Ihmettelyä "koiran nimi"-kommenteista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TytönÄiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

TytönÄiti

Vieras
Tytöllämme on lyhyt nimi, ihan kalenterista löytyvä. Pariin kertaan olen kuullut, että on kuulemma "koiran nimi". Nimi on sellainen, että todennäköisesti ei saa lempinimeä, eli lyhyt ja yksinkertainen.

Ensinnäkin: minusta selviä koirien nimiä ovat mm. Musti, Nappi, Laikku, Töpö jne., eli nimet, jotka selvästi eivät ole ihmisen etunimiä. Moni mieltää kuitenkin koirien nimeksi kalenterista löytyviä ihmisten nimiä, miksi? Monella on Emma-niminen koira, mutta ei se tarkoita, että se on koiran nimi. Mitäs antaa eläimille ihmisen nimiä?

Koiran nimi-kommentoijilla on omilla lapsilla taas pitemmät nimet, mutta lähes KAIKKI kutsuvat noita lapsia lempinimillä, jotka ovat ihan yhtä lailla "koiran nimiä". Esimerkiksi Veeti on Veetu, Aleksanteri on Allu, Santeri on Santtu, Emilia on Emmu, Patrik on Patu jne... Virallinen nimi on lähinnä passissa ja muuten lasta kuitenkin kutsutaan lyhyellä nimellä.

Koirilla on ihmisten nimet, ja ihmislapsilla "koiramaisia" nimiä, näinhän se nykyään on :)

Ei nimi miestä tai koiraa pahenna. Eikä mun mielestä joku Jere, Kiia, Miro, Roni, Neea yms ole mitään koirien nimiä vaikka joskus muuta väitetäänkin - ja vaikka tunnenkin esim. Kiia-nimisen koiran.

Älä välitä.. Jokainen voi nimetä koiransa ihan niinkun haluaa. Vaikka kuningatar Elisabethiksi :heart: Jos elisabethistä tulee suosittu nimi myös koirien keskuudessa, tekeekö se nimestä koiran nimen.. Joopajoo.

Noi nyt vaan on noita. Mun mommon mielestä Sami on hevosen nimi, kamalaa, että ihmisille sellaista annetaan... :D Kyllä se on niin päin, että koirille annetaan ihmisten nimiä. Meilläkin sellainen.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Koirilla on ihmisten nimet, ja ihmislapsilla "koiramaisia" nimiä, näinhän se nykyään on :)

Ei nimi miestä tai koiraa pahenna. Eikä mun mielestä joku Jere, Kiia, Miro, Roni, Neea yms ole mitään koirien nimiä vaikka joskus muuta väitetäänkin - ja vaikka tunnenkin esim. Kiia-nimisen koiran.

Mulla ollut kaksi koiraa tästä listasta. :D

Ap:n kanssa olen samoilla linjoilla. Minä en anna koirille ihmisien nimiä, vaikka kerran törmäsinkin erittäin hauskaan villakoiraan, jonka nimi oli Anna-Liisa, ja se oli musta oikein huvittavaa. :D Ja itse kanssa haluan omille lapsille sellaiset nimet, jotka jäävät myös kutsumanimiksi, ettei niitä tartte alkaa lyhentelemään. Isomman nimeä yritettiin vauvana muutella, mutta mä sanoin tyynesti, että häntä kutsutaan ristimänimellä kiitos.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Minä en anna koirille ihmisien nimiä, vaikka kerran törmäsinkin erittäin hauskaan villakoiraan, jonka nimi oli Anna-Liisa, ja se oli musta oikein huvittavaa. :D

Mä hymyilin pystykorva Erkin ja labdadori Harrin kohdalla :D

Nih. Mikä se on koiran nimi kenestäkin. Minusta vaikkapa Jesse on koiran nimi, koska serkulla oli Jesse-koira, kun olin pieni. Meidän tutuilla taas on koira, jolla on sama nimi kun meidän lapsella. Eipä ole haitannut minua :D

Alkuperäinen kirjoittaja Helmi S:
Noi nyt vaan on noita. Mun mommon mielestä Sami on hevosen nimi, kamalaa, että ihmisille sellaista annetaan... :D Kyllä se on niin päin, että koirille annetaan ihmisten nimiä. Meilläkin sellainen.

Pakko lisätä, että mun mielikivissa ainut "koiran nimi" jota annetaan lapsille, on Vili. Silti se on kiva nimi.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Laitappas nyt se "koiran nimi" niin saat täältä virallisen vastauksen.

En varmasti laita, koska sillä ei ole aloituksen kannalta merkitystä :) . On kalenterista löytyvä perinteinen suomalainen naisen nimi. Jo 1900-luvun alussa on ihmiset saaneet ko. nimen. Nykypäivänä eläimille laitetaan ihmisten etunimiä, ja hassua, kun ihmisen nimi mielletäänkin "koiran nimeksi", eikä koiran nimeä ihmisen nimeksi. Ehkä siinä vaiheessa ymmärtäisin kommentit, jos lapsen nimi olisi Musti Laku Töpö Virtanen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nih. Mikä se on koiran nimi kenestäkin. Minusta vaikkapa Jesse on koiran nimi, koska serkulla oli Jesse-koira, kun olin pieni. Meidän tutuilla taas on koira, jolla on sama nimi kun meidän lapsella. Eipä ole haitannut minua :D

Mulla on ollut tänkin niminen koira. :D

Roni ja Ronja on koirien nimiä ja piste :saint:

Kyllä mä tiedän tuon nimisiä lapsiakin (ja aikuisia) mutta nämä on nimiä jotka ennemmin itse antaisin koiralle, kuin lapselle. Johtunee kaiketi siitä että olen ensin tavannut ko. nimen omaavat koirat ja vasta sitten ihmiset.

Mutta pitää myöntää, että mun kissalla on ihmisen nimi. Eli se nimi on ihmisen vaikka mun kissa sitä kantaakin nimenään...tämä johtunee puolestaan siitä että olin ensin tavannut ihmisen joka käyttää ko. nimeä ja se tuli kissalle vasta sen jälkeen.

Meillä ei oo muuten Oliver-nimistä poikaa siksi, että raskausaikanani mies näki uutisissa fiinin vanhan rouvan jolla oli valkoinen pikkukoira nimeltään Oliver.
Siihen kaatui se nimihaave :D

Moni mieltää jotkut nimet koirien nimiksi, kun tuntee useamman sen nimisen koiran, mutta ei välttämättä montaa sen nimistä ihmistä, niin silloin se on koiran nimi sen kyseisen henkilön mielestä.

Meillä oli todella vaikea keksiä pojalle nimi, kun melkein kaikista nimistä tuli aina joku koira mieleen ja niitä kun on mun lapsuudessa ollut kymmeniä ellei jopa satoja tuttuja koiria, joista tulee mielleyhtymiä ja siksi ne rankattiin pois listalta.

Kaverilla on Emma niminen koira ja toisella kaverilla Emma niminen tyttö.. Ei kuitenkaan tuu koskaan näitäkään sekotettua, tiedä sitte mistä johtuu :D Itsellä toisella kissalla sellanen nimi joka vois olla lapsellakin.. Tai itteasiassa on yhden miehen nimi :D

Alkuperäinen kirjoittaja Rohmu:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Mä en tiedä yhtään koiraa, jonka nimi olis Virtanen. Yhden kissan kyllä tiedän jonka nimi oli Laitinen.

Mä tiiän Vatasen, siis kissan.

:D Mä tiedän hevosen, jonka nimi oli Häkkinen...

Ja mun lapset ratsasti joskus viime talvena ponilla, jonka nimi oli Lipponen :D

taas kissa on oikeesti NIKI... mutta se tottelee paremmin jos sille komentaa * stop Tony Blair *...tai entisen marokon kuninkaan Hassan II nimeä.. :)

meillä kans on ihmetelty nimiä..milloin on minkäkin eläimen nimiä..no ihmiset osaa olla tyhmiö kommenteissaan :hug:

Yhteistyössä