Ihmisten kateudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmailen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Harmailen

Vieras
Onko muilla kokemuksia siitä, että elämäntilanteen parantuminen (esim hyväpalkkainen työ tai uusi hyvä suhde) aiheuttaa niin paljon kateutta, että kaverit ei halua enää olla kamuja? Mulla pari kamua ei kestäny, ku en ookkaan enää surkeessa suhteessa, enkä köyhä.

Ei ole kokemusta tuollaisesta kateudesta, mutta valitettavasti yhdestä kamusta, jolla nousi kusi päähän kun sai nalkkiinsa hyvätuloisen äijän. Sen siivellä sitten eli (taitaa elää edelleen) ja kaikille suureen ääneen selvitti miten varakkaita he ovat jne.

Katkaisin välit kun en jaksanut kuunnella enää. Kuulin kyllä että tää sama kyseinen kamu selvitti muille että olin kateellinen (kuten hänen mukaansa niin moni muukin), mutta siitä ei vaan ollut kyse. Olin ihan onnellinen kamun puolesta, mutta samaan aikaan hänestä tuli koppava, leuhka ja isottelija. Ja kun kaiken huipuksi hän oli edelleen ilman koulutusta, työpaikkaa jne. Ainoa "meriitti" hänellä oli saada koukkuunsa hyvin toimeen tuleva, joskin duunari mies.

Mutta kun minä en edes mitenkään voi olla pissa päässä. En ole NIIN hyvätuloinen tai mitään. Enkä valitse kamujani niitten lompakon mukaan. Itse asiassa toinen kamu sanoi suoraan, että kateeksi käy...

Alkuperäinen kirjoittaja Harmailen:
Mutta kun minä en edes mitenkään voi olla pissa päässä. En ole NIIN hyvätuloinen tai mitään. Enkä valitse kamujani niitten lompakon mukaan. Itse asiassa toinen kamu sanoi suoraan, että kateeksi käy...

Ei valinnut munkaan kamuni, oli kai mukavampaa leveillä rahoillaan (tai siis miehen). Ja tuo kommentti:"kateeksi käy" ei kyllä välttämättä tarkoita sitä että kamusi olisi huonolla tavalla kateellinen. Tarkoitan että ei kamusi takuulla ajattele että kumpa sulla ei olisi niin kuin olisi, vaan lähinnä että kunpa minullakin olisi.

Itse kuulen useinkin muiden suusta että jokin asia käy kateeksi, mutta en ole koskaan ajatellut muiden olevan oikeasti mulle kateellinen. Se on vaan sanonta kun toiselle tapahtuu jotain kivaa ja itselle ei.

Jotenkin tuosta sun kirjoituksesta kyllä kuultaa se että sä oikein toivoisit sulle oltavan kateellisia. Eli ehdotan sinulle ap, että katsot itseäsi peiliin ja huomaat sieltä edelleen tuijottavan tavallisen tallaajan.