Ihmisen biologiasta tietävät!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä mulle tapahtuu?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitä mulle tapahtuu?

Vieras
Jos mulla oli ovulaatio, eikä sen jälkeen oli kuukautisia kuulunut (ovis 3 vkoa sitten) niin voiko kyse olla muusta kuin raskaudesta?

Eli tilanne tämä: raskautta toivottu ja yritetty jo suht kauan. Oviksen piti olla juhannuksen jälkeen ja tikuilla varmistin asian: ovis oli ajallaan. Kierto on mulla ollut sen 29-30 päivää. Nyt on kp 37 eikä kuukautisia kuulu. Tein clearbluen testin kp 33, johon sain tosi hailakan haamun, joka myöhemmin muuttui roskisplussaksi. Seuraavana päivänä tein Aconin liuskan (herkkyys 25 eli ei-herkkä) jolla tuli selkeä nega. Nyt en ole uskaltanut testata, sillä pettymyksiä en tahdo enää jaksaa.

Mietin vaan, että voiko kuukautiskierto venyä näin, jos ovis kerta on tullut ajallaan ja ovis ylipäätään on ollut? Mitä syitä sen venymiselle voisi olla?

Viikkoa ennen kuin menkkojen piti alkaa kärsin tosi kovista kuukautiskivuista ja luulin jo niiden alkavan. Sittemmin kivut laantuivat, mutta nivusiin ja alamahaan (lähes häpyluun tuntumaan) koskee välillä nopeasti. Myös ummetusta on ollut jo yli viiikon.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Mene lääkäriin. Sillähän tuo selviää.

Tottakai menen jos pitkittyy tai tulee muita oireita, mutta en nyt ehkä viitsi kuormittaa lääkäreitä kesän ja taantuman aikana sillä, että mulla on menkat viikon myöhässä. :D Joten kiitos vaan taas kerran ystävällisestä vinkistä!

Ja ps. kysymykseni pointti oli lähinnä se, että voiko ihminen ovuloida ja sitten kuukautisia ei tulekaan? Vai pitäisikö aina ovulaatiosta mennä se 14 päivää, kunnes kuukautiset alkavat (ellei ole raskaana)?

Alkuperäinen kirjoittaja NaimakasPuuhaSiviä:
Joko sinä oot raskaana, tai sitten esim. stressi/tuo raskauden pohdinta pitää niitä menkkoja pois.

Kiitos vastauksestasi! Tätä olen miettinyt itsekin, mutta toisaalta ei mulla hirveätä stressiä pitäisi olla, kun olen jo vähän niinkuin luovuttanut.

JA voiko stressi pitkittää kiertoa, jos ovis on kuitenkin ollut?

Mutta voiko sit testit käyttäytyä noin eri tavoin, että CB:n herkällä tulee haamu ja Aconilla seuraavana päivänä selvä nega? Onko se ero herkän ja ei-herkän välillä sit noin suuri?

ei ole kokemusta noista testeistä, mutta musta vaihtoehdot on et oot raskaana, et ole raskaana ja stressi tms. viivästyttää menkkoja (ei se aina ole tasan 14 päivää ovulaatiosta kun menkat alkaa), tai olet ollut raskaana, mutta meni heti kesken, mutta ei vuoda vielä. Jostain luin että usein kun menkat onvähän myöhässä, kyse onkin siitä että munasolu on hedelmöittynyt, mutta keskenmeno on tullut heti alkuunsa.

mut tee testi, sillä se selviää =)

Heffalump: kiitos! En uskalla testiä vielä tehdä, viikonloppuna vasta, sillä en halua pettyä taas! Ja onko tosiaan näin, että menkat aina ala n. 14 päivän kuluessa ovulaatiosta? Mä olen aina luullut, että epäsäännölliset/pitkittyvät kierrot johtuvat siitä, ettei ovulaatiota ole ollenkaan, tai se on paljon myöhemmin, mutta jos ovulaatio on, niin siitä n.14 pvän kuluessa menkkojen kuuluu alkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Heffalump: kiitos! En uskalla testiä vielä tehdä, viikonloppuna vasta, sillä en halua pettyä taas! Ja onko tosiaan näin, että menkat aina ala n. 14 päivän kuluessa ovulaatiosta? Mä olen aina luullut, että epäsäännölliset/pitkittyvät kierrot johtuvat siitä, ettei ovulaatiota ole ollenkaan, tai se on paljon myöhemmin, mutta jos ovulaatio on, niin siitä n.14 pvän kuluessa menkkojen kuuluu alkaa.

näin mäkin olen aina luullut. tuosta herkästä ja ei herkästä. kyllä tuo haalea haamu tuolla herkällä on positiivinen tulos ja on erittäin todennäköistä, että jos herkällä saa haamun niin ei herkällä tulee nega. kumminkin niissä on melko iso ero onko se herkkyys 10 vai 25. teepä uusi testi tuolla herkällä ja mieluiten älä odottele sinne viikonloppuun.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

näin mäkin olen aina luullut. tuosta herkästä ja ei herkästä. kyllä tuo haalea haamu tuolla herkällä on positiivinen tulos ja on erittäin todennäköistä, että jos herkällä saa haamun niin ei herkällä tulee nega. kumminkin niissä on melko iso ero onko se herkkyys 10 vai 25. teepä uusi testi tuolla herkällä ja mieluiten älä odottele sinne viikonloppuun.

Onko se ero niin suuri, että seuraavana aamuna vielä 25 voi näyttää negaa? Tosin se haamu oli kyllä tositosi hailakka mut sellainen että mieskin siinä jotain näki.

Alkuperäinen kirjoittaja erka:
Jos olet ovuloinut niin siitä 14 vrk pitäisi ne kuukautiset tullka. Sanoisin että joko olet raskaana tai sitten olit raskaana pienen hetken.

No näin minäkin olen käsittänyt. Siksi ihmetyttää että mistä nyt kiikastaa. Ja jos olisin raskaana, niin miksei kp33 näy kun vasta ihan haamujenhaamu?

Alkuperäinen kirjoittaja jihuu:
Alkuperäinen kirjoittaja blim:
No mulla nuo oli aikankin raskausoireita...että testaile uudestaan. Joskus myös tietty mieli tekee kepposet ja kun saat selkeän negan, niin oireetkin katoavat...

Ja mulla. Onnea?

Voi kunpa tämä sitä olisikin. En vain halua juhlia liian aikaisin. Ja toisaalta kun ei ole paha olo, ei ole ollut mitään kiinnittymisvuotoa tms., tissit ei ole arat eikä merkittävästi suurentuneet (ehkä vähän on, muttei niin paljon, että voisi varmaksi sanoa), eikä mua nyt järin paljon enemmän pissitä tai janotakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja erka:
Jos olet ovuloinut niin siitä 14 vrk pitäisi ne kuukautiset tullka. Sanoisin että joko olet raskaana tai sitten olit raskaana pienen hetken.

No näin minäkin olen käsittänyt. Siksi ihmetyttää että mistä nyt kiikastaa. Ja jos olisin raskaana, niin miksei kp33 näy kun vasta ihan haamujenhaamu?

Kyllä sulla raskaushormonia sitten ainakin jonkin verran on kun edes haamujen haamu tulee. Mä en noista haamuslangeista täällä kaksplussalla vielä ole täysin perillä mutta jos oikein tajusin tuon haamun niin kyllä mullakin aikoinaan tosi tarkka apteekin testi näytti hyvin hailakan laikun kummankin raskauden kohdalla ja kaiki meni hyvin.

mulla ihan apteekin oma on näyttänyt het plussaa, pojasta noin vko kun ois pitänyt alkaa (tajusin silloin vasta) ja sitten tytöstä jo pari päivää ennen kuin kierto ois ollu et ois saattanut alkaa..

Jostain oon lukenu että raskauhormoni kaksikertaistuu 30,5 tunnin välein, joten jos on ollu herkällä haalea plussa niin todennäkösesti seuraavana päivänä ei niin herkällä testillä olisi nega.

Kuukautishäiriöstä (stressistä tms. johtuen) ei ole kyse koska se häiriö näkyy vuotopäivien ja ovulaation välin pituuseroina eikä ovulaation ja vuotopäivien alun välillä (se siis aina 14 vrk).

Yhteistyössä