Ihmeellisiä kavereita?

• Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti
ihmeissään
Meillä oli muutaman tunnin sairaalareissu tiedossa, jonne ajattelimme mennä kahden nuorimmaisen kera, vaikka aika oli minulle, mammografiaan.
Kysyimme kaveripariskunnaltamme, jos oisivat voineet ottaa "Matin, Maijan ja Villen" heille siksi aikaa, koska toinen heistä oli kotona koko päivän, eikä heillä ollut menoja sille päivälle. Asuvat tässä lähellä. (ja ovat hoitaneet lapsiamme hyvin harvoin)

"Matti ja Maija" ovat koululaisia ja "Villekään" ei ihan pieni enää. Heistä ei siis ihan kamalasti varmaankaan olisi ollut vaivaa.
Vastaus kuului, "noh, miksei, mut Ville on liikaa!"
Ehkä minun ymmärryksessäni on jotain vikaa, mut mielestäni tuo oli ihan hölmö kommentti...!? Tämä "Ville" on perheemme rauhallisin tyyppi, eikä taatusti olisi kiusaksi kenellekään.
Onko vika minussa vai missä, sillä en ymmärtänyt tuota alkuunkaan.
Menimme sairaalaan sitten koko porukalla.

Itse olen tarjoutunut ottamaan heidän lapsiaan aina jos sitä ovat tarvineet ja ajattelen itse, että päivä ja kaksikin, saati sitten muutama tunti, menee vaikka päällään...jos toinen sitä tarvii. Missä on ihmisten sisu? Vai onko kyse vain siitä, ettei haluta/kehdata auttaa? Miksi minusta tuntuu, että sellaisia ns. turhan vikisijöitä on päivä päivältä enemmän tällä pallolla...?

xxx
ok, kuskin tarpeen ymmärrän. Mutta en sitä ettei mies olisi voinut mennä lasten kanssa vaikka kahville herkuttelemaan siksi aikaa tai jotain muuta.

Mutta kukin toimii niinkuin itselle parhaiten sopii. Kavereita vain turhahaukkua sen takia etteivät vahdi teidän muksuja vaikka miehesikin olisi ollut kykeneväinen.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Ehkä olisi kannattanut selvittää asia heti ja kysyä ystävältäsi, et mikä vika on Villessä...?
Sanoivat, et se nyt vain on liikaa. Koska MÄ en halua, koska MÄ en jaksa...koska minä, minä, minä...että semmosta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Ehkä olisi kannattanut selvittää asia heti ja kysyä ystävältäsi, et mikä vika on Villessä...?
Sanoivat, et se nyt vain on liikaa. Koska MÄ en halua, koska MÄ en jaksa...koska minä, minä, minä...että semmosta.
Okei, no ei siihen sitten kauheesti ole vastaansanomista...harmillista. Onhan ne sairaalareissut sun muut aina hiukka vaativampia koko köörin kanssa. :/

Keittiönoita
Ymmärrän kyllä kaveriasi. Siis sitä, että sulla ei kuitenkaan ollut mikään hätätilanne vaan miehesi pystyi olemaan lasten kanssa sillä aikaa, kun sä olet tutkimuksessa.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
ok, kuskin tarpeen ymmärrän. Mutta en sitä ettei mies olisi voinut mennä lasten kanssa vaikka kahville herkuttelemaan siksi aikaa tai jotain muuta.

Mutta kukin toimii niinkuin itselle parhaiten sopii. Kavereita vain turhahaukkua sen takia etteivät vahdi teidän muksuja vaikka miehesikin olisi ollut kykeneväinen.
Mies polski sairaalan pallomeressä lasten kanssa sillä aikaa, kun kävin mammografiassa. Ja mieheni kyllä olisi ollut kykeneväinen jäämään lasten kanssa kotiakin, jos olisi minulle ollut joku muu kuski. Mutta kun muuta kuskia ei ollut ja sairaalaan oli pakko päästä. En ymmärrä kavereidemme käytöstä, ei voi mitään.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ymmärrän kyllä kaveriasi. Siis sitä, että sulla ei kuitenkaan ollut mikään hätätilanne vaan miehesi pystyi olemaan lasten kanssa sillä aikaa, kun sä olet tutkimuksessa.
Ok, jäi sanomatta, että koululaisten päivä jäi puoleen sen takia, että piti lähteä koko porukalla. En ymmärrä sitä, että kieltäydytään auttamasta vain siksi ettei huvita tmv. Mutta meitä on moneksi!

ymmärrän sun mieliharmis.. et jos oot kattonu niitten lapsia, ni kyl sitä automaattisesti silloin "odottaa" että, myös toinen voi katsoa sinun lapsia.. kun ei nyt kyseessä kuitenkaan mitenkään pitkä aika!
Seuraavan kerran kun sulta kysyvät apua, sano samoin, et vain puolet voi tulla..
Ymmärtäsin jos kaveriperheellä itsellä esim. kaks ihan pientä ja veisit 3 saman kokoista (eli alle kouluikäistä ), ni voi olla vähän vastakarvaan, mut et silti ite kehtais sanoa, että en ota hoitoon ja sit ite kyllä olisin tuomassa sulle omani..
ihmiset on joskus vähän turhankin itsekkäitä.. näkeehän sen nuista kommenteistakin!

Keittiönoita
Ok, jäi sanomatta, että koululaisten päivä jäi puoleen sen takia, että piti lähteä koko porukalla. En ymmärrä sitä, että kieltäydytään auttamasta vain siksi ettei huvita tmv. Mutta meitä on moneksi!
Meitä on moneksi. Mä taas en ymmärrä sitä, että pyydetään kavereita apuun silloin, kun tosiasiassa sitä apua ei tarvita. Koululaiset pärjää kyllä kotonakin koulupäivän jälkeen muutaman tunnin yksin tai keskenään...näinhän on monien työssäkäyvien vanhempien perheissä.

Mä olin aikoinaan luovuttamassa veriplasmaa ja systeri oli mulla autokuskina. Ei olisi tullut mieleenikään pyytää jotain kaveriani ottamaan edes yhtä kaksivuotiasta siksi aikaa hoitoon, kun kerran systeri pystyi katsomaan junnun perään sen aikaa, kun mä makasin letku käsivarressa. Eskari-iästä lähtien mulla taas on ollut lapset mukana lääkärikäynneillä, vaikka ei ole ollut toista aikuista mukana. Osaahan noi tutkimusten ajan istua odotustilassa odottamassa.

ap
Meitä on moneksi. Mä taas en ymmärrä sitä, että pyydetään kavereita apuun silloin, kun tosiasiassa sitä apua ei tarvita. Koululaiset pärjää kyllä kotonakin koulupäivän jälkeen muutaman tunnin yksin tai keskenään...näinhän on monien työssäkäyvien vanhempien perheissä.

Mä olin aikoinaan luovuttamassa veriplasmaa ja systeri oli mulla autokuskina. Ei olisi tullut mieleenikään pyytää jotain kaveriani ottamaan edes yhtä kaksivuotiasta siksi aikaa hoitoon, kun kerran systeri pystyi katsomaan junnun perään sen aikaa, kun mä makasin letku käsivarressa. Eskari-iästä lähtien mulla taas on ollut lapset mukana lääkärikäynneillä, vaikka ei ole ollut toista aikuista mukana. Osaahan noi tutkimusten ajan istua odotustilassa odottamassa.
Tuon ikäisiä koululaisia en missään nimessä jättäisi yksin kotiin! Huh. Siis alta kymmenvuotiaita.

ja mä taas en ymmärrä, miks ei vois pyytää kaverilta vastapalvelusta? Kysytäänhän sitä lapsenlikka apua, hullummistakin syistä, kuin sairaalassa käynnin ajaksi?
... mut taas toisaalta.. ihan OK juttu, et kaveri uskaltaa kieltäytyä, mitä ottaisi lapset ja sitten esim. murisisi selän takana, ku oli "pakko" ottaa tms. Mä arvostan sitäkin kyllä et ystävä, voi sanoa "anteeksi, mut mä en nyt vain jaksa.."

Alkuperäinen kirjoittaja zuku:
ja mä taas en ymmärrä, miks ei vois pyytää kaverilta vastapalvelusta? Kysytäänhän sitä lapsenlikka apua, hullummistakin syistä, kuin sairaalassa käynnin ajaksi?
... mut taas toisaalta.. ihan OK juttu, et kaveri uskaltaa kieltäytyä, mitä ottaisi lapset ja sitten esim. murisisi selän takana, ku oli "pakko" ottaa tms. Mä arvostan sitäkin kyllä et ystävä, voi sanoa "anteeksi, mut mä en nyt vain jaksa.."
Niin, kyllähän ystävyydessä toimii sellanen vastavuoroisuuden periaate..mutta meitä on niin moneksi. :whistle:

Ymmärrän kyllä harmistuksesi. Mä kyllä otan aina kavereiden lapset jos tarvetta on ja teen myös järjestelyjä muiden menojen suhteen että voisin auttaa. Kyllä se kieltämättä sitten harmittaa jos joskus harvoin itse pyytää apua ja koskaan ei sitä saa. Itse olen ottanut yhden ystäväpariskunnan tytärtä meille muutamankin kerran yökylään parin tunnin varoitusajalla että vanhemmat pääsisivät iltaviihteelle. Kerran sitten pyysin vastapalvelusta ja pyysin heitä lapsenvahdiksi muutamaksi tunniksi illalla. Tämä kaverini sanoi että neuvottelee asiasta miehensä kanssa ja soittaa takaisin. Useamman tunnin päästä soitin ja kysyin asiasta niin mies oli kuulemma sitä mieltä että he haluaisivat olla kyseisenä iltana ihan perheen kesken kun on niin vähän yhteistä aikaa :headwall: Oli kyllä pettynyt olo koska tuntui että olen kyllä heille laatuaikaa mahdollistanut monta kertaa aikaisemmin.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja zuku:
Ymmärrän OIKEIN hyvin tuonkin, jos ei JAKSA oikeasti! Siinä on paljon syytä. Tiedän oikein hyvin, mitä on väsymys. Ja on hyvä, että uskaltaa sanoa sen.
Mutta tässä tapauksessa ei ollut kyse väsymyksestä, vaan ihan jostain muusta. Tämä vanhempi, joka oli tämän päivän kotona, aina kehuskelee sillä, kuinka hänellä on virtaa ja tekemistä ei koskaan tarpeeksi...siksi uskalsinkin kysyä. Mutta juu, se on ollutta ja mennyttä.

Keittiönoita
Tuon ikäisiä koululaisia en missään nimessä jättäisi yksin kotiin! Huh. Siis alta kymmenvuotiaita.
No sitten ne varmaan täytyy ottaa mukaan =) Eikä kouluikäisistä kyllä ole edes vaivaa siellä lääkärissä, koska osaavat jo istua odotushuoneessa lehtiä lukemassa sen aikaa, kun äiti on tutkimuksessa, jos lasten isä haluaa sen aikaa puuhastella jotain omine nokkineen.

Mä ymmärrän sen, että jos on joku sellainen tilanne, mitä ei ilman apua saa ratkaistuksi, niin kaverit auttaa. Mä otin aikoinaan 4 lasta - joista nuorin oli vuoden - hoitoon, kun ystäväni piti päästä lähtemään synnyttämään eikä näiden lasten mummo ollut vielä päässyt lähtemään töistä. Tollaset avun tarpeet ymmärrän, koska synnyttämään ei oikein voi lähteä neljän alle kouluikäisen kanssa.

No kyllä sitä olettaa että jos hoitaa toisen lapsia niin se sitten tarvittaessa hoitaa minun lapsia. Mutta ihmiset on mulkkuja, käytetään vaan hyväksi eikä sitten suostuta tekemään vastapalvelusta. Sellaista se on. Minulla onneksi kaverit hoitaa ja tietävät että minä hoidan tarvittaessa.

ap
No sitten ne varmaan täytyy ottaa mukaan =) Eikä kouluikäisistä kyllä ole edes vaivaa siellä lääkärissä, koska osaavat jo istua odotushuoneessa lehtiä lukemassa sen aikaa, kun äiti on tutkimuksessa, jos lasten isä haluaa sen aikaa puuhastella jotain omine nokkineen.

Mä ymmärrän sen, että jos on joku sellainen tilanne, mitä ei ilman apua saa ratkaistuksi, niin kaverit auttaa. Mä otin aikoinaan 4 lasta - joista nuorin oli vuoden - hoitoon, kun ystäväni piti päästä lähtemään synnyttämään eikä näiden lasten mummo ollut vielä päässyt lähtemään töistä. Tollaset avun tarpeet ymmärrän, koska synnyttämään ei oikein voi lähteä neljän alle kouluikäisen kanssa.
No ehkä et ihan ymmärrä tätä meidän kuviota, mistä on kysymys.
Meillä ei tarvi olla hengestä kysymys, että pyydetään toiselta apua, eikä tarvi kavereillakaan olla hengestä kysymys, että voi saada meiltä apua!
Meille saa tuoda lapsia hoitoon vaikka siitäkin syystä, ettei nyt vaan jaksa mennä niiden kanssa kauppaan esim. tai jos vaikka haluaa viettää vapaaillan puolison kanssa. Itse olemme tarjonneet apua ihan joka lähtöön, siksi tuo kommentti vähän hätkähdytti! Ei ole pakko ymmärtää. :)

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
No kyllä sitä olettaa että jos hoitaa toisen lapsia niin se sitten tarvittaessa hoitaa minun lapsia. Mutta ihmiset on mulkkuja, käytetään vaan hyväksi eikä sitten suostuta tekemään vastapalvelusta. Sellaista se on. Minulla onneksi kaverit hoitaa ja tietävät että minä hoidan tarvittaessa.
Kyllä munkin kaveripiirissä vastavuoroisesti autetaan. Mutta ehkä sitä vaan on yh:na niin tottunut siihen, että lapset kulkevat mukana. Ja vasta sitten, jos lasta ei todellakaan voi ottaa mukaan eikä lapsen isä halua lastensa kanssa olla sen aikaa, niin sitten pyydetään apuun kavereita. Kaveripiirinikin kyllä muodostuu pääasiassa yksinhuoltajista ja heillä sama ajatus eli kaveria pyydetään lapsenvahdiksi vain, jos muutakaan ratkaisua asiaan ei ole. Mutta kuten ap sanoi, me ihmiset ollaan erilaisia.

Keittiönoita
No ehkä et ihan ymmärrä tätä meidän kuviota, mistä on kysymys.
Meillä ei tarvi olla hengestä kysymys, että pyydetään toiselta apua, eikä tarvi kavereillakaan olla hengestä kysymys, että voi saada meiltä apua!
Meille saa tuoda lapsia hoitoon vaikka siitäkin syystä, ettei nyt vaan jaksa mennä niiden kanssa kauppaan esim. tai jos vaikka haluaa viettää vapaaillan puolison kanssa. Itse olemme tarjonneet apua ihan joka lähtöön, siksi tuo kommentti vähän hätkähdytti! Ei ole pakko ymmärtää. :)
No nyt mä alan ymmärtää vähän paremmin =) Itsellä kun ei ole kokemusta siitä, että veisi lapset kauppareissun ajaksi kaverille hoitoon.

Miä
No miä tiedän että sisko ottaisi miun pojan melkein millon vaan hoitoon jos pyytäisin. Mutta en pyydä kun ei ole oikeaa tarvetta. Sisko taas tietää että miä en missään nimessä ottaisi sen kolmea alle 4-vuotiasta hoitoon millon vaan :whistle: Mutta jos siskolla olisi oikeasti hätä niin miä ottaisin ne kolme huliviliä tänne vaikka heti, se on itsestään selvää. Ei aavistustakaan mitä siitä tulisi mutta kyllä myö pärjättäis jotenkin :D

vieras

Meillä kahdeksanvuotias jää välillä yksin ihan itse, voi olla ihan useammankin tunnin. Ja pyöräilee kavereidensa luokse, osaa käyttää puhelinta yms.

Yhteistyössä