Ihanaa: lapset haluaa leikkiä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

myö

Vieras
Kyllä helpotti, kun kuuntelin eilen radiosta lasten toiveita. Ykkösenä oli, että haluavat aikaa leikkiä ja aikaa olla vanhempien kanssa. Lisäksi siellä oli asiantuntijoita, jotka myös puhuivat siitä, että nykyajan lapsilla on liikaa harrastuksia, jotka ovat liian ohjattuja ja joissa vaaditaan aivan liikaa. Lisäksi, tämä tuli lasten suusta, harrastuksistaan ei saa itse päättää.

Mie olen tuntenut suurta syyllisyyttä, kun meidän lapsilla 5 ja 4 vee ei ole yhden yhtä harrastusta vielä, vaan enpä tunne enää :).

no ihan maalaisjärjellähän sitä yleensä mennään. pienten harrastukset ovatkin enemmän vanhemmille suunnattuja ja monet vanhemmat haluavat lapset "pois jaloista", ikävää mutta totta. meillä saa harrastaa ja kokeilla, mutta mihinkään en lähde makkaroita paistamaan enkä tienvarsia siivoamaan. ja koulu ei saa kärsiä.

Kirjotatte asiaa! Harrastuksiin kerkeää kouluiässä, ja sittenkään ei ole kiire jos lapsi ei itse tahdo. Todellakaan 4 ja 5 vuotiatten ei tarvitse harrastaa mitään muuta kun jotain aikuisten kanssa yhdessä tekemistä, kuten luistelua, hiihtoa, jalkapalloa... siis ei missään joukkueessa vaan vapaa-ajalla huvikseen ja ilokseen.

Miulla on sen verran pienet lapset, etten tiedä, mitä kouluiässä tapahtuu, mutta kauhulla olen yhdenkin tuttavaperheen elämää katsellut: Kaikki lapset alle kouluikäisiä. Ovat päikässä 7.30 - 17.00. Vanhimmalla kolme harrastusta, joihin kaikkiin vanhemmat vain vievät lapsen ja tulevat hakemaan, kun harrastus ohi. Keskimmäisellä kaksi samankaltaista harrastusta, joista toinen lauantaina. Milloin ne lapset huokaisee ja milloin perhe viettää yhteistä aikaa ihan rauhassa kotona?

Mun mielestä on ihan hirveää, että vanhemmat kuskaavat alakouluikäisiä lapsiaan monta kertaa viikossa eri harrastuksiin. Ensin juostaan urheiluharrastuksissa, sen jälkeen vähän kulttuuriharrastuksia, jotain harrastuskerhoja, käydään hevostalleilla, yms yms..

Missä välissä se lapsi ehtii elämään omaa elämää, kun vanhemmat elää sitä lapsen puolesta?

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Mun mielestä on ihan hirveää, että vanhemmat kuskaavat alakouluikäisiä lapsiaan monta kertaa viikossa eri harrastuksiin. Ensin juostaan urheiluharrastuksissa, sen jälkeen vähän kulttuuriharrastuksia, jotain harrastuskerhoja, käydään hevostalleilla, yms yms..

Missä välissä se lapsi ehtii elämään omaa elämää, kun vanhemmat elää sitä lapsen puolesta?

Totta. Ja lapselle olis tärkeää vapaa leikki; miten se onnistuu, jos kaikki aika kuluu ohjatussa toiminnassa?

Tuossa kirjotin aiemmin että "kerkeää kouluiässä..." niin tarkoitin sitä että sitten kun koulukaverit alkaa olla tositärkeitä ja niiden kanssa haluu lapsi viettää aikaa niin alkaa se harrastusten mankuminen(ainakin meillä) ja varsinkin kun ne koulukaverit kehuu ja leuhkii niillä harrastuksillaan ! Eli minä itse en vieläkään haluaisi mihinkään harrastuksiin viedä lastani mutta kun toinen jo haluaa niin muutamaan olen luvannut. Pienenpänä ei tää esikoinen edes halunnut mihinkään, onneksi.

tuossa iltalehden jutussa psykologi kuulemma kertoo, miksi hänen mielestään koulut alakavat väärään aikaan... onko kukaan lukenut lehteä?

Mun mielestä klo 8 on kauhea aika talvella olla jo koulussa...tai töissäkään ;)

säkkipimeässä ei ihmiskeho oikein toimi!

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
tuossa iltalehden jutussa psykologi kuulemma kertoo, miksi hänen mielestään koulut alakavat väärään aikaan... onko kukaan lukenut lehteä?

Mun mielestä klo 8 on kauhea aika talvella olla jo koulussa...tai töissäkään ;)

säkkipimeässä ei ihmiskeho oikein toimi!

Samaa mieltä. Ainakin teinien kanssa menee eka tunti ihan hukkaan, kun kaikki nukkuvat. Kannatan lämpimästi yhdeksältä aloittamista.

Yhteistyössä