Ihme on tapahtunut! Hesarissa puhutaan järkeä!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
http://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005170307.html

Älkää romantisoiko muslimien huiveja
Suomessa moni puolustaa muslimien huiveja ja perustelee sitä naisen oikeudella pukeutua miten haluaa. Solidaarisuutta ei riitä niille musliminaisille, jotka haluaisivat hylätä huivin, kirjoittaa kolumnissaan Annamari Sipilä.

Annamari Sipilä HS

Julkaistu: 15.4. 2:00 , Päivitetty: 15.4. 14:25

Nyt kun kansainvälinen hijab-päivä on jo takana ja burkinikausi vasta tuloillaan, on aika miettiä asiallista ja ihmisoikeuksien kannalta kestävää suhtautumista muslimien huiveihin.

Suomessa on myötätuulessa eräänlainen huivien romantisointi. Tähän joukkoon kuuluville huivin puolustamisesta on tullut tärkeämpää kuin se, mitä on huivin sisällä: elävä ihminen. Romantisoijat painottavat hanakasti ”naisen oikeutta pukeutua miten haluaa”, mutta vain, jos uhattuna on oikeus pukeutua huntuun. Jostain syystä heillä ei riitä samanlaista solidaarisuutta musliminaisille, jotka haluaisivat hylätä huivin.

Huivin romantisoijat ajavatkin huivin oikeuksia – eivät naisten oikeuksia – ja pelaavat samalla patriarkaatin pussiin. He rinnastavat sosiaalisessa mediassa kuvat rannalla ilakoivista katolisista nunnista ja burkiniasuisista kylpijöistä ja kysyvät: ”Mitä eroa?” Paljonkin eroa. Nunnaksi ryhtyminen on henkilökohtainen valinta, joka lähtee omasta uskonnollisesta vakaumuksesta. Nunnat eivät synny nunnaperheisiin ja pukeudu pienestä pitäen huiviin. Sen sijaan kymmenille miljoonille musliminaisille huivi on kaikkea muuta kuin valinta-asia. Huiviin pakottavat lait, maan tapa tai sosiaalinen paine.

Huivin romantisoijat muistuttavat myös, että oma isomummokin kulki lypsämässä huivi päässä eikä hiussuortuvakaan saanut näkyä. ”Mitä eroa?” Paljonkin eroa. Isomummon huivin tehtävä oli suojata käytännön töissä, ei varjella naineen naisen säädyllisyyttä. Sama isomummo oli kulkenut vielä naimattomana naisena hiukset vapaina, käynyt tansseissa ja päästänyt poikia aittaansa yöjuoksulle.

Huivin romantisoijat saattavat myös itse pukeutua tempauksenomaisesti huiviin halutessaan osoittaa tukea esimerkiksi maahanmuuttajanaisille. Eikö mitään humaanimpaa tukimuotoa löytyisi? Miljoonat naiset pyristelevät tälläkin hetkellä eroon huntupakosta. Heille huivi on alistamisen symboli. En usko, että he ilahtuisivat nähdessään länsimaalaisia naisia huivia romantisoimassa ja asettumassa näin pakkovallan puolelle.

Huivin romantisoijille ei ole myöskään ongelma, jos esipuberteettiset pikkutytöt puetaan huiviin ja burkiniin. Sama joukko tarttuu kuitenkin herkästi siihen, kuinka tytöille tarjotaan kaupassa pinkkiä ja pojille sinistä. Lapsen etu tuntuu olevan suhteellista.

Egyptiläis-amerikkalainen kirjailija-feministi Mona Eltahawy on ottanut vahvasti kantaa sitä vastaan, että musliminaisten ja huivin välille vedetään lännessä yhtäläisyysmerkit. Näin painetaan marginaaliin kaikki ne musliminaiset, jotka eivät käytä tai eivät haluaisi käyttää huivia. Huivin korostaminen ei edistä uskonnonvapautta vaan toimii naisten oikeuksia vastaan.

Miten huiviin pitäisi sitten suhtautua, jos haluaa kunnioittaa eri kulttuureja mutta välttää polkemasta naisten etua? Haastattelin viime vuonna iranilais-brittiläistä ihmisoikeus- ja sekularismi-aktivistia Maryam Namazieta. Hän sanoi hyväksyvänsä Britanniassa asuvan aikuisen naisen aidon valinnan, vaikka itse pitääkin huntua alistamisen välineenä. Lasten hunnuttaminen ja kasvot peittävät täyshunnut kuten niqabit ja burkat pitäisi sen sijaan kieltää. Niissä ei olekaan mitään romantisoitavaa.
 
  • Tykkää
Reactions: epek ja Elena777
Kannattaa lukea kommentit, siellä on paljon järkeviä kannanottoja.

Mutta myös sellaisia, että jos ei ole provo, niin todella hälyttävää että yhteiskunnassa voi olla tällainen henkilö:

"Minä ainakin kannatan tuota huivia. Mitä tekemistä naisella ylipäätään on julkisella paikalla ilman huivia tai vakituista seuralaista? Ilman huivia ja seuraa liikkuva nainen osoittaa, että on etsimässä seuraa ja kaikkien on silloin sallittua yrittää. Huivi ja miesseuralainen takaa naiselle vapauden liikkua kodin ulkopuolella rauhassa."

Siis oikeasti, jos ei ole provo, niin miten tuollainen ihminen voi olla Suomessa vuonna 2017? Noin karmeasti ja ahtaasti ei taidettu täällä ajatella edes keskiajalla, tai edes kiviajalla.
 
Kannattaa lukea kommentit, siellä on paljon järkeviä kannanottoja.

Mutta myös sellaisia, että jos ei ole provo, niin todella hälyttävää että yhteiskunnassa voi olla tällainen henkilö:

"Minä ainakin kannatan tuota huivia. Mitä tekemistä naisella ylipäätään on julkisella paikalla ilman huivia tai vakituista seuralaista? Ilman huivia ja seuraa liikkuva nainen osoittaa, että on etsimässä seuraa ja kaikkien on silloin sallittua yrittää. Huivi ja miesseuralainen takaa naiselle vapauden liikkua kodin ulkopuolella rauhassa."

Siis oikeasti, jos ei ole provo, niin miten tuollainen ihminen voi olla Suomessa vuonna 2017? Noin karmeasti ja ahtaasti ei taidettu täällä ajatella edes keskiajalla, tai edes kiviajalla.

Ja kun tuon kommentin liittää tähän:

Moni helsinkiläisnainen pelkää liikkuessaan kaupungilla – miksi siitä ei puhuta enempää?
Pidämmekö naisten pelkoa normaalina olotilana?
http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005172501.html


Ja poliisin tilastoihin, niin eiköhän yleiskuva ole aika selvä. Meillä ei ole tietyn väestöryhmän mukaan naisen hyväksyttävää kulkea julkisella paikalla ilman huivia ja vakituista miesseuralaista, ja jos näin tekee, on "vapaata riistaa".

Ja sitten ihmetellään tilastoja ja turvattomuuden tunnetta.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Kannattaa lukea kommentit, siellä on paljon järkeviä kannanottoja.

Mutta myös sellaisia, että jos ei ole provo, niin todella hälyttävää että yhteiskunnassa voi olla tällainen henkilö:

"Minä ainakin kannatan tuota huivia. Mitä tekemistä naisella ylipäätään on julkisella paikalla ilman huivia tai vakituista seuralaista? Ilman huivia ja seuraa liikkuva nainen osoittaa, että on etsimässä seuraa ja kaikkien on silloin sallittua yrittää. Huivi ja miesseuralainen takaa naiselle vapauden liikkua kodin ulkopuolella rauhassa."

Siis oikeasti, jos ei ole provo, niin miten tuollainen ihminen voi olla Suomessa vuonna 2017? Noin karmeasti ja ahtaasti ei taidettu täällä ajatella edes keskiajalla, tai edes kiviajalla.
Helposti voi olla Suomessa...saattaa hyvinkin olla muslimi jos ei ole provo.
 

Yhteistyössä