämpiä kuin omat! Itse olen kaksi synnyttänyt ilokaasulla ja omilla suppareilla ja kolmannella kätilö löi tipan ja en älynnyt kieltää... \|O \|O
 
Minun mielestä spinaalipuudutusta ei voi lisätä vaan sen teho kesti muistaakseni pari tuntia. Niin muistaakseni kätilö mulle sanoi. Itellä oli epiduraali, joka vei kivun oikeastaan kokonaan! Ainut miinus oli etten tuntenu supistuksia kunnolla. Oksitosiinitippa ei ollu mulla ollenkaan kipeä juttu, epiduraali autto tosi hyvin!
 

Yhteistyössä