Ihanko oikeasti lapset osaa olla nykyään niin vaativia..

Himpulat ja Vimpulat

Aktiivinen jäsen
25.05.2004
1 989
1
36
olikohan se nyt Meidän Perhe-lehti mistä luin lasten synttäreistä, että on nykyään paineet siitä ettei perhe enää välttämättä "kehtaa" järjestää lapsen synttäreitä "vain" kotona :o kun yhä useammat järjestää synttärit jossakin sisäseikkailupuistossa tmv.
Ja lapset osaa kyllä olla vaativia lelujen suhteen, tuli kirjoituksessa ilmi.

Minusta tuollaisessa ruokitaan/synnytetään ahneutta, eikö se lahjan ostaminen toiselle pitäisi olla mukavaa ja antaminen lähteä sydämestä?
Ja taas lahjansaaja kiitollinen, oli lahja sitten kuinka pieni tai suuri hyvänsä

Meillä oli just eilen tytön synttärit ihan kotosalla, ja kyllä vaan oli ilosia ja tyytyväisiä juhlijoita. Eikä ollut edes ohjattua toimintaa.... :whistle: Eikä myöskään mitään tilpehööripussukoita kotiinviemisiksi, "vain" sellaiset mun tekemät tiput, joilla pitkät coctailtikut jalkoina, ja muksut sai pistellä ne täyteen karkkeja. Oli muuten enemmän tykätty kotiinvieminen kuin ne krääsätavarat...

Mutta joo, rupee kyllä meneen hysteeriseks tää synttäritouhu, kaikenlaista vaaditaan, ja tottakai lapsetkin sitten oppivat vaatimaan, et pitäis olla sitä ja tätä. Ite en tykkää noista "seikkailupuistosynttäreistä" kyllä yhtään...

Kyllä ne vaan osaa vaatia - kun vanhemmat opettaa! :/

Jos ei (vanhempien mielestä ) aina tarvis olla enemmän ja paremmink uin muilla niin en usko että lapsetkaan olis tyytymättömiä ihan pikku juttuihin...

Tätä mä olen pohtinut,että miten sitä osaa tytön kasvattaa niin ettei tule ahneeksi ja kulutus hysteriaa kannattavaksi ihmiseksi.Haluaisin,että tyttö osaa arvostaa pieniäkin lahjoja eikä aina vaadi kaikista kalleinta ja hienointa..

Mä puolestani kuulin kerran, kun lapsi oli ihan tohkeissaan ystävänsä kotisynttäreistä. Se toohotti ihan huumassa, että kun oli hyvät synttärit ja kakku oli tehty itse! Kotisynttäreissä on kova laittaminen ja varmaan sen vuoksi ne ovat vähentyneet. Kyllä tämä trendi on enemmän aikuisten kuin lasten aiheuttama.

Alkuperäinen kirjoittaja omatekoinen kakku on lasten luksusta:
Mä puolestani kuulin kerran, kun lapsi oli ihan tohkeissaan ystävänsä kotisynttäreistä. Se toohotti ihan huumassa, että kun oli hyvät synttärit ja kakku oli tehty itse! Kotisynttäreissä on kova laittaminen ja varmaan sen vuoksi ne ovat vähentyneet. Kyllä tämä trendi on enemmän aikuisten kuin lasten aiheuttama.

juu, en tarkoittanutkaan että se on lasten "syytä". me vanhemmathan se malli annetaan ja opetetaan lapsi..

No minä aion ainakin järjestää synttärit kotona ja ilman mitään ohjelmanumeroita. Ja kakun väsään itse ja kellekkään ei jaeta matkaan mitään krääsää. Ja tässä kaavassa tullaan pysymään toivon mukaan jatkossakin.

Tuli mieleen että koska kaikki tahtoo nykyisin olla jollain teemalla niin miksei myös ns. vanhan ajan teemalla. Lahja voisi olla itse tehty ja sen kustannukset vaikka max 3? hinnaltaan. Tai lahjaksi voisi pyytää itse tehtyä runoa tms.
Viihteenä toimisi aasin hännän laitto, ilmapallojen poksuttelukilpailu pareittain, onginta tms.

Jos olis varaa, niin järjestäisin synttärit varmaan just jossain mäkkärissä tms. ihan laiskuuttani, mutta kun sitä pätäkkää ei ole, niin ihan koti synttärit on aina ollut. Tyttö on saanut elämässään varmaan 15-kutsua synttäreille, ja koskaan ne ei ole ollut muualla kuin kotona! (pari kertaa kerhohuoneella.. )

Alkuperäinen kirjoittaja omatekoinen kakku on lasten luksusta:

juurikin näin. :)

Toki ymmärrän senkin ettei kaikki halua kotiinsa vieraita lapsia.. varsinkaan kun tänä päivänä ei lainkaan tiedä miten lapset käyttäytyvät. Kesällä olin pitämässä hoitolapseni 5v synttäreitä kotona ja kylässä olevilla kavereilla ei ollut suurimmalla osalla mitään käytöstapoja. Koskivat kaikkeen ja hajottivat mm. keittiön kaapin. :/

Nyt vajaa vuoden työssäni olen järkännyt synttäreitä ja huomannut saman. Osan synttäreistä onnistuu pilaamaan yksi tai kaksi vierasta jotka käyttäytymisellään dominoivat koko juhlaa.

Mutta tää nyt meni vähän ohi aiheen.. sori.

Siinä mä eroon osan mielipiteistä että kyllä musta synttäreillä.. kotonakin on kiva olla jotain järkättyä ohjelmaa.. esim lahjojen avaus jollain leikillä ja sitten vaikka yksi tai kaksi muuta leikkiä.. eroaa sitten vähän perinteisestä kyläilystä.. :)

joo kyllähän lapset vaatii, ja kun kaveri saa jotain, niin tottakai sit tää kaverin kaverikin haluaa ja kierre on valmis, täällä päin synttärit on kaikilla olleet kotona, kun ei täällä ole mitään sellaisia paikkoja, jossa niitä vois muualla pitää, kun pitäis mennä lähes sata kilsaa johonkin lähimpään mäkkäriin tai sellaiseen. eikä vielä ole kukaan keksinyt palkata kotisynttäreille pelleä tai jotain vastaavaa vaan kaikki vanhlemmat on vielä ymmärt5äneet, että lasten synttärit on lasten synttärit, eikä vaadi sen ihmeempiä rekvisiittoja

Yhteistyössä