Ihmettelen, että niin suuri osa äideistä on niin hurahtaneita kalliisiin lastenvaatteisiin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tämän näkee perhekerhoissa ja leikkipuistoissa ja blogistaniassa. Uskomaton määrä äitejä jaksaa pitää jopa blogia lastenvaateostamisistaan!

Ja vielä niin kalliita merkkivaatteita suositaan, vaikka nykyään saisi edullisestikin kivoja esim. kosteussuojallisia ulkovaatteita (toisin kuin vielä 5-10v sitten).

Aiemmin pidettiin äitejä turhamaisina ja vähän typerinäkin jos liian kalliita/liian paljon ostivat lapsilleen vaatteita. Ne kun kasvaa niin nopeasti ja kirppareilta saa hyviä.

Varmaan tätä aihetta on täällä ennenkin sivuttu, mutta on vaan minusta niin jännää... Ei tällaista ollut vielä vuosituhannen vaihteessa kun meidän esikoinen syntyi. Silloin juteltiin kasvatuksesta, imetyksestä, harrastusten tarpeellisuudesta/tarpeettomuudesta, ravitsemuksesta, rokotuksista, lapsen kehityksestä jne. Toki noista nytkin jutellaan, mutta lasten vaatteet (ja sisustus) ovat kivunneet aika suuriin sfääreihin.

Meillä kwäytetään kalliita lastenvaatteita, koska olen laskenu että se tulee jopa halvemmaksi kuin halpojen käyttö. Meillä 2 tyttöä ja 2 poikaa, joten jokaiselle vaatteelle on 2 käyttäjää. Kantapään kautta on todettu että se halvempi vaate kestää yhdellä hyvin, toisella auttavasti ja sen jälkeen joutaa roskikiseen. Kalliimpi (merkki)vaate kestää loistavasti molemmilla omilla ja sen jälkeen sen voi ykeensä vielä myydä eteenpäin, jolloin saa 1/3 tai jopa puolet ostohinnasta takaisin. Köyhän ei kannata halpaa ostaa. :)

Nykymenoa..Pintapuolista,ei mitään merkitystä asioilla,joilla oikeasti merkitystä,kunhan vain on ne Cupcaken,Reiman tmv haalarit,sekä asusteet.Kengistä,saappaista puhumattakaan..

Meillä on varmaan erilaiset tuttavapiirit, mutta ei mun tutuissa pahemmin puhuta lasten vaatteista. Tai varsinkaan niin, että merkkivaatteet olisivat se juttu. Kaveripiirissä jaetaan kyllä vinkkejä mistä saa esim. Remun tai Jonathanin haalareita tarjouksesta, mutta myös Meandin aleista. Ja halvoista kirpparilöydöistäkin puhutaan. Mutta kiinnostus vaatteisiin on pääasiassa käytännöllistä: Esikoisten äideille lasten vaatteet ovat vielä uusi asia, joten jonkin verran kokemuksia on järkevääkin jakaa.

Jossain piireissä varmaan on lastenvaatteisiin hurahtaineita, mutta sen verran laaja on oma tuttavapiirini, etten oikein usko, että näitä äitejä on kovin suuri osa.

[QUOTE="vieras";25899556]Silloin juteltiin kasvatuksesta, imetyksestä, harrastusten tarpeellisuudesta/tarpeettomuudesta, ravitsemuksesta, rokotuksista, lapsen kehityksestä jne. Toki noista nytkin jutellaan, mutta lasten vaatteet (ja sisustus) ovat kivunneet aika suuriin sfääreihin.[/QUOTE]

Vaatteet ovat menneet kaiken oleellisemman ja tärkeämmän ohi. Ja sen huomaa lasten käytöksissä, valitettavasti. Mitä siitä jos Jorma-Ulriikka on levoton ja keskittymiskyvytön, onhan sillä kuitenkin Me&I:n paita+ housut ja tikettiä ulos.

Noiden mammojen kannattais hankkia elämäänsä muutakin sisältöä.

[QUOTE="Neljän äiti";25899579]Meillä kwäytetään kalliita lastenvaatteita, koska olen laskenu että se tulee jopa halvemmaksi kuin halpojen käyttö. Meillä 2 tyttöä ja 2 poikaa, joten jokaiselle vaatteelle on 2 käyttäjää. Kantapään kautta on todettu että se halvempi vaate kestää yhdellä hyvin, toisella auttavasti ja sen jälkeen joutaa roskikiseen. Kalliimpi (merkki)vaate kestää loistavasti molemmilla omilla ja sen jälkeen sen voi ykeensä vielä myydä eteenpäin, jolloin saa 1/3 tai jopa puolet ostohinnasta takaisin. Köyhän ei kannata halpaa ostaa. :)[/QUOTE]

Ulkovaatteissa pitää jonkin verran paikkansa, vaikka meillä kestävin haalari on ollut Lassien G-tech, vaikka on ollut småfolkia, reimatecia, Ticketiä, Moloa, Travallea.. noita ainakin. Vaikka kerrottakoon että Ticketin on meillä ainoina hajonnut käytössä.

Sisävaatteissa hinta ei aina kerro mitään laadusta. Jotkut vaatteet on vain nättejä, mutta ei välttämättä sen kestävämpiä kuin halvatkaan. Niistäkin on lukuisista merkeistä kokemusta. On toki auttamattomasti huonoja merkkejä, joiden vaatteilta voi kulahtamista odottaa (esim. benettonin trikoopaidat), sitten on ketjuja joiden vaatteet eivät ole tasalaatuisia (h&m) ja suht hyväksi havaittuja merkkejä. Kuitenkin meillä on myös halvat vaatteet toisinaan kestänyt vaikka kuinka hyvin useamman lapsen käyttöä. Ja varmaan yhtä monesti kalliit on tuottanut pettymyksen.

no tuossa neljän äidin kertomassa on varmasti vinha perä, vaikka silti mä en paljoa itse niitä kalliita merkkivaatteita osta. Ainoa mihin olen satsannut enemmän on ulkoiluvaatteet, sillä niiden on pidettävä lapsi kuivana ja lämpimänä. Tässä olen todennut että reima tec on todella hyvä, talvihaalarillakin voi istua vaikka lätäkössä mutta lapsi ei kastu.

sen lisäksi kirpparilta olen kyllä ostanut edukkaasti näitä ns kalliita laatumerkkejä jos on hyväkuntoisia tullut vastaan.

viime viikolla kattelin yhdessä ihanassa lastenvaateliikkeessä ja täytyy kyllä sanoa, että mistään perusmarketista tai kappalh, lindex, h&m linjalta ei löydy niiin ihanan herkullisen värisiä ja nättejä vaatteita, mutta se hinta... velouri colleget 28 euroa...paidat samaa luokkaa...ei vaan kyllä raski osta, vaikka ihania ovatkin.

Samaan olen lähiaikoina kiinnittänyt huomiota.
Viimeksi eilen lelukaupassa, useat lapset oli kiiltävän uusissa, kauniissa kauniissa merkkivaatteissa ja äiti vieressä homssuinen juurikasvulla ja 6 vuotta vanhassa hiukan kulahtaneessa takissa.
Luulisi että kauniista vaatteista pitävä haluaisi niitä itse pitää.

Minä en ihmettele yhtään.

Lapsi on monelle äidillie tänä kuluttajaksi kasvattamisen kulta-aikana oman egon jatke ja henkilökohtainen projekti ja harrastus, ja totta kai sitä egoa pönkittää siihen sopivilla heimovaatteilla. Se on sitten eri asia ovatko vermeet erätukusta, metsolasta, burberrylta vai italiasta tilatut.

Mistä siitä kalliista lastenvaatteesta näkee onko se uutena täyteen hintaan ostettu, alennuksista -50-70% hinnalla, kirppikseltä hommattu tai vaikka siskon lapsilta perinnöksi saatu?

Hetättääkö kummastusta vain sen kauden uutuudet vai myös edellisen kauden?

Joo on meillekin osunut joitain helmiä h&mltä ja lindexistä, siis sellaisia missä on väri ja kuosi pysyneet pesusta toiseen ja vaate on kestänyt kahdella lapsella. Mut vaik olis miten hyvänä pysynyt niin jälleenmyyntiarvo on max 1-2 €.

Vaikka meillä köytetään ns. Kalliimpia merkkejä niin esim ulkovaatteet ostan aina alesta, enkä ole tarkka siitä että on just tietyn vuoden kuosia tms. Kunhan on laadukas. Meilläkin muuten yksi parhaista ulkovaatteista on ollut lassietecin markettihaalari.:)

Me ulkoillaan niin paljon, että ne laadukkaimmatkin ulkobvaatteet on kahden lapsen jäljiltä siinä kunnossa ettei kehtaa myydä eteen päin.

Esikoiselle menin jotain halpaa ostamaan, ja parin käyttökerran jälkeen reikä polvessa ja vetskari rikki.

Ei ole tarkoitus pröystäillä lapsen vaatteiila, mutta ulkovaatteisiin ja asusteisiin kannattaa satsata. Kokemuksella Ticketin haalarit on parhaita, ei muut kestä sellaista kulutusta. Ostin POPin välikausihaalarin, ja vaikka olis pitänyt varmaan kestää, niin 2 reikää siinä jo yhden syksyn jälkeen.

Kirppiksiltä ostan hyväkuntoisia Rukan sadevaatteita.

Me kiipeillään puissa ja kallioilla, vaatteiden täytyy kestää kulutusta, eikä halvat kestä.

EIKÄ!! Ihan tosi? Minä ainakin ostan 4 lapselleni Reiman ulkovaatteita ja SYY siihen on niiden kestävyys ja toimivuus. Viihdymme ulkoilmassa ja vaatteen tulee olla toimivia.. Oman egon pönkitystä se ei ole vaan tärkeintä on lasten hyväolo kelillä kuin kelillä

Näkisin että omassa sukupolvessa on paljon henkilöitä jotka harrastaa vaatteita ja muotia, ihan yhtälailla kuin joku harrastaa sisustusta tai kuvaamataidetta. Toki se vaatii rahaa, mutta ei nyt välttämättä älyttömiä summia jos juuri aleista ostaa. Ja jos on ylimääräistä rahaa niin itse saa päättää mihin käyttää. Meille esim. säästetään ulkomaanmatkoihin ja lasten tileille enemmin kun ostetaan 35e trikoopaitoja.

Eikös tämä ole sosiologiasta tuttu ilmiö: ennen oli hienot vaatteet oli ylellisyystuote, sen jälkeen perushyödyke ja nyt 2010-luvulla välttämättömyys hyödyke joka pitää kaikilla olla ;) Pätee varmaan ainakin osaan ihmisistä.

Toi jälleenmyyntiarvo on kyllä totta, vaikka mun mielestä on järjen köyhyyttä että jengi maksaa käytetyistä lastenvaatteista huimia summia. Itse olen kirppiksellä niin hintatietonen, että uudenveroisesta trikoopaidasta voisin maksaa max 3 euroa ja käytetyn näköisestä max euron. Mutta usein näkee kirppiksillä aivan kulahtaneita reimetecceja johonkin 40 euron hintaan, et kai niitä sit joku siihen hintaan ostaa.

Jos mä haluan satsata siihen että voidaan olla ulkona koko päivä niin että lapsille ei tule kylmä tai ne ei kastu niin joo olen suosiolla turhamainen.
Retkeillään , vaelletaan , lasketellaan, veneillään jne. sekä talvella että kesällä joten halutaan satsata siihen että kaikilla on mukavaa.
Sitä en ymmärrä että näitä kalliita ja kestäviä vaatteita pidetään hienostelu tai kauppakeskusvaatteina jotta eivät kulu ja niistä saadaan hyvä hinta huutiksessa.

Meillä on tickettiä, cupcakea, malaa, mutta löytyy myös jonathanin kurahaalaria yms.. Tykkään enemmän esim. tiketin kuoseista.
Tykkään myös yhteensopivista ja kivanvärisistä vaatteista :)

Kyllä ne on monelle harrastus ja arjen piristystä. Onhan se kiva kun pitää lähteä ulos karseen keliin niin on ainakin ihana ja hyväksi tiedetty haalari jota voi siinä uhmista pukiessa ihailla :)

Ei minusta suuri synti. Turhaa tietysti ja jos on esim. kotihoidontuilla kotona ja tiukkaa rahallisesti niin ihan tyhmäähän sellainen on.

[QUOTE="tiimarinvihko";25899750]Toi jälleenmyyntiarvo on kyllä totta[/QUOTE]

Toisaalta noissa kalliissa on aina se pelko, että jos kuluu kamalaksi/tahriintuu, niin menee paljon rahaa hukkaan kun ei voikaan sitten myydä!

Itse ostan yleensä uudenveroista käytettyä merkkeinä Jonathan, Remu, Lassietec ja saan tosi halvalla ja usein myydessä saan enemmän niistä kuin mitä maksoivat. Vielä kun ostan noita kestäviksi todettuja merkkejä :)

Meillä ostetaan merkkiä aina silloin kun ovat alessa. Esim. tämän vuoden alesta löytynyt gore-tex-kenkiä 10 e. Normisti 70 e. Pari numeroa kasvuvaraa ja menevät ensi talvenakin. Niinhän se on, että merkkituote on usemmiten laadukkaampi kuin henkkamaukka. Uskon, että noilla 10 e: n kengillä on jälleenmyyntiarvoakin ja niistä saattaa saada takaisin enemmän kuin ostaessa.

mää löysin meille 10e goret stadiumin loppualesta :D ostin molemmille lapsille.. ovh 79.9e. löytyyhän noita jos on aikaa etsiä, meillä on peräkkäin kaksi tyttöä ja ulkovaatteet säästän jos jää vain ehjänä. ja pyrin siihen että täydellä hinnalla en osta mitään vaan aina pitää olla jokin ale

Mä en keskustele kenenkään kanssa lastenvaatteista. Pidän sitä äärimmäisen tylsänä ja typeränä puheenaiheena. Ei myöskään jaksa kiinnostaa minkäänlainen kilpavarustelu. En edes katso, mitä muilla lapsilla on päällään. MUTTA ostan lapsillemme laatua, koska en jaksa rampata koko ajan shoppailemassa uutta halpaa rytkyä, joka menee pilalle muutamassa pesussa. Minua ärsyttää huono laatu ja luonnonvarojen tuhlaaminen ihan mielettömästi. Ostan todennäköisesti vähemmän esim paitoja lapsille kuin moni halvempia ostava keskimäärin, mutta ostan hyvälaatuista (eli merkkivaatetta joka usein maksaa enemmän). Ne kestävät kahdelle lapselle hyväkuntoisina.

Yhteistyössä