ihottumaa!!

tää kuulostaa aika hassulta mutta kyselempä kuitenkin.
viikko sitten alko tulemaan ensin käsiin pikkusia näppyjä (ihan kun hikinäppylöitä) jotka alkoivat kutisemaan.nyt niitä on jaloissa ja mahassa...sekä käsissä edelleen.
näyttäis olevan jotain allergiaamutta mulle on puol vuotta sitten tehty allergia testi eikä siellä ollu mitään.
en oo syöny mitään ns. "uutta" eikä pesuaineet oo muuttunu,samat on ollu kätössä jo pitkään.
oon 19viikollaraskaana.
onko muilla ilmentyny allergioita raskauden aikana??tai voiks niitä tolleen noin vaan tulla??
oon menossa huomenna neuvolaan,vois sieltä kysellä.
oon rasvaillu koko ajan kosteusvoiteella ym. eikä tää nyt kuivaa ihoo vaan voi olla kun syyhyyn koko akka!!

joo semmosta on..aina kun rupee raapimaan niin ihan kun se ihottuma innostuis...saakohan tsyrtekkiä (en ees lähteny kokeilemaan et miten se kirjotetaan) ottaa raskausaikana??mulla on tossa lätkällinen niitä mutta ei sitä lappua mistä selviäis :)

Ei muistaakseni saa ottaa ellei lääkäri ole määrännyt. Sen voi tehdä mikä vaan esim. viima tai ruoka-aineet, usein jää selvittämättä. Itselläni syytä mietitään vielä. Käy niin kylmässä suihkussa kun voit, helpottaa..

hitto,kävin pe nauvolassa ja määräsivät ataraxia 25mg,ei oo auttanu tippaakaan ja ottaa päähän ihan pirusti kun kutisee niin paljon. :headwall:

oon laittanu lääkkee lisäks,neuvolan ohjeistuksella,kortisonivoidetta 1% jokapaikkaan,tuntuu turhauttavalta koko kroppaa rasvata mutta eipä oo vaihtoehtoja :$
koskaan tää ei oo ollu näin pahana,voiskohan tää raskaus vaikuttaa siihen että on paljon rankempana tää nokkosihottuma.tai sitten oon vaan yksinkertaisesti jollekkin allerginen,mut en tiiä mille...huoh,huomenna samalle lääkärille sitten taas..

Mulla kans atarax ja lisäksi hisctec. Ne ataraxit ei heti auta, mutta ehkä noin viikon käytön jälkeen auttavat. Itselläni tämä nokkosihottuma on ollut pari kuukautta, välillä parempi ja sitten taas pahenee. Mitään kokeitä ei ole vielä otettu, lääkäri sanoi että 3kk voi odotella. Tsemppiä ihottumasi kanssa. Mutta hei, tuli mieleen että saako kortisonia levittää koko keholle, olisko parempi sekoittaa perusvoiteeseen ja muutenkin rasvata hyvin. Jossakin sanottiin että kuumaa kannattaa välttää ja tiukkoja vaatteita.

ah,hyvä välttää tiukkoja vaatteita kun on kylmävarastolla töissä!!kun ei pysty siellä ihan puuvillahousuissa laahustaa :LOL:
tana mikä vitsaus tääki.taidan huomenna soittaa lääkäriin ja sanoo et vedän mieluummin ranteet auki kun kutisen 24/7 näin.
tää on ihan sairasta.
kortisoni vaan ärsyttää ihoa ja saan ottaa sitä allergia lääketta KAIKKI PUOL TABLETTII PÄIVÄSSÄ!!!!se on sama kun merkkareilla yrittäis itteensä parantaa!

Vai oikeen puoli tablettia, ei ihme jos ei tehoa. Joo tää on kyllä todellinen vitsaus!! Ruokavaliosta kannattaa karsia allergisoivat, suklaa, pähkinät, tomaatti, mausteet... Eihäs sulla ole sypressiä kotona, voi myös tehdä allergiaa,samoin home...

jenni
täällä myös yksi ihottumasta kärsivä. raskaana en oo. joulun alla alkoi ja vieläki raavin käsiäni ja naamaani. lääkäriin pääsin vasta pari viikkoa sitten vaikka tammikuun alussa soitin ajan. lääkäriajan oottaminen oli hirveää....tuntui että pitää ottaa haarukka avuksi kynsimiseen!! naama ja kädet kyynärpäitä myöten oli ihottumalla ja iho tosi kuiva.

lääkäri meinas että pakkasihottuma, ulkona kylmä ja sisällä kuiva ilma niin tekee tuon.

lääkäri määräs kortisonia Elocon 0.1% joka ei sitten vissiin käy mulle kun tuntuu että vaan pahentaa, sitten kahta perusrasvaa Basania ja Ceralania. Ceralania oon nyt laittanut joka päivä ja helpottanu vähän. tavallista hydrokortisoniakin oon käyttänyt. välillä tuntuu toivottomalta, saa nähä kun siitepölyaika alkaa ja alkaa niiskutus että paheneeko ihottuma entisestään vai tuoko lämpö helpotuksen!?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.03.2007 klo 12:26 jenni kirjoitti:
täällä myös yksi ihottumasta kärsivä. raskaana en oo. joulun alla alkoi ja vieläki raavin käsiäni ja naamaani. lääkäriin pääsin vasta pari viikkoa sitten vaikka tammikuun alussa soitin ajan. lääkäriajan oottaminen oli hirveää....tuntui että pitää ottaa haarukka avuksi kynsimiseen!! naama ja kädet kyynärpäitä myöten oli ihottumalla ja iho tosi kuiva.

lääkäri meinas että pakkasihottuma, ulkona kylmä ja sisällä kuiva ilma niin tekee tuon.

lääkäri määräs kortisonia Elocon 0.1% joka ei sitten vissiin käy mulle kun tuntuu että vaan pahentaa, sitten kahta perusrasvaa Basania ja Ceralania. Ceralania oon nyt laittanut joka päivä ja helpottanu vähän. tavallista hydrokortisoniakin oon käyttänyt. välillä tuntuu toivottomalta, saa nähä kun siitepölyaika alkaa ja alkaa niiskutus että paheneeko ihottuma entisestään vai tuoko lämpö helpotuksen!?

kävin eilen TAAS lääkärissä ja nyt ne sitten otti verikokeet.määäs mulle 10mg heinixiä (käy hakemassa sitä apteekista,saa ilman reseptiäkin) saan ottaa vaan yhen tabl. päivässä mutta auttaa pirusti.ja jotain ihan perusrasvaa ettei ihottuma pääse kuivumaan.
voi olla että sullakin se on nokkosihottumaa.kuulemma se ei oo vaarallista,siis ihottuma yleensä,jos se "katoaa" kun siitä ihottuma kohdasta painaa,ja sit palautuu taas.jos näin ei oo niin kyse on jostain ihan alaisesta jutusta,en muista nimee.

mäki menasin olla niin epätoivonen ton kutinan kanssa että välillä raavin harjalla ym. jos ei kynnet riitä :LOL:

mutta osta noita histamiini lääkkeitä ja kysy vaikka apteekista se annostus,sano että sulla on allergista ihotumaa niin ne kertoo miten toimia.sulla on se hyvä ettet oo raskaana niin voit ottaa noita lääkkeitä.
jos ei muu auta niin ne luultavasti tökkää sulle terkkarissa kortisoni piikin tai vastaavaa.eikä mulla ainakaan pakkasihottuma kutia näin hirveesti.

tsemppiä,äläkä raavi!!! :hug:

Niin ja lääkärit hirmuisen usein määrävät kortisoonia ihottumaan joka vain pahentaa asiaa.. mulle määrättiin duocorttia rikkinäiselle iholle :eek:
Jos ihottuma ei mene ohi vaatikaa lähete ihotauti lääkärille.

jenni
kyllä oli aika tutun näköistä tuo ekseema. liekö sitten sitä? täytyypä lukea tarkemmin tuo juttu tohtori.fi;stä. Noita lantteja mulla on useiden vuosien ajan ollut/tullut käsiin stressin takia.

jenni
niin ja niistä antihistamiineistä mulla on cetirizin hexalia. sitä varmasti tulee syötyä nyt siitepölyaikana paljonki joten jospa sekin auttais ihottumaan. Toisaalta onkin hyvä etten oo raskaana. Viime kevät oli kurja kun ei voinut ottaa niitä ja mieli olis tehnyt kun kerran auttavat allergiaoireisiin. "toivoo Parempia päiviä meille ihottumaisille! =) "

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.04.2007 klo 23:30 jenni kirjoitti:
kyllä oli aika tutun näköistä tuo ekseema. liekö sitten sitä? täytyypä lukea tarkemmin tuo juttu tohtori.fi;stä. Noita lantteja mulla on useiden vuosien ajan ollut/tullut käsiin stressin takia.
Mä sain tohon käsiekseemaan locoid rasvaa ja on hyvä rasva. Kun näppyjä alkaa tulla niin tuo rasva hidastaa niiden tuloa. mulla tää vaiva alko joulukuussa ja syönyt jo kaksi kuuria siihen kun tulehtui tosi pahasti. nyt alkoi taas parantumaan mutta eilen huomasin että näppyjä alkaa taas tulla. Nyt kun tämä taas tulee niin pääsen allergia testeihin että sen osion pääsisi sulkemaan pois. Nyt kun kesä tulee niin toivottavasti tuo aurinko hoitaisi.

http://www.ihotauti.net/ löytyy kuvagallerista kaikenlaisia aika ällöjäkin kuvia erilaisista ihottumista ja ihotaudeista. Tosin ei niihin kuviinkaan voi täysin luottaa, kaksikin lääkäriä epäili ulkonäön mukaan ihottumaani yhdeksi tietyksi, mutta kun ei kadonnut määräajassa, otettiin näytepala. Siitä ilmeni punajäkälä, joka ei näytä lainkaan samalta kuvissa :eek:

Yhteistyössä