ihmiset.....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eims Baum
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kyssäri:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Meidän 2,5 vuotias taitaa sitten olla hoitotädin painajainen, kun käyttää vaippoja ja tuttikin päikkäreillä on. Lisäksi ei osaa pukea EDES niitä rukkasia käsiin....kuitenkaan ryhmiksen tädit eivät ole valittaneet. Musta se kuuluu hoitotäsin tehtäviin auttaa lasta pukeutumaan ja riisumaan. Kyllä ne joskus oppii pukemaan kuiteskin....
Ymmärrän kyllä että hoitotäti on varmaan itsekin kuumissaan ja ensimmäisenä puetut lapset, muttei se todellakaan ole muksujen vika, vaan koko systeemin. Pienemmän ryhmät ja vähän katsoa sitä ikäjakaumaakin voisi...

Sä voit opettaa lastasi kotona pukemaan itse, niin se hoitotäti AUTTAA siellä hoidossa, mitä sinäkin joudut kyllä tekemään kotona pitkään senkin jälkeen, kun lapsi on oppinu suurinpiirtein saamaan kamppeet niskaan.

Mä olen edelleen sinisilmäisesti sitä mieltä, että 2,5 vuotias on TOSI pieni lapsi, jonka ei tarvitse osasta pukeutua. Systeemi on tässä nyt se väärä, eli niitä pienempiä ryhmäkokoja ja sitä lasten ikähaarukkaa samassa ryhmässä voisi tarkastaa.
tiedän ettei ryhmäkoot ja lasten ikärakenne ole hoitotätien vika. Mutta tältä osin lakeja, asetuksia ja säädöksiä voisi muutoinkin tarkistaa.
Ihmisen elämästä se lapsuus on muutoinkin vuosissa mitaten niin lyhyt aika, että mielestäni heillä on täysi oikeus nauttia hoidosta ja hyysäämisestä.
Ei tarvitsekkaan osata täydellisesti. Mutta kun edes vähän sinneppäin.....
ryhmäkoot ei koskaan tule olemaan sellaisia että kaikill eriittäisi se oma täti pukemaan ja hyysäämään. Ja onhan se myös lapsen itsetuntoa kohottava tekijä kun huomaa että osaa ja pääsee ekojen joukossa ulos, kun vaihtoehtona on se että joutuu odottamaan tai itku kurkussa opettelemaan. Päiväkodeissakin kannustetaan oma-aloitteisuuteen ja siihen että ensiksi yrittää ja harjoittelee itse.

Mä olen edelleen sinisilmäisesti sitä mieltä, että 2,5 vuotias on TOSI pieni lapsi, jonka ei tarvitse osasta pukeutua. Systeemi on tässä nyt se väärä, eli niitä pienempiä ryhmäkokoja ja sitä lasten ikähaarukkaa samassa ryhmässä voisi tarkastaa.
tiedän ettei ryhmäkoot ja lasten ikärakenne ole hoitotätien vika. Mutta tältä osin lakeja, asetuksia ja säädöksiä voisi muutoinkin tarkistaa.
Ihmisen elämästä se lapsuus on muutoinkin vuosissa mitaten niin lyhyt aika, että mielestäni heillä on täysi oikeus nauttia hoidosta ja hyysäämisestä.

Mutta ymmärrätkö sä asiaa siltä kannalta, että sä teet karhun palvelusta lapselle koko ajan? Sillon kun lapsi kiinnotuu pukemisesta, se haluaa itse pukea, niin sillon se myös oppii parhaiten sitä. Mut jos sä vaan pidät sen tiukasti sylissa ja hoet "äiti pukee, kun s oot niin pieni vielä", niin se tottuu siihen, et hänet puetaan, ja myöhemmin on sit taas hankalampi alkaa opettaa, kun ei lasta kiinnosta se enää.

Mutta ymmärrätkö sä asiaa siltä kannalta, että sä teet karhun palvelusta lapselle koko ajan? Sillon kun lapsi kiinnotuu pukemisesta, se haluaa itse pukea, niin sillon se myös oppii parhaiten sitä. Mut jos sä vaan pidät sen tiukasti sylissa ja hoet "äiti pukee, kun s oot niin pieni vielä", niin se tottuu siihen, et hänet puetaan, ja myöhemmin on sit taas hankalampi alkaa opettaa, kun ei lasta kiinnosta se enää.

Oma lapseni, 1,5v on nyt osoittanut erittäin kovaa kiinnostusta ja halua pukeutumiseen ja todellakin taon nyt kun rauta on kuumaa.....yhdessä opetellaan aina iltapäivisin ja viikonloppuisin! Aamupäivisin meneekin hieman nopeammin kun on nuo muut lapset...

Taitaa olla niin lapsesta, hetkestä kuin iästäkin kiinni. Esikoinen puki mielellään 2,5-3,5 vuotiaana ja oppikin jo aika käteväksi. 3,5 vuotiaana hoitopaikan vaihto ja neuvolan mukaan ikäkin muutti pojan tosi passiiviseksi pukijaksi. Reilu neljä vuotiaana on pikanopea pukija. Kaksi vuotias pikkuveli pukee mielellään välillä, mutta välillä taas mielenkiinto on ihan muualla.

Mikäpä hoitotätejä omassa päivässään ärsyttäisi, jollei lapset, mutta jotenkin tuntuu aika ärhäkältä kommentoinnilta. Johtuu varmaan tuosta hemmetistä, jota ei hoitotädin suuhun laittaisi. Toivon vaan, ettei omat lapset törmäisi kovin ärtsyihin hoitotäteihin vikojensa kanssa.

No tämä onkin ihan eri pointti jo! Meillä muksu saa ihan rauhassa lärätä tietyn vaatekasan kanssa kotona ja pukee siitä ihan miten sattuu vaatteita päälle. Laittaa milloin pipoa päähän ja toisinaan sukkaa jalkaan. MUTTA hoidossa ei halua edes yrittää, on katsonut, että jos kerran pienemmätkin puetaan, niin palvelua tänne kanssa.
Oli aikaisemmin kova heppu kävelemäänkin, mutta nykyisin kiipeää ensimmäisenä rattaisiin, kun kerta muutkin kyydin saavaat...
Fiksu mies, mitäs sitä itse enemmän, jos muutkin passataan....hih

Alkuperäinen kirjoittaja Eims Baum:

Oma lapseni, 1,5v on nyt osoittanut erittäin kovaa kiinnostusta ja halua pukeutumiseen ja todellakin taon nyt kun rauta on kuumaa.....yhdessä opetellaan aina iltapäivisin ja viikonloppuisin! Aamupäivisin meneekin hieman nopeammin kun on nuo muut lapset...

*TAPUTTAA* HURAA HURAA, joku on huomannu, että myös PUKEMISEELA JA SE OPETTELEMISELLA on ns. herkkyyskausi, millon kannattaa panostaa sen taidon opettelemiseen!! :flower:

Mun kaverin 4v tyttö on sellainen. Hoidossa pukee hienosti itse, mutta kun äitinsä esim. kerhosta hakee istuu äidin sylissä eikä edes ojentele raajojaan vaan äiti ottaa käden ja pistää hihaan ym. Samoin hoidossa syö hienosti itse, mutta kotona odottaa, että äiti tai isä lusikoi (tosiaan käyttävät lusikkaa eikä haarukkaa) ruoan tytön suuhun.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Taitaa olla niin lapsesta, hetkestä kuin iästäkin kiinni. Esikoinen puki mielellään 2,5-3,5 vuotiaana ja oppikin jo aika käteväksi. 3,5 vuotiaana hoitopaikan vaihto ja neuvolan mukaan ikäkin muutti pojan tosi passiiviseksi pukijaksi. Reilu neljä vuotiaana on pikanopea pukija. Kaksi vuotias pikkuveli pukee mielellään välillä, mutta välillä taas mielenkiinto on ihan muualla.

Mikäpä hoitotätejä omassa päivässään ärsyttäisi, jollei lapset, mutta jotenkin tuntuu aika ärhäkältä kommentoinnilta. Johtuu varmaan tuosta hemmetistä, jota ei hoitotädin suuhun laittaisi. Toivon vaan, ettei omat lapset törmäisi kovin ärtsyihin hoitotäteihin vikojensa kanssa.

ai sori, hoitotäti ei saa sanoa hemmetti täällä palstalla......... :D

tuo on kyllä myös persoonakysymys,miten omatoiminen lapsi on.kokemusksena 4 lasta ja omatoimisuus todella vaihtelee.ja NE HANSKAT on yhdet vaikeemmista päällelaitettavista.miks ei lapselle jos äidillekin on täys työ saada ton ikäselle hanskat käteen.tekis nyt kyllä mieli kysyä;onks sulla omia lapsia?

Siis sitä pukemista OPETALLAAN päivähoidossa, mutta sitä pitäis OPETALLA myös KOTONA, koska on sula mahdottomuus vanhemmilta olettaa, että se yksi ainut pph ehtii sen heidän kullannuppunsa kans KOKO aamun pukemaan ja ohjaamaan sitä, kun ryhmässä on muitakin lapsia. Mä en ole ärhäkkä hoitajana, vaan kärisvällinen, eikä se ole lapsen vika, jos se ei osaa pukea, vaan ihan vaan niiden VANHEMPIEN, jotka eivät halua / viitsi ohjata lasta asiassa.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:

Mun kaverin 4v tyttö on sellainen. Hoidossa pukee hienosti itse, mutta kun äitinsä esim. kerhosta hakee istuu äidin sylissä eikä edes ojentele raajojaan vaan äiti ottaa käden ja pistää hihaan ym. Samoin hoidossa syö hienosti itse, mutta kotona odottaa, että äiti tai isä lusikoi (tosiaan käyttävät lusikkaa eikä haarukkaa) ruoan tytön suuhun.

Mä en sano muuta kun ett HUOH... :|

Meidän kuopus ei vielä 3,5 vuotiaanakaan hahmottanut pukemita. Jos ne vaatteet nakkas lähänä siihen eteen, niin ei taatusta tapahtunut yhtään mitään. Onnkes päiväkodissa olivat niin fiksuja, että laittoivat naulakon viereen kuvat siinä järjestykssä missä vaatteet puetaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja Eims Baum:

*TAPUTTAA* HURAA HURAA, joku on huomannu, että myös PUKEMISEELA JA SE OPETTELEMISELLA on ns. herkkyyskausi, millon kannattaa panostaa sen taidon opettelemiseen!! :flower:

Sitä mä vaan olen ihmetellyt, että meillä ei sitä herkkyys kautta ole noilla nuoremmilla pojilla ollut koskaan. Esikoisella oli joskus 2v ja tyttö 2,5v harjoittelee kovasti pukemista. Mutta noi kaksi poikaa on joutuneet vasten tahtoisesti 3v alkaa pukemaan itse ja helppoa se ei ole ollut. Tosin molemmillä on dysfaattista kielitaustaa, joten ainakin sen vaatteiden järjestyksen kassa (missä järjestyksessä aletaan vaatekasaa pukemaan) on voinut sillä jotain tekemistä.

Joutuu itku kurkussa opettelemaan??? Apua, mikä hoitotäti!

ei ole kyse hoitotädistä vaan siitä että lapsi huomaa että kaverit on jo valmiita ja menossa ulos ja hän on vielä alkutekijöissään. Hoitotäti pukee pienempiä ja yrittää samalla antaa sanallisia ohjeita. Lasta harmittaa kun kaverit ovat jo menneet ja tottakai alkaa myös itkettämään kun onhan se pukeutuminen vaikeaa jos ei sitä osaa vaan täytyy opetella jo kun valmiiksi harmittaa. muoks, ja tämä siis päiväkodissa ollessani, pph:ssahan lapset ei mee yksin ulos....

Alkuperäinen kirjoittaja näin minusta:
tuo on kyllä myös persoonakysymys,miten omatoiminen lapsi on.kokemusksena 4 lasta ja omatoimisuus todella vaihtelee.ja NE HANSKAT on yhdet vaikeemmista päällelaitettavista.miks ei lapselle jos äidillekin on täys työ saada ton ikäselle hanskat käteen.tekis nyt kyllä mieli kysyä;onks sulla omia lapsia?

Ketä tarkoitat?

Mä en sano muuta kun ett HUOH... :|

Ja mä sanon, että jossain tapauksissa lapsen virikehoito kunallisella on ihan järkevää. Kiitos subjektisen päivähoidon ;)

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Meillä ainaki ne hanskat on vaikee ton laittaa. Sitäpaitsi vaikee sitä lasta on pakottamallakaan opettaa pukemaan! Meillä kyllä on vielä muutamaa kk vajaa 3v toi herra, mut ei se kauheesti vielä ite pue enkä tosiaan aio sitä pakottaa pukemaan.

No kyllä kannattaisi pikkuhiljaa oikeasti jo vaatia pukemaan. Pukemista ei tartte kyllä kauheasti opettaa..........
Meillä kolmevuotias tyttö ja pukee kyllä itse kaikki sukkahousuista alkaen.
Ulkovaatteet on ihan itsestään selvyys, mutta tokia autan joskus jos on kamala kiire.

Sitä mä vaan olen ihmetellyt, että meillä ei sitä herkkyys kautta ole noilla nuoremmilla pojilla ollut koskaan. Esikoisella oli joskus 2v ja tyttö 2,5v harjoittelee kovasti pukemista. Mutta noi kaksi poikaa on joutuneet vasten tahtoisesti 3v alkaa pukemaan itse ja helppoa se ei ole ollut. Tosin molemmillä on dysfaattista kielitaustaa, joten ainakin sen vaatteiden järjestyksen kassa (missä järjestyksessä aletaan vaatekasaa pukemaan) on voinut sillä jotain tekemistä.

Vaikuttaa asiaan. Mut kannattaa hommaa kotiin ns. pictot, kuvat, missä on pukemisesta kuvat, ja ne laitetaan järjestykseen seinälle, mistä lapsen on taas helppo hahmottaa, et mitä missäkin vaiheessa puetaan. Mun pitäis itseasiassa tuon yhden hoitolapsen kans kans hommaa pukemispictot käyttöön...

:wave: Jahah, mepä lähdetään nyt OPETTELEMAAN sulassa sovussa sitä pukemista, kun tuntuuvat heräilevän päiväunilta. Ja mä tietysti laitan vaatteet oikeaan järjestykseen lattialle oikein päin, että lapsen on MAHDOLLISIMMAN helppo siitä akaa pukemaan. Ja autan tietysti tarvittaessa :saint:

Ei taida aloittaja kovin paljoo olla tietoinen lapsen oppimisista yms.

Hanskat on järjettömän vaikea laittaa, varsinkin sitä toista, jolloin on jo toinen hanska kädessä. Olisi jo itsellekin vaikea änkee kunnolla toista hanskaa jos toinen hanska olisi semmoinen lapanen mitä yleensä lapsilla on. varsinkin kun tuo hiha ulottuu pitkälle lapsen käteen asti.

Housut, sukkahousut ja haalarin sisäänmenon ymmärrän ja jopa haalarin kiinnilaiton ja kenkien laittamisen, mutta kyllä nuo hanskat on tosi tosi vaikea laittaa lapsen yksinään..

Alkuperäinen kirjoittaja näin minusta:

Ketä tarkoitat?
eims baumia

Yhteistyössä