ihmeellisiä silmäoireita

  • Viestiketjun aloittaja "räpsy"
  • Ensimmäinen viesti
"räpsy"
Olen käynyt ihan muutama kk sitten optikolla näöntarkastuksessa, kaukonäkö vähän huonontunut ja pikkasen hajataittoa, laseja käytän tv:tä katsoessa ja autolla ajaessa. Aika ok näkö siis.

Viikko sitten torstaina katsoin elokuvaa. Valaistus oli aika hämärä (lattialamppu ja pöytälamppu vain päällä) ja luulin ensin että valaistuksen himmentäminen sai näön muuttumaan jotenkin oudoksi. Yhtäkkiä kuitenkin esimerkiksi elokuvan teksteistä näytti häviävän sanoja kokonaan näkyvistä. Hetken päästä tuo oire loppui ja näin eteeni hyvin, mutta näytti siltä kuin kaikki mitä näin sivusilmällä (kaveri, sohva, seinät yms) olisi jotenkin väreillyt. Vaiva vaikutti olevan vasemmassa silmässä, ihan kuin vasemmalla näkökentän rajalla olisi ollut pimeää tai joku varjo, en siis nähnyt sivulle päin kunnolla.

Näkö muuttui hetken päästä normaaliksi, mutta nyt välillä olen näkevinäni vasemmalla näkökentän laidassa jotain valonvälähdyksiä, niinkuin joku pieni lamppu räpsyisi. Mikähän kumma voi olla?
 
"vieras."
Käypä uudestaan tarkastuksessa. Kannattaa käydä ihan lääkärillä . Ensin tietty kannattaa kysyä voisko johtua jotenkin linsseistä. Mutta sinällään valitettavasti nuo kuulostaa sellasilta oireilta, mistä silmälääkäri on käskenyt HETI mennä näytille.
 
"räpsy"
Päänsärkyä oli viime syksyn aikana tosi usein, luultavasti jotain migreenin tyylistä kovaa särkyä (siihen ei liittynyt muita silmäoireita kuin kipu ihan silmän vieressä). lähiaikoina ei kuitenkaan ole ollut kyllä pahemmin mitään särkyjä. Varsinaisia sahalaitakuvioita ei ole ja se väreilykin näytti sellaiselta, kuin kaikki pinnat olisivat jotenkin "tärissy".

Pitänee kai soitella lääkärille jos ei mene ohi..
 
fh
Joo migreeniä minäkin epäilen. Itselläni meinaan usein migreeniä missä juuri samanlaisia oireita eikä kuitenkaan lainkaan päänsärkyä. Välillä tuntuu aika pelottavalta kun yhtäkkiä häviää tekstistä sanoja, näkökentästä palasia tai omasta peilikuvasta puolet. Onneksi oireet häviävät melko pian vaikkakin ns. pienet näköhäiriöt voi jatkua useitakin päiviä sen jälkeen.
 
sggs
Mulla oireilee migreeni silmäoireina. Varsinkin nyt keväällä lisääntyvä valo ja auringonpaiste tekevät todella kummia oireita. Näkökenttä alkaa hyppimään ja värpättämään, lukemisesta ei esimerkiksi tule yhtään mitään.
 

Yhteistyössä