Ihmisellä on kuulema tarpeettomia ruumiinosia

KIRJAUDU


TERVEYSUUTISETTiedätkö, mikä on hyödyttömin ruumiinosa?
Joidenkin elinten puuttuminen ei ole terveydelle vaarallista, sillä muut elimet ottavat tarvittaessa niiden tehtävät haltuunsa.
On helppoa sanoa, mitkä ihmiselimet ovat hyödyllisimpiä, koska ilman niitä emme pysy elossa. ADOBE STOCK / AOP
Minna Nord
Tänään klo 6:44
Emme voi elää ilman aivoja, sydäntä tai keuhkoja. Kehoistamme löytyy hengissä säilymisen kannalta myös vähemmän tärkeitä osia, joita ilmankin pärjäämme.
Perna

Ihminen pärjää yleensä hyvin ilman pernaa, sillä muut elimet, etenkin maksa, alkavat hoitaa sen tehtäviä. Pernan poistoon liittyy kuitenkin alttius tiettyjen bakteerien aiheuttamille vaikeille infektioille.
Kitarisa
Kitarisoja on vain yksi ja sen koko vaihtelee olemattomasta luumun kokoiseen. Kitarisa on kookkaimmillaan leikki-ikäisellä. Kitarisa surkastuu vähitellen lapsen kasvaessa. Yli 20-vuotiaalla ei yleensä ole juurikaan kitarisaa jäljellä.
Kitarisan tehtävä on osittain epäselvä. Se on osa lapsen puolustusjärjestelmää ja suojaa mahdollisesti nenänielun limakalvoa haitallisten bakteerien kiinnittymiseltä.
LUE MYÖS
Tunnetko ihmisen anatomian? 10/10-tulosta ei helpolla heru
Munuainen
Terve aikuinen pärjää yhdelläkin munuaisella. Munuaisen luovutus on turvallinen toimenpide huolellisesti tutkitulle luovuttajalle. Luovuttajan jäljelle jäänyt munuainen kykenee parantamaan toimintaansa niin, että se vastaa usein liki normaalia kahden munuaisen toimintaa.
Umpilisäke
Umpilisäke on vain pikkusormen kokoinen elin. Umpilisäkkeen seinämä voi tulehtua, joka voi hoidon viivästyessä johtaa umpilisäkkeen puhkeamiseen.

Umpilisäkkeen tulehdus alkaa tyypillisesti epämääräisenä vatsakipuna, joka muutamien tuntien aikana paikallistuu oikealle alavatsalle. Hoito on ensisijaisesti leikkaushoito, jolloin tulehtunut umpilisäke poistetaan.

LUE MYÖS
Laskimoveritulppa voi olla oireeton – Reagoi näihin oireisiin heti
Sappirakko
Jos sappirakko tulehtuu, se voidaan joutua poistamaan. Sappirakkotulehdus voi syntyä sappikivien seurauksena. Sappikivi syntyy, kun sapen aineosat alkavat kiteytyä sappirakossa seisovassa sappinesteessä.
Sappikivitaudin tyypillinen oire on melko äkisti alkanut ylävatsakipu, joka tuntuu oikean kylkikaaren seudulla tai keskellä ylävatsaa.
Karvat
Ihminen voi selvitä aivan hyvin ilman hiuksia, mutta hiuksista ja muistakin ihokarvoista on hyötyä. Karvoilla on roolinsa lämpimänä pysymisessä. Silmäripsien, kulmakarvojen ja nenäkarvojen avulla erilaiset hiukkaset pysyvät poissa silmistä ja nenän limakalvoilta, eikä hiki pääse valumaan silmiin.
Häntäluu
Häntäluu on jäänne evoluutiossa surkastuneesta hännästä. Surkastuneenakin häntäluu saattaa olla harmin aihe. Sitä voi alkaa särkemään tai vihlomaan, jos luuhun kohdistuu kova isku tai paine.
Täysin tarpeeton häntäluukaan ei ole, vaan se on kiinnityskohta lihaksille ja toimii myös eräänlaisena iskunvaimentimena.


mun miekestä kyllä munuainen on hyvinkin tarpeellinen
 
vierailija
Kahdet keuhkot. Toisen tilalla pitäis olla kidukset, niin vois sukellella pitempään eikä vois hukkua.
Vielä on evoluutiolla töitä on sen verran ihminen keskeneräinen.
Varsinki tuo geeni joka altistaa ihmisen hyökkäyssotaan pitää saada ihmiskunnasta pois.
 
vierailija
Olen muistaakseni täällä aiemmin pohtinut ja olen varmaan jostain näitä juttuja lukenut.
Ennen tarvittiin kuuloa ja näköä enemmän metsästäessä. Nykyisin tarvitaan silmälaseja näön tarkentamiseen. Tarvitaanko enää ihmisellä korvalehtiä ylipäätään kun ne korvakarvat estävät hyönteisten menemisen korvakäytävään.

Paksuuntuuko ihmiselle jumalattomat pakaralihakset tästä ainaisesta istumisesta. ja peukalot tulevat näppäriksi puhelin/tietokoneen käyttäjille.
Tosin, ehkä puhelin/tietotyö muuttuu puhetyöksi tekoälylle. Tekoäly kirjoittaa tarvittavat materiaalit tekstiksi enemmän kuin nyt.

Ehkäpä ei tulevaisuudessa tarvitse matkustaa saastuttavilla lentokoneilla, koska virtuaaliulkomaat tulevat isojen screenien kautta olohuoneeseen eri aistien kautta tunnelmoitavaksi.
 
vierailija
Olen muistaakseni täällä aiemmin pohtinut ja olen varmaan jostain näitä juttuja lukenut.
Ennen tarvittiin kuuloa ja näköä enemmän metsästäessä. Nykyisin tarvitaan silmälaseja näön tarkentamiseen. Tarvitaanko enää ihmisellä korvalehtiä ylipäätään kun ne korvakarvat estävät hyönteisten menemisen korvakäytävään.

Paksuuntuuko ihmiselle jumalattomat pakaralihakset tästä ainaisesta istumisesta. ja peukalot tulevat näppäriksi puhelin/tietokoneen käyttäjille.
Tosin, ehkä puhelin/tietotyö muuttuu puhetyöksi tekoälylle. Tekoäly kirjoittaa tarvittavat materiaalit tekstiksi enemmän kuin nyt.

Ehkäpä ei tulevaisuudessa tarvitse matkustaa saastuttavilla lentokoneilla, koska virtuaaliulkomaat tulevat isojen screenien kautta olohuoneeseen eri aistien kautta tunnelmoitavaksi.

Tai voi ostaa oikean ihmisen matkustamaan ulkomaille puolestai ja hän on jotkut 155D lasit päässä koko matkan. Voi ikään kuin itse matkustaa, ostella tavaaroita /toki tekoäly osaa kieltä kuin kieltä, käy museoissa, uimarannalla ilman että itse palat karrelle. Tosin siinä samalla pitäisi itse olla jossain kylpytynnyrissä nauttimassa vedestä sillä aaltojen kohina tulisi sieltä 155D lasien/kuulosysteemien kautta omiin korviin.
 
Tai voi ostaa oikean ihmisen matkustamaan ulkomaille puolestai ja hän on jotkut 155D lasit päässä koko matkan. Voi ikään kuin itse matkustaa, ostella tavaaroita /toki tekoäly osaa kieltä kuin kieltä, käy museoissa, uimarannalla ilman että itse palat karrelle. Tosin siinä samalla pitäisi itse olla jossain kylpytynnyrissä nauttimassa vedestä sillä aaltojen kohina tulisi sieltä 155D lasien/kuulosysteemien kautta omiin korviin.
mieluumin mene sinne kyllä aivan itse nautiskelemaan.
 

Yhteistyössä