Ihotesteihin 1v5kk ikäinen?

  • Viestiketjun aloittaja pikkumyy1
  • Ensimmäinen viesti
pikkumyy1
Minkä ikäisenä teidän lapsille on tehty prick- eli ihotestit? Meidän neitiä 1v5kk aina kehuttu hyvä ihoiseksi, polvitaipeet ainoastaan olleet kuivat, ja mielellään niitä raapinut. Neuvolassa asiasta sanottu, sieltä vaan todettu, että kuivuuttu vaan on, rasvaile, ei näytä allergiselta.. Kas kummaa nyt tytön ensimmäinen paha flussa ja ihottuma "puhkesi" atooppiseksi ihottumaksi.. :eek: Kaikki yl allergisoivat jätettiin pois ja piti ihon kuntoon tultua alottaa kokeileen yksitellen. Kortisoni taipeet paransi, mutta nyt taas polvitaipeita raapii ja äsken syömisen jälkeen raapi kätensä.. Mitään yleisesti allergisoivia ei ole annettu. Joten ilm aiheuttaja jokin muu.. Salapoliisina menetän hermoni, stressaan joka ruuasta, seuraan joka näppyä ja olen hermoraunio.. Eli oman mielenterveyteni vuoksi :LOL: pitäisi neiti ehkä viedä ihotesteihin. Lääkäri kuitenkin aikasemmin sanoi, että tässä iässä ei vielä kenties näytä oikein. Mites teillä?? Kaikesta asiaan liittyvästä tiedosta olen todella kiitollinen.. :attn:
 
meillä käytiin allergiatesteissä pojan ollessa vähän reilut 2v. Testit otettiin verikokeista. lääkäri sanoi verikokeitten tulosten olevan ihan yhtä luotettavat, kun ihotestitkin. nuo ihotestit voi olla aika vaikeeta tehä pienelle lapselle, ku pitäs saada pidettyä paikoillaan suht kauan kun testijuttuja "pistellään" iholle. Ja mites saat lapsen olemaan raapimatta ihoaan, jos testikohta oireilee. Mulla meinnaan itellä oli vaikeuksia olla raapimatta käsivarsia, kun olin testeissä. Ja verikokeisiin helpompi päästä, monella paikkakunnalla ihotautipolille puolen vuoden jonot testeihin.
 
pikkumyy1
Moi OMPPU :attn: Ja kiitos vastauksesta. Kuulostaa kyllä aika haasteelliselta, jos tosiaan iho kutisee kuten meidän neidillä olis hyvin oletettavaa, koska oireilee ihollaan. Mitä ruokia verikokeilla pystyttiin testaamaan? Onko vaan maito, viljat vai muitakin?
 
Kyllä tuon ikäiselle voi tehdä jo prickit. Mä olen työssäni tehnyt niitä jo monta vuotta vielä paljonkin pienemmille, vajaa kk:n ikäinen taitaa olla nuorin. Täytyy vaan pitää kiinni lujasti. Hyvä testintekijä osaa sen homman. Multa ei ole kertaakaan jäänyt testi tekemättä sen takia, että kättä ei saatais pidettyä paikallaan. Mikään allergiatesti ei ole täysin 100% varma: testi ei aina näytä positiivista tulosta, vaikka oireet olisi ihan selvät. Verikokeissa etsitään jonkin allergeenin vasta-aineita, eikä nekään aina näy niissä. Verikokeilla pystytään katsomaan nykyään vaikka mitä allergeeneja, myös viljat ja maito. Niitä on tosi paljon, ihan mitä eksoottisimpiakin ruoka-aineita.
 
Juu kyllähän noita kaikennäkösiä aineita voi testata. Mut kannattaa varmaan miettiä etukäteen mitkä mahdollisesti vois olla sellasia mitä ite epäilee aiheuttavan oireita, kun eihän kaikkea voi testata yhdellä kerralla.
Meillä lääkäri ainakin kysyi mitä ite epäillään ja laittoi niiden lisäksi vielä joitain muita testattavaksi. Ja kyllä mä koin ton veritestin aika helpoksi,kun ei tarvinnut väkisin kiinni pitää yms. Pojalle laitettiin emlat käsivarsiin ja verikoe otettiin ihan nätisti, kenenkään väkisin kiinni pitämättä. Eipä tarvinnut lasta turhaan huudattaa.
 
Meillä tytölle tehtiin prick-testit kun hän oli 6 kk. Hyvin joutu pitää kiinni. Ekaa kättä hän ei oikeastaan hoksannutkaan, et siihen pistettiin mitään, mut toiseen käteeen pistettäessä tuli sitten itku, mut hyvin meni.
 
Meillä poika oli 11 kuukautta kun käytiin ensin ottaan veritestit. Ei itkenyt tms. paljon helpompi kuin vajaa 3 vuotiaalta veljeltään, joka jo ymmärsi itkeä ja rimpuilla.
Prickit tehtiin 1v. Eikä siinäkään sen kummempia, hoitaja höpötteli samalla mitä tehdään ja poika ihmeissään katsoi mitä tapahtuu. Ja sitten pian takaisin leikkimään ja odottelemaan tuloksia! :)
 
pikkumyy1
Kiitos teille kaikille tosi paljon vastauksista. Nyt kun flunssa vaan lähtis neidiltä, niin vois alkaa miettimään niitä allergiatestejä, kiitos teidän rohkasevien sanojen.. :)
 
Allergisen äippä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.09.2005 klo 15:18 pikkumyy1 kirjoitti:
Minkä ikäisenä teidän lapsille on tehty prick- eli ihotestit? Meidän Kaikki yl allergisoivat jätettiin pois ja piti ihon kuntoon tultua alottaa kokeileen yksitellen. Kortisoni taipeet paransi, mutta nyt taas polvitaipeita raapii ja äsken syömisen jälkeen raapi kätensä.. Mitään yleisesti allergisoivia ei ole annettu. Joten ilm aiheuttaja jokin muu..

Meillä testejä tehty muutamankin kerran, ongelmana se, etteivät näyt mitään. Ns. yleisesti allergisoivia kuin myös tavallisia ruokia suuri joukko kuitenkin oireita aiheuttamassa. Pidämme ruokapäiväkirjaa, eli joka päivä kaikki ruoka-aineet ja oireet ylös. Veritestit eivät lääkärin mukaan näytä välttämättä yhtään sen enempää kuin prickitkään, joten ei ole tehty. Tiedämme nyt muutenkin, mitkä ruoka-aineet eivät käy. Kelan tukia ym. emme saa, koska allergiat eivät ole heidän kriteerinsä täyttäviä (ts. eivät ole juuri niitä ruoka-aineita, joista Kela maksaa).

Prickin tekeminen sinänsä sujunut hyvin, 1,5 - 2 - 2,5 v. ikäisenä tehty. Korvien katsomiseen verrattava operaatio, eli tiukka ote ja kovaa huutoa, mutta onnistuu kyllä.
 

Yhteistyössä