Ihan vaan vinkkinä sit kaikille vähävaraisille! Lapsen opintotuesta.

"visitor"
Ihan pieni huomautus. Lukiohan ei ole ilmainen, kirjat maksaa aika paljon.
Suomessa lukio ja muut jatko-opiskelutkin ovat "ilmaisia" verrattuna siihen, mitä ne todellisuudessa kustantaisivat, jos lukukausimaksuilla toiminta pyöritettäisiin. Tätä tarkoittaa Suomen ilmainen koulutus nyt ja toivottavasti jatkossakin. Niihin opiskelutarvikehankintoihin voi käyttää opintorahaa. Tai kuten jo keskustelittekin, kirjoja voi ostaa käytettynä.

Ensimmäisessä kommentissani jo mainitsinkin, että vanhemmilla on lain edessä elatusvelvollisuus, ja koulutustukivastuu, jopa niihin yli 18v lapsiinsa. Jokaisella on oikeus "hankkia" lapsia, mutta myös velvollisuus näistä huolehtia.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30270367:
On tainnut aloittaja itsekin venyttää omaa kouluunlähtöänsä, kun ei osaa laskea, että 97 euroa opintotukea on vähemmän kuin 150 euroa lapsilisää...
Eksän viime vuoden (surkeilla sellaisilla, ja kela hakee tulotiedot suoraan verottajalta) tuloilla opintoraha olisi ollut täysi. Reilut sata kuusikymppiä. Ja tuosta lapsilisän määrästä mä en oikeasti ole tietoinen kun ei se minun tililleni tipahda.

Onnistuu laskuoppi sen verran, että 160 euroa on enemmän kuin 150. Mutta onko lapsilisä ihan oikeasti noin iso? :O

"vieraskin"
Eksän viime vuoden (surkeilla sellaisilla, ja kela hakee tulotiedot suoraan verottajalta) tuloilla opintoraha olisi ollut täysi. Reilut sata kuusikymppiä. Ja tuosta lapsilisän määrästä mä en oikeasti ole tietoinen kun ei se minun tililleni tipahda.

Onnistuu laskuoppi sen verran, että 160 euroa on enemmän kuin 150. Mutta onko lapsilisä ihan oikeasti noin iso? :O
Lapsilisä ensimmäisesta lapsesta taitaa olla hiukka yli 100 euroa, mutta yksinhuoltajakorotuksella se nousee tuonne 150 euroon.

mä...
Jos on ainoa lapsi niin lapsilisä yh-korotuksella on tuon suuruinen. Jos on useampi lapsilisään oikeutettu lapsi, lapsilisä on suurempi.

Mutta mistä tuo 160e opintotukea oikein tulee? Ketjussa on tätä useampikin ihmetellyt, kun suurin osa pääsee laskureilla vain hiukan alle sataseen.

[QUOTE="visitor";30270613]Suomessa lukio ja muut jatko-opiskelutkin ovat "ilmaisia" verrattuna siihen, mitä ne todellisuudessa kustantaisivat, jos lukukausimaksuilla toiminta pyöritettäisiin. Tätä tarkoittaa Suomen ilmainen koulutus nyt ja toivottavasti jatkossakin. Niihin opiskelutarvikehankintoihin voi käyttää opintorahaa. Tai kuten jo keskustelittekin, kirjoja voi ostaa käytettynä.

Ensimmäisessä kommentissani jo mainitsinkin, että vanhemmilla on lain edessä elatusvelvollisuus, ja koulutustukivastuu, jopa niihin yli 18v lapsiinsa. Jokaisella on oikeus "hankkia" lapsia, mutta myös velvollisuus näistä huolehtia.[/QUOTE]

Olen käynyt (maksullista) oppikoulua. Googlaa, jos et tiedä mikä se oli.

No johan nyt. Mä ihan oikeasti olin uskossa että peruslapsilisä on jotain kahdeksankymppiä sä yksinhuoltajakorotus korkeintaan kolmekymppiä päälle :D

Ja pikaisesti mä Kelan sivuja silmäilin ja kuvittelin lukeneeni että alle 26 tonnin vuosituloilla tuki on maksimi ja se maksimi on reilut 160 euroa.

Saattoi mennä sit vitulleen. Anteeksi. Vaikkei aloitus ehkä siltikään täysin turha ollut. Ehkä joku hyötuyy edes sen verran ettei tule sitten joskus yllärinä kun ei omia opiskeluaikojaan muistanut...

"joops"
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30271139:
Jos on ainoa lapsi niin lapsilisä yh-korotuksella on tuon suuruinen. Jos on useampi lapsilisään oikeutettu lapsi, lapsilisä on suurempi.

Mutta mistä tuo 160e opintotukea oikein tulee? Ketjussa on tätä useampikin ihmetellyt, kun suurin osa pääsee laskureilla vain hiukan alle sataseen.
Minä kanssa tuota ihmettelen.Joo ja kävin kanssa ihan uteliaisuudesta kelan sivuillakin...

"sini"
No, meidän ei tarvitse murehtia, kun ei saada lapsilisää, eikä lapsi saa opintotukea..

Tuloraja ylitetään nippanappa, eikä lainoja yms. lasketa tietenkään. Ei sillä, me pystymme lapsemme elättämään näillä keskitasoa pienimmillä nettotuloillakin, mutta kyllä tulonsiirrot välillä harmittaa.. Yksinhuoltajana pärjäisin rahallisesti paremmin, mutta onhan tuosta miehestä jotain hyötyä muuten.

No johan nyt. Mä ihan oikeasti olin uskossa että peruslapsilisä on jotain kahdeksankymppiä sä yksinhuoltajakorotus korkeintaan kolmekymppiä päälle :D

Ja pikaisesti mä Kelan sivuja silmäilin ja kuvittelin lukeneeni että alle 26 tonnin vuosituloilla tuki on maksimi ja se maksimi on reilut 160 euroa.

Saattoi mennä sit vitulleen. Anteeksi. Vaikkei aloitus ehkä siltikään täysin turha ollut. Ehkä joku hyötuyy edes sen verran ettei tule sitten joskus yllärinä kun ei omia opiskeluaikojaan muistanut...
Saatto mennä joo, jos et käsitä että opintolaina täytyy maksaa takaisin ja että se on osa opintotukea... Hohhoijaa...

mä...

Mitäköhän oot kattellu? Vanhemman luona asuva 17v. lukio-opiskelija saa 97,26e/kk opintotukea, kun vanhemman tulot ovat 20 000e vuodessa.

Olisi ehkä hyvä vaikka kertaalleen kokeilla noita laskureita ennen kuin riipasee itteltä hermot katki väärien silmäysten vuoksi. Säästyisi monilta turhilta kiukuilta.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30271175:
Saatto mennä joo, jos et käsitä että opintolaina täytyy maksaa takaisin ja että se on osa opintotukea... Hohhoijaa...
No höh. Mä puhuin todella opintorahan, en lainan määrästä. Mutta kuten jo totesin, saatoin katoa sen väärin ja niin todella tein. Itsenäisesti asuvan palkista ei löydy oikeaa tietoa kotona asuvalle.

Anteeksipyyntö sinullekin, neiti tai rouva ymmärtävä sekä matematiikantaitoinen. :)

[QUOTE="njaa";30271451]Oletko hei aloittaja vähävarainen jos toisessa ketjussa iniset kirkollisverosta ja sen määrästä?[/QUOTE]

No en ole! Olenko mä muka jossain kohtaa väittänyt etteikö mulla olisi varaa maksaa kirjoja tai matkoja? Häh?

"sipsi"
[QUOTE="visitor";30270613]Suomessa lukio ja muut jatko-opiskelutkin ovat "ilmaisia" verrattuna siihen, mitä ne todellisuudessa kustantaisivat, jos lukukausimaksuilla toiminta pyöritettäisiin. Tätä tarkoittaa Suomen ilmainen koulutus nyt ja toivottavasti jatkossakin. Niihin opiskelutarvikehankintoihin voi käyttää opintorahaa. Tai kuten jo keskustelittekin, kirjoja voi ostaa käytettynä.

Ensimmäisessä kommentissani jo mainitsinkin, että vanhemmilla on lain edessä elatusvelvollisuus, ja koulutustukivastuu, jopa niihin yli 18v lapsiinsa. Jokaisella on oikeus "hankkia" lapsia, mutta myös velvollisuus näistä huolehtia.[/QUOTE]

Näin juuri. Jokaisella on mahdollisuus opiskella ja kouluttautua, jos päätä ja lukuhaluja riittää. Siihen ei vanhempien varallisuus vaikuta.

Ja oma aloitti lukion nyt syksyllä. Olin ihan varustautunut siihen, että kirjoihin menee rahaa, samoin bussikorttiin. Ja todella hyvillä mielin ne tyttärelle hommasin. Kirjoista käytettynä suurimman osan.

Jotenkin minulle on ollut aina itsestään selvää, että lapsesta koituu myös kuluja - ilmaisen (tai siis verorahoilla toimivan) peruskoulun ajan harrasteiden muodossa. Nyt toisella asteella oppikirjojen ja harrasteiden muodossa. Onneksi opetus ja kouluruoka ovat ilmaisia kuitenkin. Ulkomailla asuva ystävä, jolla samanikäinen lapsi, maksaa aikamoisia lukukausimaksuja lasensa koulunkäynnistä.

ongelman ydin
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30270367:
On tainnut aloittaja itsekin venyttää omaa kouluunlähtöänsä, kun ei osaa laskea, että 97 euroa opintotukea on vähemmän kuin 150 euroa lapsilisää...
Ongelma on ettei nyt luetun ymmärtäminen taida aloittajalla olla kunnossa.Jos el osaa ihan selvää taulukkoa lukea Kelan sivuilta ja vaikka samalla kurkata paljonko se lapsilisä onkaan...

"entä"
Ensinnäkin toisenasteen opintoihin voi hakea avustusta: www.pela.fi
Kannattaa ottaa yhteyttä.
Toiseksi, minä en ole saanut milloinkaan opintotukea enkä opintolainaa, vaikka 18 v lähtenyt pois vanhempien helmoista. Lukiokirjat(kin) ihan omasta palkasta maksoin.

Ongelma on ettei nyt luetun ymmärtäminen taida aloittajalla olla kunnossa.Jos el osaa ihan selvää taulukkoa lukea Kelan sivuilta ja vaikka samalla kurkata paljonko se lapsilisä onkaan...
:D Tai sitten uskoin lapsilisän olevan samaa luokkaa mitä se oli kun se joskus vielä mun tililleni tipahti. Ja se taulukko... päin honkiahan sen katsoin.

Tyhmästä päästä kärsii koko Kaksplussa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30272138:
...ja se vastaa 135 euroa.
Silloin kun mä noita kursseja olen viimeksi tarvinnut (euron käyttöönoton aikoihin) niin se vastasi noin satasta. Mutta joo, tuohon päälle yh-korotus (jonka määrästä mulla ei oo hajuakaan) niin eipä taida suuremmin olla eroa siihen (virheellisesti lukemaani) opintorahan määrään.

Oikeassa olet!

Yhteistyössä