Ihme meininki! Asiaa ilmaisista bussimatkoista rattaiden kanssa

  • Viestiketjun aloittaja sen yhden lapsen äiti
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja veera:
Alkuperäinen kirjoittaja rööttynä:
juu mää olen törmännyt ja todella ärsyttävää :kieh: kerran olin onneksi yksin bussilla liikkellä, mutta jos olisin ollut tuplien kanssa, niin sinne olisin minäkin pysäkille jäänyt odottelemaan seuraavaa bussia, bussissa siis oli jo yksi äiti pienen lapsen kanssa ja toinen teini tyttö tyhjien sateenvarjo rattaiden kanssa :kieh: ja kerran kun olin bussisa ja kun menin taas tupilen kanssa vaunu osio olikin täynnä, pari pysäkkiä myöhemmin joku äiti sitten kysyy meiltä et ollaanko menossa kaupuunkiin asti, et jos mennään vain tuohon lähikaupalle (jonne kävelee 20min) et olisko meistä jompi kumpi antanut paikkansa hälle? :eek: no olin kylläkin sillä kerralla menossa kaupunkiin asti, mutta vaikka matkani olis jääny tohon lähikaupalle, en olis paikkaani antanut, ne harvat kerrat milloin mekin sinne bussiin mahduttiin ja tosin sillä ei mitään huvi ajeluja tehty, vaan sillä mentin kun oli kiire!
oletko varma ettei se tyhjiä vaunuja kuljettanut ollut maksanut kyytiään? olen itse kerran jouduin ratikassa meneen tyhjien rattaiden kanssa, maksoin lipun, olis pitänyt vaan liimata se vaikka ohtaan - yhden niin murhaavan katseen sain yhdeltä tantalta, kahto kyllä niin selkeästi minua ja tyhjiä rattaita..hänellä itsellään ei ollut edes rattaita, joten en vieny siltä ees paikkaa.
no sillä kerra en ollut varma, mutta samaiseen tyttöön törmäsin myöhemminkin ja ei maksanut kyytiään joten todennäköisesti ei silloin aijemminkaan.
 
mam
No en ole vielä törmännyt ihan noin vanhoihin rattaissa matkustaviin. Mutta ihmettelen, ettei täällä ole vielä vedetty erityislapsi-korttia esiin? Kait se olis mahdollista, että kehitysvammaisia rattailla vielä kuljetettais tossa iässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja miisuliini:
itseä ärsyttää myös tuo, tosin en ole yhtään ekaluokkalaistakaan rattaissa nähnyt. vanhin taitaa olla maks.5-6v, mutta se on mielestäni jo liian vanha kyllä rattaisiin.meillä poika oli 2.5 kun ei enää istunut rattaissa ollenkaan, ja mielestäni raja pitäisikin vetää johonkin 3-4 v.
Entäs kun ei omista autoa ja kävelymatkaa yhteen suuntaan saattaa tulla 3-4kilsaa.. Pitäiskö vähän vajaa 4-vuotiaan jaksaa kävellä tuo matka? Jos kukin vaan vetäis sen rajan siihen mikä itsestä tuntuu hyvältä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pikku Mii:
Alkuperäinen kirjoittaja miisuliini:
itseä ärsyttää myös tuo, tosin en ole yhtään ekaluokkalaistakaan rattaissa nähnyt. vanhin taitaa olla maks.5-6v, mutta se on mielestäni jo liian vanha kyllä rattaisiin.meillä poika oli 2.5 kun ei enää istunut rattaissa ollenkaan, ja mielestäni raja pitäisikin vetää johonkin 3-4 v.
Entäs kun ei omista autoa ja kävelymatkaa yhteen suuntaan saattaa tulla 3-4kilsaa.. Pitäiskö vähän vajaa 4-vuotiaan jaksaa kävellä tuo matka? Jos kukin vaan vetäis sen rajan siihen mikä itsestä tuntuu hyvältä.
Eihän se 3-4 v kävele, jos bussissa rattaissa istuen ilmaiseksi matkustaa :whistle:

Eli eri asia.
 
Lily
No mua kanssa ärsyttää, jos näen, että n. 5-6 v lapsi kävelee muuten, ja sitten bussin tullessa äiti pyytää hyppäämään rattaisiin. On aika selvää, että lapsi silloin on rattaissa vain ilmaisen matkan takia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mam:
No en ole vielä törmännyt ihan noin vanhoihin rattaissa matkustaviin. Mutta ihmettelen, ettei täällä ole vielä vedetty erityislapsi-korttia esiin? Kait se olis mahdollista, että kehitysvammaisia rattailla vielä kuljetettais tossa iässä.
no kehitysvammaisilla on varmaan ihan omat erikoistuolit - ei mitkään normirattaat,jos niitä tarvitsee.
 
vieras
Laittaisin lapsen pyöräilemään jos matkaa useampi km paitsi jos kyse esim. aamuviennistä päivähoitoon. En ole tajunnut edes ajatella rattaita vaihtoehtona yli 3-vuotiaalle, kun ei lapsi rattaissa ole itsekään enää halunnut olla.

Normirattaissa kai alkavat painorajatkin paukkua jos yli 5-vuotiaita istutetaan. Erityislapsikortti taidettiin jo vetää jossain esiin ja onhan se mahdollista, sydänviat yms. Todennäköisyys, että kaikki bongatut isot rattailla kulkijat ovat hyvin sairaita lapsia on aika pieni, etenkin jos pomppaavat kyydin jälkeen kävelemään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Pikku Mii:
Alkuperäinen kirjoittaja miisuliini:
itseä ärsyttää myös tuo, tosin en ole yhtään ekaluokkalaistakaan rattaissa nähnyt. vanhin taitaa olla maks.5-6v, mutta se on mielestäni jo liian vanha kyllä rattaisiin.meillä poika oli 2.5 kun ei enää istunut rattaissa ollenkaan, ja mielestäni raja pitäisikin vetää johonkin 3-4 v.
Entäs kun ei omista autoa ja kävelymatkaa yhteen suuntaan saattaa tulla 3-4kilsaa.. Pitäiskö vähän vajaa 4-vuotiaan jaksaa kävellä tuo matka? Jos kukin vaan vetäis sen rajan siihen mikä itsestä tuntuu hyvältä.
Eihän se 3-4 v kävele, jos bussissa rattaissa istuen ilmaiseksi matkustaa :whistle:

Eli eri asia.
Mä sain Miisuliinin tekstistä käsityksen että ihan vaan rattaissa istumisen raja pitäs vetää 3-4v.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja tuskinpa:
paljon yli kouluikäinen edes mahtuisi rattaisiin...
Samaa mietin. Mun esikoinen on lyhytkasvuinen, mutta ei sekään enää kouluiässä olisi rattaisiin mahtunut.
Jeps. Meillä pienehkökokoinen erityislapsi 4v. 97cm ja 13kg, menee vielä kevyesti ihan normi rattaisiin, mutta mitenhän mahtaa olla kouluiässä...

Nyt ollaan kuitenkin saatu lainaksi tuollaiset apuvälinerattaat joissa voisi kuljettaa 35kg asti eli aika pitkälle kouluikään niillä pärjättäisiin. http://www.minicrosser.se/Files/Broschyrer/Pixi_ny.pdf
Ja jos käyvät pieniksi niin samaa mallia on saatavilla vielä 50kg asti, niihin mahtuisin sitten itsekin istumaan. :D Tosin jos vielä tuossa vaiheessa rattaita tarvitaan niin taitaisi pyörätuoli olla jo kätevämpi kulkuväline.

Toiveissa kyllä ettei enää kouluiässä hirveästi tarvisi Pojua rattaissa kuljetella, ja sen verran harvoin olen noita koululaisia rattaissa nähnyt busseissa vaunupaikkoja viemässä ettei se varmaan ihan hirveä ongelma ole. Ja tosissaan ne koululaiset jotka ovat tuolla rattaissa olleet ovat niin ikään erityislapsia, eli saman paikan olisivat vieneet pyörätuolilla liikkuessaankin.
 
Khimaira
Mun poika on iso 3- vuotias ( 110cm / 20kg ) eikä yhtään hävetä työnnellä häntä rattaissa :xmas:
Jos mennään kaupungille, niin totta munassa mennään ilmaiseksi rattaiden kanssa, kun ei se poju kuitenkaan jaksa kävellä montaa tuntia kaupungilla.
 

Yhteistyössä